Δυνατότητα έμμεσης μονιμοποίησης σε 50.000 συμβασιούχους στο Δημόσιο και τους ΟΤΑ με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου ανοίγει με πιλοτική δίκη στον Άρειο Πάγο, στην οποία το ανώτατο δικαστήριο καλείται να αποφασίσει αν οι συμβασιούχοι τεκμαίρονται τριετίας και, ως εκ τούτου, πρέπει ανάλογα να αυξηθεί ο μισθός τους. Η συγκεκριμένη απόφαση του Α.Π. αναμένεται να αποτελέσει νομολογία για χιλιάδες προσφυγές συμβασιούχων που διεκδικούν μονιμοποίηση στο Δημόσιο και ήδη έχουν κερδίσει πρωτόδικα υποθέσεις, αλλά και με εφετειακές αποφάσεις, όπως σε ανάλογη υπόθεση του τ. ΟΑΕΔ, πέρυσι το καλοκαίρι.

Μονιμοποίηση συμβασιούχων: Ποιους αφορά

Αν και στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα απασχολούνται με διάφορες μορφές -βάσει της απογραφής του 2022- 144.512 εργαζόμενοι, η εν λόγω απόφαση δεν αφορά το σύνολο των συμβασιούχων, καθώς στον παραπάνω αριθμό απασχολουμένων βρίσκονται συμβασιούχοι ωρομίσθιοι ή «μπλοκάκια», καθώς επίσης και άλλοι που αμείβονται μέσω ειδικών προγραμμάτων, όπως το ΕΣΠΑ κ.ά.

Συνεπώς, σύμφωνα με εργατολόγους, πιο κοντά στην αναγνώριση της προϋπηρεσίας βρίσκονται όσοι είναι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι οποίες ανανεώνονται είτε αυτόματα είτε με διακοπή κάποιων ημερών. Η αναγνώριση προϋπηρεσίας σε αυτές τις περιπτώσεις με την ταυτόχρονη αύξηση μισθού (λόγω συμπλήρωσης τριετίας) ουσιαστικά ανοίγει παράθυρο για τη μονιμοποίηση τέτοιων περιπτώσεων.

apodoxes_2

Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου καλείται να αποφασίσει αν μετρά ως χρόνος προϋπηρεσίας, ώστε να αυξηθεί ο μισθός, και ο χρόνος που μεσολαβούσε μεταξύ της ανανέωσης των διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου για συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού Νεολαίας (ΟΠΑΝΔΑ) του Δήμου Αθηναίων.

Έτσι, εφόσον κρίνει θετικά για τους εν λόγω εργαζομένους, τότε οι συμβασιούχοι οι οποίοι συνδέθηκαν τελικά με τους ΟΤΑ, αλλά και το Δημόσιο γενικότερα, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατόπιν δικαστικών αποφάσεων ή δικαστικού συμβιβασμού, μπορούν να δουν αυξήσεις στις μισθολογικές αποδοχές τους, αφού θα ανέβουν μισθολογικό κλιμάκιο. Ταυτόχρονα, η αναγνώριση τριετίας μπορεί να αποτελέσει το «πάτημα» για τη μονιμοποίηση αυτών των εργαζομένων.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο αρεοπαγίτης Παναγιώτης Λυμπερόπουλος, με την υπ’ αριθ. 4/2023 πράξη (άρθρο 20Α Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας), Επιτροπή του Αρείου Πάγου αποφάσισε να εισαχθεί στην Πλήρη Ολομέλεια του Δικαστηρίου έφεση του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού Νεολαίας (ΟΠΑΝΔΑ) του Δήμου Αθηναίων κατά οριστικής αποφάσεως του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Τμήμα Εργατικών Διαφορών), καθώς και το δικόγραφο πρόσθετων λόγων, προκειμένου να επιλυθεί το τιθέμενο με τα δικόγραφα αυτά νομικό ζήτημα.

Το νομικό ζήτημα

Ειδικότερα, στην πιλοτική δίκη θα κριθεί το ζήτημα, που δεν έχει έως τώρα απασχολήσει τη νομολογία του Αρείου Πάγου, το οποίο αφορά τη μισθολογική κατάταξη τέως συμβασιούχων (έργου ή ορισμένου χρόνου) οι οποίοι συνδέθηκαν τελικά με τους ΟΤΑ, αλλά και το Δημόσιο γενικότερα, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατόπιν δικαστικών αποφάσεων ή δικαστικού συμβιβασμού. Αν, δηλαδή, για τη μισθολογική τους κατάταξη προσμετράται και ο διανυθείς μεταξύ των συμβάσεων ή των δικαστικών αποφάσεων χρόνος εκτός υπηρεσίας ή μόνο ο πραγματικά διανυθείς χρόνος στην υπηρεσία. Το ζήτημα είναι εξαιρετικής σημασίας, αφού η περί τούτου κρίση αφορά μεγάλο αριθμό τέως συμβασιούχων έργου ή ορισμένου χρόνου, συναφείς αγωγές των οποίων με το ίδιο αντικείμενο σε βάρος του ΟΠΑΝΔΑ εκκρεμούν στα πρωτοβάθμια δικαστήρια.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»