Πώς το Λαύριο μπαίνει στον χάρτη του ελληνικού real estate
Σε επενδυτικό αναβρασμό βρίσκεται η περιοχή του Λαυρίου, καθώς η επικείμενη αξιοποίηση του λιμανιού του από το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανοίξει το δρόμο για να υλοποιηθεί μια σειρά σημαντικών αναπλάσεων στις πέριξ εκτάσεις τόσο από ιδιώτες όσο και από τον ίδιο τον Δήμο. Καθοριστικός παράγοντας για την αναβάθμιση των υποδομών και την ανάπτυξη τουριστικών και εμπορικών δραστηριοτήτων, είναι ότι μετά από 20 χρόνια ολοκληρώθηκε από τον Δήμο ο πολεοδομικός σχεδιασμός της περιοχής, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν χρήσεις γης μια σειρά οικοπέδων. Παράλληλα, ο Δήμος έχει ιδρύσει εταιρεία ακινήτων, ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει καταλλήλως μια σειρά σημαντικών εκτάσεων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στο powergame.gr ο δήμαρχος Λαυρεωτικής Δημήτρης Λουκάς, «Χρειάστηκαν 20 ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής για να αποκτήσουν όλες οι εκτάσεις πέριξ του λιμανιού χρήσεις γης, ώστε να μπορούν να προχωρήσουν οι ιδιωτικές επενδύσεις. Σήμερα, έχουμε προετοιμαστεί για τα νέα μεγάλα έργα που έρχονται, καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια υλοποιήσαμε έργα υποδομών που αφορούσαν βιολογικούς καθορισμούς, νέα συστήματα ύδρευσης, αποχέτευσης και αντιπλημμυρικά έργα συνολικής αξίας 300 εκατ. ευρώ».
Επίκεντρο ωστόσο των μεγάλων επενδύσεων που έρχονται είναι το ιστορικό λιμάνι, το οποίο αποτελεί και κομβικό σημείο της Αττικής. Η στρατηγική του θέση, η φυσική ομορφιά και οι υποδομές του, το καθιστούν ελκυστικό προορισμό για επενδυτές από διάφορους κλάδους. Ήδη, η αξιοποίηση του λιμένα Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον 8 επενδυτικών σχημάτων, μεταξύ άλλων οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας ή διαχείρισης λιμένων, όπως η MSC, η τουρκική Global Ports Holdings, η Gulftainer από τα ΗΑΕ, η ισραηλινή Isreal Shipyards Industries κ.λπ. Από την εγχώρια αγορά συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Olympic Marine κ.λπ. Σ’ αυτό, προγραμματίζεται η επέκταση του λιμανιού προς τη θάλασσα με την κατασκευή νέων προβλητών, η αύξηση του διαθέσιμου χώρου για ελλιμενισμό πλοίων και η ανάπτυξη σημαντικών τουριστικών χρήσεων και μαρίνας.
Η ανάπλαση του λιμανιού έχει ήδη μετατρέψει τα οικόπεδα πέριξ αυτού σε φιλέτα. Συγκεκριμένα, γύρω από την εν λόγω περιοχή υπάρχουν δύο παλιά εργοστάσια που ετοιμάζονται να γκρεμιστούν, καθώς είναι σε εξέλιξη οι άδειες κατεδάφισης και στη θέση τους να ανεγερθούν οικιστικά πολυτελή συγκροτήματα. Το πρώτο εξ’ αυτών είναι το εργοστάσιο Καρέλλα, γνωστό και ως “Κλωστοϋφαντουργία Αιγαίον”, το οποίο στο παρελθόν αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα βιομηχανικά συγκροτήματα στην Ελλάδα. Βρίσκεται σε συνολική έκταση 125 στρέμματα και ανήκει κατά 70% στην Πειραιώς και 30% στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα σχέδια προβλέπουν την ανέργερση μεγάλου οικιστικού project, το οποίο θα αφορά πολυτελείς κατοικίες οι οποίες θα κοστίζουν περίπου 7,500 ευρώ το μέτρο.
Το δεύτερο εργοστάσιο ιδρύθηκε το 1939 από τους αδερφούς Αμπάζογλου και Δέδε, με την ονομασία “Κλωστήρια Λαυρίου”. Παρήγαγε βαμβακερά νήματα υψηλής ποιότητας, τροφοδοτώντας τόσο την εγχώρια αγορά όσο και αγορές του εξωτερικού. Το εργοστάσιο ΔΕΔΕ που βρίσκεται σε έκταση 8 στρεμμάτων θα κατεδαφιστεί και στη θέση του θα ανεγερθούν κατοικίες πολυτελείας, οι οποίες θα μπουν στην αγορά της βραχυχρόνια μίσθωσης.
Πλησίον του υπάρχει ένα οικόπεδο πέντε στρεμμάτων, το οποίο έχει αποκτήσει ο Δήμος. Στην εν λόγω έκταση, σχεδιάζεται να προχωρήσει η δημιουργία ενός σύνθετου project που θα περιλαμβάνει καταστήματα, γραφεία και διαμερίσματα πολυτελείας. Πρόκειται για επένδυση που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και ο Δήμος θα παραχωρήσει την εν λόγω έκταση για 49 έτη.
Κοντά στο λιμάνι επίσης υπάρχει ένα ολόκληρο τετράγωνο με 3.000 τ.μ. κτίρια που στέγαζαν παλιά το Κέντρο Αλλοδαπών του Λαυρίου. Λειτούργησε από το 1949 έως το 2011, ως το πρώτο επίσημο Κέντρο Υποδοχής Προσφύγων στην Ελλάδα. Το εν λόγω ακίνητο τον Απρίλιο του 2003 με τροπολογία της Κυβέρνησης παραχωρήθηκε από το Δημόσιο στον Δήμο. Εκεί, καθώς τα κτίρια βρίσκονται σε καλή κατάσταση από άποψη στατικότητας θα ανακαινιστούν και θα μετατραπούν σε ξενοδοχείο. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που θα γίνει και αυτό μέσω ΣΔΙΤ και θα υπάρχει επίσης παραχώρηση της έκτασης για 49 χρόνια.
Υπάρχει ένα ακόμη οικόπεδο στο λιμάνι, 1.500 μέτρων στο οποίο βρίσκεται ένα διατηρητέο κτίριο και τα σχέδια προβλέπουν είτε να μετατραπεί σε ξενοδοχείο ή σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο, καθώς ο Δήμος έχει έρθει σε επαφή με πανεπιστήμια από την Κύπρο ή την Αγγλία που ενδιαφέρονται για την εν λόγω έκταση.
Σύμφωνα με τον κ. Λουκά θα πραγματοποιηθεί μία ακόμη επένδυση με ΣΔΙΤ, η οποία αφορά μία έκταση 150 στρεμμάτων δίπλα στο ξενοδοχείο Grecotel, όπου αναμένεται να ανεγερθεί ένα ξενοδοχείο πολυτελείας που θα περιλαμβάνει κυρίως εγκαταστάσεις κυρίως ιατρικού τουρισμού.
Ο Δήμος Λαυρεωτικής αποτελεί ένα από τα ιδανικότερα παραδείγματα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Όπως υποστηρίζει ο κ. Λουκάς, «έχουμε δημιουργήσει μια εταιρεία διαχείρισης ακινήτων στην οποία έχουμε μεταβιβάσει από τα 9.500 στρέμματα που έχουμε στο χαρτοφυλάκιο μας, περίπου 60 ακίνητα τα οποία αποτελούν φιλέτα και είναι ιδανικά για κοινωφελείς χρήσεις».
Ο Δήμος μεταξύ των ακινήτων που διαθέτει, έχει και 80 στρέμματα πάνω στο λιμάνι στα οποία δόθηκαν χρήσεις γης για τουρισμό και αναψυχή και αναμένεται να υλοποιηθεί επένδυση με ΣΔΙΤ, με παραχώρηση 99 χρόνων. Εκεί προβλέπεται να κατασκευαστούν 2.500 συνεδριακοί χώροι και εγκαταστάσεις αναψυχής και εστίασης.
Για τη συνεργασία του με την ΕΤΑΔ, ο ίδιος υποστήριξε το εξής: « Υπογράψαμε ένα καινούριο μνημόνιο συνεργασίας, καθώς το προηγούμενο που υπήρχε ήταν από το 2009. Η νέα συμφωνία αφορά εκτάσεις της ΕΤΑΔ τις οποίες ο Δήμος θα φροντίσει να τις πρημοδοτήσει με χρήσεις γης, για να μπορέσει η Δημόσια Εταιρεία Ακινήτων να τις αξιοποιήσει. Παράλληλα, εξετάζει και περιπτώσεις κοινής εκμετάλλευσης των ακινήτων της ΕΤΑΔ».
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στο powergame.gr ο δήμαρχος Λαυρεωτικής Δημήτρης Λουκάς, «Χρειάστηκαν 20 ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής για να αποκτήσουν όλες οι εκτάσεις πέριξ του λιμανιού χρήσεις γης, ώστε να μπορούν να προχωρήσουν οι ιδιωτικές επενδύσεις. Σήμερα, έχουμε προετοιμαστεί για τα νέα μεγάλα έργα που έρχονται, καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια υλοποιήσαμε έργα υποδομών που αφορούσαν βιολογικούς καθορισμούς, νέα συστήματα ύδρευσης, αποχέτευσης και αντιπλημμυρικά έργα συνολικής αξίας 300 εκατ. ευρώ».
Επίκεντρο ωστόσο των μεγάλων επενδύσεων που έρχονται είναι το ιστορικό λιμάνι, το οποίο αποτελεί και κομβικό σημείο της Αττικής. Η στρατηγική του θέση, η φυσική ομορφιά και οι υποδομές του, το καθιστούν ελκυστικό προορισμό για επενδυτές από διάφορους κλάδους. Ήδη, η αξιοποίηση του λιμένα Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον 8 επενδυτικών σχημάτων, μεταξύ άλλων οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας ή διαχείρισης λιμένων, όπως η MSC, η τουρκική Global Ports Holdings, η Gulftainer από τα ΗΑΕ, η ισραηλινή Isreal Shipyards Industries κ.λπ. Από την εγχώρια αγορά συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Olympic Marine κ.λπ. Σ’ αυτό, προγραμματίζεται η επέκταση του λιμανιού προς τη θάλασσα με την κατασκευή νέων προβλητών, η αύξηση του διαθέσιμου χώρου για ελλιμενισμό πλοίων και η ανάπτυξη σημαντικών τουριστικών χρήσεων και μαρίνας.
Η ανάπλαση του λιμανιού έχει ήδη μετατρέψει τα οικόπεδα πέριξ αυτού σε φιλέτα. Συγκεκριμένα, γύρω από την εν λόγω περιοχή υπάρχουν δύο παλιά εργοστάσια που ετοιμάζονται να γκρεμιστούν, καθώς είναι σε εξέλιξη οι άδειες κατεδάφισης και στη θέση τους να ανεγερθούν οικιστικά πολυτελή συγκροτήματα. Το πρώτο εξ’ αυτών είναι το εργοστάσιο Καρέλλα, γνωστό και ως “Κλωστοϋφαντουργία Αιγαίον”, το οποίο στο παρελθόν αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα βιομηχανικά συγκροτήματα στην Ελλάδα. Βρίσκεται σε συνολική έκταση 125 στρέμματα και ανήκει κατά 70% στην Πειραιώς και 30% στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα σχέδια προβλέπουν την ανέργερση μεγάλου οικιστικού project, το οποίο θα αφορά πολυτελείς κατοικίες οι οποίες θα κοστίζουν περίπου 7,500 ευρώ το μέτρο.
Το δεύτερο εργοστάσιο ιδρύθηκε το 1939 από τους αδερφούς Αμπάζογλου και Δέδε, με την ονομασία “Κλωστήρια Λαυρίου”. Παρήγαγε βαμβακερά νήματα υψηλής ποιότητας, τροφοδοτώντας τόσο την εγχώρια αγορά όσο και αγορές του εξωτερικού. Το εργοστάσιο ΔΕΔΕ που βρίσκεται σε έκταση 8 στρεμμάτων θα κατεδαφιστεί και στη θέση του θα ανεγερθούν κατοικίες πολυτελείας, οι οποίες θα μπουν στην αγορά της βραχυχρόνια μίσθωσης.
Πλησίον του υπάρχει ένα οικόπεδο πέντε στρεμμάτων, το οποίο έχει αποκτήσει ο Δήμος. Στην εν λόγω έκταση, σχεδιάζεται να προχωρήσει η δημιουργία ενός σύνθετου project που θα περιλαμβάνει καταστήματα, γραφεία και διαμερίσματα πολυτελείας. Πρόκειται για επένδυση που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και ο Δήμος θα παραχωρήσει την εν λόγω έκταση για 49 έτη.
Κοντά στο λιμάνι επίσης υπάρχει ένα ολόκληρο τετράγωνο με 3.000 τ.μ. κτίρια που στέγαζαν παλιά το Κέντρο Αλλοδαπών του Λαυρίου. Λειτούργησε από το 1949 έως το 2011, ως το πρώτο επίσημο Κέντρο Υποδοχής Προσφύγων στην Ελλάδα. Το εν λόγω ακίνητο τον Απρίλιο του 2003 με τροπολογία της Κυβέρνησης παραχωρήθηκε από το Δημόσιο στον Δήμο. Εκεί, καθώς τα κτίρια βρίσκονται σε καλή κατάσταση από άποψη στατικότητας θα ανακαινιστούν και θα μετατραπούν σε ξενοδοχείο. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που θα γίνει και αυτό μέσω ΣΔΙΤ και θα υπάρχει επίσης παραχώρηση της έκτασης για 49 χρόνια.
Υπάρχει ένα ακόμη οικόπεδο στο λιμάνι, 1.500 μέτρων στο οποίο βρίσκεται ένα διατηρητέο κτίριο και τα σχέδια προβλέπουν είτε να μετατραπεί σε ξενοδοχείο ή σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο, καθώς ο Δήμος έχει έρθει σε επαφή με πανεπιστήμια από την Κύπρο ή την Αγγλία που ενδιαφέρονται για την εν λόγω έκταση.
Σύμφωνα με τον κ. Λουκά θα πραγματοποιηθεί μία ακόμη επένδυση με ΣΔΙΤ, η οποία αφορά μία έκταση 150 στρεμμάτων δίπλα στο ξενοδοχείο Grecotel, όπου αναμένεται να ανεγερθεί ένα ξενοδοχείο πολυτελείας που θα περιλαμβάνει κυρίως εγκαταστάσεις κυρίως ιατρικού τουρισμού.
Ο Δήμος Λαυρεωτικής αποτελεί ένα από τα ιδανικότερα παραδείγματα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Όπως υποστηρίζει ο κ. Λουκάς, «έχουμε δημιουργήσει μια εταιρεία διαχείρισης ακινήτων στην οποία έχουμε μεταβιβάσει από τα 9.500 στρέμματα που έχουμε στο χαρτοφυλάκιο μας, περίπου 60 ακίνητα τα οποία αποτελούν φιλέτα και είναι ιδανικά για κοινωφελείς χρήσεις».
Ο Δήμος μεταξύ των ακινήτων που διαθέτει, έχει και 80 στρέμματα πάνω στο λιμάνι στα οποία δόθηκαν χρήσεις γης για τουρισμό και αναψυχή και αναμένεται να υλοποιηθεί επένδυση με ΣΔΙΤ, με παραχώρηση 99 χρόνων. Εκεί προβλέπεται να κατασκευαστούν 2.500 συνεδριακοί χώροι και εγκαταστάσεις αναψυχής και εστίασης.
Για τη συνεργασία του με την ΕΤΑΔ, ο ίδιος υποστήριξε το εξής: « Υπογράψαμε ένα καινούριο μνημόνιο συνεργασίας, καθώς το προηγούμενο που υπήρχε ήταν από το 2009. Η νέα συμφωνία αφορά εκτάσεις της ΕΤΑΔ τις οποίες ο Δήμος θα φροντίσει να τις πρημοδοτήσει με χρήσεις γης, για να μπορέσει η Δημόσια Εταιρεία Ακινήτων να τις αξιοποιήσει. Παράλληλα, εξετάζει και περιπτώσεις κοινής εκμετάλλευσης των ακινήτων της ΕΤΑΔ».