Τέλος εποχής σηματοδοτεί για την ιστορική, αλλά εδώ και χρόνια υπερχρεωμένη ΑΝΕK Lines η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη συμφωνία απορρόφησής της από την Attica Group. Η εταιρεία από το 1967, όταν και ιδρύθηκε, εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες της Ελλάδας και της Ευρώπης, με δρομολόγια πλοίων σε Ηράκλειο-Χανιά, Ανκόνα και Βενετία.

Το deal της συγχώνευσης με την Attica Group, που ξεκίνησε να συζητείται από την Τράπεζα Πειραιώς (σ.σ. είναι η μεγαλύτερη μέτοχος με 28,13%, ακολουθούμενη από την Αναστασία-Αμαλία Βαρδινογιάννη με 23,23%) και άλλων πιστωτών της εταιρείας τον Σεπτέμβριο του 2022, κρίθηκε περίπου ως απαραίτητο να υλοποιηθεί από την Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού, προκειμένου να διασωθεί η ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Οι προτάσεις

Αυτή ακριβώς την ανάγκη διάσωσης… καλόβλεπαν δύο ισχυροί ανταγωνιστές της ΑΝΕΚ, ο όμιλος Γκριμάλντι, που ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές, αλλά και ο ιδιοκτήτης της Sea Jets, Μάριος Ηλιόπουλος, για τον διαμοιρασμό των ιματίων της κρητικής εταιρείας.

Είναι ενδεικτικό πως στην εισήγησή της προς την Ολομέλεια, η Επιτροπή Ανταγωνισμού χτυπούσε το καμπανάκι του κινδύνου, ότι η ΑΝΕΚ «ως προβληματική επιχείρηση θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά, λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση», εκτιμώντας μάλιστα ότι πλην της πρότασης της Attica Group, «δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό».

Στην απόφαση, δε, της Ολομέλειας, που γνωστοποιήθηκε χθες, επισημαίνεται ότι η «συγκέντρωση δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές, τις οποίες αφορά». Στην ουσία δεν αλλάζει κάτι στον χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας, αφού υπάρχει εδώ και χρόνια συνεργασία των δύο εταιρειών στην Κρήτη και στην Αδριατική. «H ANEK ωφελείται, καθώς διασώζεται από έναν ισχυρό όμιλο», σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς, «η δε Attica Group ισχυροποιείται».

Τι προβλέπεται

Η συμφωνία διάσωσης προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη συγχώνευση με απορρόφηση της ΑΝΕΚ από τη Attica Group, η οποία έχει μεταβιβαστεί από τη MIG στην εταιρεία Strix (αμφότερες συνδέονταν με την Πειραιώς), με σχέση ανταλλαγής μία μετοχή ΑΝΕΚ προς 0,1217 νέα μετοχή της Attica και την εξόφληση δανείων 80.000.000 ευρώ στους πιστωτές της, από ένα σύνολο υποχρεώσεων 236.419.251,23 ευρώ.

Ο στόλος της χανιώτικης εταιρείας αριθμεί οκτώ πλοία: το «Κρήτη I», το «Κρήτη ΙΙ», που είναι παροπλισμένο, το «Πρέβελης», το «Έλυρος», το «Ελ. Βενιζέλος», το «Olympic Champion», το «Hellenic Spirit» και το «Κύδων», που είναι ναυλωμένο στο εξωτερικό. Δραστηριοποιείται σε Κρήτη και Αδριατική μέσω της κοινοπραξίας που είχε με την Attica.

Τα πλοία αυτά εντάσσονται πλέον στον στόλο του Ομίλου Attica, ο οποίος σήμερα ελέγχει 36 πλοία, συμβατικά και ταχύπλοα, και η δύναμή του θα ανεβεί συνολικά στα 44, καταλαμβάνοντας τη 2η θέση πανευρωπαϊκά αναφορικά με τη δυνατότητα διακίνησης επιβατών (πάνω από 49.000) και οχημάτων και στην 4η θέση από άποψη μεγέθους στόλου.

Οι δύο εταιρείες λειτουργούν ως κοινοπραξία από τον Ιούνιο του 2011, αρχικά στην Ανκόνα και στο Ηράκλειο, για να επεκταθεί αργότερα η δραστηριότητά τους και σε Μπάρι-Βενετία και Χανιά. Ο Όμιλος Attica δραστηριοποιείται στις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τον Αργοσαρωνικό, το Βόρειο Αιγαίο, τις Σποράδες, την Αδριατική και στη γραμμή Ισπανία-Μαρόκο.

 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ