Επέκταση στη ho.re.ca και επαναπατρισμό παραγωγής που είχε μεταφέρει στη Ρουμανία σχεδιάζει η PepsiCo Hellas ενισχύοντας έτι περαιτέρω τη θέση της στην Ελλάδα μετά τις στρατηγικές συνεργασίες των τελευταίων ετών, αφενός με την ΕΨΑ, για την επιστροφή της παραγωγής των αναψυκτικών ΗΒΗ και αφετέρου με την NU Aqua για την επαναλειτουργία της μονάδας παραγωγής και εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού στο Λουτράκι.


Με αυτή τη στρατηγική η PepsiCo στοχεύει να διπλασιάσει τα μεγέθη της και να ενισχύσει τη θέση της απέναντι στην Coca-Cola, ισχυρό ανταγωνιστή στη διεθνή και στην τοπική αγορά.


Η στρατηγική της εταιρείας υπαγορεύεται από την ανάγκη μείωσης μιας σειράς παραγόντων κόστους, με έμφαση στα μεταφορικά, μετά τις διαταραχές που έφεραν ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση και η νέα εστία πολέμου στο Ισραήλ, σύμφωνα με την ρωσικής καταγωγής και παντρεμένη με Έλληνα, Inga Dengel, που έχει αναλάβει το τιμόνι της PepsiCo Hellas.

Υπενθυμίζεται ότι το 2016 η πολυεθνική αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο αναψυκτικών που διατηρούσε στα Οινόφυτα διατηρώντας παραγωγή μόνο στον Άγιο Στέφανο με το εργοστάσιο της Tasty, όπου μεταξύ άλλων παράγονται τα σνακ με το σήμα Lay’s. Αλλά οι εποχές άλλαξαν έκτοτε, με την αύξηση της αβεβαιότητας και την εκτόξευση του κόστους παραγωγής. Μόνο πέρυσι το κόστος για την PepsiCo Hellas αυξήθηκε 22% λόγω ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και ενέργεια και παρά το γεγονός ότι η αύξηση ήταν πιο ήπια από την προηγούμενη χρονιά επηρέασε το κόστος πωληθέντων. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι η μέση ετήσια αύξηση του κόστους την τελευταία τριετία φτάνει το 13% στην πατάτα, το 20% στο λάδι, το 18% στο πλαστικό PET, το 28% στη ζάχαρη, στα κουτιά το 10% και στο γυαλί το 15%. Επίσης, η μέση ετήσια αύξηση στο κόστος ενέργειας ήταν 32% και στα μεταφορικά 25%, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας.


60% των αναψυκτικών θα παράγονται στην Ελλάδα
Τα παραπάνω κόστη επιχειρεί να μειώσει η πολυεθνική με τον επαναπατρισμό παραγωγής. Σύμφωνα με την κ. Dengel, που παρουσίασε χθες τα σχέδια της PepsiCo Hellas για την περιοχή ελέγχου της, Ελλάδα και Κύπρο, στόχος είναι το 60% των αναψυκτικών του χαρτοφυλακίου της εταιρείας θα παράγεται στην Ελλάδα από το 2025. Διευκρίνισε πως ό,τι προσφέρεται σε μπουκάλι και κουτί, εκτός από το Lipton, στο μέλλον θα παράγεται στη χώρα.

Τα σχέδια αυτά θα υλοποιηθούν με την αύξηση της παραγωγής στο εργοστάσιο της εταιρείας στον Άγιο Στέφανο αλλά και με ενίσχυση των υφιστάμενων στρατηγικών συνεργασιών, ειδικά αυτής με την ΕΨΑ. Επιπλέον, αν και δεν είναι στα άμεσα σχέδια της διοίκησης της PepsiCo Hellas, υπάρχει προοπτική ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου της σε νέες κατηγορίες και προϊόντα χωρίς να αποκλείει εξαγορές σε ορισμένους που ελέγχει σημαντικά μερίδια.


Η κ. Dengel σημείωσε χαρακτηριστικά ότι το μέλλον της PepsiCo Hellas είναι λαμπρό προαναγγέλλοντας περαιτέρω κινήσεις σε κλάδους με δυναμική, όπως στα σνακ, όπου ελέγχει μερίδιο πάνω από 30% -εξαιρώντας τους ξηρούς καρπούς φτάνει το 50%.

Στα αναψυκτικά ωστόσο, όπου έχει απέναντί της μεγάλο ανταγωνιστή την Coca Cola, επιδιώκει να αξιοποιήσει ευκαιρίες ανάπτυξης στην αγορά εκτός σπιτιού και τη ho.re.ca.. «Ξεκλειδώνοντας» αυτές τις ευκαιρίες και με την νέα στρατηγική επαναπατρισμού παραγωγής η ομάδα διοίκησης της PepsiCo Hellas στοχεύει να διπλασιάσει το μέγεθος της εταιρείας προετοιμάζοντας την επόμενη ημέρα του οργανισμού.

Σημειώνεται ότι στο εμφιαλωμένο νερό, η PepsiCo έχει τη διανομή στη μικρή λιανική (και όχι στο οργανωμένο λιανεμπόριο), κάτι που εξυπηρετεί τη στρατηγική της να επεκταθεί στην κατανάλωση εκτός σπιτιού και με άλλα προϊόντα του χαρτοφυλακίου της. Υπενθυμίζεται επίσης ότι στην ελληνική αγορά διαθέσει αναψυκτικά Pepsi, ΗΒΗ, 7up, ενεργειακά ποτά όπως Lipton, σνακς όπως Lays, Cheetos, Doritos, τις νιφάδες βρώμης Quaker που είναι στα κορυφαία 5 brands της κατηγορίας στα σούπερ μάρκετ κ.α.

Το μέγεθος της PepsiCo Hellas σήμερα και η δυναμική των τσιπς
Αναφορικά με τα οικονομικά μεγέθη, ο κύκλος εργασιών το 2023 ανήλθε σε 238 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Θανάσης Καρακάσης, CFO της PepsiCo Hellas, ο καθαρός τζίρος ενισχύθηκε κατά 18%, με θετικές επιδόσεις και στις δύο κατηγορίες προϊόντων του χαρτοφυλακίου -σνακ και αναψυκτικά. Ισχυρή ώθηση στα μεγέθη δίνουν τα προϊόντα πατάτας (τσιπς), με ανάπτυξη πωλήσεων 23% και τα Doritos με ανάπτυξη 20%. Στα αναψυκτικά την ανάπτυξη οδηγεί η Pepsi με αύξηση πωλήσεων 23% ενώ το Lipton ice tea εμφανίζει ανάπτυξη πωλήσεων γύρω στο 20%.

Σε επίπεδο καναλιών διανομής, στο μη οργανωμένο λιανεμπόριο τα σνακς εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων 22% ενώ στο οργανωμένο λιανεμπόριο (σούπερ μάρκετ) η αύξηση είναι 12,5%. Τα αναψυκτικά στα δύο κανάλια -μη οργανωμένο λιανεμπόριο και σούπερ μάρκετ- εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων 29% και 15% αντίστοιχα.

Οι επενδύσεις και οι προβλέψεις για διπλάσιο μέγεθος
Η ανάπτυξη, σύμφωνα με τα στελέχη της PepsiCo, ήρθε διότι η εταιρεία επένδυσε στα brands και στις δεξιότητες των περίπου 900 ανθρώπων που απασχολούνται στη δραστηριότητα. Την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει επενδύσεις πάνω από 30 εκατ. ευρώ. Κατευθύνθηκαν σε εκσυγχρονισμό παραγωγικών υποδομών στον Άγιο Στέφανο, παράλληλα με έργα μείωσης της εξάρτησης από τις αυξήσεις τιμών στην ενέργεια, όπως φωτοβολταϊκά συστήματα και στόλος οχημάτων.

Τα στελέχη της εταιρείας σημειώνουν ότι το εργοστάσιο της PepsiCo μετά από 27 χρόνια λειτουργίας κι έχοντας γίνει πιο αποδοτικό με τις επενδύσεις των τελευταίων ετών τροφοδοτεί την ανάπτυξη. Η εταιρεία έχει βελτιώσει την παραγωγικότητά της και παρά την αύξηση του κόστους παραγωγής βελτίωσε πέρυσι κατά 0,9% το μικτό περιθώριο κέρδους, σε 42,5% και πέρασε σε οργανική κερδοφορία. Η ενίσχυση της τοπικής παραγωγής μειώνει περαιτέρω τα κόστη και ευνοεί την περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας. Επίσης, για το 2024 αναμένεται περαιτέρω αύξηση πωλήσεων, κοντά σε διψήφιο ποσοστό.