Σαρωτικές αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας των καζίνο
Στα βήματα που πρέπει να γίνουν για τη διάσωση και την υγιή λειτουργία των καζίνο στην Ελλάδα, αναφέρεται ο πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) Δημήτρης Ντζανάτος.
Όπως υποστηρίζει, η ένταξη των καζίνο στο καθεστώς του ν. 4512/2018 «Περί Επιχειρήσεων Καζίνο (ΕΚΑΖ)», ο οποίος προσφέρει μεγαλύτερη ικανότητα βιωσιμότητας, καθώς προβλέπει χαμηλότερους συντελεστές φορολογίας (20% αντί 35%), απαιτεί, πρώτον τον εξορθολογισμό των κανόνων λειτουργίας των καζίνο, και δεύτερον τη διαφοροποίηση της φορολογικής μεταχείρισης, ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση.
Για παράδειγμα ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ ζητεί χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές για τα καζίνο της Βορείου Ελλάδας (Φλώρινας, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης), από τα καζίνο των άλλων περιοχών. Όπως αναφέρει, τα καζίνο της Θράκης και της Μακεδονίας, αντιμετωπίζουν έναν ισχυρό και πολλές φορές αθέμιτο ανταγωνισμό από καζίνο που βρίσκονται από την άλλη πλευρά των συνόρων της χώρας και τα οποία λειτουργούν σε λιγότερο ρυθμισμένες αγορές.
Αναφορικά με τους κανόνες υγιούς λειτουργίας των καζίνο, ο κ. Ντζανάτος αναφέρει ότι πρέπει να νομοθετηθεί ότι, η καθαρή θέση μιας ΕΚΑΖ, δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου που προβλέπεται από το νόμο. «Αν υπολείπεται και δεν καλυφθεί σε ένα τακτό διάστημα, τότε να ανακαλείται η άδειά του», λέει ο κ. Ντζανάτος, προσθέτοντας ότι στις περιπτώσεις ανάκλησης της άδειας, το καζίνο να συνεχίσει να λειτουργεί με προσωρινή άδειας και διοίκηση μέχρι και τρία χρόνια.
Μια τέτοια δυνατότητα αφενός μεν θα εξαλείψει τα καζίνο-ζόμπι που είδαμε τα τελευταία χρόνια, αφετέρου θα δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στην επιχείρηση να συνεχίσει υπό νέα ιδιοκτησία. Επιπλέον η δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας της επιχείρησης, δεν θα αφήσει τους πελάτες του καζίνο να οδηγηθούν στα μικρά παράνομα καζίνο της χώρας.
Για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς, ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ προτείνει τη δημιουργία τριών κατηγοριών καζίνο, ανάλογα με το διάστημα λειτουργίας μέσα στο χρόνο. Η πρώτη που αφορά τα μεγάλα καζίνο της χώρας και η οποία θα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις σε λειτουργία 24x7x365, ήτοι αδιαλείπτως όλες τις ώρες και όλες τις ημέρες της εβδομάδας και του έτους.
Η δεύτερη κατηγορία θα περιλάβει τα εποχιακά λειτουργούντα καζίνο, δηλαδή όσα προβλέπεται να λειτουργήσουν στις τουριστικές περιοχές της χώρας π.χ. Μύκονο, Σαντορίνη.
Η τρίτη κατηγορία αφορά στα πολύ μικρά καζίνο, που μετά από έγκριση της ΕΕΕΠ, θα μπορούν να λειτουργούν μόνον ορισμένες ημέρες την εβδομάδα (π.χ. Καζίνο Σύρου) ή όπου αλλού δημιουργηθούν καζίνο.
Ο κ. Ντζανάτος ακόμη προτείνει μετά την υπαγωγή των επιχειρήσεων στις διατάξεις του ν 4512/2018, οι επιχειρηματίες να επαναδιαπραγματευθούν με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών όρους που επιδρούν αρνητικά στη βιωσιμότητά τους ή όρους που κινητροδοτούν νέες επενδύσεις, πέραν των υποχρεωτικών, περιλαμβανομένης της επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας στα πλαίσια της Περιφέρειας, όπου είναι εφικτό και σκόπιμο ή την κατάργηση περιορισμών σε ότι αφορά την απασχόληση, που είναι πλέον αναχρονιστικές.
Τέλος, καλεί να δοθούν εξουσιοδοτήσεις στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για πρακτική στήριξη των μεγάλων επενδύσεων ολοκληρωμένων ψυχαγωγικών συγκροτημάτων με καζίνο, γιατί αυτό είναι το μέλλον στο χώρο των καζίνο και γιατί οι μεγάλες επενδύσεις πρέπει διαρκώς να παρακολουθούνται και να βοηθάει το κράτος να αίρονται τα συνήθη εμπόδια που τις αποθαρρύνουν.
Όπως υποστηρίζει, η ένταξη των καζίνο στο καθεστώς του ν. 4512/2018 «Περί Επιχειρήσεων Καζίνο (ΕΚΑΖ)», ο οποίος προσφέρει μεγαλύτερη ικανότητα βιωσιμότητας, καθώς προβλέπει χαμηλότερους συντελεστές φορολογίας (20% αντί 35%), απαιτεί, πρώτον τον εξορθολογισμό των κανόνων λειτουργίας των καζίνο, και δεύτερον τη διαφοροποίηση της φορολογικής μεταχείρισης, ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση.
Για παράδειγμα ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ ζητεί χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές για τα καζίνο της Βορείου Ελλάδας (Φλώρινας, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης), από τα καζίνο των άλλων περιοχών. Όπως αναφέρει, τα καζίνο της Θράκης και της Μακεδονίας, αντιμετωπίζουν έναν ισχυρό και πολλές φορές αθέμιτο ανταγωνισμό από καζίνο που βρίσκονται από την άλλη πλευρά των συνόρων της χώρας και τα οποία λειτουργούν σε λιγότερο ρυθμισμένες αγορές.
Αναφορικά με τους κανόνες υγιούς λειτουργίας των καζίνο, ο κ. Ντζανάτος αναφέρει ότι πρέπει να νομοθετηθεί ότι, η καθαρή θέση μιας ΕΚΑΖ, δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου που προβλέπεται από το νόμο. «Αν υπολείπεται και δεν καλυφθεί σε ένα τακτό διάστημα, τότε να ανακαλείται η άδειά του», λέει ο κ. Ντζανάτος, προσθέτοντας ότι στις περιπτώσεις ανάκλησης της άδειας, το καζίνο να συνεχίσει να λειτουργεί με προσωρινή άδειας και διοίκηση μέχρι και τρία χρόνια.
Μια τέτοια δυνατότητα αφενός μεν θα εξαλείψει τα καζίνο-ζόμπι που είδαμε τα τελευταία χρόνια, αφετέρου θα δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στην επιχείρηση να συνεχίσει υπό νέα ιδιοκτησία. Επιπλέον η δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας της επιχείρησης, δεν θα αφήσει τους πελάτες του καζίνο να οδηγηθούν στα μικρά παράνομα καζίνο της χώρας.
Για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς, ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ προτείνει τη δημιουργία τριών κατηγοριών καζίνο, ανάλογα με το διάστημα λειτουργίας μέσα στο χρόνο. Η πρώτη που αφορά τα μεγάλα καζίνο της χώρας και η οποία θα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις σε λειτουργία 24x7x365, ήτοι αδιαλείπτως όλες τις ώρες και όλες τις ημέρες της εβδομάδας και του έτους.
Η δεύτερη κατηγορία θα περιλάβει τα εποχιακά λειτουργούντα καζίνο, δηλαδή όσα προβλέπεται να λειτουργήσουν στις τουριστικές περιοχές της χώρας π.χ. Μύκονο, Σαντορίνη.
Η τρίτη κατηγορία αφορά στα πολύ μικρά καζίνο, που μετά από έγκριση της ΕΕΕΠ, θα μπορούν να λειτουργούν μόνον ορισμένες ημέρες την εβδομάδα (π.χ. Καζίνο Σύρου) ή όπου αλλού δημιουργηθούν καζίνο.
Ο κ. Ντζανάτος ακόμη προτείνει μετά την υπαγωγή των επιχειρήσεων στις διατάξεις του ν 4512/2018, οι επιχειρηματίες να επαναδιαπραγματευθούν με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών όρους που επιδρούν αρνητικά στη βιωσιμότητά τους ή όρους που κινητροδοτούν νέες επενδύσεις, πέραν των υποχρεωτικών, περιλαμβανομένης της επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας στα πλαίσια της Περιφέρειας, όπου είναι εφικτό και σκόπιμο ή την κατάργηση περιορισμών σε ότι αφορά την απασχόληση, που είναι πλέον αναχρονιστικές.
Τέλος, καλεί να δοθούν εξουσιοδοτήσεις στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για πρακτική στήριξη των μεγάλων επενδύσεων ολοκληρωμένων ψυχαγωγικών συγκροτημάτων με καζίνο, γιατί αυτό είναι το μέλλον στο χώρο των καζίνο και γιατί οι μεγάλες επενδύσεις πρέπει διαρκώς να παρακολουθούνται και να βοηθάει το κράτος να αίρονται τα συνήθη εμπόδια που τις αποθαρρύνουν.