Μέχρι πρόσφατα οι fast – fashion εταιρείες, όπως οι H&M, Uniqlo και Zara, μας είχαν συνηθίσει στις τεράστιες εκστρατείες για να μας πείσουν να αγοράζουμε συνεχώς καινούργια ρούχα. Ωστόσο, όπως επισημαίνει σε ρεπορτάζ της η αμερικανική εφημερίδα «The Wall Street Journal», οι όμιλοι έχουν πλέον αλλάξει γραμμή πλεύσης και αντί να δελεάζουν τους καταναλωτές να αγοράζουν, τους παρακινούν να επιδιορθώνουν τα παλιά τους ρούχα.

Για πολυτελείς μάρκες, όπως η Hermès ή η Louis Vuitton, οι επιδιορθώσεις θεωρούνται ήδη απαραίτητη υπηρεσία, με τους πελάτες να έχουν ισχυρό κίνητρο να επιδιορθώσουν μια τσάντα ή ένα παλτό που τους κόστισε χιλιάδες ή ακόμη και δεκάδες χιλιάδες δολάρια ή ευρώ. Ωστόσο, για τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες μόδας, που πωλούν φθηνότερα ρούχα, η εξίσωση είναι πιο περίπλοκη: Οι καταναλωτές μπορεί να θεωρούν ότι δεν τους συμφέρει η μεταποίηση κάποιου ρούχου ή αξεσουάρ, που δεν κόστισε πολύ αρχικά.

Παρόλα αυτά, η ταχεία διάδοση των υπηρεσιών επιδιόρθωσης αποτελεί ένα νέο εγχείρημα και για όλες πλέον τις μεγάλες επιχειρήσεις μόδας, των οποίων τα ρούχα είναι συνήθως πολύ φθηνότερα.

Φέτος, η ισπανική εταιρεία ρούχων Zara (θυγατρική της Inditex) εγκαινιάζει υπηρεσίες επιδιόρθωσης και μεταποίησης σε αρκετές από τις μεγάλες αγορές όπου δραστηριοποιείται παγκοσμίως. Επίσης, η Uniqlo προσθέτει «στούντιο» επιδιόρθωσης σε ορισμένα καταστήματα και η εταιρεία Cos, που ανήκει στην H&M, συνεργάζεται με μια νεοφυή εταιρεία για να βοηθήσει τους πελάτες και τις πελάτισσες να επιδιορθώσουν φθαρμένα φορέματα και μπουφάν.

Ζara: Πειρασμός οι επιδιορθώσεις για να μεταμορφώσουμε τους εαυτούς μας
«Οι επιδιορθώσεις και άλλες πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα αποτελούν έναν “πειρασμό” για να μεταμορφώσουμε τους εαυτούς μας και τον τομέα (της μόδας)», δήλωσε ο Óscar García Maceiras, διευθύνων σύμβουλος της μητρικής της Zara, Inditex, στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας τον Ιούλιο.

Ήδη αναπτύσσεται σε Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία η υπηρεσία «Zara preowned», η οποία επιτρέπει στους πελάτες να επισκευάζουν, να πωλούν ή να δωρίζουν μεταχειρισμένα ρούχα στα καταστήματα και στο διαδίκτυο. Η Zara παραλαμβάνει ρούχα για επισκευή και πραγματοποιεί τις πληρωμές, χρησιμοποιεί ωστόσο ένα δίκτυο επιδιορθωτών για να κάνει τη δουλειά. Για παράδειγμα, η επιδιόρθωση μιας τρύπας κοστίζει περίπου 13 δολάρια. Αυτή η υπηρεσία της Zara θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε όλες τις μεγάλες αγορές της μέχρι το 2025, αφού έγινε η αρχή στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του περασμένου έτους.

H&M: Ζωτικής σημασίας η παράταση ζωής των ρούχων
Το αντίπαλον δέος της Zara εκ Σουηδίας ορμώμενο, η H&M ισχυρίζεται ότι η παράταση της διάρκειας ζωής των ρούχων μέσω της μεταποίησης και άλλων μέσων «είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων» της βιομηχανίας της μόδας.

Αν και αναλυτές ισχυρίζονται ότι υπάρχει ο κίνδυνος ο στόχος της βιωσιμότητας να αποτελέσει τροχοπέδη στις νέες πωλήσεις, η H&M στοχεύει να διπλασιάσει τις πωλήσεις της αυτή τη δεκαετία, μειώνοντας ταυτόχρονα στο μισό τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη λειτουργία της.

Η H&M έχει εγκαινιάσει «σταθμούς επιδιόρθωσης» σε καταστήματα σε επτά μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, μεταξύ των οποίων το Παρίσι και στη Στοκχόλμη. Η εταιρεία δίνει τη δυνατότητα για διαδικτυακά σεμινάρια επισκευής και πωλεί προϊόντα, όπως διακοσμητικά μπαλώματα, που έχουν σχεδιαστεί για να δίνουν στους πελάτες το θάρρος να επιδιορθώνουν μόνοι τους τα ρούχα τους.

«Πρόκειται για μια υπηρεσία που χαίρει εκτίμησης, όπου την προσφέρουμε», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της H&M, Helena Helmersson, σε συνέντευξη της. «Αλλά για μια προσιτή μάρκα είναι πιο δύσκολο να υπάρξει ζήτηση στον βαθμό, που να γίνει κερδοφόρα η υπηρεσία», συμπλήρωσε. «Αντί για την επιδιόρθωση, η μεταπώληση μεταχειρισμένων ρούχων θα παραμείνει πιθανότατα ο κύριος άξονας των προσπαθειών της H&M για τη μείωση των περιβαλλοντικών αποβλήτων», συμπλήρωσε.

Η ΕΕ «δείχνει» τον δρόμο
Πιέσεις ασκούνται τόσο από καταναλωτές όσο και από ρυθμιστικές αρχές ώστε οι εταιρείες μόδας να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της δραστηριότητάς τους. Η επιδιόρθωση ρούχων είναι μία διαδικασία που μειώνει τη σπατάλη, άρα χρησιμοποιούνται λιγότεροι πόροι για την αντικατάστασή τους.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τον Ιούνιο μια νέα στρατηγική που καλεί τις εταιρείες μόδας, που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, να υιοθετήσουν καλύτερα περιβαλλοντικά standards.

Tα νομοθετικά όργανα της Ένωσης είναι σε διαδικασία σύνταξης περισσότερων από 12 νέων νομοσχεδίων, που θα απαιτούν από τις εταιρείες μόδας να βάλουν «οικολογικό πρόσημο» στις διαδικασίες παραγωγής τους και να αναλαμβάνουν μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για τα απόβλητα που σχετίζονται με τα προϊόντα τους.