Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα εργοτάξια κατασκευής των νέων μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας, καθώς οι κατασκευαστικοί όμιλοι επιχειρούν να «τρέξουν» τα έργα που οδεύουν προς ολοκλήρωση, με όσο το δυνατόν ταχύτερους ρυθμούς. προκειμένου να διοχετευτούν στην επόμενη γενιά έργων, που είτε βρίσκονται στην αρχή της κατασκευαστικής τους περιόδου, είτε πρόκειται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται προς το τέλος του 2024 ή ακόμα και τις αρχές του 2025.

Αυτήν την περίοδο προχωρά το έργο της οδικής σύνδεσης Πάτρας – Πύργου, το οποίο έχει κλείσει «αισίως», μια δεκαετία από την αρχική του προκήρυξη. Η ΤΕΡΝΑ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη προχωρήσει πάνω από το 50% του τμήματος που έχει αναλάβει (Γαστούνη-Πύργος), εκτιμώντας ότι θα το έχει παραδώσει στην κυκλοφορία έως τον Μάρτιο του 2025. Παράλληλα, προχωρούν και τα υπόλοιπα τμήματα, που έχουν αναλάβει οι άλλες εταιρείες της κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή η Άβαξ και η Άκτωρ του ομίλου Intrakat. Σε πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού Υποδομών, κ. Χρ. Σταϊκούρα, επισημάνθηκε ότι μέχρι τον φετινό Ιούνιο, το έργο (στο σύνολο των τμημάτων του), θα έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 50%, ενώ σε πλήρη λειτουργία αναμένεται να τεθεί το 2025.

Σημαντική είναι και η πρόοδος των εργασιών της ΤΕΡΝΑ στον αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), που θα συνδέσει την Λαμία με την Εγνατία Οδό. Ειδικότερα, τους επόμενους μήνες και συγκεκριμένα έως το Πάσχα θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί σε λειτουργία το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή τα 18,3 χιλιόμετρα από την Λαμία (Ανισόπεδος Κόμβος Καρπενησίου) μέχρι την Ξυνιάδα, ενοποιώντας έτσι το τμήμα από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα. Το δε βόρειο τμήμα του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, έχει ξεπεράσει το 40% σε ό,τι αφορά την πρόοδό του κι εκτιμάται ότι θα παραδοθεί εντός του 2025. Μάλιστα, το τμήμα από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα, εκτιμάται ότι θα έχει δοθεί στην κυκλοφορία φέτος το καλοκαίρι.

Πριν από μερικές ημέρες παραδόθηκε στην κυκλοφορία και η Αμβρακία Οδός, από την ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου. Πρόκειται για 49 χιλιόμετρα οδικού άξονα, που αναβαθμίζει κατακόρυφα την οδική σύνδεση προς την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα προς την Λευκάδα, το Άκτιο, την Πρέβεζα και την Βόνιτσα. Ήδη, υπολογίζεται ότι μόνο χάρις στην λειτουργία της Αμβρακίας, θα αυξηθεί κατακόρυφα η τουριστική κίνηση σε όλο το παραλιακό τμήμα του Ιονίου, καθώς έχει μειωθεί κατακόρυφα ο χρόνος πρόσβασης, είτε από την Πάτρα, είτε από τα Ιωάννινα και την Θεσσαλονίκη, είτε από την Αθήνα.

Τα επόμενα χρόνια, μεγάλη έμφαση θα δοθεί στην βελτίωση των οδικών προσβάσεων και σε σειρά άλλων περιοχών της χώρας, τόσο στην βόρεια, όσο και την νότια Ελλάδα και φυσικά την Κρήτη, όπου ήδη «τρέχει» ο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης). Έως το τέλος του 2024 εκτιμάται ότι θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χερσόνησος (Ηράκλειο)-Χανιά, ενώ τα υπόλοιπα τμήματα προχωρούν στο στάδιο της κατασκευής. Συγκεκριμένα, εντός του 2026 αναμένεται να παραδοθούν τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος των ΣΔΙΤ, καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει τα έργα για την νέα περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης από την κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την Άβαξ (πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2027), όπως και το έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat.

Παράλληλα, συνεχίζεται το πρόγραμμα των διαγωνισμών νέων οδικών έργων ΣΔΙΤ. Πρόσφατα, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για το τμήμα Δράμα-Αμφίπολη, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ και την κοινοπραξία Μυτιληναίος-Άκτωρ Παραχωρήσεις. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ και μήκους 43,5 χιλιομέτρων.

Άλλα οδικά έργα που προχωρούν σταδιακά στο στάδιο της κατασκευής είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, το Μπράλος-Άμφισσα, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένονται και η υπογραφή της σύμβασης για το έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, που έχει αναλάβει η Άβαξ.

Σε ό,τι αφορά το λεκανοπέδιο της Αττικής, σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η επέκταση της Λ. Κύμης έως την Εθνική Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη. Πρόκειται για ένα έργο, προϋπολογισμού 352 εκατ. ευρώ, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ-Intrakat.

Ωστόσο, το συγκεκριμένο έργο, που έχει σχεδιαστεί ως αμιγώς δημόσιο, δεν έχει, μέχρι στιγμής, εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση και αναζητούνται λύσεις. Είναι όμως ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς αναμένεται να αποσυμφορήσει τον ιδιαίτερα επιβαρυμένο κόμβο της Αττικής Οδού στο ύψος της Μεταμόρφωσης, παρέχοντας μια επιπλέον διέξοδο στα οχήματα που κινούνται προς την Εθνική Οδό.