Vivartia: Πώς διαχειρίζεται αβεβαιότητα και μείωση κατανάλωσης
Η Vivartia, μία από τις μεγάλες επενδύσεις του CVC στην Ελλάδα, ενισχύει την ηγετική της θέση στην αγορά τροφίμων, έχοντας πετύχει επιστροφή στην κερδοφορία και έσοδα πάνω από 900 εκατ. ευρώ το 2023, ευνοούμενη σε έναν βαθμό από τις καλές επιδόσεις στην εστίαση, ενώ απαντά με μεσο-μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο στις πιέσεις που συνεπάγεται για την αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού και την κατανάλωση εν γένει η οικονομική αβεβαιότητα.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου βελτιώθηκαν κατά 74,9 εκατ. ευρώ ή 9% το 2023 και διαμορφώθηκαν σε 902,6 εκατ. ευρώ, ενώ βελτιώθηκε η κερδοφορία προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων (συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16), ανερχόμενη σε 91,9 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και των εξαγωγών. Επίσης, ο όμιλος εμφάνισε καθαρά κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ύψους 3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 21,7 εκατ. ευρώ το 2022.
Το 2024 αποτελεί μια ιδιαίτερη χρονιά, σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, με επικεφαλής τους Παναγιώτη Θρουβάλα και Αθανάσιο Παπανικολάου, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο αντίστοιχα, καθώς οι πολεμικές συρράξεις σε Ουκρανία και Γάζα δεν αναμένεται να σταματήσουν, ενώ παράλληλα ο συνδυασμός των πληθωριστικών πιέσεων και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης έχει αρχίσει να δημιουργεί συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας. Το υψηλό κόστος διαβίωσης αναγνωρίζεται ως βασικό θέμα, καθώς αναδεικνύει την απαισιοδοξία των πολιτών για τις μελλοντικές προοπτικές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μέσα σε αυτό το έντονα αβέβαιο και ευμετάβλητο περιβάλλον, η Vivartia προτεραιοποιεί την ποιότητα και τις προσιτές τιμές στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρει στα ελληνικά νοικοκυριά, ενισχύοντας τα δίκτυα των εταιρειών της με εργαλεία και τεχνολογία, εξορθολογίζοντας το λειτουργικό τους μοντέλο μέσα από στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις και αποτελεσματικότερη διαχείριση του λειτουργικού τους κόστους. Στοχεύει σε περαιτέρω εξωστρέφεια των κλάδων στους οποίους δραστηριοποιείται, με γεωγραφική επέκταση και ενίσχυση των εξαγωγών σε νέες αγορές.
Υπενθυμίζεται ότι η μητρική του ομίλου Vivartia είναι η Venetiko Holdings S.A.R.L., η οποία ελέγχεται από τα επενδυτικά κεφάλαια του CVC, που απέκτησε τον έλεγχο το 2021 και συνεχίζει να χτίζει αξία στο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών του ομίλου, που δραστηριοποιείται σε γαλακτοκομικά-τυροκομικά, εστίαση και κατεψυγμένα προϊόντα, απασχολώντας πάνω από 5.200 εργαζομένους.
Μόνο τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την πώληση της United Milk Company EAD, θυγατρικής της Δέλτα, στην Tyrbul S.A., του ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία (ΟΛΥΜΠΟΣ, ΤΥΡΑΣ) μειώνοντας τον δανεισμό της Δέλτα με μέρος του τιμήματος αυτής της συναλλαγής (55 εκατ. ευρώ περίπου). Για την εξαγορά της ΔΩΔΩΝΗ, ήτοι 22,37% των μετοχών από την SI Foods Holdings Limited, με την οποία πέρασε ο πλήρης έλεγχος της γαλακτοβιομηχανίας στον όμιλο Vivartia, εκδόθηκε νέο βραχυπρόθεσμο ομολογιακό δάνειο. Επίσης, τον Μάρτιο του 2024 η Δωδώνη ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότηση του συνόλου σχεδόν του τραπεζικού της δανεισμού (75 εκατ. ευρώ) με έκδοση κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου που καλύφθηκε από Πειραιώς και Eurobank με ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης και επταετή διάρκεια. Έτσι, στο τέλος του 2023 ο συνολικός δανεισμός του ομίλου Vivartia ήταν 645,4 εκατ. ευρώ, έναντι 679,2 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Οι επιδόσεις, τα μερίδια και οι τάσεις ανά κλάδο
Γαλακτοκομικά: Ειδικότερα, οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών το 2023 αυξήθηκαν κατά 4,4% σε 274,6 εκατ. ευρώ. Σε αρκετές κατηγορίες, όπως το λευκό γάλα ψυγείου, το βρεφικό-παιδικό γιαούρτι και το σοκολατούχο, η ΔΕΛΤΑ παρουσίασε οριακή μείωση μεριδίων, ενώ στις κατηγορίες χυμών ψυγείου και τσάι παρουσίασε οριακή αύξηση. Επίσης, με το λανσάρισμα νέων προϊόντων στην κατηγορία των επιδορπίων (πουτίγκες πρωτεΐνης) κέρδισε την πρώτη θέση με μερίδιο σε αξία. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του κλάδου διαμορφώθηκαν σε 20 εκατ. ευρώ, έναντι 0,5 εκατ. ευρώ το 2022, επηρεασμένα σημαντικά από τις μειώσεις των τιμών ενέργειας και τον περιορισμό του παραγωγικού κόστους. Σημειώνεται τέλος ότι ο κλάδος ενισχύθηκε πέρυσι με την εξαγορά από τη Δέλτα του 70% της Κουρελλας Γαλακτοκομικά, καθώς και της COLD SIN Α.Ε.. Εν τω μεταξύ, μόλις τον περασμένο μήνα, τον Ιούλιο, η Vivartia στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης της ομιλικής δομής, προχώρησε σε Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου στη θυγατρική Nutrico, η οποία αντιπροσωπεύει τον βραχίονα γαλακτοκομικών και τυροκομικών, που καλύφθηκε με εισφορά σε είδος των μετοχών που κατέχει στη θυγατρική SI Foods Holdings Limited και με εισφορά μετρητών.
Κατεψυγμένα: ο κλάδος κατεψυγμένων, που βασίζεται στις εξαγωγές, κατέγραψε αύξηση κύκλου εργασιών 8,7% στα 223,3 εκατ. ευρώ και διατήρησε ηγετική θέση, με αύξηση των πωλήσεων αφενός σε όγκο και στις τρεις κατηγορίες λαχανικών, ζυμών και φρέσκων σαλατών και αφετέρου σε αξία στις κατηγορίες ζυμών και σαλατών, ενώ παρουσίασε οριακή απώλεια σε αξία στην κατηγορία των λαχανικών, ως απόρροια της απορρόφησης σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων του τομέα διαμορφώθηκαν σε 33,3 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 16,4%. Οι εξαγωγές, σε πάνω από 46 χώρες, αυξήθηκαν σημαντικά, κατά 18,2%, και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του ομίλου. Σημειώνεται ότι ο κλάδος ενισχύθηκε πέρυσι με επενδύσεις 10,3 εκατ. ευρώ, καθώς και με την εξαγορά από την Μπαρμπα Στάθης του 80% της Χαλβατζής Μακεδονική, με δικαίωμα απόκτησης και του υπολειπόμενου 20% εντός 2 ετών.
Εστίαση: ο κλάδος εστίασης της Vivartia, επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε αύξηση κύκλου εργασιών το 2023 κατά 12,9%, στα 240,7 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων 35,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 11,9 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16).
Τυροκομικά: ο κλάδος τυροκομικών εμφάνισε κύκλο εργασιών 170,2 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 12,1%, διατηρώντας ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 13,3% και με ενισχυμένη παρουσία στο εξωτερικό. Αύξησε τις πωλήσεις επώνυμων προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως ΗΠΑ, Αυστραλία, Ολλανδία και Ισπανία. Σημειώνεται ότι οι ιστορικά υψηλές τιμές όλων των τύπων γάλακτος (νωπού πρόβειου, κατσικίσιου και αγελαδινού γάλακτος), του κόστους μεταφορών και των υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τη συνειδητή επιλογή της διοίκησης να μη μετακυληθεί το σύνολο του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή, επηρέασαν αρνητικά τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, τα οποία παρέμειναν σταθερά (4,1 εκατ. ευρώ το 2023 και 4 εκατ. ευρώ το 2022).
Σημειώνεται, τέλος, ότι η Vivartia τροποποίησε σημαντικά την τιμολογιακή της πολιτική στην αγορά αιγοπρόβειου γάλακτος, προκειμένου να προσαρμοστεί στις αυξημένες τιμές γάλακτος και να διασφαλίσει τον απαραίτητο όγκο για την προσεχή γαλακτοκομική περίοδο από Έλληνες παραγωγούς. Παράλληλα, δίνει έμφαση στις διεθνείς διατροφικές τάσεις με νέα προϊόντα, εμπλουτίζοντας τη σειρά φυτικών προϊόντων Plant’d. Επίσης, ανταποκρινόμενη στις ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις για περιβαλλοντική προστασία, παρουσίασε μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος το 2023 κατά 10%, χάρη στη λειτουργία των φωτοβολταϊκών συστοιχιών στις εγκαταστάσεις των Ιωαννίνων.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου βελτιώθηκαν κατά 74,9 εκατ. ευρώ ή 9% το 2023 και διαμορφώθηκαν σε 902,6 εκατ. ευρώ, ενώ βελτιώθηκε η κερδοφορία προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων (συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16), ανερχόμενη σε 91,9 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και των εξαγωγών. Επίσης, ο όμιλος εμφάνισε καθαρά κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ύψους 3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 21,7 εκατ. ευρώ το 2022.
Το 2024 αποτελεί μια ιδιαίτερη χρονιά, σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, με επικεφαλής τους Παναγιώτη Θρουβάλα και Αθανάσιο Παπανικολάου, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο αντίστοιχα, καθώς οι πολεμικές συρράξεις σε Ουκρανία και Γάζα δεν αναμένεται να σταματήσουν, ενώ παράλληλα ο συνδυασμός των πληθωριστικών πιέσεων και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης έχει αρχίσει να δημιουργεί συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας. Το υψηλό κόστος διαβίωσης αναγνωρίζεται ως βασικό θέμα, καθώς αναδεικνύει την απαισιοδοξία των πολιτών για τις μελλοντικές προοπτικές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μέσα σε αυτό το έντονα αβέβαιο και ευμετάβλητο περιβάλλον, η Vivartia προτεραιοποιεί την ποιότητα και τις προσιτές τιμές στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρει στα ελληνικά νοικοκυριά, ενισχύοντας τα δίκτυα των εταιρειών της με εργαλεία και τεχνολογία, εξορθολογίζοντας το λειτουργικό τους μοντέλο μέσα από στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις και αποτελεσματικότερη διαχείριση του λειτουργικού τους κόστους. Στοχεύει σε περαιτέρω εξωστρέφεια των κλάδων στους οποίους δραστηριοποιείται, με γεωγραφική επέκταση και ενίσχυση των εξαγωγών σε νέες αγορές.
Υπενθυμίζεται ότι η μητρική του ομίλου Vivartia είναι η Venetiko Holdings S.A.R.L., η οποία ελέγχεται από τα επενδυτικά κεφάλαια του CVC, που απέκτησε τον έλεγχο το 2021 και συνεχίζει να χτίζει αξία στο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών του ομίλου, που δραστηριοποιείται σε γαλακτοκομικά-τυροκομικά, εστίαση και κατεψυγμένα προϊόντα, απασχολώντας πάνω από 5.200 εργαζομένους.
Μόνο τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την πώληση της United Milk Company EAD, θυγατρικής της Δέλτα, στην Tyrbul S.A., του ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία (ΟΛΥΜΠΟΣ, ΤΥΡΑΣ) μειώνοντας τον δανεισμό της Δέλτα με μέρος του τιμήματος αυτής της συναλλαγής (55 εκατ. ευρώ περίπου). Για την εξαγορά της ΔΩΔΩΝΗ, ήτοι 22,37% των μετοχών από την SI Foods Holdings Limited, με την οποία πέρασε ο πλήρης έλεγχος της γαλακτοβιομηχανίας στον όμιλο Vivartia, εκδόθηκε νέο βραχυπρόθεσμο ομολογιακό δάνειο. Επίσης, τον Μάρτιο του 2024 η Δωδώνη ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότηση του συνόλου σχεδόν του τραπεζικού της δανεισμού (75 εκατ. ευρώ) με έκδοση κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου που καλύφθηκε από Πειραιώς και Eurobank με ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης και επταετή διάρκεια. Έτσι, στο τέλος του 2023 ο συνολικός δανεισμός του ομίλου Vivartia ήταν 645,4 εκατ. ευρώ, έναντι 679,2 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Οι επιδόσεις, τα μερίδια και οι τάσεις ανά κλάδο
Γαλακτοκομικά: Ειδικότερα, οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών το 2023 αυξήθηκαν κατά 4,4% σε 274,6 εκατ. ευρώ. Σε αρκετές κατηγορίες, όπως το λευκό γάλα ψυγείου, το βρεφικό-παιδικό γιαούρτι και το σοκολατούχο, η ΔΕΛΤΑ παρουσίασε οριακή μείωση μεριδίων, ενώ στις κατηγορίες χυμών ψυγείου και τσάι παρουσίασε οριακή αύξηση. Επίσης, με το λανσάρισμα νέων προϊόντων στην κατηγορία των επιδορπίων (πουτίγκες πρωτεΐνης) κέρδισε την πρώτη θέση με μερίδιο σε αξία. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του κλάδου διαμορφώθηκαν σε 20 εκατ. ευρώ, έναντι 0,5 εκατ. ευρώ το 2022, επηρεασμένα σημαντικά από τις μειώσεις των τιμών ενέργειας και τον περιορισμό του παραγωγικού κόστους. Σημειώνεται τέλος ότι ο κλάδος ενισχύθηκε πέρυσι με την εξαγορά από τη Δέλτα του 70% της Κουρελλας Γαλακτοκομικά, καθώς και της COLD SIN Α.Ε.. Εν τω μεταξύ, μόλις τον περασμένο μήνα, τον Ιούλιο, η Vivartia στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης της ομιλικής δομής, προχώρησε σε Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου στη θυγατρική Nutrico, η οποία αντιπροσωπεύει τον βραχίονα γαλακτοκομικών και τυροκομικών, που καλύφθηκε με εισφορά σε είδος των μετοχών που κατέχει στη θυγατρική SI Foods Holdings Limited και με εισφορά μετρητών.
Κατεψυγμένα: ο κλάδος κατεψυγμένων, που βασίζεται στις εξαγωγές, κατέγραψε αύξηση κύκλου εργασιών 8,7% στα 223,3 εκατ. ευρώ και διατήρησε ηγετική θέση, με αύξηση των πωλήσεων αφενός σε όγκο και στις τρεις κατηγορίες λαχανικών, ζυμών και φρέσκων σαλατών και αφετέρου σε αξία στις κατηγορίες ζυμών και σαλατών, ενώ παρουσίασε οριακή απώλεια σε αξία στην κατηγορία των λαχανικών, ως απόρροια της απορρόφησης σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων του τομέα διαμορφώθηκαν σε 33,3 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 16,4%. Οι εξαγωγές, σε πάνω από 46 χώρες, αυξήθηκαν σημαντικά, κατά 18,2%, και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του ομίλου. Σημειώνεται ότι ο κλάδος ενισχύθηκε πέρυσι με επενδύσεις 10,3 εκατ. ευρώ, καθώς και με την εξαγορά από την Μπαρμπα Στάθης του 80% της Χαλβατζής Μακεδονική, με δικαίωμα απόκτησης και του υπολειπόμενου 20% εντός 2 ετών.
Εστίαση: ο κλάδος εστίασης της Vivartia, επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε αύξηση κύκλου εργασιών το 2023 κατά 12,9%, στα 240,7 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων 35,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 11,9 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16).
Τυροκομικά: ο κλάδος τυροκομικών εμφάνισε κύκλο εργασιών 170,2 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 12,1%, διατηρώντας ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 13,3% και με ενισχυμένη παρουσία στο εξωτερικό. Αύξησε τις πωλήσεις επώνυμων προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως ΗΠΑ, Αυστραλία, Ολλανδία και Ισπανία. Σημειώνεται ότι οι ιστορικά υψηλές τιμές όλων των τύπων γάλακτος (νωπού πρόβειου, κατσικίσιου και αγελαδινού γάλακτος), του κόστους μεταφορών και των υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τη συνειδητή επιλογή της διοίκησης να μη μετακυληθεί το σύνολο του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή, επηρέασαν αρνητικά τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, τα οποία παρέμειναν σταθερά (4,1 εκατ. ευρώ το 2023 και 4 εκατ. ευρώ το 2022).
Σημειώνεται, τέλος, ότι η Vivartia τροποποίησε σημαντικά την τιμολογιακή της πολιτική στην αγορά αιγοπρόβειου γάλακτος, προκειμένου να προσαρμοστεί στις αυξημένες τιμές γάλακτος και να διασφαλίσει τον απαραίτητο όγκο για την προσεχή γαλακτοκομική περίοδο από Έλληνες παραγωγούς. Παράλληλα, δίνει έμφαση στις διεθνείς διατροφικές τάσεις με νέα προϊόντα, εμπλουτίζοντας τη σειρά φυτικών προϊόντων Plant’d. Επίσης, ανταποκρινόμενη στις ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις για περιβαλλοντική προστασία, παρουσίασε μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος το 2023 κατά 10%, χάρη στη λειτουργία των φωτοβολταϊκών συστοιχιών στις εγκαταστάσεις των Ιωαννίνων.