Επέκταση στο εξωτερικό δρομολογεί η Funky Buddha, με εφαλτήριο τη Ρουμανία, καθώς έχει πλησιάσει τους στόχους της στην τοπική αγορά και έχει καταγράψει ένα σερί θετικών οικονομικών επιδόσεων τα τελευταία χρόνια που οδήγησαν το τζίρο της πάνω από τα 40 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, η ALTEX, εταιρεία της επιχειρηματικής οικογένειας Αλεξίου που αναπτύσσει το εμπορικό σήμα, είχε στοχεύσει σε τζίρο 38 εκατ. ευρώ το 2023 από 34 εκατ. ευρώ το 2022. Η εταιρεία ξεπέρασε το στόχο της κλείνοντας με κύκλο εργασιών 40 εκατ. ευρώ, ήτοι αύξηση περίπου 18% και με EBITDA στο 12,7% διατηρώντας το 2024 το θετικό τέμπο. Σύμφωνα με στοιχεία που μας παραχώρησε ο Κώστας Αλεξίου, Οικονομικός Διευθυντής, το α’ εξάμηνο του 2024 οι πωλήσεις τρέχουν με αύξηση 17,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Σε ίδια καταστήματα η αύξηση είναι 14% ενώ επιπλέον 3,5% έρχεται από την προθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυο. Επίσης, η εταιρεία έχει πετύχει φέτος αύξηση στο μικτό περιθώριο κέρδους κατά 1,5 μονάδα σε σχέση με τον προϋπολογισμό της. Αυτό μεταφράζεται σε καλύτερη επίδοση στα κέρδη EBITDA α’ εξαμήνου σχεδόν κατά 1 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, όπως εξηγεί ο κ. Αλεξίου, που τρέχει την εταιρεία μαζί με τον αδελφό του Νίκο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, ως η δεύτερη γενιά στο τιμόνι της Altex, που ίδρυσε ο πατέρας τους Γιάννης Αλεξίου.


Σήμερα το δίκτυο Funky Buddha, από τα πιο δημοφιλή ελληνικά brands στο χώρο της ένδυσης, αριθμεί 64 καταστήματα έχοντας ενισχυθεί φέτος με τρία νέα σημεία, δύο εταιρικά και ένα franchise, ενώ σχεδιάζεται η προσθήκη άλλων δύο νέων εταιρικών καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2024. Στόχος είναι άλλα 10 σημεία ώστε να φτάσει τα 76 καταστήματα μέχρι το 2026, σύμφωνα με το business plan της εταιρείας. Ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια έχει δημιουργήσει μια κρίσιμη μάζα καταστημάτων νέας γενιάς, με περισσότερα τ.μ., σε εμπορικά κέντρα και δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους, τα οποία έχουν συνεισφέρει στις επιδόσεις της εταιρείας. Σημειώνεται ότι τα μισά περίπου καταστήματα αποτελούν συνεργασίες franchise, αλλά τα εταιρικά είναι αυτά που φέρνουν τον μεγαλύτερο τζίρο, με μερίδιο περίπου 70% στον κύκλο εργασιών της Altex.

Ο νέος κύκλος ανάπτυξης στο εξωτερικό
Η Funky Buddha έχει παρουσία μέσω χονδρικής -παραδοσιακού τύπου και ηλεκτρονικού εμπορίου- και εκτός Ελλάδας, όπως στην Κύπρο, με τις εξαγωγές να αντιστοιχούν σε περίπου 6% του τζίρου της. Ωστόσο δεν έχει οργανωμένη παρουσία σε άλλη χώρα, εκτός Ελλάδας, κάτι που αναμένεται να αλλάξει με τις κινήσεις που φέρεται να προετοιμάζει το επιτελείο της Altex. Ο κ. Αλεξίου εμφανίζεται μετρημένος στις απαντήσεις που δίνει στα ερωτήματα του Powergame.gr γι’ αυτά τα σχέδια αλλά επιβεβαιώνει ότι γίνονται κινήσεις για επέκταση στη Ρουμανία μέσω θυγατρικής. Σημειώνεται ότι η επέκταση στη Ρουμανία επιχειρήθηκε και παλαιότερα (2016-2017) με άλλο μοντέλο, μέσω συμφωνίας master franchise, η οποία όμως δεν προχώρησε λόγω έκτακτων εξελίξεων στην ομάδα των επενδυτών. Τότε η ελληνική εταιρεία δεν ήταν έτοιμη να πάρει τη σκυτάλη και το πρώτο Funky Buddha που άνοιξε στην τοπική αγορά έκλεισε αναγκαστικά μετά από ενάμιση χρόνο παρά τις καλές επιδόσεις που σημείωνε σε έναν χώρο πωλήσεων μόλις 100 τ.μ. και χωρίς καμπάνια. Σήμερα οι συνθήκες είναι ώριμες, η εταιρεία έχει αναπτύξει δίκτυο έμπειρων συνεργατών στην αναπτυσσόμενη ρουμανική αγορά και φέρεται να μελετά προσφορές για καταστήματα προκειμένου να επανατοποθετήσει το σήμα της.


Η Ρουμανία αποτελεί εφαλτήριο για νέο κύκλο ανάπτυξης της Funky Buddha στις όμορες βαλκανικές αγορές ενώ υπάρχουν βλέψεις για περαιτέρω επέκταση και σε άλλες περιοχές, όπου μεθοδεύονται συνεργασίες κυρίως στη χονδρική, με ελεγχόμενο ρίσκο.

Ο ανταγωνισμός και τα αυξημένα κόστη
Η διοίκηση της Altex βασίζεται εν πολλοίς στην ενίσχυση του ισολογισμού της για να σχεδιάσει στρατηγική για το μέλλον. Ο κ. Αλεξίου μιλά επίσης για την βελτίωση που επιτυγχάνεται σχεδιαστικά, καθώς και στις ποιότητες των υλικών και στη γκάμα των προϊόντων, στοιχεία που προκύπτουν από έρευνες αγοράς που έτρεξε η εταιρεία για τη συλλογές φθινόπωρο-χειμώνας, που έκλεισε και την τρέχουσα σεζόν άνοιξη-καλοκαίρι 2024. Η αποδοχή φαίνεται να αποδίδεται και στα σταθερά επίπεδα τιμών, αν και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της κρίσης στο Σουεζ εκτινάσσουν και πάλι το κόστος και τους χρόνους παράδοσης. Δεδομένου δε ότι οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις φτάνουν πλέον τον ένα μήνα περίπου, η εταιρεία βάζει νωρίτερα παραγγελίες για να αντισταθμίσει τις όποιες παρενέργειες στη δραστηριότητά της.


Εντωμεταξύ, η Funky Buddha δεν φαίνεται να επηρεάζεται διαχρονικά από τις κρίσεις, διατηρώντας μέσο ρυθμό ανάπτυξης 18-19%, καθώς ευνοείται από την μετατόπιση του καταναλωτικού κοινού σε value for money προϊόντα ενώ διατηρεί τα μερίδιά της και απέναντι στον εισαγόμενο ανταγωνισμό σημάτων από Τουρκία, Πολωνία και άλλες χώρες που έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά. Το επιτελείο της ελληνικής εταιρείας θεωρεί ότι η μάρκα έχει ξεφύγει από το μοντέλο fast fashion και είναι τοποθετημένη σε άλλο κομμάτι της πίτας της αγοράς ενώ επιπλέον η Funky Buddha είναι ένα εδραιωμένο σήμα με πανελλαδικό δίκτυο αντίθετα με τα νεοεισερχόμενα brands που δεν διαθέτουν ακόμη ανεπτυγμένα δίκτυα πωλήσεων.