Στα επίπεδα του 2012 παραμένουν οι τιμές των τροφίμων (μάλιστα χαμηλότερες κατά -1,5%) παρά τις σημαντικές αυξήσεις του ΦΠΑ, ενώ οι πραγματικές τιμές είναι κατά 7% χαμηλότερες λόγω προσφορών στα σούπερ μάρκετ. 

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ από το ΙΕΛΚΑ, προκύπτει ότι οι σημαντικές αυξήσεις στη φορολογία των τροφίμων (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) έχουν απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις του κλάδου (λιανεμπορικές εταιρείες και προμηθευτές).

Συγκεκριμένα, για την κατηγορία «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά» από Ιούνιο 2012 έως τον Ιούλιο 2017, οι τιμές τον Ιούλιο 2017 διαμορφώνονται 1,5% περίπου χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο 2012.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον 7/2015 σημαντικό ποσοστό των τροφίμων αύξησε τον συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% και εκ νέου τον 6/2016 σε 24%, αύξηση που αντιστοιχεί μεσοσταθμικά σε μία επιβάρυνση της τάξης του 3,0-3,5% περίπου, ενώ από τον 1/2017 σημαντικές κατηγορίες προϊόντων έχουν επιβαρυνθεί με ειδικούς φόρους κατανάλωσης (π.χ. καφές). Θεωρητικά, αν δεν είχαν προκύψει οι αυξήσεις στη φορολογία, θα μπορούσαν οι τιμές να είναι ακόμα και 4,0% χαμηλότερα.

Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι η επίδραση των προσφορών το τελευταίο διάστημα αντιστοιχεί σε μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε 7,2%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πραγματικές τιμές στο σούπερ μάρκετ είναι κατά περίπου 7% χαμηλότερες από τις αρχικές τιμές που μετριούνται στο «ράφι».

Η παραπάνω εικόνα καταγράφεται και στις απόψεις των καταναλωτών για τις τιμές στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σούπερ μάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων. Το 65% των ερωτηθέντων αξιολογεί θετικά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ και δηλώνει ικανοποιημένο, ενώ το 35% είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο. Παράλληλα, το 74% του κοινού έχει θετική άποψη για τη σχέση ποιότητας-τιμής που βρίσκει στα σούπερ μάρκετ και μόλις το 9% διαφωνεί.Από την πλευρά των επιχειρήσεων (αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές), τα στελέχη του κλάδου προβλέπουν για το επόμενο διάστημα περαιτέρω σταθεροποίηση των τιμών. Η 3η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις.

Η έρευνα διεξήχθη από 27 Ιουνίου έως 9 Ιουλίου 2017 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 166 ανώτερα και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων (λιανεμπόριο-αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές FMCG). Συγκεκριμένα, το 57% των στελεχών δηλώνει ότι αναμένει το επόμενο 6μηνο (Ιούλιος 2017-Δεκέμβριος 2017) οι τιμές να μείνουν σταθερές, το 22% αναμένει μείωση και μόλις το 21% αύξηση. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στον ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, ως αποτέλεσμα και των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων.