Aegean και Volotea: Ο νέος ισχυρός πόλος περιφερειακών συνδέσεων στην Ευρώπη
Σε μια στρατηγική επένδυση και συνεργασία προχώρησαν η Aegean Airlines και η Volotea, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα στη διαμόρφωση ενός ισχυρού πόλου περιφερειακών αεροπορικών συνδέσεων στην Ευρώπη. Η σύμπραξη αυτή, η οποία περιλαμβάνει την επένδυση της Aegean στη Volotea, είναι στρατηγικής σημασίας, καθώς προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στην ελληνική αεροπορική εταιρεία όσο και στον ελληνικό τουρισμό. Σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπου οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επιδίδονται σε εξαγορές και συγχωνεύσεις με στόχο την κυριαρχία στις συνδέσεις των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, η συνεργασία αυτή εστιάζει στις περιφερειακές συνδέσεις, προσφέροντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης και διαφοροποίησης.
Η επένδυση πραγματοποιείται μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου σε μετοχές ομολογιακού δανείου (με συμμετοχή στα κέρδη). Σε περίπτωση που μετατραπεί σε μετοχές, η πρώτη δόση ισοδυναμεί για την AEGEAN σε ποσοστό 13% στη Volotea ενώ σε περίπτωση που τεθεί σε εφαρμογή και το 2ο σκέλος της συμφωνίας το ποσοστό μπορεί να ανέλθει σε 21%, οπότε η Aegean θα έχει τη δυνατότητα συμμετοχής στο ΔΣ της Volotea με ένα μέλος.
Να σημειωθεί ότι, όπως δήλωσε ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Volotea, Carlos Muñoz, στα πλάνα της για την επόμενη χρονιά είναι να εξετάσει το ενδεχόμενο εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο, αν και μέχρι τώρα οι συνθήκες δεν ήταν κατάλληλες για μια εταιρεία χαμηλής κεφαλαιοποίησης όπως είναι η Volotea.
Τα οφέλη για την Aegean
Η Aegean Airlines, με τη συμμετοχή της στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ, διασφαλίζει την ενίσχυση της παρουσίας της στις σημαντικές αγορές της Νότιας Ευρώπης, όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία. Η Volotea, με το εξειδικευμένο επιχειρηματικό μοντέλο της που εστιάζει σε εποχιακές και περιφερειακές συνδέσεις, προσφέρει στην Aegean μια μοναδική ευκαιρία να επεκτείνει το δίκτυό της σε αγορές που μέχρι τώρα δεν ήταν τόσο προσβάσιμες.
Παράλληλα, η συνεργασία αυτή επιτρέπει την αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας και την επίτευξη συνεργειών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και των δύο εταιρειών. Οι δύο εταιρείες θα προσφέρουν και θα προωθούν στο δίκτυο πωλήσεών τους, το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών τους, διατηρώντας τις διακριτές ιστοσελίδες και τα κανάλια διανομής τους, διευκολύνοντας τους επιβάτες να επιλέξουν τον προορισμό της επιλογής τους από το σύνολο του δικτύου και των δύο εταιρειών (μετά από τις απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές στα websites και των δύο εταιρειών).
Επιπλέον, η συνεργασία περιλαμβάνει την από κοινού ανάπτυξη δρομολογίων από περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας προς τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, προσφέροντας νέες δυνατότητες στον ελληνικό τουρισμό να προσελκύσει επισκέπτες από αυτές τις αγορές. «Αυτό είναι το βασικό κομμάτι της συνεργασίας που θα χτίσουμε τώρα, θα το δείτε να αναπτύσσεται λίγο το 2025, περισσότερο το 2026 και ακόμα περισσότερο το 2027 […] θέλει χρόνο για να στηθεί σωστά αυτή η συνεργασία, μην απορήσετε αν δεν δείτε 20 νέα δρομολόγια του χρόνου», είπε ο πάντα προσεκτικός στις κινήσεις του Ευτύχιος Βασιλάκης, πρόεδρος του ΔΣ της Aegean.
Η εμπορική και επιχειρησιακή συνέργεια που επιτυγχάνεται, ενισχύει το δίκτυο και την αποδοτικότητα των δύο εταιρειών, ενώ η από κοινού χρήση υποδομών και υπηρεσιών, όπως το εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων και η τεχνική βάση της Aegean, δημιουργεί προστιθέμενη αξία.
Συμβολή στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
Η συνεργασία μεταξύ Aegean και Volotea έρχεται σε μια περίοδο όπου ο ελληνικός τουρισμός αναζητά τρόπους διαφοροποίησης και επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Οι νέες περιφερειακές συνδέσεις που θα δημιουργηθούν θα συμβάλουν σημαντικά στην προσέλκυση τουριστών από αγορές με αυξημένη ζήτηση, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, σε προορισμούς που μέχρι τώρα δεν είχαν άμεση πρόσβαση από αυτές τις χώρες.
Η στρατηγική αυτή επιλογή όχι μόνο ενισχύει τον εισερχόμενο τουρισμό αλλά προσφέρει και μια σημαντική ώθηση στις τοπικές οικονομίες των περιφερειακών προορισμών, όπως το Ηράκλειο, τα Χανιά και η Ρόδος. Επιπλέον, η ενίσχυση της συνδεσιμότητας των περιφερειακών αεροδρομίων εντός της Ελλάδας με διεθνείς προορισμούς καθιστά τη χώρα μας πιο προσβάσιμη και ελκυστική σε νέες τουριστικές αγορές.
Η στρατηγική σημασία σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον
Σε μια εποχή που οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επιδιώκουν τη συγκέντρωση ισχύος μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, η Aegean επιλέγει μια πιο ευέλικτη και προσαρμοστική στρατηγική. Η επιλογή της Volotea ως στρατηγικού συνεργάτη εντάσσεται στη γενικότερη τάση συνεργασιών και στρατηγικών συμμετοχών που επικρατεί στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά μετά την πανδημία.
Η συνεργασία αυτή διαφοροποιεί τη στρατηγική της Aegean, προσφέροντάς της πρόσβαση σε ένα εξειδικευμένο δίκτυο περιφερειακών προορισμών που δεν καλύπτονται από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Ταυτόχρονα, η Volotea, με το ισχυρό αποτύπωμά της στις αγορές της Νότιας Ευρώπης και τη δέσμευσή της για μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, συμπληρώνει ιδανικά τη στρατηγική της Aegean.
Όπως εξήγησε ο κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, «Κοιτάμε την Ευρώπη, η τάση συγκέντρωσης στην αεροπορική αγορά που είχε ξεκινήσει πριν το 2019, ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο μετά την πανδημία. Ήδη έχουν γίνει μεγάλες κινήσεις από μεγάλους αερομεταφορείς, όπως η Lufthansa που έκανε κίνηση προς την Alitalia, η SAS μετά τον δομικό ανασχηματισμό της κατέληξε να έχει στρατηγικό μέτοχο την Air France, κλπ. Και οι τρεις μεγάλοι αεροπορικοί όμιλοι της Ευρώπης έχουν θυγατρικές ή affliate εταιρείες, προσφέροντας προϊόντα και full service και low cost. Έχουμε συνηθίσει πια να βλέπουμε ομίλους οι οποίοι έχουν και τα δύο.
Προφανώς η Aegean δεν μπορεί να επενδύσει και να δημιουργήσει μόνη της μια ευμεγέθη, επιτυχημένη low cost εταιρεία ούτε να εξαγοράσει κάποια. Ο δικός μας τρόπος για συνδέσουμε κάποια από τα στοιχεία που βρίσκουν συμπληρωματικά όλοι οι αεροπορικοί όμιλοι της Ευρώπης, αλλά στα δικά μας μεγέθη, είναι αυτή η συνεργασία με τη Volotea που είχε ήδη ξεκινήσει εδώ και κάποιο διάστημα. Είδαμε ότι πέρα από τη συμπληρωματικότητα των υπηρεσιών, υπάρχει θετική αντίδραση από τους επιβάτες και μπορούν να συνεργαστούν οι δύο ομάδες. Η Volotea μεγαλώνει και έχει ανάγκη κεφαλαίων και είπαμε ότι τώρα θα συνδυάσουμε τη συμμετοχή μας σε μια ενίσχυση της Volotea από τους μετόχους της, με μια εμβάθυνση συνεργασίας μας. Οι δυο εταιρείες παραμένουν ξεχωριστές, οι δύο κατευθύνσεις παραμένουν ξεχωριστές».
Η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling (η οποία από το 2010 είναι θυγατρική της Iberia/BA/IAG). Είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη την τελευταία δεκαετία, αυξάνοντας τον στόλο της (44 Airbus), τα δρομολόγια που εξυπηρετεί και τις προσφερόμενες θέσεις κάθε χρόνο. Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά) σε 110 αεροδρόμια, θα προσφέρει μεταξύ 12,5 εκατομμυρίων και 13 εκατομμυρίων θέσεων (+12% έως +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις. Διαθέτει έδρα σε 21 μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκές πόλεις: Αστούριας, Αθήνα, Μπάρι (νέο για το 2024), Μπιλμπάο, Μπορντό, Βρέστη (νέο για το 2024), Κάλιαρι, Φλωρεντία, Αμβούργο, Λιλ, Λυών, Λούρδη, Μασσαλία, Νάντη, Νάπολη, Όλμπια, Παλέρμο, Στρασβούργο, Τουλούζη, Βενετία και Βερόνα.
Ο φετινός τζίρος της Volotea εκτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ. Η Aegean κάνει περίπου 1,7 εκατ. ευρώ ετήσιο τζίρο διακινώντας 16 εκατ. επιβάτες ενώ έχει 700 εκατ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα.
Η επένδυση πραγματοποιείται μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου σε μετοχές ομολογιακού δανείου (με συμμετοχή στα κέρδη). Σε περίπτωση που μετατραπεί σε μετοχές, η πρώτη δόση ισοδυναμεί για την AEGEAN σε ποσοστό 13% στη Volotea ενώ σε περίπτωση που τεθεί σε εφαρμογή και το 2ο σκέλος της συμφωνίας το ποσοστό μπορεί να ανέλθει σε 21%, οπότε η Aegean θα έχει τη δυνατότητα συμμετοχής στο ΔΣ της Volotea με ένα μέλος.
Να σημειωθεί ότι, όπως δήλωσε ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Volotea, Carlos Muñoz, στα πλάνα της για την επόμενη χρονιά είναι να εξετάσει το ενδεχόμενο εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο, αν και μέχρι τώρα οι συνθήκες δεν ήταν κατάλληλες για μια εταιρεία χαμηλής κεφαλαιοποίησης όπως είναι η Volotea.
Τα οφέλη για την Aegean
Η Aegean Airlines, με τη συμμετοχή της στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ, διασφαλίζει την ενίσχυση της παρουσίας της στις σημαντικές αγορές της Νότιας Ευρώπης, όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία. Η Volotea, με το εξειδικευμένο επιχειρηματικό μοντέλο της που εστιάζει σε εποχιακές και περιφερειακές συνδέσεις, προσφέρει στην Aegean μια μοναδική ευκαιρία να επεκτείνει το δίκτυό της σε αγορές που μέχρι τώρα δεν ήταν τόσο προσβάσιμες.
Παράλληλα, η συνεργασία αυτή επιτρέπει την αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας και την επίτευξη συνεργειών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και των δύο εταιρειών. Οι δύο εταιρείες θα προσφέρουν και θα προωθούν στο δίκτυο πωλήσεών τους, το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών τους, διατηρώντας τις διακριτές ιστοσελίδες και τα κανάλια διανομής τους, διευκολύνοντας τους επιβάτες να επιλέξουν τον προορισμό της επιλογής τους από το σύνολο του δικτύου και των δύο εταιρειών (μετά από τις απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές στα websites και των δύο εταιρειών).
Επιπλέον, η συνεργασία περιλαμβάνει την από κοινού ανάπτυξη δρομολογίων από περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας προς τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, προσφέροντας νέες δυνατότητες στον ελληνικό τουρισμό να προσελκύσει επισκέπτες από αυτές τις αγορές. «Αυτό είναι το βασικό κομμάτι της συνεργασίας που θα χτίσουμε τώρα, θα το δείτε να αναπτύσσεται λίγο το 2025, περισσότερο το 2026 και ακόμα περισσότερο το 2027 […] θέλει χρόνο για να στηθεί σωστά αυτή η συνεργασία, μην απορήσετε αν δεν δείτε 20 νέα δρομολόγια του χρόνου», είπε ο πάντα προσεκτικός στις κινήσεις του Ευτύχιος Βασιλάκης, πρόεδρος του ΔΣ της Aegean.
Η εμπορική και επιχειρησιακή συνέργεια που επιτυγχάνεται, ενισχύει το δίκτυο και την αποδοτικότητα των δύο εταιρειών, ενώ η από κοινού χρήση υποδομών και υπηρεσιών, όπως το εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων και η τεχνική βάση της Aegean, δημιουργεί προστιθέμενη αξία.
Συμβολή στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
Η συνεργασία μεταξύ Aegean και Volotea έρχεται σε μια περίοδο όπου ο ελληνικός τουρισμός αναζητά τρόπους διαφοροποίησης και επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Οι νέες περιφερειακές συνδέσεις που θα δημιουργηθούν θα συμβάλουν σημαντικά στην προσέλκυση τουριστών από αγορές με αυξημένη ζήτηση, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, σε προορισμούς που μέχρι τώρα δεν είχαν άμεση πρόσβαση από αυτές τις χώρες.
Η στρατηγική αυτή επιλογή όχι μόνο ενισχύει τον εισερχόμενο τουρισμό αλλά προσφέρει και μια σημαντική ώθηση στις τοπικές οικονομίες των περιφερειακών προορισμών, όπως το Ηράκλειο, τα Χανιά και η Ρόδος. Επιπλέον, η ενίσχυση της συνδεσιμότητας των περιφερειακών αεροδρομίων εντός της Ελλάδας με διεθνείς προορισμούς καθιστά τη χώρα μας πιο προσβάσιμη και ελκυστική σε νέες τουριστικές αγορές.
Η στρατηγική σημασία σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον
Σε μια εποχή που οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επιδιώκουν τη συγκέντρωση ισχύος μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, η Aegean επιλέγει μια πιο ευέλικτη και προσαρμοστική στρατηγική. Η επιλογή της Volotea ως στρατηγικού συνεργάτη εντάσσεται στη γενικότερη τάση συνεργασιών και στρατηγικών συμμετοχών που επικρατεί στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά μετά την πανδημία.
Η συνεργασία αυτή διαφοροποιεί τη στρατηγική της Aegean, προσφέροντάς της πρόσβαση σε ένα εξειδικευμένο δίκτυο περιφερειακών προορισμών που δεν καλύπτονται από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Ταυτόχρονα, η Volotea, με το ισχυρό αποτύπωμά της στις αγορές της Νότιας Ευρώπης και τη δέσμευσή της για μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, συμπληρώνει ιδανικά τη στρατηγική της Aegean.
Όπως εξήγησε ο κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, «Κοιτάμε την Ευρώπη, η τάση συγκέντρωσης στην αεροπορική αγορά που είχε ξεκινήσει πριν το 2019, ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο μετά την πανδημία. Ήδη έχουν γίνει μεγάλες κινήσεις από μεγάλους αερομεταφορείς, όπως η Lufthansa που έκανε κίνηση προς την Alitalia, η SAS μετά τον δομικό ανασχηματισμό της κατέληξε να έχει στρατηγικό μέτοχο την Air France, κλπ. Και οι τρεις μεγάλοι αεροπορικοί όμιλοι της Ευρώπης έχουν θυγατρικές ή affliate εταιρείες, προσφέροντας προϊόντα και full service και low cost. Έχουμε συνηθίσει πια να βλέπουμε ομίλους οι οποίοι έχουν και τα δύο.
Προφανώς η Aegean δεν μπορεί να επενδύσει και να δημιουργήσει μόνη της μια ευμεγέθη, επιτυχημένη low cost εταιρεία ούτε να εξαγοράσει κάποια. Ο δικός μας τρόπος για συνδέσουμε κάποια από τα στοιχεία που βρίσκουν συμπληρωματικά όλοι οι αεροπορικοί όμιλοι της Ευρώπης, αλλά στα δικά μας μεγέθη, είναι αυτή η συνεργασία με τη Volotea που είχε ήδη ξεκινήσει εδώ και κάποιο διάστημα. Είδαμε ότι πέρα από τη συμπληρωματικότητα των υπηρεσιών, υπάρχει θετική αντίδραση από τους επιβάτες και μπορούν να συνεργαστούν οι δύο ομάδες. Η Volotea μεγαλώνει και έχει ανάγκη κεφαλαίων και είπαμε ότι τώρα θα συνδυάσουμε τη συμμετοχή μας σε μια ενίσχυση της Volotea από τους μετόχους της, με μια εμβάθυνση συνεργασίας μας. Οι δυο εταιρείες παραμένουν ξεχωριστές, οι δύο κατευθύνσεις παραμένουν ξεχωριστές».
Η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling (η οποία από το 2010 είναι θυγατρική της Iberia/BA/IAG). Είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη την τελευταία δεκαετία, αυξάνοντας τον στόλο της (44 Airbus), τα δρομολόγια που εξυπηρετεί και τις προσφερόμενες θέσεις κάθε χρόνο. Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά) σε 110 αεροδρόμια, θα προσφέρει μεταξύ 12,5 εκατομμυρίων και 13 εκατομμυρίων θέσεων (+12% έως +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις. Διαθέτει έδρα σε 21 μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκές πόλεις: Αστούριας, Αθήνα, Μπάρι (νέο για το 2024), Μπιλμπάο, Μπορντό, Βρέστη (νέο για το 2024), Κάλιαρι, Φλωρεντία, Αμβούργο, Λιλ, Λυών, Λούρδη, Μασσαλία, Νάντη, Νάπολη, Όλμπια, Παλέρμο, Στρασβούργο, Τουλούζη, Βενετία και Βερόνα.
Ο φετινός τζίρος της Volotea εκτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ. Η Aegean κάνει περίπου 1,7 εκατ. ευρώ ετήσιο τζίρο διακινώντας 16 εκατ. επιβάτες ενώ έχει 700 εκατ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα.