Πιστεύουμε ότι το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός Δ. Παπαδημητρίου μιλώντας πριν από λίγο ενώπιον της Ολομέλειας. Ο κ. Παπαδημητρίου κατέθεσε σειρά βελτιωτικών νομοτεχνικών αλλαγών στο σχέδιο νόμου με κυριότερη αυτή που ρητά επιτρέπει την υπαγωγή στο μηχανισμό, των επιχειρήσεων που ενώ είχαν διακόψει τη λειτουργία τους, υποβάλλουν δήλωση έναρξης εργασιών.

«Το παρόν σχέδιο νόμου δεν εγγυάται τη ρύθμιση οφειλών κάθε επιχείρησης, καθώς μια ρύθμιση δεν μπορεί να επιβληθεί ενάντια στη βούληση της πλειοψηφίας των πιστωτών. Αίρει όμως τα εμπόδια που μέχρι τώρα δυσχεραίνουν την επίτευξη συνολικής ρύθμισης των οφειλών των υπερχρεωμένων, πλην βιώσιμων επιχειρήσεων και δημιουργεί εκείνες τις θετικές προϋποθέσεις που θα δώσουν ανακούφιση στις επιχειρήσεις, θα τις βγάλουν από το φάσμα της πτώχευσης και θα επιτρέψουν τη συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας», είπε ο υπουργός Οικονομίας.

«Η υπερχρέωση των επιχειρήσεων είναι αναμφίβολα ένα από τα οξύτερα οικονομικά προβλήματα των τελευταίων ετών και πολλές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, μολονότι είναι βιώσιμες βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης. Μέχρι τώρα η μόνη λύση που είχαν για να δασωθούν ήταν η διμερής ρύθμιση με κάθε έναν πιστωτή τους. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων επιδιώκει τον συντονισμό όλων των πιστωτών της επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι η κυβέρνηση έδειξε ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια επιχείρηση προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό και τόνισε ότι τα κριτήρια που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τέτοια ώστε να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό κάθε βιώσιμη επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους. Αποκλείονται όμως εκ των προτέρων όλες οι επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν βάσιμες πιθανότητες για μια θετική αξιολόγηση βιωσιμότητας είτε δεν χρειάζονται τον μηχανισμό.

Ειδικά για τις επισημάνσεις ότι θα έπρεπε να μπορούν να υπαχθούν πλήρως στον μηχανισμό οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες, ο υπουργός είπε ότι τα πρόσωπα αυτά μπορεί να υπαχθούν στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επισήμανε ότι η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από το σχέδιο νόμου. Για τις επιχειρήσεις που διέκοψαν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους, είπε ότι η κυβέρνηση καταθέτει τροποποίηση στο σχέδιο νόμου και προβλέπεται ρητά η δυνατότητα να μπορούν να υπαχθούν στο μηχανισμό εφόσον κάνουν επανέναρξη της δραστηριότητάς τους.

Για τη δυνατότητα ένταξης στο μηχανισμό κοινωφελών ιδρυμάτων (σ.σ. σχετική πρόταση έγινε από τα κόμματα στο στάδιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην κοινοβουλευτική επιτροπή), ο υπουργός είπε ότι η πρόταση βρίσκει την κυβέρνηση σύμφωνη και μπορεί αυτό να γίνει με βάση το σχέδιο νόμου και χωρίς να απαιτηθεί τροποποίηση.

Για την κριτική που ασκείται αναφορικά με τον αριθμό των δικαιολογητικών που απαιτούνται, ο υπουργός επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα διασύνδεσης ηλεκτρονικών και ψηφιακών αρχείων, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, για τη διασταύρωση και επαλήθευση των στοιχείων που υποβάλει ο οφειλέτης, «κάτι που θα μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία της διαδικασίας». Όπως ωστόσο έσπευσε να υπογραμμίσει ο υπουργός, μέχρι την ενσωμάτωση της λειτουργίας αυτής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η υποβολή είναι απαραίτητη διότι όσο πιο πλήρη εικόνα της επιχείρησης έχουν οι πιστωτές, τόσο πιθανό είναι είτε να αποδεχθούν την πρόταση ρύθμισης του οφειλέτη είτε να υποβάλουν μια αντιπρόταση που θα γίνει αποδεκτή. Αναφορικά με τον αριθμό των συντονιστών, ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι ο αριθμός που ορίζεται στο νομοσχέδιο είναι επιβεβλημένος προκειμένου η Γραμματεία για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους να μπορεί να ασκεί αποτελεσματική εποπτεία.

Όπως εξάλλου υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομίας, με νομοτεχνική βελτίωση ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών θα αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης και όχι με την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στο μηχανισμό. Επίσης με νομοτεχνική βελτίωση θα μπορεί να ανατίθεται στον εμπειρογνώμονα και η επαλήθευση των απαιτήσεων η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές. «Η δυνατότητα αυτή σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κάθε συμμετέχοντα πιστωτή να ζητήσει πρόσθετα έγγραφα και στοιχεία από τον οφειλέτη, θεωρούμε ότι εξασφαλίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους πιστωτές από τον κίνδυνο συμμετοχής εικονικών πιστωτών στη διαδικασία», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Για το θέμα της επικύρωσης της συμφωνίας για τη ρύθμισης οφειλών και για την πρόταση να επικυρώνεται αυτή με απλή κατάθεση της στη γραμματεία του δικαστηρίου, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί. Πρόσθεσε όμως ότι λιγότερες αντιρρήσεις μπορεί να εγείρει η πρόταση για επικύρωση της συμφωνίας, με διάταξη ενός μόνο δικαστή, με δικαίωμα οποιουδήποτε θιγόμενου να ασκήσει ανακοπή κατά της διάταξης. «Θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή είναι μεν υποστηρίξιμη, πρέπει όμως να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή ώστε να εφαρμοστεί η διαδικασία αυτή μόνο στις περιπτώσεις που μπορεί να εκτιμάται ότι η πιθανότητα ανακοπής είναι μικρή. Γι΄αυτό το λόγο δεν τροποποιούμε, προς το παρόν το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, συνεργαζόμαστε όμως με το υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου να διαμορφώσουμε με προσοχή τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις επικύρωσης της συμφωνίας με διάταξη», ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου. Προανήγγειλε επίσης ότι προετοιμάζεται διάταξη από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για την προστασία των εκπροσώπων των πιστωτών από άδικες διώξεις όταν πρόκειται για την επικύρωση της συμφωνίας ρύθμισης.