«Ζούμε τις καλύτερες ημέρες μας. Σκεφθείτε μόνον ότι στην δεκαετία του ’80 είχαμε 40.000 μαθητές, κάποια στιγμή στη δεκαετία του 2000 έφτασαν τις 95.000 και αυτό ήταν το ιστορικό ρεκόρ. Αμέσως μετά, στην περίοδο 2012-2018 μειώθηκαν σε 70.000 για να φτάσουμε στο σήμερα που ο αριθμός των μαθητών (προ-πανεπιστημιακής εκπαίδευσης) ξεπερνά τις 100.000». Με τα λόγια αυτά, παράγοντας της αγοράς, ιδιαίτερα έμπειρος στην ιδιωτική εκπαίδευση επιχειρεί να δώσει εξηγήσεις, γιατί το τελευταίο διάστημα ενέσκηψαν τα επενδυτικά funds (και όχι μόνο) στην ελληνική εκπαίδευση. Την αρχή έκανε ο γνωστός Νίκος Σταθόπουλος με την BC Partners με την εξαγορά του ΙΕΚ Ακμή και του Metropolitan College. Στη συνέχεια απέκτησε και το 100% του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ/ΔΕΛΤΑ 360, επιδιώκοντας σαφώς την δημιουργία του πρώτου μη κρατικού πανεπιστημίου στην Ελλάδα.


Ωστόσο δεν είναι μόνον οι εξαγορές αυτές με στόχο την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Μια σειρά ξένων σχολείων και funds επιχειρούν την εξαγορά ιδιωτικών σχολείων στη χώρα μας. Η αρχή έγινε με το ιδιωτικό σχολείο International School of Athens (ISA) το οποίο εξαγοράστηκε από τον Βρετανικό όμιλο Dukes Education. H εξαγορά έγινε τον περασμένο Μάιο.


Η Dukes Education, είναι βρετανική εταιρεία διαχείρισης σχολείων και κολλεγίων, η οποία ωστόσο τώρα επεκτείνεται στο εξωτερικό. Εκτός από το ISA, φημολογείται ότι εξαγόρασε άλλη μια σχολική μονάδας που βρίσκεται στα νότια προάστια της Αθήνας. Παράλληλα έχει αποκτήσει σχολικές μονάδες και κολλέγια σε Ισπανία, Πορτογαλία, Τσεχία, Κροατία, Ελβετία, Ρουμανία και φυσικά την Ιρλανδία.

Από την άλλη πλευρά, πριν μερικές εβδομάδες το family Office του εφοπλιστή Βασίλη Λαλιώτη απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του Σχολείου Κωστέα-Γείτονα (CGS). Ωστόσο, όλοι κάνουν λόγο για την εταιρεία Inspired Education Group ότι βρίσκεται πίσω από αυτό. Και η ανακοίνωση δεν άργησε να έλθει. Μόλις προχθές, ανακοινώθηκε η νέα στρατηγική συνεργασία του CGS με το Inspired Educational Group (IEG), με στόχο τη δημιουργία του πρώτου ιδιωτικού σχολείου στο Ελληνικό.


Μάλιστα, τη συνεργασία αυτή χαιρέτισε και ο επικεφαλής της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου, σημειώνοντας ότι καλωσορίζει στο Ελληνικό αυτή την εμβληματική συνεργασία. Από την άλλη πλευρά, ο επικεφαλής του CGS Χρήστος Γείτονας, σε ανακοίνωση του ανέφερε ότι θα συνεργαστεί με το IEG «για την ίδρυση του δεύτερου σχολείου μας, στην περιοχή του Ελληνικού, το οποίο θα υποδεχθεί τους νέους μαθητές τον Σεπτέμβριο του 2027».

Τέλος ο Nadim M. Nsouli, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του IEG σημείωσε ότι «ο Inspired συνεργάζεται με κορυφαία σχολεία παγκοσμίως και είμαστε περήφανοι που καλωσορίζουμε το CGS στην οικογένειά μας».


Καταλύτης γι’ αυτή τη συνεργασία φυσικά ήταν το Ελληνικό. Ωστόσο βοήθησε και η καλή φήμη του σχολείου, παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε. Σύμφωνα με πληροφορίες, πάνω από 30 εκατ. ευρώ τοποθετήθηκαν στην CGS από τους επενδυτές, με στόχο αφενός μεν την εξυγίανση των οικονομικών της εταιρείας CGS (5 εκατ. ευρώ), αφετέρου την χρηματοδότηση δημιουργίας του νέου σχολείου στο Ελληνικό (25 εκατ. ευρώ).

To IEG ωστόσο δεν σταμάτησε εδώ. Πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε και τη στρατηγική συνεργασία με τη Σχολή Μωραΐτη. Οι λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές, αλλά φαίνεται ότι κι εδώ ο όμιλος Inspired απέκτησε τον έλεγχο του σχολείου. Σημειώνεται ότι το IEG λειτουργεί 115 σχολεία σε 24 χώρες του πλανήτη με 90.000 μαθητές. Πρόκειται για μια μεγαλύτερες επιχειρήσεις παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών για προ-πανεπιστημιακής εκπαίδευσης μαθητές στον πλανήτη.

Παράλληλα υπάρχουν και άλλες κινήσεις που έχουν γίνει και αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις, υπάρχουν 6 έως 7 ενδιαφερόμενοι, που συζητούν με όλους μικρές και μεγαλύτερες εξαγορές ιδιωτικών σχολείων. Μικρές εξαγορές θεωρούνται αυτές όπως είναι της ISA με 700 μαθητές, ενώ μεγαλύτερες είναι αυτή της Σχολής Μωραΐτη με 1.900 μαθητές.

Οι ειδικοί στην ιδιωτική εκπαίδευση θεωρούν κάποιο σχολείο μεγάλο, εφόσον οι μαθητές που φοιτούν σε αυτό ξεπερνούν τους 1.000. Το μεγαλύτερο ιδιωτικό σχολείο στη χώρα είναι το Κολέγιο Αθηνών με περίπου 4.500 μαθητές.

Οι ίδιοι παράγοντες ξεκαθαρίζουν ότι αποκλειστικός στόχος των ενδιαφερομένων επενδυτών, δεν είναι τα ακίνητα που μπορεί να διαθέτουν αυτές οι μονάδες, αλλά το business το οποίο είναι διαρκώς ανερχόμενο. Όπως αναφέρει δεύτερης γενιάς επιχειρηματίας σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Αττικής, καθώς το εισόδημα αυξάνει και τα ιδιωτικά σχολεία προσφέρουν καλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης, όλοι επιθυμούν να φέρουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία, θέλοντας να τους προσφέρουν το καλύτερο.

Ο ίδιος αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια το εισόδημα αυξάνει γρήγορα σε μια ορισμένη κατηγορία απασχολουμένων με αποτέλεσμα η ζήτηση να έχει εκτοξευθεί, κάτι που δεν περνά απαρατήρητο από τους ξένους.

Επίσης, οι ξένοι βλέπουν τα μεγάλα περιθώρια που έχει η ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας, αφού μόλις 8% των παιδιών ηλικίας 3-18 ετών φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία, όταν στο εξωτερικό ο μέσος όρος είναι 12% έως 13%. Το γεγονός δε ότι η κρίση της δεκαετίας του 2010 έχει «αδυνατίσει» τους Έλληνες ιδρυτές-επιχειρηματίες των σχολείων, μπορεί να προσφέρει στους ξένους επενδυτές και πολλά παράθυρα ευκαιρίας που τώρα θέλουν να εκμεταλλευθούν.