Στην Ελλάδα, σχεδόν τρεις στους δέκα καταναλωτές (29%) ξοδεύουν κάθε μήνα περισσότερα από όσα τους επιτρέπουν τα εισόδημά τους, με τη συγκεκριμένη, υπερβάλλουσα δαπάνη να φτάνει τα 275 ευρώ το μήνα. Αυτό το ποσοστό είναι υψηλότερο από το μέσο όρο της Ευρώπης, που είναι 232 ευρώ το μήνα.

Στη Νορβηγία και την Ιρλανδία, το ποσοστό των καταναλωτών που ξοδεύουν περισσότερα από τα εισοδήματά τους είναι επίσης υψηλό, 33% και 32% αντίστοιχα. Ωστόσο, το ποσό της υπερβάλλουσας δαπάνης σε αυτές τις χώρες είναι κατά πολύ χαμηλότερο σε σχέση με το μέσο μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα, δηλαδή 15% για τη Νορβηγία και 11% για την Ιρλανδία.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων Intrum, το 49% των Ευρωπαίων καταναλωτών δηλώνει ότι μετά την πληρωμή λογαριασμών μένουν πολύ λιγότερα χρήματα στην τσέπη σε σχέση με πέρυσι.

Επιπλέον, το 35% δηλώνει ότι έχει καθυστερήσει να πληρώσει εμπρόθεσμα έναν τουλάχιστον λογαριασμό τους τελευταίους 12 μήνες, ποσοστό που είναι το μεγαλύτερο καταγεγραμμένο την τελευταία πενταετία.

Χωρίς αποταμιεύσεις ένας στους πέντε

Η έκθεση φανερώνει επίσης ότι ένας στους πέντε στην Ευρώπη δηλώνει ότι δεν έχει καθόλου αποταμιεύσεις, ενώ το 17% έχει αλλά αυτές δεν ξεπερνούν το μηνιαίο εισόδημα.

Παράλληλα, οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν ότι δεν μπορούν να διαχειριστούν τις πολλαπλές συνδρομές πληρωμών στο διαδίκτυο σε ποσοστό 67%, αριθμός που είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη. Όπως σημειώνει η έκθεση, οι συνδρομές πληρωμής των ψηφιακών πλατφορμών οπτικοακουστικού περιεχομένου, video games, marketplaces για διαδικτυακές αγορές προϊόντων, ακόμα και εκείνες για την παραγγελία φαγητού, αδειάζουν τις πιστωτικές κάρτες χωρίς οι καταναλωτές να μπορούν να ελέγξουν εύκολα τη συγκεκριμένη οικονομική πληγή. Στη δεύτερη θέση σε αυτό το φαινόμενο βρίσκεται η Ιρλανδία με ποσοστό 62%, στην τρίτη η Φινλανδία (55%) και στην τέταρτη το Ηνωμένο Βασίλειο (53%).

Πότε και πόσα

Σημειώνεται επίσης ότι και στο μοντέλο αγορών "Buy now, pay later", που στη χώρα μας έχει γίνει εξ ανάγκης περισσότερο δημοφιλές τα τελευταία χρόνια, οι Έλληνες σε ποσοστό 55%, δυσκολεύονται να γνωρίζουν πότε και πόσα πρέπει να πληρώνουν κάθε φορά με αποτέλεσμα το εισόδημα να μειώνεται επικίνδυνα εν αγνοία τους. Πρόκειται για το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη μετά την Πορτογαλία (60%).

Δεν είναι να απορεί κανείς που οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται από τους πιο απαισιόδοξους στην Ευρώπη σε σχέση με την εξέλιξη της οικονομικής τους κατάστασης με μόλις το 33% αυτών να θεωρούν ότι αυτή θα βελτιωθεί το επόμενο 12μηνο. Οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρώπη είναι οι Γάλλοι και οι Ιταλοί με το ποσοστό εκείνων που βλέπουν καλύτερες μέρες να έρχονται για την τσέπη τους να φτάνει μόλις το 32%.