Ευκαιρία παγκόσμιας ανάπτυξης βλέπει η Green Beverages Group εντοπίζοντας ευνοϊκό άνεμο για τις δραστηριότητές της στην ανάπτυξη της αγοράς μη αλκοολούχων ποτών, στην μεγέθυνση του κλάδου εμφιαλωμένου νερού αλλά και στη στροφή των καταναλωτών παγκοσμίως σε ανθρακούχα ποτά χωρίς ζάχαρη.

Η εταιρεία, που αποτελεί το νέο σχήμα μετά τη συγχώνευση με απορρόφηση από τη Χήτος των εταιρειών Green Cola Hellas και Green Cola Operations, είναι εφαλτήριο, με έδρα το Λονδίνο, των επιχειρηματικών οικογενειών Χήτου και Βενιέρη προκειμένου αφενός να ενισχύσουν τη θέση τους στην εγχώρια αγορά και αφετέρου να επεκταθούν περαιτέρω σε Μέση Ανατολή, ΗΠΑ και Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το νέο σχήμα εμφανίζει κύκλο εργασιών 102,8 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2023, με EBITDA 1,9 εκατ. ευρώ, καθαρό αποτέλεσμα ζημιές 5 εκατ. ευρώ και περιθώριο μικτού κέρδους 42,2%. Τα αντίστοιχα μεγέθη για τη Χήτος, πριν αλλάξει σελίδα, ένα χρόνο πριν, ήταν κύκλος εργασιών 78,6 εκατ. ευρώ, EBITDA αρνητικό, ήτοι ζημιές 7,7 εκατ. ευρώ, καθαρές ζημιές 12,6 εκατ. ευρώ και περιθώριο μικτού κέρδους 33,3%. Στην οικονομική χρήση 2023, την πρώτη που αποτυπώνει τα μεγέθη μετά τη συγχώνευση εργάστηκαν για τη δραστηριότητα 501 άνθρωποι από 459 ένα χρόνο πριν.

Το 2023 είναι κομβικό έτος καθώς δόθηκε έμφαση στην ενοποίηση της Green Beverages με τη Χήτος και στην ανάδειξη συνεργειών ενώ συνεχίστηκε η χρηματοδότηση του ομίλου μετά την αναβολή της διαδικασίας IPO στο τέλος του 2022 λόγω δυσμενών συνθηκών στην αγορά. Ένας άλλος πυλώνας στρατηγικής ήταν ο εξορθολογισμός του κόστους διανομής και μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων πρώτων υλών και φιαλών PET. Η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται με στόχο ακόμη καλύτερες επιδόσεις για τον όμιλο που έχει παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες με χαρτοφυλάκιο αναψυκτικών, ανθρακούχων και λειτουργικών ποτών και με ναυαρχίδες τη Green Cola και το Ζαγόρι, Νο 1 νερό σε μερίδιο αγοράς στα καταστήματα της Ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης (Nielsen 2023). Διαθέτει επίσης το μεταλλικό νερό Ζήρεια και την αποκλειστική διανομή του Evian ενώ η παραγωγή αναπτύσσεται σε εργοστάσια σε Ιωάννινα, Ορεστιάδα και Κόρινθο και σε μονάδες τρίτων εμφιαλωτών με τους οποίους υπάρχουν συμφωνίες.

Οι ευκαιρίες στην παγκόσμια αγορά
Όπως αναφέρει ο Kenneth Howard Prince-Wright, με την ιδιότητα του προέδρου του Δ.Σ. της εταιρείας στις οικονομικές καταστάσεις, αναδύονται επιχειρηματικές ευκαιρίες καθώς η αγορά των μη αλκοολούχων ποτών αναμένεται να αναπτυχθεί σε αξία με μέσο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 4,2% μεταξύ 2024-2028. Τα αναψυκτικά αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα αυτής της αγοράς που αποτιμάται σε περίπου 1,129 δισ. δολ. το 2024, εκ των οποίων τα 407 δισ. δολ. αφορούν αναψυκτικά που αναμένεται να ενισχυθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σε αξία 4% στο διάστημα 2024-2028 (Globaldata). Ο Prince-Wright προσθέτει ότι το δεύτερο μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς είναι το εμφιαλωμένο νερό, με αξίας 205 δισ. δολ. για το 2024 και με αναμενόμενο μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,8% στο ίδιο διάστημα (Globaldata). Επίσης, η παγκόσμια αγορά ανθρακούχων ποτών χωρίς ζάχαρη αποτιμήθηκε σε 125,3 δισ. δολ. το 2020 και εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 243,5 δισ. δολ. έως το 2030, με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,3% την περίοδο 2021-30 (Allied Market Research).

Ας σημειωθεί επίσης ότι αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν θεσπίσει νομοθεσία ή φόρους που αποσκοπούν στη μείωση της κατανάλωσης ποτών που περιέχουν ζάχαρη, με στόχο την προώθηση της καλής υγείας των καταναλωτών.

Στα παραπάνω η Green Beverages Group Plc προβάλλει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στους τομείς που δραστηριοποιείται, ήτοι αναψυκτικά και εμφιαλωμένο νερό, όπως ότι: τα συστατικά που χρησιμοποιεί είναι φυτικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένης της στέβιας ως γλυκαντικού, παράγει προϊόντα με 0% πρόσθετα ζάχαρης, 0% ασπαρτάμη, χωρίς συντηρητικά, χωρίς φωσφορικό οξύ και με χρήση καφεϊνης από φυσικές πηγές.