Πάρτι φοροδιαφυγής (ύψους πάνω από €7.000.000  εν προκειμένω) είχε στηθεί στο Διαδίκτυο με πωλήσεις προϊόντων στα social media από e-shops που δεν έχουν καν επιχειρηματική υπόσταση, αλλά και από influencers, οι οποίοι εμφανίζονται να κάνουν «χρυσές δουλειές» κάτω από τη μύτη της Εφορίας. Το θέμα έχει κινητοποιήσει την ΑΑΔΕ, καθώς οι απώλειες εσόδων για τα ταμεία είναι τεράστιες, με αποτέλεσμα να έχει στηθεί ολόκληρη επιχείρηση αποκάλυψης κρουσμάτων φοροδιαφυγής σε Facebook, Instagram, TikTok και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τη βοήθεια του ειδικού αλγόριθμου που «τρέχει» συνδυαστικές διασταυρώσεις.

Χωρίς παραστατικά

Στόχος είναι ο εντοπισμός φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά και υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου χωρίς να εκδίδουν παραστατικά. Μάλιστα, οι έλεγχοι έχουν αποκαλύψει περιπτώσεις φορολογουμένων οι οποίοι δεν έχουν κάνει ούτε έναρξη εργασιών στην Εφορία. Συνήθως, δεν δηλώνουν φυσική διεύθυνση στο site ή στον λογαριασμό τους στα social media, παρά μόνο ένα τηλέφωνο, και δέχονται μόνο ηλεκτρονικές παραγγελίες. Μάλιστα, οι τιμές πώλησης των προϊόντων που λανσάρονται στις ιστοσελίδες είναι ιδιαίτερα δελεαστικές και οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ, καταφέρνουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα να πραγματοποιούν αδήλωτες και αφορολόγητες πωλήσεις.

Προώθηση

Στο «ραντάρ» της ειδικής ομάδας της ΑΑΔΕ βρίσκονται επίσης οι αναρτήσεις που κάνουν διάφοροι celebrities, οι οποίοι μέσω των λογαριασμών ή καναλιών τους στο Διαδίκτυο προωθούν διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες, χωρίς όμως οι πληρωμές τους για τη συγκεκριμένη ασχολία να είναι σε γνώση των φορολογικών Αρχών. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, τα τελευταία χρόνια με την εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιουργούνται νέες εστίες φοροδιαφυγής από επιτήδειους, που ποντάρουν στην ιδιαιτερότητα και την πολυπλοκότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου για να κρύψουν έσοδα και να γλιτώσουν τον φόρο εισοδήματος, βάζοντας ταυτόχρονα στην τσέπη τον ΦΠΑ. Όπως τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες, η φοροδιαφυγή μέσω Διαδικτύου εξελίσσεται σε νέα «γάγγραινα» και γι’ αυτόν τον λόγο οι ελεγκτές «σαρώνουν» το Facebook, το Instagram, το TikTok και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανιχνεύοντας υποθέσεις παράνομου πλουτισμού.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση γνωστού μοντέλου και influencer που πιάστηκε να έχει αποκρύψει τζίρο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, διαφημίζοντας και πουλώντας ρούχα και αξεσουάρ μέσω των social media.

Κρούσματα

Την ίδια στιγμή, χθες, ελεγκτές της ΑΑΔΕ εντόπισαν επιχείρηση από τη Θεσσαλονίκη που λειτουργεί ηλεκτρονικό κατάστημα πώλησης ρούχων και παπουτσιών και η οποία, το 2019 και το 2020, δεν είχε κόψει αποδείξεις συνολικής αξίας 6.000.000 ευρώ. Οι ελεγκτές συνεχίζουν την έρευνα και στις επόμενες χρήσεις, ώστε να διαπιστώσουν αν υπάρχουν και σε αυτές παραβάσεις και να υπολογίσουν το συνολικό πρόστιμο.

Επιπλέον, άλλα τέσσερα ηλεκτρονικά καταστήματα και ένα φυσικό πιάστηκαν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, και συγκεκριμένα:
- e-shop πώλησης ρούχων, με έδρα τις Σέρρες, δεν έκοψε, το 2019 και το 2020, αποδείξεις συνολικής αξίας 420.000 ευρώ. - e-shop από τη Θεσσαλονίκη, με προϊόντα τηλεπικοινωνιών, δεν έκοψε, από το 2018 έως και το 2020, αποδείξεις 295.000 ευρώ. - Επιχείρηση από την Ημαθία, που πουλάει μέσω Διαδικτύου ανταλλακτικά και εξαρτήματα αυτοκινήτων, δεν εξέδωσε το 2020 αποδείξεις και τιμολόγια συνολικής αξίας 185.000 ευρώ. - Ηλεκτρονικό κατάστημα από την Αθήνα, που πουλάει γυναικεία ρούχα, δεν εξέδωσε, το 2020 και το 2021, αποδείξεις συνολικής αξίας 95.000 ευρώ. - Φυσικό πρόσωπο από την Αλεξανδρούπολη είχε πουλήσει μέσω Διαδικτύου, το 2019 και το 2020, εμπορεύματα αξίας 62.000 ευρώ, χωρίς καν να έχει κάνει έναρξη επιχείρησης.