Με τον συνολικό τζίρο τους το 2022 να είναι οριακά αυξημένος σε σχέση με το 2019, τα ξενοδοχεία της χώρας ξεκινούν τη φετινή σεζόν με αισιοδοξία και αυξημένες τιμές. Με βάση την ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια με tour operators για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 11,4% κατά μέσο όρο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι το 1/3 περίπου των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs), γεγονός που αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια διακύμανσης των τιμών ανάλογα με τη ζήτηση.


Η έρευνα του ΙΤΕΠ αποτυπώνει τα βασικά μεγέθη που συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα για το ελληνικό ξενοδοχείο, αναδεικνύοντας τη γρήγορη ανάκαμψη και την ικανότητα προσαρμογής του κλάδου στις προκλήσεις της συγκυρίας.


Ο Αύγουστος ήταν ο καλύτερος μήνας του 2022 για τα ελληνικά ξενοδοχεία, τα οποία πέτυχαν πληρότητα που ξεπέρασε οριακά αυτήν του αντίστοιχου μήνα του 2019, με 88% και 86,8% αντίστοιχα.


Σε ό,τι αφορά τις τιμές, τον Αύγουστο του 2022, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70 ευρώ , το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70 και τα 178 ευρώ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178 ευρώ. Η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου ήταν τα 150 ευρώ.

Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σε όλους τους βασικούς δείκτες (πληρότητα, τιμές, κ.λπ.) με αποτέλεσμα μια πτώση του τζίρου 21,2% σε σχέση με το 2019.


Στιγμιότυπο από την εκδήλωση © ΔΤ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση © ΔΤ
Τις καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν τα ξενοδοχεία των υψηλών κατηγοριών, 4* & 5*, τα οποία είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται κατά 13,1% σε σύγκριση με το 2019 ενώ τα ξενοδοχεία 1*- 3* σημείωσαν πτώση στον τζίρο τους κατά 22,3%.

Ένα θετικό ποιοτικό στοιχείο που αναδεικνύει η έρευνα του ΙΤΕΠ είναι το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία επένδυσαν πέρυσι σχεδόν 110 εκατ. ευρώ σε δράσεις βιωσιμότητας, δηλαδή το 18% των συνολικών επενδύσεων. Συνολικά, τα ξενοδοχεία επένδυσαν το 2022 περισσότερα από 621 εκατ. ευρώ σε επισκευές, ανακαινίσεις και συντηρήσεις, με το 65% εξ αυτών (404,5 εκατ.) να αφορούν επενδύσεις σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων.

Οι προκλήσεις
Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι κατά το 2022 ήταν η εξεύρεση προσωπικού και το κόστος της ενέργειας. Μεγάλη ανησυχία στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα.

Ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, δήλωσε: «Τα ξενοδοχεία απέδειξαν την προσαρμοστικότητα και τη δυναμική τους. Αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος το 2022, όπως αναγνωρίζουν όλοι, συνεισέφερε τα μέγιστα για την ελληνική οικονομία και για τη στήριξη της κοινωνίας. Βεβαίως σε μια παγκόσμια αγορά που αλλάζει, υπάρχουν μείζονα ζητούμενα, όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προστασία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο θεματικός εμπλουτισμός και η διαφοροποίηση των προορισμών, για τα οποία απαιτείται ειδική προσοχή και μέριμνα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής μακράς πνοής. Θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση της χώρας που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές, ώστε να θωρακιστεί και να ενισχυθεί αυτή η δυναμική του ελληνικού ξενοδοχείου, η οποία μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες αξίες στη χώρα».