Cosmote – A1: Ο πρώτος διάδρομος 5G από τη Μαγνησία έως τη Σόφια
Ξεκινά η δημιουργία του πρώτου «διαδρόμου» τεχνολογίας 5G στη χώρα μας. Τον «διάδρομο» 5G (5G Corridor) θα δημιουργήσουν οι εταιρείες A1 και Cosmote μεταξύ Σόφιας και Βελεστίνου Μαγνησίας.
Η ελληνική εταιρεία θα υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος του «διαδρόμου» μεταξύ Βελεστίνου (Μαγνησίας) και Προμαχώνα μήκους 300 χλμ. και η βουλγαρική εταιρεία Α1 μεταξύ Κουλάτα και Σόφιας. Ο τελευταίος «διάδρομος» θα είναι μήκους 173 χλμ.
Το έργο κάλυψης του «διαδρόμου» με τεχνολογίες 5G θα ανέλθει σε 22,5 εκατ. ευρώ και το 50% θα καλύψει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Connecting Europe Facility (CEF) με στόχο να τεθεί σε λειτουργία ο «διάδρομος 5G» το 2025.
O πρώτος «διάδρομος 5G» που θα αναπτυχθεί στη χώρα μας θα ονομαστεί 5G Seagul και θα επιτρέψει την πλήρη κάλυψη του οδικού άξονα Σόφια-Κουλάτα-Προμαχώνας- Βελεστίνο με αδιάκοπη ασύρματη επικοινωνία 5G. Κατά μήκος του «διαδρόμου» θα μπορούν στο μέλλον να προσφερθούν συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων, βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των δύο χωρών και τέλος θα προσφερθούν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όσους κινούνται πάνω στον «διάδρομο».
Απώτατος στόχος θα είναι πάνω στον «διάδρομο» 5G Seagul να κινηθούν οχήματα αυτόνομα (χωρίς οδηγό). Για την Ελλάδα ο «διάδρομος» αυτός θα αποτελέσει το πρώτο πεδίο έρευνας για την κίνηση οχημάτων χωρίς οδηγό. Σημειώνεται ότι o «διάδρομος» 5G Seagul στη συνέχεια θα επεκταθεί με στόχο να φτάσει στο Βελιγράδι και στην Αθήνα.
Η Α1 Βουλγαρίας είναι εταιρεία κινητής τηλεφωνίας η οποία ελέγχεται από την ομώνυμη Αυστριακή η οποία ελέγχεται με τη σειρά της από την Telekom Austria. Πρόκειται για την πρώην M-Tel την οποία απέκτησε η A1 Αυστρίας το 2005.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη διασυνοριακών «διαδρόμων» 5G κατά μήκος των μεγάλων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων σε όλη την Ευρώπη. Η Επιτροπή έχει αναγνωρίσει τον βασικό ρόλο που διαδραματίζουν οι «διάδρομοι» αυτοί, τόσο στη στρατηγική για την «Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Δεκαετία (Digital Decade Strategy)» όσο και στη στρατηγική βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας. Επίσης οι «διάδρομοι» αποτελούν βασικό βήμα για την δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς.
Προς τη κατεύθυνση αυτή και προκειμένου να προετοιμαστεί η μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη των «διαδρόμων» 5G, τα κράτη μέλη, η βιομηχανία και η Επιτροπή έχουν ενώσει τις προσπάθειές τους για τη διεξαγωγή δοκιμών CAM (Connected and Automated Mobility) με δυνατότητα 5G επικοινωνιών & υπηρεσιών.
Η ελληνική εταιρεία θα υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος του «διαδρόμου» μεταξύ Βελεστίνου (Μαγνησίας) και Προμαχώνα μήκους 300 χλμ. και η βουλγαρική εταιρεία Α1 μεταξύ Κουλάτα και Σόφιας. Ο τελευταίος «διάδρομος» θα είναι μήκους 173 χλμ.
Το έργο κάλυψης του «διαδρόμου» με τεχνολογίες 5G θα ανέλθει σε 22,5 εκατ. ευρώ και το 50% θα καλύψει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Connecting Europe Facility (CEF) με στόχο να τεθεί σε λειτουργία ο «διάδρομος 5G» το 2025.
O πρώτος «διάδρομος 5G» που θα αναπτυχθεί στη χώρα μας θα ονομαστεί 5G Seagul και θα επιτρέψει την πλήρη κάλυψη του οδικού άξονα Σόφια-Κουλάτα-Προμαχώνας- Βελεστίνο με αδιάκοπη ασύρματη επικοινωνία 5G. Κατά μήκος του «διαδρόμου» θα μπορούν στο μέλλον να προσφερθούν συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων, βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των δύο χωρών και τέλος θα προσφερθούν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όσους κινούνται πάνω στον «διάδρομο».
Απώτατος στόχος θα είναι πάνω στον «διάδρομο» 5G Seagul να κινηθούν οχήματα αυτόνομα (χωρίς οδηγό). Για την Ελλάδα ο «διάδρομος» αυτός θα αποτελέσει το πρώτο πεδίο έρευνας για την κίνηση οχημάτων χωρίς οδηγό. Σημειώνεται ότι o «διάδρομος» 5G Seagul στη συνέχεια θα επεκταθεί με στόχο να φτάσει στο Βελιγράδι και στην Αθήνα.
Η Α1 Βουλγαρίας είναι εταιρεία κινητής τηλεφωνίας η οποία ελέγχεται από την ομώνυμη Αυστριακή η οποία ελέγχεται με τη σειρά της από την Telekom Austria. Πρόκειται για την πρώην M-Tel την οποία απέκτησε η A1 Αυστρίας το 2005.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη διασυνοριακών «διαδρόμων» 5G κατά μήκος των μεγάλων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων σε όλη την Ευρώπη. Η Επιτροπή έχει αναγνωρίσει τον βασικό ρόλο που διαδραματίζουν οι «διάδρομοι» αυτοί, τόσο στη στρατηγική για την «Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Δεκαετία (Digital Decade Strategy)» όσο και στη στρατηγική βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας. Επίσης οι «διάδρομοι» αποτελούν βασικό βήμα για την δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς.
Προς τη κατεύθυνση αυτή και προκειμένου να προετοιμαστεί η μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη των «διαδρόμων» 5G, τα κράτη μέλη, η βιομηχανία και η Επιτροπή έχουν ενώσει τις προσπάθειές τους για τη διεξαγωγή δοκιμών CAM (Connected and Automated Mobility) με δυνατότητα 5G επικοινωνιών & υπηρεσιών.