Τεχνικές εταιρείες: Τι δείχνουν τα έσοδα και τα κέρδη του 2023 για τους 4 ισχυρούς
Η αύξηση του κύκλου εργασιών από τις κατασκευές κατά 36,4% το 2023 για τους τέσσερις ισχυρότερους κατασκευαστικούς ομίλους δείχνει πως ο παραγωγικός μηχανισμός πήρε μπροστά προκειμένου να ανταποκριθεί στις μεγάλες απαιτήσεις των υπό εκτέλεση έργων και στις ασφυκτικές προθεσμίες υλοποίησης ορισμένων εξ’ αυτών. Οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ και Mytilineos έκλεισαν το 2023 με συνολικά έσοδα από τις κατασκευές στα 2,26 δισ. ευρώ από 1,73 δισ. το 2022 ενώ τα συνολικά τους κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν στα 119 εκατ. από 55,2 εκατ. Η σημαντική ενίσχυση της κερδοφορίας από τις κατασκευαστική δραστηριότητα, τουλάχιστον για τους περισσότερους από τους τέσσερις ομίλους είναι, επίσης, θετικό σημάδι.
Το ρεκόρ ανεκτέλεστου υπόλοιπου, που συνολικά έφτασε τα 15,8 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023 και αναμένεται να προσεγγίσει τα 19 – 20 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου (με την προσθήκη των έργων αποκατάστασης των ζημιών της Θεσσαλίας, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ.α.) δείχνει και το μέγεθος της πρόκλησης που έχουν να αντιμετωπίσουν. Όποιος δημιουργήσει τον πλέον αποδοτικό μηχανισμό υλοποίησης του σημαντικού αριθμού έργων που έχει αναλάβει, αυτός θα αποκομίσει και τα μεγαλύτερα οφέλη μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Οι λογιστικές καταστάσεις του 2023 δείχνουν πως προς το παρόν τον πλέον καλοκουρδισμένο μηχανισμό διαθέτει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος μέσω της ΤΕΡΝΑ τιμολόγησε πέρυσι 1,4 δισ. ευρώ από υλοποίηση έργων ενώ οι τρεις ανταγωνιστές του συνολικά είχαν έσοδα γύρω στα 950 εκατ. ευρώ από τις κατασκευές. Επιπλέον τα έσοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την κατασκευαστική δραστηριότητα έφτασαν πέρυσι τα 78,3 εκατ. ευρώ (σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας) ενώ οι τρεις ανταγωνιστές της είχαν συνολικά κέρδη μετά φόρων κάτω από 50 εκατ. ευρώ. Στη χρήση 2023 η κατασκευαστική δραστηριότητα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε αυξημένα έσοδα κατά 38% έναντι του 2022 και αυξημένα κέρδη κατά 63%. Στα πλεονεκτήματα της ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνεται και το γεγονός πως σχεδόν το 70% του ανεκτέλεστου στα τέλη του 2023 (5,3 δισ. που σήμερα προσεγγίζει τα 7,3 δισ. με τις προσθήκες του ΒΟΑΚ, κ.λπ.) αφορά έργα για λογαριασμό άλλων εταιρειών του ομίλου ή / και παραχωρήσεων.
Φέτος είναι και η πρώτη χρονιά που θα ενσωματωθεί πλήρως στον όμιλο της Intrakat η δραστηριότητα της ΑΚΤΩΡ και θα αποτυπωθεί καλύτερα ο σχεδιασμός της διοίκησης Αλ. Εξάρχου. Η Intrakat έχει πλέον το δεύτερο μεγαλύτερο ανεκτέλεστο στον κλάδο που προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ ενώ στη χρήση 2023 είδε τα έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα να εκτινάσσεται στα 400 εκατ. με αύξηση 84%, όχι μόνο λόγω της ΑΚΤΩΡ. Όπως δήλωσε ο επικεφαλής του ομίλου κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του 2023 «η ολοκλήρωση της εξαγοράς και ενσωμάτωση της Άκτωρ, η οποία επιβεβαίωσε την άποψή μας ότι θα βελτίωνε έτι περαιτέρω την οικονομική μας θέση, μας δίνει το απαραίτητο μέγεθος και την κλίμακα που χρειαζόμαστε για να αναπτυχθούμε, έχοντας το βλέμμα στην περίοδο που θα ξεκινήσει μετά την λήξη των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και με ορίζοντα τις αρχές της επόμενης δεκαετίας». Εκτός από την Ελλάδα, ο όμιλος βλέπει στρατηγικά την Ρουμανία όπου έχει ήδη σημαντικότατη παρουσία κατά κατά τη διοίκηση «προσφέρει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης» και γι’ αυτό το λόγο «διερευνούμε την αγορά της για να διευρύνουμε τα μεγέθη μας και να γίνουμε μεγαλύτεροι».
Η ΑΒΑΞ κατέγραψε το 2023 αύξηση 12,6% στον κύκλο εργασιών, ο οποίος κινήθηκε στα 453,5 εκατ. ευρώ, έναντι 402,7 εκατ. το 2022. Η διοίκηση ανακοίνωσε πως πέρυσι «συνεχίστηκε, παράλληλα, για μία ακόμη χρονιά, η εντυπωσιακή μείωση του καθαρού δανεισμού της εταιρείας κατά 37,9 εκατ. ευρώ το 2023 (-17,2% από το 2022, και -59,8% από το 2020), ενώ σημειώνεται ιστορικό υψηλό στο Ανεκτέλεστο Υπόλοιπο Έργων στα €3,3 δισ. Μάλιστα, παρ’ ότι η ΑΒΑΞ «τρέχει» το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, η εταιρεία δεν στηρίζεται στα έργα του Δημοσίου, αλλά αντιθέτως στο χαρτοφυλάκιο των ανεκτέλεστων έργων τα ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ αντιπροσωπεύουν το 54% του συνόλου». Επιπλέον, τα έργα εξωτερικού να αντιπροσωπεύουν το 22% του ανεκτέλεστου που έφτασε τα τρία δισ. στο τέλος του έτους και σήμερα είναι 3,3 δισ. όπως προαναφέρθηκε.
Ο όμιλος Mytilineos είναι πλέον ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ενεργειακών έργων παγκοσμίως, αλλά στον πίνακα αποτυπώνεται μόνο η δραστηριότητα της θυγατρικής ΜΕΤΚΑ στον τομέα των υποδομών. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΜΕΤΚΑ ξεπερνάει το ένα δισ. ευρώ με τις προς υπογραφή συμβάσεις αλλά το συνολικό ανεκτέλεστο του ομίλου παγκοσμίως ήταν στο τέλος του 2023 κοντά στα 2,6 δισ. ευρώ. Πέρυσι ο τομέας υποδομών και παραχωρήσεων του ομίλου κατέγραψε σημαντική βελτίωση μεγεθών. Η διοίκηση τονίζει, σε πρόσφατη ανακοίνωση, πως «οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι θετικές, με ιδιαίτερη ανάπτυξη και ιδιωτικών έργων, και το 2024 αναμένεται η πρώτη θετική επίδραση από την ενοποίηση των ετήσιων αποτελεσμάτων της 100% κατασκευαστικής θυγατρικής METKA ATE».
Το ρεκόρ ανεκτέλεστου υπόλοιπου, που συνολικά έφτασε τα 15,8 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023 και αναμένεται να προσεγγίσει τα 19 – 20 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου (με την προσθήκη των έργων αποκατάστασης των ζημιών της Θεσσαλίας, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ.α.) δείχνει και το μέγεθος της πρόκλησης που έχουν να αντιμετωπίσουν. Όποιος δημιουργήσει τον πλέον αποδοτικό μηχανισμό υλοποίησης του σημαντικού αριθμού έργων που έχει αναλάβει, αυτός θα αποκομίσει και τα μεγαλύτερα οφέλη μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Οι λογιστικές καταστάσεις του 2023 δείχνουν πως προς το παρόν τον πλέον καλοκουρδισμένο μηχανισμό διαθέτει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος μέσω της ΤΕΡΝΑ τιμολόγησε πέρυσι 1,4 δισ. ευρώ από υλοποίηση έργων ενώ οι τρεις ανταγωνιστές του συνολικά είχαν έσοδα γύρω στα 950 εκατ. ευρώ από τις κατασκευές. Επιπλέον τα έσοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την κατασκευαστική δραστηριότητα έφτασαν πέρυσι τα 78,3 εκατ. ευρώ (σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας) ενώ οι τρεις ανταγωνιστές της είχαν συνολικά κέρδη μετά φόρων κάτω από 50 εκατ. ευρώ. Στη χρήση 2023 η κατασκευαστική δραστηριότητα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε αυξημένα έσοδα κατά 38% έναντι του 2022 και αυξημένα κέρδη κατά 63%. Στα πλεονεκτήματα της ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνεται και το γεγονός πως σχεδόν το 70% του ανεκτέλεστου στα τέλη του 2023 (5,3 δισ. που σήμερα προσεγγίζει τα 7,3 δισ. με τις προσθήκες του ΒΟΑΚ, κ.λπ.) αφορά έργα για λογαριασμό άλλων εταιρειών του ομίλου ή / και παραχωρήσεων.
Φέτος είναι και η πρώτη χρονιά που θα ενσωματωθεί πλήρως στον όμιλο της Intrakat η δραστηριότητα της ΑΚΤΩΡ και θα αποτυπωθεί καλύτερα ο σχεδιασμός της διοίκησης Αλ. Εξάρχου. Η Intrakat έχει πλέον το δεύτερο μεγαλύτερο ανεκτέλεστο στον κλάδο που προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ ενώ στη χρήση 2023 είδε τα έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα να εκτινάσσεται στα 400 εκατ. με αύξηση 84%, όχι μόνο λόγω της ΑΚΤΩΡ. Όπως δήλωσε ο επικεφαλής του ομίλου κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του 2023 «η ολοκλήρωση της εξαγοράς και ενσωμάτωση της Άκτωρ, η οποία επιβεβαίωσε την άποψή μας ότι θα βελτίωνε έτι περαιτέρω την οικονομική μας θέση, μας δίνει το απαραίτητο μέγεθος και την κλίμακα που χρειαζόμαστε για να αναπτυχθούμε, έχοντας το βλέμμα στην περίοδο που θα ξεκινήσει μετά την λήξη των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και με ορίζοντα τις αρχές της επόμενης δεκαετίας». Εκτός από την Ελλάδα, ο όμιλος βλέπει στρατηγικά την Ρουμανία όπου έχει ήδη σημαντικότατη παρουσία κατά κατά τη διοίκηση «προσφέρει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης» και γι’ αυτό το λόγο «διερευνούμε την αγορά της για να διευρύνουμε τα μεγέθη μας και να γίνουμε μεγαλύτεροι».
Η ΑΒΑΞ κατέγραψε το 2023 αύξηση 12,6% στον κύκλο εργασιών, ο οποίος κινήθηκε στα 453,5 εκατ. ευρώ, έναντι 402,7 εκατ. το 2022. Η διοίκηση ανακοίνωσε πως πέρυσι «συνεχίστηκε, παράλληλα, για μία ακόμη χρονιά, η εντυπωσιακή μείωση του καθαρού δανεισμού της εταιρείας κατά 37,9 εκατ. ευρώ το 2023 (-17,2% από το 2022, και -59,8% από το 2020), ενώ σημειώνεται ιστορικό υψηλό στο Ανεκτέλεστο Υπόλοιπο Έργων στα €3,3 δισ. Μάλιστα, παρ’ ότι η ΑΒΑΞ «τρέχει» το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, η εταιρεία δεν στηρίζεται στα έργα του Δημοσίου, αλλά αντιθέτως στο χαρτοφυλάκιο των ανεκτέλεστων έργων τα ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ αντιπροσωπεύουν το 54% του συνόλου». Επιπλέον, τα έργα εξωτερικού να αντιπροσωπεύουν το 22% του ανεκτέλεστου που έφτασε τα τρία δισ. στο τέλος του έτους και σήμερα είναι 3,3 δισ. όπως προαναφέρθηκε.
Ο όμιλος Mytilineos είναι πλέον ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ενεργειακών έργων παγκοσμίως, αλλά στον πίνακα αποτυπώνεται μόνο η δραστηριότητα της θυγατρικής ΜΕΤΚΑ στον τομέα των υποδομών. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΜΕΤΚΑ ξεπερνάει το ένα δισ. ευρώ με τις προς υπογραφή συμβάσεις αλλά το συνολικό ανεκτέλεστο του ομίλου παγκοσμίως ήταν στο τέλος του 2023 κοντά στα 2,6 δισ. ευρώ. Πέρυσι ο τομέας υποδομών και παραχωρήσεων του ομίλου κατέγραψε σημαντική βελτίωση μεγεθών. Η διοίκηση τονίζει, σε πρόσφατη ανακοίνωση, πως «οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι θετικές, με ιδιαίτερη ανάπτυξη και ιδιωτικών έργων, και το 2024 αναμένεται η πρώτη θετική επίδραση από την ενοποίηση των ετήσιων αποτελεσμάτων της 100% κατασκευαστικής θυγατρικής METKA ATE».