Κοντά στα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019 θα φτάσει φέτος ο ελληνικός τουρισμός, προβλέπει το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC). Σύμφωνα με την έκθεση Οικονομικού Αντίκτυπου 2023, η συνεισφορά του τουριστικού και ταξιδιωτικού κλάδου στην ελληνική οικονομία μέχρι το τέλος του 2023, προβλέπεται να φτάσει κοντά στα τα 39,2 δισ. ευρώ, μόλις 4% πίσω από το προ-πανδημικό υψηλό του 2019 των 40,8 δισ. ευρώ.

Το WTTC προβλέπει επίσης ότι ο τομέας θα δημιουργήσει περισσότερες από 17.000 θέσεις εργασίας φέτος, φθάνοντας στο ανώτατο επίπεδο του 2019, με τους 820.000 απασχολούμενους στα ταξίδια και τον τουρισμό.

Να σημειωθεί ότι το WTTC χρησιμοποιεί διαφορετική μεθοδολογία στις μελέτες του που αφορούν τη συνεισφορά του τουρισμού και των ταξιδιών, συμπεριλαμβάνοντας ευρύτερα τους τομείς του τουρισμού και των ταξιδιών.

Όσον αφορά την επόμενη δεκαετία, το WTTC προβλέπει ότι ο τομέας θα αυξήσει τη συνεισφορά του στο ΑΕΠ στα 57,2 δισ. ευρώ έως το 2033, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο (23,6%) της ελληνικής οικονομίας. Επίσης, μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, ο τομέας των ταξιδιών και του τουρισμού θα μπορούσε να απασχολεί περισσότερους από 1,02 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλη τη χώρα, με μία στις τέσσερις θέσεις εργασίας να υποστηρίζεται από τον τομέα.

Θετική χαρακτηρίζει την εκτίμηση του WTTC ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, τονίζοντας ότι επιβεβαιώνει πως στο νέο μεταπανδημικό περιβάλλον, έχουμε την ολική επαναφορά του ελληνικού τουρισμού με πρωταγωνιστή το ελληνικό ξενοδοχείο.

«Το 2022 η Ελλάδα έγινε το απόλυτο τουριστικό trend και συνεχίζει να είναι», μας είπε ο κ. Βασιλικός και πρόσθεσε «Για μας, τους Έλληνες ξενοδόχους, αυτό δεν είναι έκπληξη. Πιστεύουμε στην Ελλάδα, πιστεύουμε στο προϊόν μας, πιστεύουμε στις πολλές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό και επενδύουμε, τολμάμε και επιχειρούμε να αναδείξουμε και τα πολλά περισσότερα που μπορεί να δώσει ο τουρισμός στην κοινωνία και την οικονομία».

Ανάγκη για στρατηγική με επίκεντρο την ποιότητα

Ο πρόεδρος του ΞΕΕ πάντως θέτει ως προτεραιότητα τώρα την ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού και των προορισμών.

«Ανεξάρτητα όμως από τα ποσοτικά μεγέθη που θα σκιαγραφήσουν την εικόνα της φετινής σεζόν, το μέγιστο διακύβευμα είναι ποιοτικό. Είναι το άλμα της μετάβασης που πρέπει να κάνουμε σε έναν βιώσιμο τουρισμό που θα σημαίνει ποιότητα ζωής για κατοίκους και επισκέπτες κάθε προορισμού. Που δεν θα δοκιμάζει τη φέρουσα ικανότητα των υποδομών κάθε προορισμού και δεν θα δημιουργεί μείζονα ζητήματα στέγασης. Άλμα σε ένα βιώσιμο τουρισμό με θεματικά προϊόντα προσαρμοσμένα στην ιδιαίτερη φυσιογνωμία και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου.

Αυτό το άλμα που καλούμαστε να κάνουμε δεν είναι μια συγκυριακή τάση ή επιλογή. Είναι αναγκαιότητα προκειμένου να συνεχίσουν ο τουρισμός και το ξενοδοχείο τη συνεισφορά τους σε μια βιώσιμη, έξυπνη και συμπεριληπτική ανάπτυξη με δίκαια οφέλη για όλους. Και η στιγμή για να το πετύχουμε είναι τώρα, αξιοποιώντας το momentum των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ. Με σχέδιο και πάνω απ’ όλα με συνεργασία όλων των δυνάμεων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, μακριά και πέρα από τους άγονους ανταγωνισμούς που πάντα βλάπτουν σοβαρά κάθε προσπάθεια μεγάλης κλίμακας. Ο τουρισμός ήταν και παραμένει υπόθεση όλων και αυτή ακριβώς την αντίληψη υπηρετεί με θεσμική ευθύνη το ΞΕΕ, αναδεικνύοντας σταθερά το γεγονός πως το ελληνικό ξενοδοχείο είναι η ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού και ο μεγάλος πρωταγωνιστής της βιώσιμης προοπτικής του», τονίζει ο Αλέξανδρος Βασιλικός.