Όλο και περισσότερα πολυτελή διαµερίσµατα φιλοξενίας, smart hotels, εµπορικά κέντρα, µοδάτα εστιατόρια και καφέ ξεφυτρώνουν στην Πλατεία Οµονοίας και τις γύρω συνοικίες, όπως στην Πλατεία Κάνιγγος και στο Μεταξουργείο. Περιοχές που όχι µόνο δεν ήταν στην κορυφή των προτιµήσεων του αστικού τουρισµού, αλλά µέχρι πρότινος παρέµεναν στη «µαύρη λίστα» των Αθηναίων πολιτών.

Πλέον, έχοντας πληρώσει βαριά τη ρετσινιά της αυξηµένης µετανάστευσης, της εγκληµατικότητας και ενός όγκου από εγκαταλελειµµένα, αναξιοποίητα κτίρια, µε έντονη την απουσία αισθητικής και καθαριότητας, η όψη των περιοχών αυτών αλλάζει.

Η ραγδαία ανάπτυξη του τουρισµού και του real estate στην περιοχή σπρώνχει ακόµα πιο ψηλά την ελληνική πρωτεύουσα στον διεθνή χάρτη του city break αλλά και του επαγγελµατικού τουρισµού.

athina

«Πράγµατι, κατασκευάζονται πολλές µονάδες και υπάρχει αυξηµένο ενδιαφέρον γύρω από την περιοχή της Πλατείας Οµονοίας. Ακούµε για συνεχείς επενδυτικές κινήσεις που θα φέρουν αναβάθµιση. Η αλήθεια είναι ότι ακόµη είναι νωρίς και µένει να το δούµε στην πράξη και τη δράση από την Πολιτεία», λέει σε επικοινωνία µε το «MoneyPro» η Λαµπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΥΖΟΥΛΟΒΙΤΣ, ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΕΞΑΑΑ: «Κατασκευάζονται πολλές µονάδες γύρω από την περιοχή της Πλατείας Οµονοίας»


«Οι πληρότητες στα ξενοδοχεία είναι αυξηµένες και γενικά είµαστε πολύ καλύτερα φέτος το χειµώνα. Η όλη κινητικότητα µας κάνει να αισιοδοξούµε για µια ανακατάταξη και στις τιµές διαµονής, όµως θα εξαρτηθεί από το πόσο θα παραµείνει σε υψηλά επίπεδα η νέα αυτή διάσταση», συµπληρώνει, λέγοντας ότι κατά περίσταση τα ξενοδοχεία πόλεως στην περιοχή αυτήν τη στιγµή έχουν πληρότητα από 65% έως 75%.

athina_2
Η ίδια είναι ξενοδόχος στην περιοχή («Polis Grand Hotel») και γνωρίζει από πρώτο χέρι τις γειτονιές αυτές. Οπως λέει, η Οµόνοια, πέρα από τη σηµαντική ιστορία που κουβαλά, είναι η δεύτερη µεγαλύτερη πλατεία της πρωτεύουσας και έχει όλα τα εχέγγυα να γίνει mega trend στον αστικό τουρισµό, συµπεριλαµβανοµένου του business travel.

Ακόµα, τονίζει πως βρισκόµαστε στην εποχή των εµπειριών. Σήµερα, ο επισκέπτης δεν θα ταξιδέψει απαραίτητα για τα αξιοθέατα και τα µουσεία, που είναι σχεδόν δεδοµένο ότι τα έχει στο πλάνο του, αλλά για να πάρει τον παλµό της πόλης, «της κρυµµένης γειτονιάς, της γεύσης, των όµορφων καφέ, µπαρ και των θεάτρων που τόσα έχει η περιοχή, των πυροτεχνηµάτων πάνω από την Ακρόπολη... Αυτά είναι που θα αυξήσουν τους επαναλαµβανόµενους επισκέπτες (repeaters)».

Μάλιστα, παρατηρεί ραγδαία ανάπτυξη ως προς το γαστρονοµικό σκέλος. Θυµίζουµε ότι στο Σχέδιο ∆ράσης του ΣΕΤΕ για την εξέλιξη του τουρισµού στην Αθήνα έως το 2030 βασικός στόχος είναι η αναβάθµιση υποβαθµισµένων περιοχών µέσω ανακαίνισης, επανάχρησης ή µετατροπής κτιρίων σε ξενοδοχεία, εµπορικά κέντρα και πολυχώρους πολιτισµού. Ενα από τα τελευταία παραδείγµατα είναι η µεταµόρφωση του πρώην πολυκαταστήµατος Μινιόν -ιστορικό κτίριο κοντά στην Οµόνοια-, που θα επαναλειτουργήσει µε την υπογραφή της Dimand, διατηρώντας µικτή χρήση, τόσο µε εµπορικά καταστήµατα και στέγαση εταιρειών όσο και µε διαµερίσµατα φιλοξενίας.

Ωστόσο, το νόµισµα έχει δύο όψεις. Οπως λέει και ο δήµαρχος Αθήνας, Κώστας Μπακογιάννης, «για να είναι ευχαριστηµένος ο τουρίστας στην πόλη, πρέπει να τη βλέπει µέσα από τα µάτια του µόνιµου κατοίκου» και βάσει των δικών του αναγκών να γίνονται οι αλλαγές.

ΙΩΑΝΝΑ ∆ΡΕΤΤΑ, CEO MARKETING GREECE: «Με αποσυµφόρηση της Αθήνας θα έχουµε περισσότερες εισροές επισκεπτών»


Την ίδια άποψη για τις παρεµβάσεις στον αστικό ιστό έχει και η Ιωάννα ∆ρέττα, CEO της Marketing Greece. «Για να έχουµε περισσότερες εισροές επισκεπτών στις γειτονιές της πόλης, πρέπει να πετύχουµε την αποσυµφόρηση των βεβαρηµένων σηµείων της, συνεπώς και την ανακούφιση των κατοίκων, χτίζοντας παράλληλα νέα προϊόντα και εµπειρίες», λέει στο «MP». «Η διαδικασία ανάπλασης πρέπει να γίνεται µε τέτοιους κανόνες που θα αποτρέψουν τη µελλοντική δηµιουργία αντίστοιχων προβληµάτων µε αυτά που ήδη κάθε αστικό κέντρο αντιµετωπίζει. Αυτό είναι εξάλλου και το νόηµα: να χτίζεις κάτι νέο, σε νέες βάσεις. Ετσι, θα µπορούµε πλέον να µιλάµε για βιώσιµο τουρισµό».

Πού βρισκόµαστε λοιπόν ως προς την ασφάλεια, την καθαριότητα και την αισθητική στις γύρω περιοχές;

Η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ παραδέχεται ότι υπάρχει ακόµη ένα στίγµα στην περιοχή και στην πραγµατικότητα η εγκληµατικότητα, δυστυχώς, έχει αυξηθεί σε όλη την Αθήνα. «Θεωρώ ότι θα φύγει σιγά-σιγά. Το θέµα της ασφάλειας παραµένει πάγιο αίτηµα του κλάδου µας: όποιες αλλαγές γίνονται να είναι µε γνώµονα την ασφάλεια. Αν γίνουν άµεσα πράξη και δεν µείνουν στα χαρτιά, η εµπιστοσύνη θα αποκατασταθεί».

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΦΟΥΝΗΣ, ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΕΣΑ: «Αν παρθούν στοχευµένα µέτρα για την ασφάλεια, µπορεί να δούµε εκπληκτικά αποτελέσµατα και αύξηση των εσόδων»


Πολλές θετικές αλλαγές βλέπει και από την πλευρά του ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εµπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ). «Εµείς έχουµε δηµιουργήσει τη δράση “Οµόνοια όπως παλιά”, στην οποία συµµετέχουν οι επιχειρηµατίες της περιοχής, και µάλιστα την τελευταία εβδοµάδα πραγµατοποιήσαµε νέα συνάντηση για τις εξελίξεις στον κλάδο, όπου βλέπω πως η κατάσταση βελτιώνεται», λέει µιλώντας στο «ΜP».

«Ηδη καταγράφεται άνοδος και οι εµπορικές επιχειρήσεις είναι όλες ικανοποιηµένες. Πιστεύω πως περιφερειακά της Πλατείας Οµονοίας, αν παρθούν στοχευµένα κάποια µέτρα για την ασφάλεια και σε συνδυασµό µε την ταχύτατη τουριστική ανάπτυξη και τη λειτουργία νέων ξενοδοχειακών µονάδων, µπορεί να δούµε εκπληκτικά αποτελέσµατα και αύξηση των εσόδων», τονίζει, λέγοντας πως ο ΕΣΑ σχεδιάζει πολλές νέες ενέργειες και πρωτοβουλίες, για θα τονώσουν ακόµα περισσότερο την περιοχή, οι οποίες θα ξεκινήσουν την άνοιξη.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ''MoneyPro'' της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 24/2/23