Ανοιχτό το ενδεχόµενο νοµοθετικής παρέµβασης για «κούρεµα» των επιβαρύνσεων στις συναλλαγές µικρής αξίας µε POS αφήνουν στο υπουργείο Εθνικής Οικονοµίας, καθώς µπορεί οι τράπεζες να κινούνται σε τροχιά χαµηλότερων χρεώσεων έως και κατά 50%, ωστόσο υπάρχουν ισχυρές αντιστάσεις από τους παρόχους µε αποτέλεσµα το τοπίο να παραµένει θολό.

Η υποχρεωτική εγκατάσταση POS και οι πιέσεις για μειώσεις των επιβαρύνσεων

Το γεγονός αυτό όµως λειτουργεί σε βάρος των κυβερνητικών σχεδίων για την περαιτέρω ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών -µετά και τις νέες συνθήκες που διαµορφώνονται στην αγορά µε την υποχρεωτική εγκατάσταση των συσκευών σε ακόµα 35 κλάδους λιανικής, µεταξύ των οποίων τα περίπτερα, τα ψιλικατζίδικα και οι λαϊκές αγορές-, αφού για να υπάρξει ουσιαστικό αντίκρισµα στις χρεώσεις που βαρύνουν τους επιτηδευµατίες θα πρέπει όλοι οι εµπλεκόµενοι στην «αλυσίδα» να βάλουν νερό στο κρασί τους.

Σήµερα σε κάθε συναλλαγή µε POS εµπλέκονται τρία διαφορετικά επίπεδα προµηθειών που αθροίζουν την τελική επιβάρυνση, ενώ υπάρχουν και τα κόστη συντήρησης του εξοπλισµού. Εκτός από το µερίδιο των τραπεζών, όταν χρησιµοποιείται δική τους κάρτα, προµήθεια επιβάλλεται και από τις Visa ή Mastercard αλλά και από τον πάροχο POS (τις 35 διαφορετικές εταιρείες, οι οποίες τρέχουν να αναβαθµίσουν τα λογισµικά τους), µε αποτέλεσµα η συνολική προµήθεια να κυµαίνεται από 0,45% έως και πάνω από 2%, καθιστώντας ασύµφορες τις µικρές συναλλαγές (αξίας έως 10-12 ευρώ) για τους επαγγελµατίες, οι οποίοι αναγκάζονται να πωλούν µε ζηµία.

Είναι χαρακτηριστικό πως όταν οι περιπτερούχοι πουλάνε τσιγάρα και εισιτήρια από αυτές τις πωλήσεις µπαίνουν µέσα, γιατί η προµήθεια που παίρνουν η τράπεζα και ο πάροχος είναι µεγαλύτερη από το κέρδος. Για παράδειγµα, σε ένα πακέτο τσιγάρα µε τελική τιµή 4,6 ευρώ ο περιπτερούχος αγοράζει το πακέτο στα 4,38 ευρώ. Το κέρδος του είναι µόλις 22 λεπτά ανά πακέτο. Σε άλλη µάρκα το κέρδος περιορίζεται σε 11 λεπτά (τιµή χονδρικής 3,79 ευρώ, τιµή πώλησης 3,9 ευρώ). Αν η συνολική προµήθεια για χρήση POS είναι από 0,45% έως και 2%, όπως υποστηρίζουν οι περιπτερούχοι, το κέρδος είναι µηδενικό.

Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν ισχυρές πιέσεις από τους κλάδους της αγοράς για µείωση των επιβαρύνσεων, ενώ το θέµα πρόκειται να εξεταστεί στη νέα συνάντηση που θα έχει την επόµενη εβδοµάδα ο υπουργός Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών, Κωστής Χατζηδάκης, µε τραπεζίτες και παρόχους, που θα κρίνει το ενδεχόµενο της νοµοθετικής ρύθµισης.

Την ίδια στιγµή, τρέχει ο χρόνος για την αναβάθµιση και τη διασύνδεση των ταµειακών µηχανών µε τα POS, µε την ΑΑ∆Ε να αποστέλλει χιλιάδες e-mails καθηµερινά στις επιχειρήσεις ότι η προθεσµία εκπνέει:

1. Στις 30 Απριλίου, αν ο υπόχρεος έχει προγραµµατισµένο ραντεβού µε τεχνικό εγκατάστασης εντός του Απριλίου ή έχει δηλώσει στο Μητρώο POS, έως τις 15/3/2024, ότι πρόκειται να αντικαταστήσει το ταµειακό σύστηµα µε κάποια από τις νέες διαθέσιµες λύσεις All-in-One, που δεν απαιτούν επιπλέον ενέργειες διασύνδεσης.

2. Στις 31 Μαΐου, αν η επιχείρηση χρησιµοποιεί ταµειακό σύστηµα µε σύστηµα λογισµικού (ERP).

3. Την πρώτη µέρα επανέναρξης λειτουργίας της επιχείρησης, αν αυτή είναι κλειστή καθ’ όλη την περίοδο του παραπάνω χρονοδιαγράµµατος λόγω εποχικότητας.

Τα πρόστιμα

Ενδεικτικά, σε ό,τι αφορά τις «καµπάνες» που θα επιβάλλονται από 1ης Απριλίου, αυτές έχουν ως εξής:

  • Στις επιχειρήσεις και στα καταστήµατα που δεν θα προχωρήσουν στη διασύνδεση ταµειακών µηχανών µε POS, πρόστιµο 10.000 ευρώ για όσες τηρούν απλογραφικά βιβλία και 20.000 ευρώ µε διπλογραφικά βιβλία.
  • Στους 35 νέους κλάδους η µη εγκατάσταση POS εγκυµονεί πρόστιµο 1.500 ευρώ αλλά από 1ης Απριλίου.
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή