Με στόχο να ενισχυθεί ο τζίρος, που παραμένει καθηλωμένος στα 2 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, η ΑΒ Βασιλόπουλος στρέφεται στη horeca, διευρύνει το δίκτυο franchise, σχεδιάζει προσθήκη νέων σημείων μέσω εξαγοράς που προβλέπεται να κλείσει μέσα στο 2024 και συνεχίζει να επενδύει σε προσφορές και 6ευρες επιταγές, μια επένδυση που ξεπέρασε πέρυσι τα 250 εκατ. ευρώ.


Για το 2024 αυτή η επιδότηση του καλαθιού του νοικοκυριού ενισχύεται. Επίσης, η εταιρεία έχει ένα επενδυτικό πλάνο γύρω στα 50 εκατ. ευρώ όπως και το 2023, όπου παρά τη στασιμότητα των οικονομικών μεγεθών δημιούργησε ταμειακές ροές 120 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 77 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας δυνατότητες για επενδύσεις. Σχεδιάζει να αξιοποιήσει ευκαιρίες αφενός στο fast delivery με προσδοκίες να αυξήσει τον online τζίρο της στα 110 εκατ. ευρώ μέχρι το 2028 από 70 εκατ. ευρώ το 2023 και αφετέρου στην αγορά των μικρών καταστημάτων γειτονιάς, μια αγορά γύρω στα 3 δισ. ευρώ, που αναπτύσσεται με υψηλότερους ρυθμούς από άλλες κατηγορίες καταστημάτων. Γι’ αυτό, όπως εξήγησε σε συνέντευξη τύπου χθες ο Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, επενδύει περαιτέρω στο franchise, που εισφέρει σήμερα το 15% των πωλήσεων από 12% πέρυσι. Στόχος είναι να φτάσει το 25% στην επόμενη τριετία.


Ενίσχυση του δικτύου franchise
Για το 2024 η εταιρεία φέρεται να προωθεί εξαγορά μικρής εταιρείας. Ταυτόχρονα προωθεί μετατροπή 50 εταιρικών καταστημάτων σε franchise και ανάπτυξη άλλων 50. Σήμερα η εταιρεία συνεργάζεται με 224 επιχειρηματίες, ορισμένοι εκ των οποίων διαχειρίζονται πάνω από 1 κατάστημα. Στο τέλος του έτους το δίκτυο franchise της εταιρείας θα αριθμεί 300 καταστήματα, κυρίως ΑΒ shop & go. Σημειώνεται ότι το 2023 η ΑΒ προχώρησε σε επενδύσεις 56,5 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου, της που φτάνει στα 585 καταστήματα εκ των οποίων 316 εταιρικά 255 franchise και 14 cash & carry. Επίσης, απασχολεί 13.658 εργαζόμενους ενώ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πρόβλημα με την κάλυψη κενών θέσεων διαθέτοντας σήμερα 200 ανοιχτές θέσεις.

Στη λιανική όμως το κέντρο βάρους μετατοπίζεται στους συνεργάτες franchisees. Η ΑΒ μετατρέπει τα τελευταία χρόνια εταιρικά καταστήματα σε franchise. Συνήθως πρόκειται για ζημιογόνα ή/και καταστήματα που εκτιμάται ότι θα αναπτυχθούν καλύτερα από έναν επιχειρηματία που γνωρίζει την τοπική αγορά και θα ασκήσει καλύτερο μάνατζμεντ, με μικρότερο κόστος αφού τα περισσότερα καταστήματα franchise τα δουλεύουν οικογένειες.


Λαβίδας: Τα σχέδια στη χονδρική
Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλάζει σχέδια στη χονδρική που εισφέρει περίπου 6% των πωλήσεων. Βλέπει ότι μπορεί να εκμεταλλευτεί την αυξανόμενη ζήτηση από επαγγελματίες στην τουριστική αγορά και αντί να προχωρήσει σε μια μη συμφέρουσα μεταβίβαση της δραστηριότητας αποφάσισε να επενδύσει στην ανάπτυξή της. Σημειώνεται ότι η διοίκηση της ΑΒ και στελέχη της μητρικής Ahold Delhaize το προηγούμενο διάστημα έκαναν επαφές με δυνητικούς επενδυτές διερευνώντας τη δυνατότητα πώλησης του δικτύου χονδρικής, των 14 καταστημάτων cash & carry με το σήμα ΕΝΑ. Όπως φαίνεται, από τις διερευνητικές επαφές δεν προέκυψε ενδιαφέρον τίμημα, με βάση την αποτίμηση της δραστηριότητας. «Δεν υπάρχει θέμα πώλησης» τόνισε ο κ. Λαβίδας που μίλησε για σχέδια ανάπτυξης του τομέα, που ήταν εστιασμένος κυρίως στα μικρά καταστήματα γειτονιάς. Πλέον προωθεί άνοιγμα και στη ho.re.ca. Στο πλαίσιο αυτό θα ενισχύσει το κωδικολόγιο της ΕΝΑ στο επόμενο διάστημα με στόχο να εκμεταλλευτεί το momentum στην ξενοδοχειακή αγορά.

Το καλάθι των προϊόντων
Αναφορικά με το καλάθι των προϊόντων, η ΑΒ διαθέτει συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς στο 80% των προϊόντων της και δίνει έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με στόχο προσθήκη 450 νέων προϊόντων και 1.000 νέων κωδικών στην 3ετία. Τα προϊόντα στα ράφια της αλυσίδας με ξένη επωνυμία θα φτάσουν τα 1.500, περίπου τα μισά από τα 3.000 που διαθέτει. Το μεγαλύτερο μερίδιο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με όρους τζίρου έχουν τα συσκευασμένα, 18-20% και μαζί με τα φρέσκα ξεπερνούν το 30%.


Η στασιμότητα τζίρου και οι ζημιές
Αναφορικά με τα οικονομικά μεγέθη, σημειώνεται ότι σχεδόν 7 χρόνια ο τζίρος της ΑΒ Βασιλόπουλος δεν λέει να «ξεκολλήσει» από τα 2 δισ. ευρώ καταγράφοντας οριακές μεταβολές ενώ την τελευταία τριετία δεν έχει ξεπεράσει αυτή την οροφή, την ώρα που οι άλλες αλυσίδες του ανταγωνισμού εμφανίζουν σταθερή ανάπτυξη πλησιάζοντας αυτά τα μεγέθη.

Εντωμεταξύ, σταθερό είναι και το μικτό περιθώριο κέρδους της εταιρείας, στα επίπεδα του 26% ενώ εμφανίσει ζημιές. Πρακτικά, πέρυσι εμφάνισε προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη EBITDA 29 εκατ. ευρώ, με περιθώριο γύρω στο 1,5%, όσα περίπου θα εμφανίσει και φέτος. Τα πραγματικά κέρδη όμως υπολογίζονται γύρω στα 10 εκατ. ευρώ καθώς τα αποτελέσματα επιβαρύνονται με απομειώσεις ακινήτων λόγω της μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchise. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι αυτές οι μετατροπές αφορούσαν 5 καταστήματα ενώ υπάρχει δυναμικό πλάνο για 50 καταστήματα φέτος, για τα οποία η απομείωση έγινε στα αποτελέσματα του 2023, ώστε το 2024 να παραδοθούν σε franchisees. Αυτό μεταφράζεται σε απομείωση παγίων γύρω στα 18-20 εκατ. ευρώ. Αν αφαιρεθούν από τα 29 εκατ. ευρώ προσαρμοσμένα EBITDA μένουν 10 εκατ. ευρώ κερδοφορία. Το τελικό αποτέλεσμα στον ισολογισμό θα είναι ζημιές γύρω στα 22 εκατ. ευρώ καθώς τα κόστη, ειδικά στην ενέργεια, παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα και η εταιρεία έπρεπε να τα απορροφήσει για να παραμείνει ανταγωνιστική.

«Αυτή η εικόνα πρέπει να αλλάξει», σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα που σημειώνει ότι το περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να αυξηθεί εξαιτίας και των μέτρων της κυβέρνησης. «Εδώ και 5 χρόνια το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περνάμε στις τιμές μόνο τις αυξήσεις του κόστους», πρόσθεσε σχετικά.

Τέλος, αναφορικά με το πρόστιμο των 319 χιλ. ευρώ από το ΥΠΑΝ για παράβαση της νομοθεσίας που αφορά το περιθώριο κέρδους η ΑΒ προσέφυγε νομικά και δικαιώθηκε πρωτοδίκως. Αναμένει τελική έκβαση της υπόθεσης στο Εφετείο.