Ανεξάρτητες Αρχές: Αυξήσεις αποδοχών 15% και ευκολότερες προσλήψεις
Με στόχο την ενίσχυση των Ανεξάρτητων Αρχών και δη των Αρχών εκείνων που ρυθμίζουν αγορές, έρχεται νέα ρύθμιση στη Βουλή. Με βάση τις νέες διατάξεις που φέρνει η Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης, θα παρέχεται σύντομα η ευχέρεια στις διοικήσεις των Ανεξάρτητων Αρχών να δίνουν στο προσωπικό τους έξτρα αμοιβές και κίνητρα (μπόνους).
Παράλληλα δίνεται η ευχέρεια οι προσλήψεις προσωπικού, και ειδικά επιστημονικού προσωπικού, να γίνεται κατά παρέκκλιση των κανόνων του ΑΣΕΠ. Επίσης με την ίδια ρύθμιση, τίθενται σημαντικά εμπόδια στις αποσπάσεις προσωπικού των Ανεξάρτητων Αρχών (Α.Α.) σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το σχέδιο ρύθμισης, οι διατάξεις του ν. 3528/2007 (Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.) δεν έχει εφαρμογή στους υπαλλήλους των Αρχών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της διοίκησης της Ανεξάρτητης Αρχής.
Μάλιστα το προσωπικό της Αρχής που δύναται να είναι αποσπασμένο, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 5% του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής. Με τον τρόπο αυτό, όπως αναφέρουν στελέχη των Ανεξάρτητων Αρχών επιχειρείται να μπει ένα τέλος στην «αιμορραγία» προσωπικού των Α.Α. προς υπουργικά γραφεία και άλλες υπηρεσίες. Η νέα ρύθμιση ακόμη θα ορίζει ότι όσα στελέχη Α.Α. έχουν αποσπασθεί σε άλλες υπηρεσίες, υπουργικά γραφεία, γραφεία Γενικών Γραμματέων κ.λπ., θα πρέπει εντός έξι μηνών να επιστρέψουν στις θέσεις τους.
Με τον τρόπο αυτό, η πολιτεία επιχειρεί αφενός μεν να ενισχύσει τις Α.Α. με ανθρώπινο δυναμικό, αφετέρου δε να «κόψει» τον ομφάλιο λώρο, μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών της και της εκτελεστικής εξουσίας.
Το πιο σημαντικό που εισάγει η νέα ρύθμιση, είναι η δυνατότητα των διοικήσεων των ρυθμιστικών αρχών, να ανταμείβουν το προσωπικό τους. Ουσιαστικά η τροπολογία σηματοδοτεί αυξήσεις μέχρι 15% στο σύνολο του προσωπικού. Η παροχή ανταμοιβών (μπόνους) θα υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης και δεν θα μπορεί να συμψηφιστεί με την όποια προσωπική διαφορά υπάρχει μεταξύ απασχολούμενου και εργοδότη.
Σημειώνεται ότι η πολιτική ανταμοιβών θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των Αρχών και όχι τον κρατικό προϋπολογισμό. Για τον λόγο αυτό το μπόνους ισχύει μόνον για τις οικονομικά ανεξάρτητες Αρχές, οι οποίες είναι η:
Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ)
Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕπΑντ)
Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ)
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς,
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ)
Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, αποστασιοποιούνται οι προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού από τις εγκρίσεις του ΑΣΕΠ. Αν και το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού θα συμμετέχει στη διαδικασία, εφόσον καθυστερεί στις γνωμοδοτήσεις του, θα τεκμαίρεται μετά την πάροδο ορισμένου χρόνου, η σύμφωνη γνώμη του.
Ειδικότερα, η κάλυψη θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού των Αρχών, πραγματοποιείται σε συμφωνία με τον Ετήσιο Προγραμματισμό Προσλήψεων και, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, με βάση την ακόλουθη διαδικασία: Η οικεία Αρχή συντάσσει σχετική προκήρυξη, την οποία υποβάλλει προς έλεγχο νομιμότητας στο ΑΣΕΠ που διενεργείται εντός ενός μηνός από την υποβολή της. Επίσης μετά τη σύνταξη των προσωρινών πινάκων επιλογής προσωπικού, αυτοί θα αποστέλλονται στο ΑΣΕΠ για έλεγχο νομιμότητας και αν σε διάστημα δύο μηνών από την ημερομηνία υποβολής δεν υπάρξει ένσταση ή κρίση, θα τεκμαίρεται η σύμφωνη γνώμη του ΑΣΕΠ.
Παράλληλα δίνεται η ευχέρεια οι προσλήψεις προσωπικού, και ειδικά επιστημονικού προσωπικού, να γίνεται κατά παρέκκλιση των κανόνων του ΑΣΕΠ. Επίσης με την ίδια ρύθμιση, τίθενται σημαντικά εμπόδια στις αποσπάσεις προσωπικού των Ανεξάρτητων Αρχών (Α.Α.) σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το σχέδιο ρύθμισης, οι διατάξεις του ν. 3528/2007 (Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.) δεν έχει εφαρμογή στους υπαλλήλους των Αρχών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της διοίκησης της Ανεξάρτητης Αρχής.
Μάλιστα το προσωπικό της Αρχής που δύναται να είναι αποσπασμένο, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 5% του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής. Με τον τρόπο αυτό, όπως αναφέρουν στελέχη των Ανεξάρτητων Αρχών επιχειρείται να μπει ένα τέλος στην «αιμορραγία» προσωπικού των Α.Α. προς υπουργικά γραφεία και άλλες υπηρεσίες. Η νέα ρύθμιση ακόμη θα ορίζει ότι όσα στελέχη Α.Α. έχουν αποσπασθεί σε άλλες υπηρεσίες, υπουργικά γραφεία, γραφεία Γενικών Γραμματέων κ.λπ., θα πρέπει εντός έξι μηνών να επιστρέψουν στις θέσεις τους.
Με τον τρόπο αυτό, η πολιτεία επιχειρεί αφενός μεν να ενισχύσει τις Α.Α. με ανθρώπινο δυναμικό, αφετέρου δε να «κόψει» τον ομφάλιο λώρο, μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών της και της εκτελεστικής εξουσίας.
Το πιο σημαντικό που εισάγει η νέα ρύθμιση, είναι η δυνατότητα των διοικήσεων των ρυθμιστικών αρχών, να ανταμείβουν το προσωπικό τους. Ουσιαστικά η τροπολογία σηματοδοτεί αυξήσεις μέχρι 15% στο σύνολο του προσωπικού. Η παροχή ανταμοιβών (μπόνους) θα υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης και δεν θα μπορεί να συμψηφιστεί με την όποια προσωπική διαφορά υπάρχει μεταξύ απασχολούμενου και εργοδότη.
Σημειώνεται ότι η πολιτική ανταμοιβών θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των Αρχών και όχι τον κρατικό προϋπολογισμό. Για τον λόγο αυτό το μπόνους ισχύει μόνον για τις οικονομικά ανεξάρτητες Αρχές, οι οποίες είναι η:
Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ)
Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕπΑντ)
Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ)
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς,
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ)
Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, αποστασιοποιούνται οι προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού από τις εγκρίσεις του ΑΣΕΠ. Αν και το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού θα συμμετέχει στη διαδικασία, εφόσον καθυστερεί στις γνωμοδοτήσεις του, θα τεκμαίρεται μετά την πάροδο ορισμένου χρόνου, η σύμφωνη γνώμη του.
Ειδικότερα, η κάλυψη θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού των Αρχών, πραγματοποιείται σε συμφωνία με τον Ετήσιο Προγραμματισμό Προσλήψεων και, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, με βάση την ακόλουθη διαδικασία: Η οικεία Αρχή συντάσσει σχετική προκήρυξη, την οποία υποβάλλει προς έλεγχο νομιμότητας στο ΑΣΕΠ που διενεργείται εντός ενός μηνός από την υποβολή της. Επίσης μετά τη σύνταξη των προσωρινών πινάκων επιλογής προσωπικού, αυτοί θα αποστέλλονται στο ΑΣΕΠ για έλεγχο νομιμότητας και αν σε διάστημα δύο μηνών από την ημερομηνία υποβολής δεν υπάρξει ένσταση ή κρίση, θα τεκμαίρεται η σύμφωνη γνώμη του ΑΣΕΠ.