Στις τράπεζες είναι στραμμένα αλλά και… καρφωμένα τα βλέμματα των τεχνικών κλιμακίων. Το «τεστ» των τραπεζών επικεντρώνεται στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων και στο περιβάλλον που διαμορφώνεται αναφορικά με τον οδικό χάρτη χαλάρωσης των capital controls.

Χθες ξεκίνησαν οι συναντήσεις με στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος για να συζητήσουν σχετικά με τα «κόκκινα» δάνεια. Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες, ενώ την Πέμπτη θα συναντηθούν και με εκπροσώπους τω τραπεζών.

Ο μεγάλος «πονοκέφαλος»...

Το μεγαλύτερο «αγκάθι» στη μάχη των τραπεζών με τα «κόκκινα» δάνεια αναδεικνύονται τα στεγαστικά. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τον Ιούνιο, τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPΕs) στη στεγαστική πίστη ανέρχονταν σε 27,8 δισ. ευρώ, από 27 δισ. ευρώ που ήταν ο στόχος, σημειώνοντας απόκλιση 800 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) στα στεγαστικά διαμορφώθηκαν στα 21,1 δισ. ευρώ, από 20,2 δισ. ευρώ που ήταν ο στόχος για τον Ιούνιο 2017. Μικρότερες αποκλίσεις παρουσιάζουν τα καταναλωτικά δάνεια, ενώ ξεπέρασε τους στόχους η συρρίκνωση που επιτεύχθηκε στα επιχειρηματικά δάνεια.

…και η προέκταση

Στην κεφαλαιακή κατάσταση των ελληνικών τραπεζών έχουν προέκταση οι προβληματισμοί γύρω από τα «κόκκινα» δάνεια. Υπενθυμίζεται ότι ενόψει των πανευρωπαϊκών stress test της ΕΚΤ την ερχόμενη άνοιξη, ο SSM έχει ήδη ξεκινήσει τους ελέγχους στα χαρτοφυλάκια μη εξυπηρετούμενων δανείων της Εθνικής Τράπεζας και της Alpha Bank. Τέλη Οκτωβρίου με αρχες αρχές Νοεμβρίου οι έλεγχοι θα συνεχιστούν στα χαρτοφυλάκια της Eurobank και της Τράπεζας Πειραιώς.

Επί τάπητος και τα capital controls

Δεδομένου ότι μόλις στις αρχές Σεπτεμβρίου ίσχυσαν οι περαιτέρω κεφαλαιακές ελαφρύνσεις, το θέμα των capital controls προβληματίζει τα τεχνικά κλιμάκια.

Με την επισήμανση ότι η ΤτΕ έχει επανειλημμένως τονίσει πως τα βήματα χαλάρωσης των κεφαλαιακών περιορισμών θα είναι ιδιαίτερα προσεκτικά μέχρι την πλήρη άρση, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η γρήγορη αποκλιμάκωση του δανεισμού των τραπεζών από τον ELA μέσω της οποίας έχει βελτιωθεί σημαντικά η ρευστότητά τους.