Φόρος εισοδήματος: Νέο ιστορικό υψηλό στα 5,1 δισ. ευρώ - Ποιοι πληρώνουν έως 33,8% περισσότερο και τι αλλάζει με τα πρόστιμα της ΑΑΔΕ
Τα στοιχεία
Οι φορολογούμενοι που υποβάλλουν εκπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις βρίσκονται αντιμέτωποι με την επιβολή προστίμων, εφόσον από την εκκαθάριση προκύπτει φόρος άνω των 100 ευρώ
Πάνω από τα 5,1 δισ. ευρώ έχει φτάσει ο φόρος εισοδήματος που προκύπτει από τις φετινές φορολογικές δηλώσεις, καταγράφοντας νέο ιστορικό υψηλό. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ, έως τις 5 Οκτωβρίου είχαν υποβληθεί 6,83 εκατ. δηλώσεις περίπου 100.000 περισσότερες σε σχέση με τις 6,73 εκατ. που είχαν υποβληθεί έως τις 24 Ιουλίου, όταν έληξε η κανονική προθεσμία.
Η ενίσχυση των ονομαστικών μισθών, μέσω της αύξησης του κατώτατου μισθού και των τριετιών, σε συνδυασμό με την αύξηση των μέσων αποδοχών, οδήγησε μέρος των φορολογουμένων σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια. Αυτό μεταφράστηκε σε μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων. Ιδιαίτερο βάρος έχει και το τεκμαρτό σύστημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Για περίπου 400.000 επαγγελματίες, το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα για το φορολογικό έτος 2025 αυξήθηκε κατά περίπου 6%, στα 12.320 ευρώ από 11.620 ευρώ. Για όσους φορολογήθηκαν με βάση το τεκμήριο, ο τελικός φόρος εισοδήματος αυξήθηκε έως και 33,8% σε σχέση με πέρυσι.
Παράλληλα, η εντατικοποίηση των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων και η διεύρυνση των προσυμπληρωμένων δηλώσεων περιορίζουν τα περιθώρια απόκλισης μεταξύ των στοιχείων που δηλώνουν οι φορολογούμενοι και εκείνων που διαθέτει η φορολογική διοίκηση.
Την ίδια στιγμή, η ΑΑΔΕ έχει αρχίσει να επιβάλλει αυτόματα τα πρόστιμα για εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων. Η διαδικασία ξεκίνησε φέτος με τα νομικά πρόσωπα και το επόμενο διάστημα αναμένεται να επεκταθεί και στα φυσικά πρόσωπα. Τα πρόστιμα εκδίδονται και κοινοποιούνται αυτόματα μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη παρέμβαση της φορολογικής διοίκησης.
Φόρος εισοδήματος: Νέο ιστορικό υψηλό - Ο ρόλος των υψηλότερων εισοδημάτων και των τεκμηρίων
Το ποσό είναι ήδη αυξημένο κατά περίπου 53,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, όταν ο φόρος είχε ανέλθει στα 5,069 δισ. ευρώ, ενώ η τελική εκκαθάριση αναμένεται να ανεβάσει ακόμη περισσότερο τον λογαριασμό. Η ανοδική πορεία του φόρου εισοδήματος είναι συνεχής τα τελευταία χρόνια. Το 2022 είχαν βεβαιωθεί 3,207 δισ. ευρώ, το 2023 3,79 δισ., το 2024 4,814 δισ. και το 2025 5,069 δισ. ευρώ. Η αύξηση του φόρου αποδίδεται κυρίως στην άνοδο των δηλωθέντων εισοδημάτων, στην εφαρμογή του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και στη διεύρυνση των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων της φορολογικής διοίκησης.Η ενίσχυση των ονομαστικών μισθών, μέσω της αύξησης του κατώτατου μισθού και των τριετιών, σε συνδυασμό με την αύξηση των μέσων αποδοχών, οδήγησε μέρος των φορολογουμένων σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια. Αυτό μεταφράστηκε σε μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων. Ιδιαίτερο βάρος έχει και το τεκμαρτό σύστημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Για περίπου 400.000 επαγγελματίες, το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα για το φορολογικό έτος 2025 αυξήθηκε κατά περίπου 6%, στα 12.320 ευρώ από 11.620 ευρώ. Για όσους φορολογήθηκαν με βάση το τεκμήριο, ο τελικός φόρος εισοδήματος αυξήθηκε έως και 33,8% σε σχέση με πέρυσι.
Παράλληλα, η εντατικοποίηση των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων και η διεύρυνση των προσυμπληρωμένων δηλώσεων περιορίζουν τα περιθώρια απόκλισης μεταξύ των στοιχείων που δηλώνουν οι φορολογούμενοι και εκείνων που διαθέτει η φορολογική διοίκηση.
ΑΑΔΕ: Αυτόματα τα πρόστιμα για εκπρόθεσμες φορολογικές δηλώσεις - Ποιοι εξαιρούνται
Οι φορολογούμενοι που υποβάλλουν εκπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις βρίσκονται αντιμέτωποι με την επιβολή προστίμων, εφόσον από την εκκαθάριση προκύπτει φόρος άνω των 100 ευρώ. Εξαιρούνται οι εκπρόθεσμες δηλώσεις που υποβάλλονται για λογαριασμό ανηλίκου, καθώς και οι δηλώσεις εισοδήματος γονέα για εισοδήματα ανήλικων τέκνων.Την ίδια στιγμή, η ΑΑΔΕ έχει αρχίσει να επιβάλλει αυτόματα τα πρόστιμα για εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων. Η διαδικασία ξεκίνησε φέτος με τα νομικά πρόσωπα και το επόμενο διάστημα αναμένεται να επεκταθεί και στα φυσικά πρόσωπα. Τα πρόστιμα εκδίδονται και κοινοποιούνται αυτόματα μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη παρέμβαση της φορολογικής διοίκησης.
En