ΤΑΙΠΕΔ: Ο οδικός χάρτης για ιδιωτικοποιήσεις με έσοδα 4 με 5 δισ.
Τη βούλησή της να προχωρήσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έδειξε η κυβέρνηση με την υπογραφή της σύμβασης πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας. Η υπογραφή αυτή μπήκε μια εβδομάδα πριν ο πρωθυπουργός ανακοινώσει τη διενέργεια εκλογών στις 21 Μαΐου και ενώ η χώρα βρίσκονταν ουσιαστικά σε προεκλογική περίοδο.
Επίσης όλα δείχνουν ότι η ίδια συμφωνία θα κυρωθεί από την παρούσα Βουλή. Δεν θα αναμένει τη νέα Βουλή, καθώς πρόκειται για μια ιδιαιτέρως επωφελής σύμβαση πώλησης του λιμένα, η οποία περιέλαβε ιδιαίτερα υψηλό τίμημα.
Το «business as usual» ισχύει και σε άλλες αποκρατικοποιήσεις που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Ο ορισμός της 24ης Απριλίου 2023 ως ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό πώλησης του λιμένα του Ηρακλείου δείχνει ότι η προεκλογική περίοδος δεν εμποδίζει την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποίησης.
Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση θέλει να υπογραμμίσει -κυρίως προς την πλευρά των αγορών- ότι η πορεία που ακολουθήθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην αναδιάρθρωση περιουσιακών στοιχείων, θα συνεχιστεί και στην προεκλογική περίοδο που εκτιμάται σε τουλάχιστον 2-3 μήνες. Επίσης θέλει να δείξει ότι και μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης, η ίδια προτίθεται να συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της.
Οι αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών είναι μεν κομβικές στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και στη λιμενική πολιτική της χώρας, αλλά δεν είναι οι πιο σημαντικές. Οι πιο μεγάλες από άποψη εσόδων είναι οι παραχωρήσεις των μεγάλων οδικών αξόνων (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός) και η πώληση του 30% του ΔΑΑ. Από τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις η κυβέρνηση αναμένει έσοδα άνω των 4 δισ. ευρώ -πιθανώς σε μια καλή συγκυρία να φτάσουν και στα 5 δισ. ευρώ.
Από τις τρεις αποκρατικοποιήσεις, οι δύο φαίνεται να μετατίθενται χρονικά, καθώς συμπίπτουν ακριβώς με τη διενέργεια των εκλογών. Τόσο η υποβολή προσφορών για την Αττική Οδό, όσο και η διάθεση του 30% του ΔΑΑ αρχικά προσδιορίζονταν για το τέλος Μαΐου ή τις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο,καθώς το πολιτικό σκηνικό στη συγκεκριμένη περίοδο θα είναι ιδιαίτερα ρευστό, η κυβέρνηση θέλησε να αφήσει τα βήματα αυτά να γίνουν από μια άλλη κυβέρνηση με νωπή εντολή.
Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορούσε και η αναταραχή στις αγορές που προκάλεσαν οι πτωχεύσεις των τραπεζών SVB και Credit Suisse. Η αναταραχή αυτή προσώρας έχει κοπάσει, αλλά δεν έχει αποσοβηθεί εντελώς. Επομένως, το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να πάρει μια… ανάσα για τις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, ακόμη και αν δεν υπήρχε το ρευστό πολιτικό σκηνικό.
Παρόλο όμως που οι μεγάλες αποφάσεις θα ληφθούν αργότερα, εν τούτοις η προετοιμασία των αποκρατικοποιήσεων συνεχίζεται ώστε να υλοποιηθούν αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης. Κάποιες ρυθμίσεις για την πώληση του 30% του ΔΑΑ αναμένεται να έλθουν πριν το κλείσιμο της παρούσας Βουλής που εκτιμάται ότι θα γίνει στις 24 έως 28 Απριλίου.
Επίσης, ενώ όλα δείχνουν ότι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την Αττική Οδό δεν θα λάβει χώρα στις 29 Μαΐου όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, εν τούτοις δεν θα πάει πολύ πίσω (Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο) . Ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις, η τελική ημερομηνία υποβολής των προσφορών θα προσαρμόζεται κατάλληλα μέχρι να εξευρεθεί η κατάλληλη ευκαιρία.
Επίσης όλα δείχνουν ότι η ίδια συμφωνία θα κυρωθεί από την παρούσα Βουλή. Δεν θα αναμένει τη νέα Βουλή, καθώς πρόκειται για μια ιδιαιτέρως επωφελής σύμβαση πώλησης του λιμένα, η οποία περιέλαβε ιδιαίτερα υψηλό τίμημα.
Το «business as usual» ισχύει και σε άλλες αποκρατικοποιήσεις που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Ο ορισμός της 24ης Απριλίου 2023 ως ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό πώλησης του λιμένα του Ηρακλείου δείχνει ότι η προεκλογική περίοδος δεν εμποδίζει την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποίησης.
Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση θέλει να υπογραμμίσει -κυρίως προς την πλευρά των αγορών- ότι η πορεία που ακολουθήθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην αναδιάρθρωση περιουσιακών στοιχείων, θα συνεχιστεί και στην προεκλογική περίοδο που εκτιμάται σε τουλάχιστον 2-3 μήνες. Επίσης θέλει να δείξει ότι και μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης, η ίδια προτίθεται να συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της.
Οι αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών είναι μεν κομβικές στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και στη λιμενική πολιτική της χώρας, αλλά δεν είναι οι πιο σημαντικές. Οι πιο μεγάλες από άποψη εσόδων είναι οι παραχωρήσεις των μεγάλων οδικών αξόνων (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός) και η πώληση του 30% του ΔΑΑ. Από τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις η κυβέρνηση αναμένει έσοδα άνω των 4 δισ. ευρώ -πιθανώς σε μια καλή συγκυρία να φτάσουν και στα 5 δισ. ευρώ.
Από τις τρεις αποκρατικοποιήσεις, οι δύο φαίνεται να μετατίθενται χρονικά, καθώς συμπίπτουν ακριβώς με τη διενέργεια των εκλογών. Τόσο η υποβολή προσφορών για την Αττική Οδό, όσο και η διάθεση του 30% του ΔΑΑ αρχικά προσδιορίζονταν για το τέλος Μαΐου ή τις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο,καθώς το πολιτικό σκηνικό στη συγκεκριμένη περίοδο θα είναι ιδιαίτερα ρευστό, η κυβέρνηση θέλησε να αφήσει τα βήματα αυτά να γίνουν από μια άλλη κυβέρνηση με νωπή εντολή.
Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορούσε και η αναταραχή στις αγορές που προκάλεσαν οι πτωχεύσεις των τραπεζών SVB και Credit Suisse. Η αναταραχή αυτή προσώρας έχει κοπάσει, αλλά δεν έχει αποσοβηθεί εντελώς. Επομένως, το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να πάρει μια… ανάσα για τις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, ακόμη και αν δεν υπήρχε το ρευστό πολιτικό σκηνικό.
Παρόλο όμως που οι μεγάλες αποφάσεις θα ληφθούν αργότερα, εν τούτοις η προετοιμασία των αποκρατικοποιήσεων συνεχίζεται ώστε να υλοποιηθούν αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης. Κάποιες ρυθμίσεις για την πώληση του 30% του ΔΑΑ αναμένεται να έλθουν πριν το κλείσιμο της παρούσας Βουλής που εκτιμάται ότι θα γίνει στις 24 έως 28 Απριλίου.
Επίσης, ενώ όλα δείχνουν ότι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την Αττική Οδό δεν θα λάβει χώρα στις 29 Μαΐου όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, εν τούτοις δεν θα πάει πολύ πίσω (Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο) . Ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις, η τελική ημερομηνία υποβολής των προσφορών θα προσαρμόζεται κατάλληλα μέχρι να εξευρεθεί η κατάλληλη ευκαιρία.