Σχεδόν 67 χρόνια μετά την ίδρυσή της, το 1956, ως ατομική επιχείρηση-οικοτεχνία του Θεόδωρου Σκαγιά με έδρα στη Σεβαστοπούλου 18, η SKAG παραμένει κορυφαία χαρτοβιομηχανία στη χώρα ενισχύοντας τη θέση της κόντρα στον εισαγόμενο ανταγωνισμό, κυρίως από τα τουρκικά προϊόντα, ελέγχοντας το 40-45% της ελληνικής αγοράς τετραδίων και ειδών γραφείου.

 

Οι εργοστασιακές της μονάδες στο Κρυονέρι διαθέτουν παραγωγική ικανότητα 3-4 φορές την ζήτηση της ελληνικής αγοράς. Μπορεί να παράξει 70.000 τετράδια, 25.000 κλασέρ γραφείου, 15.000 ντοσιέ με λάστιχο και 20.000 μπλοκ γραφής την ημέρα.

 

 

Στην Ελλάδα του 1980 η χαρτοβιομηχανία Σκαγιάς παρήγαγε 32 εκατ. τετράδια. Ήταν τότε που ο πληθυσμός της Ελλάδας ήταν 6,5 εκατ., με 35-40% του πληθυσμού να είναι παιδιά. Αν και οι συνθήκες έχουν αλλάξει έκτοτε, με τη ζήτηση να έχει υποχωρήσει γύρω στα 8 εκατ., τα τετράδια εξακολουθούν να είναι απαραίτητα για την μάθηση της γραφής. Στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού οι μαθητές απαιτείται να έχουν μπλε τετράδια και στις μεγαλύτερες τάξεις μεγαλύτερα, χρωματιστά, θεματικά κ.ο.κ..

 

 

Η διοίκηση της Θ. Κ. Σκαγιάς εκτιμά ότι αν και ο όγκος της αγοράς έχει υποχωρήσει στο 1/4 από τα ιστορικά υψηλά δεν έχει πολλά περιθώρια περαιτέρω πτώσης, πέραν του 10%.

 

 

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν σε συνέντευξη τύπου για το rebranding της SKAG, καθώς η εταιρεία επανατοποθετείται στην αγορά καθιστώντας διακριτούς τους 4 πυλώνες στους οποίους αναπτύσσει προϊόντα για τη μάθηση, την οργάνωση, την δημιουργία και το παιχνίδι: SKAG learn, SKAG plan, SKAG create και SKAG play αντίστοιχα. Προωθεί δε πλάνο επικοινωνίας για καταναλωτές και δίκτυα διανομής συμπεριλαμβανομένων 2.500 βιβλιοπωλείων με τα οποία συνεργάζεται πανελλαδικά.

 

Οι νέες δραστηριότητες και οι επενδύσεις

Η εταιρεία επεκτείνεται σε είδη για γραφικές τέχνες και ετοιμάζεται για επέκταση στον κλάδο συσκευασίας, μια αναπτυσσόμενη αγορά, η οποία, όπως σημείωσε ο Κώστας Σκαγιάς, πρόεδρος της εταιρείας, αγγίζει πολλούς κλάδους από ζαχαροπλαστεία μέχρι κοσμηματοπωλεία, εταιρείες καλλυντικών, φαρμάκων και παιχνιδάδικα. Η εταιρεία στελεχώνει νέο τμήμα πωλήσεων και θα επενδύσει σε μηχανολογικό εξοπλισμό για να αναπτύξει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα θέτοντας ορίζοντα πεντατετίας για την ολοκλήρωση του σχεδίου της. Στο επόμενο διάστημα σχεδιάζει να κάνει μια μεγάλη επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ σε νέα εκτυπωτική μηχανή η οποία θα εισάγει τη SKAG στις νέες αγορές όπως η αγορά συσκευασίας, τα περιοδικά, το publishing (εξώφυλλα βιβλίων και χαμηλού τιράζ premium εκδόσεις). Επιπλέον σχεδιάζει πράσινη επένδυση σε φωτοβολταϊκά ώστε να εξασφαλίζει το 100% της ενέργειας που απαιτεί η δραστηριότητά της από ΑΠΕ.

Η SKAG προχωρά επίσης σε επένδυση 0,5 εκατ. ευρώ για το rebranding έχοντας ολοκληρώσει επενδύσεις 2,5 εκατ. ευρώ την περίοδο της πανδημίας. Προχώρησε σε βελτιώσεις στις εγκαταστάσεις της και απέκτησε νέες μηχανές για χρυσοτυπία και ανάγλυφα εξώφυλλα βελτιστοποιώντας έτσι υφιστάμενα προϊόντα και ενισχύοντας τη γκάμα της με νέους κωδικούς.

Oι περισσότερες επενδύσεις χρηματοδοτούνται με ίδια κεφάλαια, αν και για τη νέα μηχανή εξετάζεται η ένταξη σε πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με ενίσχυση στο 40% της δαπάνης, σε συνδυασμό με ίδια κεφάλαια και μικρό δανεισμό.

Οι εξαγωγές και ο ανταγωνισμός από την Τουρκία

Η SKAG στοχεύει επίσης σε ενίσχυση των εξαγωγών της. Ξεκίνησε εξαγωγές το 1990 με το κλασέρ, εισάγοντας το 1989 την πρώτη μηχανή παραγωγής κλασέρ στην Ελλάδα. Σήμερα οι εξαγωγές είναι το 10% του τζίρου, με πιο σημαντική αγορά την Κύπρο. Η εταιρεία εξάγει επίσης σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Μάλτα, Πορτογαλία, Αίγυπτο, μέχρι Ιαπωνία.

Αντιμετωπίζει όμως έντονο ανταγωνισμό από τα εισαγόμενα είδη, με ισχυρό ανταγωνιστή την Τουρκία. Όπως εξήγησε η Πόπη Σκαγιά ένα τετράδιο από την Τουρκία μπορεί να εισαχθεί στην Ελλάδα στα 17 λεπτά ενώ την ίδια στιγμή ένα τετράδιο SKAG θα φύγει από το εργοστάσιο στα 75 λεπτά για να πάει προς πώληση στην αγορά. Το χάσμα αποδίδεται στο γεγονός ότι η Τουρκία δεν ανήκει στην ΕΕ αλλά παρόλα αυτά έχει μηδενικούς δασμούς από την Ελλάδα. Όταν η Ελλάδα εισάγει προϊόντα στην Τουρκία επιβαρύνεται με 80% στα σχολικά, σύμφωνα με την κ. Σκαγιά, που επικαλέστηκε επίσης την επιβάρυνση στη φέτα στο 102%, στο ρύζι στο 108% κ.α..

 

Οι οικονομικές επιδόσεις

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει επιστρέψει στην κανονικότητα μετά το σοκ της πανδημίας. Σύμφωνα με τα στελέχη της τα εργοστασιακά κόστη τείνουν σε εξορθολογισμό μετά την ακραία αύξηση, με αποτέλεσμα να μελετά και μειώσεις τιμών μετά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με την Πόπη Σκαγιά το 2021 έγινε ένας πρώτος κύκλος αυξήσεων τιμών και ακολούθησε ένας άλλος το 2022, της τάξης του 25% σωρευτικά. Στόχος για το τρέχον έτος είναι να μην γίνουν ανατιμήσεις αλλά ανάλογα με την αποκλιμάκωση των τιμών στις πρώτες ύλες να μετακυλιστεί όφελος στον καταναλωτή. Προς το παρόν οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή έχουν αγοραστεί σε υψηλά κόστη οπότε οι μειώσεις τιμών δεν αναμένονται πριν τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο.

Το 2022 οι πωλήσεις της εταιρείας ξεπέρασαν τα 9 εκατ. ευρώ (με EBITDA κοντά στο 1 εκατ. ευρώ) από 8,7 εκατ. ευρώ το 2021 ενώ προ πανδημίας, το 2019, ο κύκλος εργασιών ήταν στα 8,4 εκατ. ευρώ.

Τα περισσότερα έσοδα σήμερα έρχονται από τον κλάδο αρχειοθέτησης, γύρω στο 40%, το τετράδιο έχει ένα μερίδιο γύρω στο 35%, το create γύρω στο 10% και το υπόλοιπο είναι το παιχνίδι, σχετικά νέος τομέας που αναπτύχθηκε στην πανδημία. Οι παραγωγές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για τρίτους (σούπερ μάρκετ και μεγάλες εταιρείες) αντιστοιχούν σε περίπου 5% του τζίρου. Όσο για το 2023, προβλέπεται 13% αύξηση όγκου και γύρω στο 10% αύξηση τζίρου σε συνδυασμό με την εξισορρόπηση της δομής κόστους