Παγωτό: Ανάκαμψη… με ανατιμήσεις 14% και άνοδο των private label
Ανακάμπτει σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς του λιανεμπορίου η αγορά παγωτού, που έγραφε αρνητικό πρόσημο τους πρώτους μήνες του έτους, τάση που αποδόθηκε μεταξύ άλλων και στις ανατιμήσεις οι οποίες κινήθηκαν σε διψήφιο ποσοστό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Circana από τα σούπερ μάρκετ που έχει στη διάθεσή του το Powergame.gr, η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος σημείωσε αύξηση 13,8% στο πρώτο πεντάμηνο του 2023 (στα 4,46 ευρώ από 3,92 ευρώ ένα χρόνο πριν) ενώ η κατηγορία κινήθηκε πτωτικά σε ποσοστό 1%, σε ότι αφορά το επώνυμο προϊόν. Με βάση στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που καλύπτουν το σύνολο της αγοράς -και εκτός σούπερ μάρκετ- οι αυξήσεις τιμών υπολογίζονται σε 11% σε ετήσια βάση. Ειδικά στα σούπερ μάρκετ είχε προηγηθεί αύξηση τιμών περίπου 5,7% στο σύνολο της περσινής χρονιάς, με αποτέλεσμα αθροιστικά οι ανατιμήσεις να αγγίζουν το 20% σε ενάμιση χρόνο.
Με μεγαλύτερη ταχύτητα όμως αυξήθηκαν οι τιμές στα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας, σε ποσοστό 16,1% στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, που ήρθε να προστεθεί σε ανατιμήσεις της τάξης του 10,9% το 2022. Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις παγωτών ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν αύξηση στο πεντάμηνο του 2023 της τάξης του 2,5%.
Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων από τις πωλήσεις παγωτών στο οργανωμένο λιανεμπόριο η Circana καταλήγει ότι η αξία τους στο επώνυμο προϊόν αυξήθηκε το 2022 κατά 11,2% φτάνοντας στα 66,1 εκατ. ευρώ (μαζί με τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας η αγορά πλησίασε τα 90 εκατ. ευρώ ενώ το συνολικό μέγεθος συμπεριλαμβανομένης της ho.re.ca. είναι υπερδιπλάσιο). Σε επίπεδο όγκου σημειώθηκε αύξηση 5% στα 16,8 εκατ. τεμάχια. Η αξία της αγοράς στο πρώτο πεντάμηνο του 2023 ήταν 14,2 εκατ. ευρώ σημειώνοντας πτώση 1% ενώ σε επίπεδο όγκου πωλήσεων η πτώση ήταν 13% στα 3,2 εκατ. τεμάχια.
Ένα σημαντικό συμπέρασμα από τα παραπάνω είναι η αξιοσημείωτη ανάπτυξη πωλήσεων των παγωτών ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρά τις ανατιμήσεις διατίθενται σε πιο χαμηλές τιμές από τα επώνυμα προσελκύοντας αυξανόμενη ζήτηση σε μια συγκυρία που οι καταναλωτές «μετρούν τα ευρώ» για αγορές πέραν των βασικών τροφίμων. Είναι ενδεικτικό ότι το 2022 η αξία των πωλήσεων παγωτών ιδιωτικής ετικέτας ξεπέρασε τα 20 εκατ. ευρώ αποσπώντας μερίδιο 23,4% στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου. Αυτό το μερίδιο αυξήθηκε σε αξία περίπου μία ποσοστιαία μονάδα στο πρώτο μισό του 2023, πριν δηλαδή από την περίοδο υψηλής ζήτησης.
Οι επιταχυντές της αγοράς
Τόσο οι ιστορικά υψηλές θερμοκρασίες του φετινού καλοκαιριού όσο και η ζήτηση από τους ξένους επισκέπτες νησιών και άλλων τουριστικών προορισμών της χώρας έχουν αυξήσει τη ζήτηση παγωτού σε χώρους εστίασης, καταστήματα σούπερ μάρκετ και μικρά σημεία πώλησης, ψιλικατζίδικα και περίπτερα καλλιεργώντας προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς.
Αυτές οι συνθήκες αποτελούν άλλωστε δέλεαρ για τους βασικούς παίκτες της εγχώριας αγοράς που έχει γνωρίσει σημαντικές ανακατατάξεις τα τελευταία χρόνια. Στο επίκεντρο είναι η Παγωτά Δωδώνη, μετά τη συμφωνία που έκλεισε η διοίκηση της Βενέτης για την εξυγίανση της ιστορικής αλυσίδας και την δρομολόγηση επενδύσεων στο δίκτυο των 12 καταστημάτων της. Κινήσεις δρομολογεί και η EMFI με το σήμα Menne, συμφερόντων της οικογένειας του Κυριάκου Φιλίππου, που έχει πουλήσει το brand παγωτών ΕΒΓΑ στην Unilever, η οποία είναι κυρίαρχος, με μερίδιο που ξεπερνά το 1/4 της αγοράς έχοντας στο χαρτοφυλάκιό της και τη σειρά Algida. Στη δεύτερη θέση της κατάταξης είναι η Froneri Hellas ενώ αυξανόμενα είναι και τα μερίδια της Κρι Κρι φτάνοντας το 15,8% με βάση στοιχεία της εταιρείας για το 2022.
Η ευρωπαϊκή αγορά
Εν τω μεταξύ στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς η παραγωγή και η κατανάλωση παγωτού αυξάνεται, γεγονός που αποδίδεται από τους αναλυτές στις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν τους θερινούς μήνες και στους συχνούς καύσωνες. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρήγαγαν 3,2 δισ. λίτρα παγωτού το 2022 που αντικατοπτρίζει μια αύξηση 5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος αυξάνοντας την αξία της αγοράς σε 6 δισ. ευρώ. Μεταξύ των χωρών της ΕΕ η Γερμανία εμφανίζεται ως ο βασικός παραγωγός παγωτού για το 2022, με 620 εκατ. λίτρα παγωτού και ακολουθεί η Γαλλία με 591 εκατ. λίτρα και η Ιταλία με 571 εκατ. λίτρα.