ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,1% φρέναρε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο
Η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε τα στοιχεία για τον πληθωρισμό
Η ακρίβεια στα τρόφιμα παραμένει σε υψηλά επίπεδα
Στο 3,1% υποχώρησε ο ετήσιος πληθωρισμός τον Ιανουάριο του 2024 στην Ελλάδα, έναντι 3,5% του Δεκεμβρίου 2023, στα τρόφιμα ανήλθε στο 8,3% από 8,9% τον προηγούμενο μήνα, ενώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Αξιοσημείωτη αύξηση 67,4% κατέγραψε το ελαιόλαδο και τα φρούτα (14,2%), αλλά και τα ασφάλιστρα υγείας αυξήθηκαν κατά 14%. Υπενθυμίζεται πως τον Νοέμβριο του 2023 ο πληθωρισμός είχε αποκλιμακωθεί στο 3%, από 3,8% τον Οκτώβριο του 2023.
Ειδικότερα, η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Ιανουαρίου 2024 έχει ως εξής:
Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιανουαρίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,1% έναντι αύξησης 7,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιανουάριο 2024, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2023 παρουσίασε μείωση 0,8%, έναντι μείωσης 0,5%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2023 – Ιανουαρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 3,2%, έναντι αύξησης 9,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη
σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022.
Σύγκριση Ιανουαρίου 2024 με Ιανουάριο 2023
Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 3,1% τον μήνα Ιανουάριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 8,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 5,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
- 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία.
- 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 2,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 2,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Εξακολουθεί το ράλι στα τρόφιμα
Παρά την ήπια αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, στα τρόφιμα εξακολουθεί να καίει η ακρίβεια. Χαρακτηριστικό είναι πως το ελαιόλαδο συνέχισε το ράλι ανόδου, σημειώνοντας αύξηση 67,4%. Τα φρούτα αυξήθηκαν κατά 14,2% και τα λαχανικά κατά 14,4%, ενώ το μεταλλικό νερό, τα αναψυκτικά και οι χυμοί φρούτων κατά 11,7%.