Ψηφιακό ''μάτι'' παρακολούθησης φορτηγών και κοντέινερ αποκτά η ΑΑΔΕ
Ψηφιακό «μάτι» παρακολούθησης των φορτηγών και κοντέινερ, που εισέρχονται στη χώρα, διακινώντας εμπορεύματα, αποκτά η ΑΑΔΕ, επιστρατεύοντας νέα ηλεκτρονικά όπλα στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής. Τον δρόμο για την ψηφιοποίηση της διακίνησης των εμπορευμάτων που μπαίνουν στην Ελλάδα από τα τελωνεία -χερσαία και θαλάσσια- ανοίγει το έργο «Σύστημα Παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων», ύψους 80 εκατ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του Απριλίου.
Πρόκειται για ένα από τα «βαριά» ψηφιακά έργα, που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο αναμένει με ενδιαφέρον η εγχώρια αγορά πληροφορικής, δεδομένου του μεγέθους του, αλλά και του φιλόδοξου στόχου του, καθώς επιδιώκει, μεταξύ άλλων, τον εξοπλισμό των τελωνείων με ψηφιακά εργαλεία για την αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, ειδικά των καυσίμων.
Αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία, για την Τελωνειακή Υπηρεσία της ΑΑΔΕ, ενός ολοκληρωμένου συστήματος για τον έλεγχο και την καταγραφή φορτηγών και κοντέινερ κατά τη διέλευσή τους από χερσαία συνοριακά σημεία και τελωνεία λιμένων, καθώς και η ψηφιακή παρακολούθηση της κίνησής τους κατά την κυκλοφορία τους εντός της χώρας.
Το τεύχος προκήρυξης του διαγωνισμού για το έργο, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και αναμένεται πλέον να βγει στον αέρα εντός του Απριλίου από την ΚτΠ, με αναθέτουσα αρχή την ΑΑΔΕ. Με τα χρονοδιαγράμματα, λόγω της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, να είναι εξαιρετικά σφιχτά, πληροφορίες αναφέρουν ότι το «βαρύ» έργο έχει κινητοποιήσει ήδη το ενδιαφέρον εταιρειών πληροφορικής, που διαθέτουν εμπειρία στην ψηφιοποίηση αντίστοιχων συστημάτων και διαδικασιών, και ετοιμάζονται να μπουν στη διαδικασία διεκδίκησής του.
Ψηφιακό «μάτι»
Με το φιλόδοξο έργο, η διάρκεια του οποίου είναι 20-22 μήνες η ΑΑΔΕ επιδιώκει την πρόληψη και καταστολή του λαθρεμπορίου -ειδικά στους τομείς του προϊόντων που επιβαρύνονται με Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), όπως πετρελαιοειδή, καπνικά και αλκοολούχα, και φόρους κατανάλωσης (καφές, ηλεκτρονικό τσιγάρο).
Μεταξύ άλλων, το έργο προβλέπει την εγκατάσταση κυκλωμάτων δορυφορικής παρακολούθησης (GPS Trackers) στα φορτηγά και τα κοντέινερ που εισέρχονται στη χώρα, ώστε να παρακολουθείται μέσω δορυφόρου όλη η διαδρομή τους και άρα όλη η πορεία της διακίνησης των εμπορευμάτων που μπαίνουν στην Ελλάδα.
Το έργο προβλέπει την τοποθέτηση 10.740 συσκευών δορυφορικής παρακολούθησης (GPS Trackers) σε φορτηγά και κοντέινερς, που κινούνται επί ελληνικού εδάφους. Πρακτικά, κάθε όχημα που θα επιλέγεται από την τελωνειακή υπηρεσία, ανάλογα με την επικινδυνότητα του φορτίου ή το τελωνειακό ή μη παραστατικό του, θα εφοδιάζεται με GPS Trackers.
Το νέο σύστημα θα καταγράφει αυτόματα και θα φωτογραφίζει τα διερχόμενα οχήματα, θα αναγνωρίζει ταξιδιωτικά έγγραφα, θα εντοπίζει τη θέση των φορτηγών και των κοντέινερ, ενώ θα διενεργεί αναλύσεις επικινδυνότητας των φορτίων.
Πέραν του ελέγχου ολοκλήρωσης του δρομολογίου θα ελέγχεται και η πορεία του οχήματος για τυχόν εκτροπή του από τη φυσιολογική διαδρομή, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα -μέσω διαλειτουργικότητας- να δίνεται εικόνα και από τις διελεύσεις μέσω των σταθμών διοδίων.
Ψηφιακά εργαλεία στα τελωνεία
Ταυτόχρονα, οι τελωνειακές Αρχές θα προμηθευτούν με δεκάδες συστήματα αυτόματης ζύγισης βαρέων οχημάτων σε επιλεγμένα σημεία, όπως στις εισόδους της χώρας και στους σταθμούς διοδίων, όπου θα μπορεί να ζυγίζεται αυτόματα το όχημα στη δεξιά λωρίδα διοδίων με τέτοιον τρόπο ώστε να διευκολύνεται ο έλεγχος.
Επίσης, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θα εφοδιαστούν με οχήματα με ακτίνες X-Rays, κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων, κάμερες παρακολούθησης αλλά και το κατάλληλο λογισμικό για όλα τα απαραίτητα συστήματα, ενώ η Αρχή θα αποκτήσει και 17 Κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων εξοπλισμένες με κάμερες ALPR (Automatic License Plate Recognition), ειδικό εξοπλισμό και λογισμικό, οι οποίες θα τοποθετούνται σε διάφορα σημεία επί του οδικού δικτύου.
Με την εγκατάσταση και λειτουργία του Συστήματος αναμένεται να αυξηθεί η επιχειρησιακή δυνατότητα επιτήρησης των εμπορευματικών ροών στο σύνολο της επικράτειας, με έμφαση στις επικίνδυνες για την εκδήλωση παραβατικότητας ζώνες, όπως τα τελωνεία.