Με δύο ανακοινώσεις, μέσα σε διάστημα δέκα ημερών, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, ολοκλήρωσε την πρώτη φάση, όπως φαίνεται, του σχεδίου μετασχηματισμού της Επιχείρησης, την οποία παρέλαβε το 2019 στα πρόθυρα της πλήρους κατάρρευσης.

Με την εξαγορά της Enel Ρουμανίας, που ολοκληρώθηκε στα τέλη Οκτωβρίου, και τη συμφωνία εξαγοράς της «Κωτσόβολος», που υπεγράφη, η ΔΕΗ μετατρέπεται σε έναν από τους ισχυρότερους ομίλους πράσινης ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ταυτόχρονα, «βάζει πόδι» στη λιανική αγορά πώλησης τεχνολογικών, ενεργειακών και άλλων προϊόντων ή υπηρεσιών μέσω της «Κωτσόβολος», του ισχυρότερου παίκτη στην ελληνική αγορά.

Πώς η ΔΕΗ μετατράπεται σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας 

Ο Γ. Στάσσης ανέλαβε τη ΔΕΗ με το βάρος των ζημιών, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, που είχε εμφανίσει το 2019 (μετά τις ζημίες των 800 εκατ. για το 2018) και μέσα σε λίγους μήνες παρουσίασε ένα σχέδιο μετασχηματισμού που στηριζόταν σε τρεις πυλώνες: το λεγόμενο Green Deal, δηλαδή τις μεγάλες επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών του ομίλου και την πελατοκεντρικότητα, τη βελτίωση των σχέσεων με τους πελάτες.

Τότε, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ είχε υποστηρίξει πως στόχος του είναι η μετατροπή της στην κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρασαν τέσσερα χρόνια και η ΔΕΗ που θα παρουσιάσει στους διεθνείς αναλυτές, στα τέλη Ιανουαρίου στο Λονδίνο, δεν θα θυμίζει σε τίποτα αυτήν που παρέλαβε ο χαμηλού προφίλ manager.
Και η διαδρομή αυτών των τεσσάρων ετών δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Λίγους μήνες μετά την ανάληψη της διοίκησης της ΔΕΗ, ο Γιώργος Στάσσης και οι συνεργάτες του βρέθηκαν αντιμέτωποι με την πανδημία του κορονοϊού. Ακολούθησαν η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση, η οποία μπορεί να αφήνει φέτος μικρότερο αποτύπωμα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αλλά όλοι κινούνται σε τεντωμένο σχοινί.

Οι μεγάλες αναταράξεις δεν επηρέασαν τον σχεδιασμό Στάσση για τη μεταμόρφωση της Επιχείρησης και η συμφωνία εξαγοράς της «Κωτσόβολος» από τη βρετανική Currys δείχνει πως συνεχίζει ακάθεκτος. Μάλιστα, όσοι παρακολουθούν στενά τις πρωτοβουλίες του επικεφαλής της ΔΕΗ υποστηρίζουν πως η «Κωτσόβολος» είναι μόνο μία… στάση στον σχεδιασμό για τον μετασχηματισμό της Επιχείρησης σε ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών. Παραπέμπουν στις πρωτοβουλίες που έχει ήδη αναλάβει η ΔΕΗ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών με την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (FTTH). Μάλιστα, για να προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο, ο Γ. Στάσσης χρειάστηκε να αντιμετωπίσει αρκετούς ισχυρούς παράγοντες, οι οποίοι θεωρούσαν πως η ΔΕΗ έπρεπε να επικεντρωθεί στο ηλεκτρικό ρεύμα, χωρίς να πτοηθεί.


Τα μεγάλα οφέλη από την απόκτηση της «Κωτσόβολος»

Η διοίκηση της ΔΕΗ παρουσίασε αναλυτικά τον σχεδιασμό της σε σχέση με την «Κωτσόβολος» και τα μεγάλα οφέλη από την απόκτηση του ισχυρότερου δικτύου λιανικής σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα στην Ελλάδα. Μια ματιά στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) στηρίζει περαιτέρω τον σχεδιασμό της ΔΕΗ. Τι λέει το ΕΣΕΚ ή τουλάχιστον η έκδοση που κυκλοφόρησε πριν από λίγες εβδομάδες;

Από τα περίπου 165 δισ. ευρώ που θα απαιτηθούν για την επίτευξη των στόχων της πράσινης μετάβασης την περίοδο 2024-2030, σχεδόν τα μισά, δηλαδή 76 δισ. ευρώ, αφορούν σε καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών ή επιχειρήσεων! Μέσα στα επόμενα χρόνια, νοικοκυριά και επιχειρήσεις θα χρειαστεί να αντικαταστήσουν πλήθος ηλεκτρικών συσκευών με πιο αποδοτικές (από aircondition μέχρι αντλίες θερμότητας και μικρά φωτοβολταϊκά). Πολύ μεγάλες θα είναι και οι δαπάνες για ηλεκτρικά οχήματα (από πατίνια και μοτοποδήλατα μέχρι Ι.Χ.). Και ποιος έχει πρόσβαση σε αυτό το τεράστιο πελατολόγιο, εξειδικευμένη τεχνογνωσία και τεράστια εμπειρία σε μοντέλα χρηματοδότησης; Η «Κωτσόβολος», με το μεγάλο δίκτυο καταστημάτων και το κυρίαρχο μερίδιο στην αγορά λιανικής σε μαύρες και λευκές συσκευές.

*Δημοσιεύθηκε στο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» 4/11