Των Δημήτρη Γιαννακόπουλου, Θανάση Φουσκίδη, Σταύρου Παπαντωνίου

Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ρασσιάς



«Δεν ψάχνουμε για άλλο πλοίο, για άλλο φορτίο, για άλλες βίλες, για άλλα πρόσωπα πάνω από αυτούς. Ψάχνουμε πολλούς ακόμη, στην Ελλάδα και το εξωτερικό». Ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλά για την πρωτόγνωρη επιτυχία της χώρας στην πάταξη των διεθνών κυκλωμάτων εμπορίας ηρωίνης και ανοίγει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» τις πόρτες του Κέντρου Επιχειρήσεων του Λιμενικού, το οποίο πρωτοστάτησε στις έρευνες και κέρδισε αναγνώριση από τις κορυφαίες Αρχές ασφαλείας παγκοσμίως.

Ο εντοπισμός και η εξάρθρωση του καρτέλ του θανάτου δεν έχουν ιστορικό προηγούμενο σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ο αντίκτυπος της πολύμηνης επιχείρησης συγκρίνεται με τις συλλήψεις των τρομοκρατών της «17Ν» το καλοκαίρι του 2002.

Οπως προκύπτει από την αξιολόγηση νεότερων πληροφοριών της Αμερικανικής Δίωξης Ναρκωτικών (DEA) και από την πορεία των ανακρίσεων, οι οποίες «εποπτεύονται» από αρεοπαγίτες εισαγγελικούς λειτουργούς, οι 2,12 τόνοι ηρωίνης προορίζονταν για πρόσωπο στο Βέλγιο, ενώ ανιχνεύονται διασυνδέσεις των βασικών κατηγορουμένων με το οργανωμένο έγκλημα και την τρομοκρατία, πράγμα που επιβεβαίωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Στελέχη των βελγικών διωκτικών υπηρεσιών βρίσκονται στην Ελλάδα και συνεργάζονται με το Λιμενικό, την ΕΥΠ και το ΣΔΟΕ, έχοντας «ταυτοποιήσει» τον αποδέκτη των εμπορευμάτων και αναζητώντας Ελληνες συνεργούς του. «Το Βέλγιο φαίνεται ότι είναι το κέντρο διανομής», σημειώνει ο κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος εκφράζει την πεποίθηση πως η λειτουργία της οργάνωσης δεν είναι πυραμιδική, αλλά ομοιάζει με τον ιστό της αράχνης. Δεν υπάρχει ένα πρόσωπο πίσω από το καρτέλ του θανάτου, αλλά πολλοί δίπλα από τους ήδη συλληφθέντες. «Επειδή διαβάζω σενάρια, σας λέω ότι για να προχωρήσουμε θα πρέπει να υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για τους υπόπτους. Δεν βοηθούν τις προσπάθειές μας δημοσιεύματα ορισμένων ΜΜΕ», λέει. Παραδέχεται ακόμη ότι οι έρευνες κινούνται στους εγχώριους επιχειρηματικούς και κοσμικούς κύκλους, όπου αναζητούνται κι άλλα πολλά πρόσωπα. Παράλληλα, η Αστυνομία ψάχνει τις επαφές τους με τις «κεφαλές» του οργανωμένου εγκλήματος στην Ελλάδα και την Τουρκία.

Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των 14 συλληφθέντων στην υπόθεση εντοπισμού της δεύτερης ποσότητας ηρωίνης είναι και Τούρκος με βελγικό διαβατήριο, με παρελθόν στα Δελτία Ερυθρών Σημάτων της Ιντερπόλ.
 
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ

Ενας εκ των βασικών εμπλεκομένων, ιρανικής καταγωγής, που κατέθεσε αμέσως μόλις συνελήφθη την περασμένη εβδομάδα, ισχυρίστηκε πως το δεξαμενόπλοιο παρέλαβε την ηρωίνη σε διεθνή ύδατα, μεταξύ του Πακιστάν και του Ομάν, από πλοιάριο τροφοδοσίας. Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του κ. Βαρβιτσιώτη και του αρχηγού του Λιμενικού, Αθ. Αθανασόπουλου, το Κέντρο Επιχειρήσεων παρακολουθούσε το «Noor One» πρώτα στη θάλασσα και κατόπιν στο λιμάνι της Ελευσίνας και επιβεβαίωσε ότι α) η μεταφόρτωση έγινε εκτός χωρικών υδάτων και β) ότι η αρχική πληροφορία για το φορτίο περιήλθε στο Λιμενικό από το εξωτερικό, διαβιβάστηκε στην DEA και αμφότεροι παρακολούθησαν τις κινήσεις των μελών του πληρώματος εντός και εκτός λιμανιού.

«Το εύρος των γεωγραφικών αρμοδιοτήτων του Σώματος είναι τεράστιο. Μην ξεχνάτε ότι το Λιμενικό είχε εντοπίσει τους Αλβανούς δραπέτες στα βουνά της Ηπείρου το περασμένο καλοκαίρι και είχε ενημερώσει την Αστυνομία», αναφέρει ο υπουργός Ναυτιλίας, εννοώντας ότι στην παρούσα επιχείρηση οι λιμενικοί ακολουθούσαν κατά πόδας τους εμπλεκομένους στα σημεία μεταφοράς των ναρκωτικών.

Πηγές των «Π» αναφέρουν πως, πέραν του προφυλακισμένου Ελληνα εφοπλιστή, ο κλοιός έχει σφίξει γύρω από έναν ακόμη εφοπλιστή, με τον οποίο είχε συνεργασία στο Ντουμπάι, όπου εδρεύουν οι εταιρείες τους. Ο δεύτερος δραστηριοποιείται στην επαρχία, διατηρώντας εκτάσεις και κτιριακές εγκαταστάσεις σε παραθαλάσσιες περιοχές του Ιονίου. Αξιωματούχοι της DEA επιμένουν πως «υπάρχουν κι άλλα εργαστήρια επεξεργασίας και συσκευασίας ηρωίνης», δείχνοντας προς την πλευρά του δεύτερου υπόπτου. Ανάλογη «ενημέρωση» προκύπτει από καταδικασθέντες με ισόβιες ποινές για διακίνηση ναρκωτικών.
 
«ΠΛΥΝΤΗΡΙΑ»

Δεδομένο, κατά τον κ. Βαρβιτσιώτη, θεωρείται ότι τα «πλυντήρια» για τη νομιμοποίηση τέτοιων ποσών από πώληση ηρωίνης έχουν δημιουργηθεί καιρό τώρα στην Ελλάδα, γι’ αυτό και η συμμετοχή στις έρευνες του ΣΔΟΕ και του κλιμακίου της Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ. Οι πρώτες εκτιμήσεις για τον τζίρο του καρτέλ από τη διακίνηση των δύο φορτίων, σε όλα τα στάδια της διάθεσής τους έως τον τελικό χρήστη, κάνουν λόγο για ποσά 700-800 εκατ. ευρώ. «Η αλυσίδα είναι τεράστια. Τα χρήματα δεν πάνε σε έναν ούτε σε λίγους, αλλά σε πάρα πολλούς, όταν μιλάμε για τέτοιες ποσότητες», δηλώνει ο υπουργός και συνεχίζει: «Το κύκλωμα φαίνεται ότι δεν έχει δράσει μόνο μία φορά. Δεν μπορείς να φέρνεις μία ποσότητα 2,12 τόνων και να είναι η πρώτη σου φορά. Σίγουρα είχαν τσεκάρει και διαδρομές, είχαν τσεκάρει και τρόπους. Αρα, μπορεί και κατά το παρελθόν να έχουν ξαναπεράσει ποσότητες…».
 
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Οσο, δε, για τη διαδρομή που ακολούθησαν οι μεταφορείς του φορτίου, φαίνεται πως ξεκίνησαν από το Αφγανιστάν, συνέχισαν στο Ιράν κι από κει κινήθηκαν είτε μέσω της Αραβικής Χερσονήσου με χερσαία μέσα προς τη Μεσόγειο είτε θαλάσσια, από τον Περσικό Κόλπο. Η διαδρομή δεν χρησιμοποιείται από διακινητές λαθρομεταναστών ή εμπόρους άλλων ναρκωτικών και όπλων. «Τόνοι ηρωίνης μεταφέρονται συνήθως από τη στεριά», λέει ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Οι αφανείς πρωταγωνιστές του ΚΕΠΙΧ



Τα «Π» γνώρισαν τους αφανείς ήρωες του Κέντρου Επιχειρήσεων του Λιμενικού. Πρόκειται για αξιωματικούς που ελάχιστα κοιμήθηκαν στα σπίτια τους το προηγούμενο εξάμηνο, ενώ η κόπωση είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους. Ο αρχιπλοίαρχος Ι. Ιωαννίδης είναι η ψυχή του ΚΕΠΙΧ και του Κέντρου Συντονισμού. Επίσης, ο αντιπλοίαρχος Δημοσθένης Μπότσης και ο κλαδάρχης Νικόλαος Πατρινός, γκουρού των συστημάτων ασφαλείας και ο πλέον έμπειρος στις αντεγκληματικές δράσεις. «Ο λόγος του είναι για όλους εμάς πηγή γνώσης και οι ενέργειές του αποτελούν σημεία αναφοράς», τονίζει για εκείνον ο αρχηγός κ. Αθανασόπουλος και καταλήγει: «Δεν είμαστε συνηθισμένοι στα λόγια. Κάνουμε τη δουλειά μας 24 ώρες το 24ωρο με τη δέουσα αφοσίωση».


Γιγαντοοθόνες, χάρτες, υπολογιστές και on line γραμμή με το ΝΑΤΟ



Ο υπουργός Ναυτιλίας και ο αρχηγός του Λιμενικού επέτρεψαν για πρώτη φορά τη δημοσιοποίηση φωτογραφικών στιγμιότυπων από το Κέντρο Επιχειρήσεων (ΚΕΠΙΧ) του Σώματος, εκεί όπου χτυπά η καρδιά των θαλάσσιων επιχειρήσεων. Εναν μεγάλο χώρο, εντός του υπουργείου, συνολικής έκτασης περίπου 500 τ.μ., στον οποίο εντάσσεται και το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού, Ερευνας και Διάσωσης ανθρώπων. Οι γιγαντοοθόνες, οι χάρτες, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι δεκάδες αξιωματικοί και επιτελείς υπηρεσιών συνθέτουν το σκηνικό της πλέον νευραλγικής υπηρεσίας, με φόρτο εργασίας πολλαπλάσιο των αντίστοιχων υπηρεσιών του εξωτερικού λόγω της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας. Οπως εξηγεί ο αντιναύαρχος Αθ. Αθανασόπουλος, στο Κέντρο απασχολούνται, πέραν των λιμενικών, αξιωματικοί της Αστυνομίας και των Ενόπλων Δυνάμεων. Ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη βρίσκονται σε on line γραμμή ενημέρωσης με τα αντίστοιχα Κέντρα Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ, του Πολεμικού Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και των όμορων κρατών. Επίσης, υπάρχουν αυστηρώς διαβαθμισμένα σημεία για τους διεθνείς αξιωματούχους και τους επιτελείς άλλων διωκτικών Αρχών (ΣΔΟΕ, ΕΥΠ κ.τ.λ.).

Το εύρος του θαλάσσιου χώρου ευθύνης είναι 1,1 εκατομμύριο τετραγωνικά χιλιόμετρα και εκτείνεται έως τη Λιβύη και την Αίγυπτο, χώρα την οποία συνδράμει ενεργά το Λιμενικό. Στα ηλεκτρονικά συστήματα καταγράφεται σε πραγματικό χρόνο η κίνηση όλων των πλοίων εντός της περιοχής της ελληνικής εποπτείας, τα οποία ταξινομούνται με χρώματα αναλόγως του είδους τους και των μεταφερόμενων φορτίων. Η αξιοποίηση των πληροφοριών για τις ύποπτες μεταφορές προέρχεται από έτερο κέντρο του Κλάδου Ασφαλείας, σε συνδυασμό με την εμπειρία και την παρατηρητικότητα των χειριστών των ηλεκτρονικών συστημάτων του ΚΕΠΙΧ.
«Ετσι συνέβη και με το καρτέλ της ηρωίνης. Ηταν ένα mix συνεργασίας», δηλώνει ο κ. Αθανασόπουλος, εξηγώντας μπροστά από τους μεγάλους χάρτες της ευρύτερης περιφέρειας της Μεσογείου, της Αφρικής και της Ασίας ποιες πορείες ακολουθούν κυρίως οι λαθρέμποροι. Οσον αφορά στο μείζον ζήτημα της διακίνησης λαθρομεταναστών, μόνο πέρυσι το Λιμενικό κατάφερε να διασώσει περισσότερους από 5.000 ανθρώπους που μεταφέρονταν με δουλεμπορικά από την ανατολική κυρίως ακτογραμμή και φέτος ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 1.700 έως τώρα. «Το καλοκαίρι έχουμε έξαρση του φαινομένου. Τα πολεμικά γεγονότα στο Ιράκ και η κατάσταση στη Συρία μάς ανησυχούν ιδιαιτέρως», λέει. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή την περίοδο 1.760.000 Σύριοι πρόσφυγες βρίσκονται στην Τουρκία και στον Λίβανο και η πλειονότητα αυτών αναζητούν τρόπους διαφυγής μέσω της θαλάσσιας περιοχής της Ελλάδας.


«Ο υπουργός ούτε ξέρει, ούτε πρέπει να παρεμβαίνει»



Σε αντίθεση με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στην εξάρθρωση της «17Ν» και σε άλλες μεγάλες υποθέσεις αντιμετώπισης εγκληματικών δραστηριοτήτων, ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης συμμετείχε στην εξέλιξη της επιχείρησης για το καρτέλ ηρωίνης μόνο όταν κρινόταν απαραίτητο από το Αρχηγείο του Λιμενικού. «Ο υπουργός δεν ξέρει και δεν πρέπει να παρεμβαίνει. Δεν πρέπει να με ενημερώνουν για τις επιχειρήσεις τους, παρά μόνον όταν το κρίνουν απαραίτητο. Είμαι ενάντια στην προβολή των πολιτικών σε τέτοια ζητήματα. Οφείλουμε να αφήνουμε τους αξιωματικούς να κάνουν τη δουλειά τους ανεπηρέαστα και να δείχνουμε εμπιστοσύνη στο ήθος, την επάρκεια και την αποτελεσματικότητά τους», δηλώνει ο κ. Βαρβιτσιώτης. Αναδεικνύει δε τις ικανότητες του Λιμενικού στη συγκεκριμένη έρευνα λέγοντας ότι κατάφεραν να εντοπίσουν την ηρωίνη που μεταφέρθηκε μέσα σε δεξαμενές και ειδικές κρύπτες του πλοίου με πρωτοφανή τρόπο: «Ηταν πάρα πολύ δύσκολο να εντοπιστούν τα ναρκωτικά από τα μηχανήματα και τους εκπαιδευμένους σκύλους, κι όμως, οι αξιωματικοί του Λιμενικού κατάφεραν να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους». Οσο δε για τον Αντώνη Σαμαρά, ο κ. Βαρβιτσιώτης λέει πως «έχει πλήρη γνώση των όσων συμβαίνουν στην υπόθεση αυτή».