O εκλογικός σχεδιασμός του Μητσοτάκη, η ημερομηνία στην οποία ποντάρει ο Τσίπρας και η ειδική αποστολή του Γεραπετρίτη
Δεν αλλάζουν οι εκλογικές αποφάσεις Μητσοτάκη
-Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, από νωρίς χθες το πρωί άρχισε να αναπτύσσεται μια σεναριολογία, αναφορικά με τις εκλογικές αποφάσεις του προέδρου Κυριάκου. Οι περισσότεροι εκ των αναλυτών, στοιχημάτιζαν ότι μετά την τραγωδία, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μετατεθούν για ένα χρονικό διάστημα οι εκλογικοί σχεδιασμοί του Μητσοτάκη. Συγκεκριμένα, γράφτηκε και ειπώθηκε εκτενώς ότι «κάηκε» η 9η Απριλίου, ημερομηνία που όπως όλα έδειχναν, είχε αποφασίσει ο πρόεδρος Μητσοτάκης, να στήσει τις κάλπες των πρώτων εκλογών. Παρά τα όσα (πολλά) κυκλοφόρησαν κατά τη διάρκεια της χθεσινής ημέρας, σπεύδω σήμερα, να καθησυχάσω όσους, άρχισαν να ρίχνουν νέες εκλογικές ημερομηνίες στην πολιτική αρένα. Η αλήθεια είναι ότι το μόνο που δεν απασχόλησε τον πρωθυπουργό αυτές τις δύσκολες ώρες, ήταν αν θα άλλαζε τον χρόνο των εκλογών. Αν και δεν έγινε απολύτως καμία κουβέντα, από το ρεπορτάζ που επιχείρησα να κάνω, αποκόμισα το συμπέρασμα ότι δεν μεταβάλλεται σε καμία περίπτωση το εκλογικό χρονοδιάγραμμα του πρωθυπουργού. Αυτό σημαίνει ότι οι εκλογές θα προκηρυχθούν στις 10 Μαρτίου και θα διεξαχθούν στις 9 Απριλίου.
Κάλπες στις 14 Μαΐου βλέπει ο Τσίπρας
-Σε αντίθεση με τα όσα προκύπτουν από το κυβερνητικό στρατόπεδο, μετά την τραγωδία στα Τέμπτη, προσωπικά ο πρόεδρος Τσίπρας, εκτιμά ότι δύσκολα ο πρωθυπουργός θα επιχειρήσει εκλογές μέσα στον Απρίλιο. Σε συζητήσεις που είχε με στενούς συνεργάτες του, ρίσκαρε να δώσει και την πιθανή εκλογική Κυριακή. Όπως έλεγε, το πιθανότερο σενάριο είναι οι εκλογές να διεξαχθούν την 14η Μαϊου. Με δεδομένο ότι η επιλογή του χρόνου των εκλογών, είναι και παραμένει αποκλειστικό προνόμιο του εκάστοτε πρωθυπουργού, τα όσα λέει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, εμπεριέχουν το ρίσκο της λάθος εκτίμησης. Με την ίδια ακριβώς λογική θα μπορούσε να προβλέψει και πότε θα φτιάξει ο καιρός…
Πως έγινε η επιλογή Γεραπετρίτη
-Η παραίτηση του τέως υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, δεν αιφνιδίασε τον πρόεδρο Μητσοτάκη, αφού κατά την κοινή παρουσία τους, σε Τέμπη και Λάρισα, ο τελευταίος είχε καταλάβει ότι ο επί χρόνια στενός συνεργάτης του, είχε αποφασίσει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη. Όταν έγινε και επισήμως γνωστή η απόφαση της παραίτησης Καραμανλή, πληροφορίες αναφέρουν ότι επικοινώνησε μαζί του, ο πρωθυπουργός, ο οποίος και τον ευχαρίστησε για την πολιτική γενναιότητα που επέδειξε. Η αποδοχή της παραιτήσεως του υπουργού Υποδομών, ήταν μια τυπική διαδικασία. Από κει και πέρα, ο πρόεδρος Κυριάκος, φώναξε στο γραφείο του, τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη και του ανακοίνωσε ότι θα είναι ο νέος υπουργός Υποδομών. Βαρύνοντα ρόλο στην «επιστράτευση» του καθηγητή, φαίνεται ότι έπαιξε η ικανότητα που έχει επιδείξει στην αποτελεσματική διαχείριση των κρίσεων. Και επειδή στην προκειμένη περίπτωση το ζητούμενο είναι η ταχύτητα, παράλληλα με το άπλετο φως στην όλη ιστορία, κρίθηκε ότι καταλληλότερος γι’ αυτή την ομολογουμένως δύσκολη αποστολή είναι ο υπουργός Γεραπετρίτης.
! Ανεξάρτητα από το τι πιστεύει κανείς για τους πολιτικούς, οφείλω να παραδεχτώ και δημοσίως, ότι η απόφαση του νεότερου Καραμανλή, να παραιτηθεί, εκπέμπει μήνυμα διαφορετικής πολιτικής κουλτούρας. Βλέπετε στα χρόνια της μεταπολίτευσης, δεν υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που ένας υπουργός, εν θερμώ να αναλαμβάνει την ευθύνη και να παραιτείται. Η κίνηση του τέως υπουργού Υποδομών, θα τον συνοδεύει σε όλη του την (πολιτική) διαδρομή και σίγουρα θα πιστώνεται στα θετικά του.
Σήμερα συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου
-Από το ρεπορτάζ που κατάφερα να κάνω κάτω από αντίξοες συνθήκες, αποκόμισα τη βεβαιότητα ότι από σήμερα κιόλας, υπό την καθοδήγηση (και τη νομική) του νέου υπουργού Υποδομών, θα συγκροτηθεί μια Επιτροπή, που θα κληθεί να εντοπίσει με απόλυτη ακρίβεια τα αίτια της προχθεσινής τραγωδίας. Η εντολή που έχει δοθεί από τον πρωθυπουργό προς τον υπουργό Γεραπετρίτη, είναι να πέσει άμεσα άπλετο φως σε όλες τις πτυχές της υπόθεσης. Στόχος του Μεγάρου Μαξίμου και δη του προέδρου Μητσοτάκη, είναι να περατωθεί το συντομότερο δυνατό η έρευνα και να αποδοθούν ευθύνες όπου και σε όποιον αναλογούν.
Δεν ορκίζεται ο νέος υπουργός
-Από σήμερα ο νέος υπουργός Υποδομών, αναλαμβάνει κανονικά τα καθήκοντά του, αφού όντας υπουργός Επικρατείας, δεν χρειάζεται να ορκιστεί. Απλά με Κοινή Υπουργική Απόφαση, θα μεταφερθούν στο ήδη υπάρχον χαρτοφυλάκιό του, και οι αρμοδιότητες που μέχρι πρότινος είχε ο Κώστας Καραμανλής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν θα χαθεί ούτε μία ώρα σε διαδικαστικού τύπου θέματα. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, οφείλω να επισημάνω ότι εκτός από τον πρόεδρο Μητσοτάκη (ο οποίος φαίνεται να ενημέρωσε προσωπικά τον Καραμανλή για τον διάδοχό του), επικοινωνία υπήρξε και ανάμεσα στον Γεραπετρίτη και τον τέως υπουργό Μεταφορών. Για την ιστορία και μόνο αξίζει να επισημανθεί ότι νυν και τέως, διατηρούν άριστες διαπροσωπικές σχέσεις, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Επίσης, ο υπουργός Επικρατείας έχει καλή επαφή και στενή συνεργασία και με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη.
Η δύσκολη «αποστολή» Πλεύρη
-Μετά την επίσκεψή του στον χώρο του δυστυχήματος στα Τέμπη ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης κατέληξε στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας όπου επέλεξε να συντονίσει ο ίδιος τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών. Η συγκέντρωση των νεκρών από όλα τα νοσοκομεία επελέγη να γίνει στο Γενικό και μαζί με γιατρούς και ψυχολόγους μιλούσε με τους συγγενείς, τους ενημέρωναν για τους ασθενείς που νοσηλεύονται μήπως αναγνωρίσουν κάποιον δικό τους και για τη διαδικασία ταυτοποίησης. Το κλίμα οπωσδήποτε βαρύ και φορτισμένο με τους συγγενείς να περιμένουν μια ελπίδα. Ξεχωριστή υπήρξε η στιγμή που πατέρας αναγνώρισε την κόρη του από φωτογραφία ασθενούς στη ΜΕΘ, όποτε και ξέσπασε σε κλάματα καθώς ήταν διασωληνωμένη μεν, αλλά ζωντανή. Οπωσδήποτε ήταν πρωτόγνωρο ότι ο ίδιος ο υπουργός ήθελε να είναι σε στενή επαφή με τους συγγενείς κατά τη δύσκολη διαδικασία της αναγνώρισης. Στο σημείο στη συνέχεια κατέφθασε και η αναπληρώτρια υπουργός και η υφυπουργός. Ο πρωθυπουργός κατά την άφιξή του μίλησε εκτενώς με τους συγγενείς που του ζήτησαν να αποδοθούν ευθύνες.
Οι απώλειες της Bundesbank…
Δεν είναι μόνο οι δανειολήπτες που χάνουν από τις αυξήσεις των επιτοκίων της ΕΚΤ. Κεραμίδα πέφτει και στις εθνικές κεντρικές τράπεζες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μεταξύ των οποίων η Τράπεζα της Ελλάδος. Η γερμανική Bundesbank είδε για πρώτη φορά ζημιές μετά από τέσσερις δεκαετίες και βάλε. Και αυτό γιατί οι αυξήσεις επιτοκίων της ΕΚΤ μείωσαν αφενός την αξία των ομολόγων της, αφετέρου αύξησε σημαντικά τις πληρωμές τόκων προς τις εμπορικές τράπεζες για τις καταθέσεις τους σε αυτήν. Εκεί που το επιτόκιο αποδοχής καταθέσεων ήταν αρνητικό στο -0,50% έχει φτάσει στο 2,50%. Αν και η Bundesbank μπορεί να «παγώσει» τις απώλειες, ύψους 172 εκατ. ευρώ. όπως το έκανε και στη δεκαετία του 1970, και στη συνέχεια να τις «ξεπαγώσει» όταν βγάλει πάλι κέρδος, εντούτοις το γερμανικό δημόσιο θα έχει μεγάλες απώλειες εσόδων από μερίσματα. Ενδεικτικά, την περίοδο 2010 – 2019, ο γερμανικός προϋπολογισμός εισέπραξε από την Bundesbank μερίσματα 25 δισ. ευρώ.
… και τα κέρδη της ΤτΕ
-Μια σειρά κεντρικών τραπεζών έχουν ανακοινώσει ζημιές ή τις αναμένουν κυρίως επειδή έχουν φορτωθεί ομόλογα. Η δική μας κεντρική τράπεζα είναι από τις λίγες που όχι μόνο δεν χάνει, αλλά θα συνεχίσει να καταγράφει κέρδη. Και αυτό και πέτυχε και έτυχε. Πέτυχε χάρη στη σύνθεση και στη διαχείριση που κάνει η ΤτΕ στο επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο. Έτυχε γιατί καθώς η Ελλάδα δεν είχε επενδυτική βαθμίδα, η ΤτΕ δεν αγόρασε ομόλογα από αυτά του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ (το APP), αν και είχε το όφελος από τη συμμετοχή της στο έκτακτο πρόγραμμα της πανδημίας (PEPP). Κατόπιν αυτών, η ΤτΕ θα ανακοινώσει σήμερα τις οικονομικές της καταστάσεις για το 2022 και προγραμματίζει την καταβολή μερίσματος για τις 27 Απριλίου. Στις 7 Απριλίου θα έχει μεσολαβήσει η ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.
Σε πλήρη εξέλιξη η «ναυμαχία» στη MIG
-Φασούλι το φασούλι μαζεύει σε καθημερινή βάση μετοχές της MIG η Τράπεζα Πειραιώς και μέχρι χθες το ποσοστό της είχε φτάσει στο 54,13%. Αύριο Παρασκευή 3 Μαρτίου, στις 6 το απόγευμα, αναμένεται η «ναυμαχία» που έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό η ομάδα μετόχων υπό τον Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets. Και προβλέπεται σκληρή, αφού χθες οι μέτοχοι μειοψηφίας της Warrior Shipping, Multiway Investments και οι κ.κ. Ηλίας Μπέζας και Γεώργιος Κανελλόπουλος κατέθεσαν αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατά της Marfin Investment Group. Ζητούν αφενός να ανασταλεί η απόφαση που έλαβε το ΔΣ της MIG να αποδεχτεί πρόταση της θυγατρικής της Τράπεζας Πειραιώς, Strix Holdings, για την ανταλλαγή του συνόλου των ομολογιακών δανείων της MIG με τη συνολική συμμετοχή της στη θυγατρική Attica Group. Αφετέρου, να γίνει έλεγχος της MIG για τις οικονομικές χρήσεις 2020, 2021, 2022 και μέχρι σήμερα από ελεγκτική εταιρεία διεθνούς κύρους, η οποία να μην συνδέεται καθ’ οιονδήποτε με την Τράπεζα Πειραιώς κατά τα προηγούμενα πέντε έτη.
Δρόμοι αντίθετοι για Revolut και Klarna
– Όταν οι παραδοσιακές τράπεζες άρχισαν να υφίστανται τον ανταγωνισμό των φθηνών ψηφιακών τραπεζών, έλεγαν ότι το μοντέλο τους δεν θα είναι βιώσιμο γιατί δεν είναι κερδοφόρες. Η ζωή, ως συνήθως, τα ανατρέπει όλα. Και οι παραδοσιακές τράπεζες ψηφιοποιούνται με ολοένα ταχύτερους ρυθμούς και οι ψηφιακές αρχίζουν να κάνουν κέρδη. Η πλέον γνωστή Revolut κατέγραψε τα πρώτα ετήσια κέρδη στην ιστορία της για το 2021 (σημειώνεται ότι τα οικονομικά στοιχεία υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα) και είχε αύξηση 33% στα έσοδά της, ενώ για το 2022 αναμένει πως τα έσοδα θα έχουν αυξηθεί περαιτέρω άνω του 30%. Η Revolut – με 25 εκατ. χρήστες παγκοσμίως – ιδρύθηκε το 2015 από το πρώην στέλεχος της Lehman Brothers Νικολάι Στορονόφσκι και τον προγραμματιστή λογισμικού Βλαντ Γιατσένκο και εξελίχθηκε γρήγορα σε έναν από τους μεγαλύτερους μονόκερους fintech της Ευρώπης, με αποτίμηση 33 δισ. δολαρίων. Ο δρόμος για τα κέρδη των ψηφιακών τραπεζών, πάντως, είναι ακόμη μακρύς. Για παράδειγμα, η πολύ δυναμικά αναπτυσσόμενη σουηδική fintech Klarna είχε για το 2022 ζημιές ρεκόρ 1 δισ. δολαρίων, ενώ την περυσινή χρονιά η αποτίμησή της βυθίστηκε κατά 85%.
-Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, από νωρίς χθες το πρωί άρχισε να αναπτύσσεται μια σεναριολογία, αναφορικά με τις εκλογικές αποφάσεις του προέδρου Κυριάκου. Οι περισσότεροι εκ των αναλυτών, στοιχημάτιζαν ότι μετά την τραγωδία, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μετατεθούν για ένα χρονικό διάστημα οι εκλογικοί σχεδιασμοί του Μητσοτάκη. Συγκεκριμένα, γράφτηκε και ειπώθηκε εκτενώς ότι «κάηκε» η 9η Απριλίου, ημερομηνία που όπως όλα έδειχναν, είχε αποφασίσει ο πρόεδρος Μητσοτάκης, να στήσει τις κάλπες των πρώτων εκλογών. Παρά τα όσα (πολλά) κυκλοφόρησαν κατά τη διάρκεια της χθεσινής ημέρας, σπεύδω σήμερα, να καθησυχάσω όσους, άρχισαν να ρίχνουν νέες εκλογικές ημερομηνίες στην πολιτική αρένα. Η αλήθεια είναι ότι το μόνο που δεν απασχόλησε τον πρωθυπουργό αυτές τις δύσκολες ώρες, ήταν αν θα άλλαζε τον χρόνο των εκλογών. Αν και δεν έγινε απολύτως καμία κουβέντα, από το ρεπορτάζ που επιχείρησα να κάνω, αποκόμισα το συμπέρασμα ότι δεν μεταβάλλεται σε καμία περίπτωση το εκλογικό χρονοδιάγραμμα του πρωθυπουργού. Αυτό σημαίνει ότι οι εκλογές θα προκηρυχθούν στις 10 Μαρτίου και θα διεξαχθούν στις 9 Απριλίου.
Κάλπες στις 14 Μαΐου βλέπει ο Τσίπρας
-Σε αντίθεση με τα όσα προκύπτουν από το κυβερνητικό στρατόπεδο, μετά την τραγωδία στα Τέμπτη, προσωπικά ο πρόεδρος Τσίπρας, εκτιμά ότι δύσκολα ο πρωθυπουργός θα επιχειρήσει εκλογές μέσα στον Απρίλιο. Σε συζητήσεις που είχε με στενούς συνεργάτες του, ρίσκαρε να δώσει και την πιθανή εκλογική Κυριακή. Όπως έλεγε, το πιθανότερο σενάριο είναι οι εκλογές να διεξαχθούν την 14η Μαϊου. Με δεδομένο ότι η επιλογή του χρόνου των εκλογών, είναι και παραμένει αποκλειστικό προνόμιο του εκάστοτε πρωθυπουργού, τα όσα λέει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, εμπεριέχουν το ρίσκο της λάθος εκτίμησης. Με την ίδια ακριβώς λογική θα μπορούσε να προβλέψει και πότε θα φτιάξει ο καιρός…
Πως έγινε η επιλογή Γεραπετρίτη
-Η παραίτηση του τέως υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, δεν αιφνιδίασε τον πρόεδρο Μητσοτάκη, αφού κατά την κοινή παρουσία τους, σε Τέμπη και Λάρισα, ο τελευταίος είχε καταλάβει ότι ο επί χρόνια στενός συνεργάτης του, είχε αποφασίσει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη. Όταν έγινε και επισήμως γνωστή η απόφαση της παραίτησης Καραμανλή, πληροφορίες αναφέρουν ότι επικοινώνησε μαζί του, ο πρωθυπουργός, ο οποίος και τον ευχαρίστησε για την πολιτική γενναιότητα που επέδειξε. Η αποδοχή της παραιτήσεως του υπουργού Υποδομών, ήταν μια τυπική διαδικασία. Από κει και πέρα, ο πρόεδρος Κυριάκος, φώναξε στο γραφείο του, τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη και του ανακοίνωσε ότι θα είναι ο νέος υπουργός Υποδομών. Βαρύνοντα ρόλο στην «επιστράτευση» του καθηγητή, φαίνεται ότι έπαιξε η ικανότητα που έχει επιδείξει στην αποτελεσματική διαχείριση των κρίσεων. Και επειδή στην προκειμένη περίπτωση το ζητούμενο είναι η ταχύτητα, παράλληλα με το άπλετο φως στην όλη ιστορία, κρίθηκε ότι καταλληλότερος γι’ αυτή την ομολογουμένως δύσκολη αποστολή είναι ο υπουργός Γεραπετρίτης.
! Ανεξάρτητα από το τι πιστεύει κανείς για τους πολιτικούς, οφείλω να παραδεχτώ και δημοσίως, ότι η απόφαση του νεότερου Καραμανλή, να παραιτηθεί, εκπέμπει μήνυμα διαφορετικής πολιτικής κουλτούρας. Βλέπετε στα χρόνια της μεταπολίτευσης, δεν υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που ένας υπουργός, εν θερμώ να αναλαμβάνει την ευθύνη και να παραιτείται. Η κίνηση του τέως υπουργού Υποδομών, θα τον συνοδεύει σε όλη του την (πολιτική) διαδρομή και σίγουρα θα πιστώνεται στα θετικά του.
Σήμερα συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου
-Από το ρεπορτάζ που κατάφερα να κάνω κάτω από αντίξοες συνθήκες, αποκόμισα τη βεβαιότητα ότι από σήμερα κιόλας, υπό την καθοδήγηση (και τη νομική) του νέου υπουργού Υποδομών, θα συγκροτηθεί μια Επιτροπή, που θα κληθεί να εντοπίσει με απόλυτη ακρίβεια τα αίτια της προχθεσινής τραγωδίας. Η εντολή που έχει δοθεί από τον πρωθυπουργό προς τον υπουργό Γεραπετρίτη, είναι να πέσει άμεσα άπλετο φως σε όλες τις πτυχές της υπόθεσης. Στόχος του Μεγάρου Μαξίμου και δη του προέδρου Μητσοτάκη, είναι να περατωθεί το συντομότερο δυνατό η έρευνα και να αποδοθούν ευθύνες όπου και σε όποιον αναλογούν.
Δεν ορκίζεται ο νέος υπουργός
-Από σήμερα ο νέος υπουργός Υποδομών, αναλαμβάνει κανονικά τα καθήκοντά του, αφού όντας υπουργός Επικρατείας, δεν χρειάζεται να ορκιστεί. Απλά με Κοινή Υπουργική Απόφαση, θα μεταφερθούν στο ήδη υπάρχον χαρτοφυλάκιό του, και οι αρμοδιότητες που μέχρι πρότινος είχε ο Κώστας Καραμανλής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν θα χαθεί ούτε μία ώρα σε διαδικαστικού τύπου θέματα. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, οφείλω να επισημάνω ότι εκτός από τον πρόεδρο Μητσοτάκη (ο οποίος φαίνεται να ενημέρωσε προσωπικά τον Καραμανλή για τον διάδοχό του), επικοινωνία υπήρξε και ανάμεσα στον Γεραπετρίτη και τον τέως υπουργό Μεταφορών. Για την ιστορία και μόνο αξίζει να επισημανθεί ότι νυν και τέως, διατηρούν άριστες διαπροσωπικές σχέσεις, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Επίσης, ο υπουργός Επικρατείας έχει καλή επαφή και στενή συνεργασία και με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη.
Η δύσκολη «αποστολή» Πλεύρη
-Μετά την επίσκεψή του στον χώρο του δυστυχήματος στα Τέμπη ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης κατέληξε στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας όπου επέλεξε να συντονίσει ο ίδιος τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών. Η συγκέντρωση των νεκρών από όλα τα νοσοκομεία επελέγη να γίνει στο Γενικό και μαζί με γιατρούς και ψυχολόγους μιλούσε με τους συγγενείς, τους ενημέρωναν για τους ασθενείς που νοσηλεύονται μήπως αναγνωρίσουν κάποιον δικό τους και για τη διαδικασία ταυτοποίησης. Το κλίμα οπωσδήποτε βαρύ και φορτισμένο με τους συγγενείς να περιμένουν μια ελπίδα. Ξεχωριστή υπήρξε η στιγμή που πατέρας αναγνώρισε την κόρη του από φωτογραφία ασθενούς στη ΜΕΘ, όποτε και ξέσπασε σε κλάματα καθώς ήταν διασωληνωμένη μεν, αλλά ζωντανή. Οπωσδήποτε ήταν πρωτόγνωρο ότι ο ίδιος ο υπουργός ήθελε να είναι σε στενή επαφή με τους συγγενείς κατά τη δύσκολη διαδικασία της αναγνώρισης. Στο σημείο στη συνέχεια κατέφθασε και η αναπληρώτρια υπουργός και η υφυπουργός. Ο πρωθυπουργός κατά την άφιξή του μίλησε εκτενώς με τους συγγενείς που του ζήτησαν να αποδοθούν ευθύνες.
Οι απώλειες της Bundesbank…
Δεν είναι μόνο οι δανειολήπτες που χάνουν από τις αυξήσεις των επιτοκίων της ΕΚΤ. Κεραμίδα πέφτει και στις εθνικές κεντρικές τράπεζες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μεταξύ των οποίων η Τράπεζα της Ελλάδος. Η γερμανική Bundesbank είδε για πρώτη φορά ζημιές μετά από τέσσερις δεκαετίες και βάλε. Και αυτό γιατί οι αυξήσεις επιτοκίων της ΕΚΤ μείωσαν αφενός την αξία των ομολόγων της, αφετέρου αύξησε σημαντικά τις πληρωμές τόκων προς τις εμπορικές τράπεζες για τις καταθέσεις τους σε αυτήν. Εκεί που το επιτόκιο αποδοχής καταθέσεων ήταν αρνητικό στο -0,50% έχει φτάσει στο 2,50%. Αν και η Bundesbank μπορεί να «παγώσει» τις απώλειες, ύψους 172 εκατ. ευρώ. όπως το έκανε και στη δεκαετία του 1970, και στη συνέχεια να τις «ξεπαγώσει» όταν βγάλει πάλι κέρδος, εντούτοις το γερμανικό δημόσιο θα έχει μεγάλες απώλειες εσόδων από μερίσματα. Ενδεικτικά, την περίοδο 2010 – 2019, ο γερμανικός προϋπολογισμός εισέπραξε από την Bundesbank μερίσματα 25 δισ. ευρώ.
… και τα κέρδη της ΤτΕ
-Μια σειρά κεντρικών τραπεζών έχουν ανακοινώσει ζημιές ή τις αναμένουν κυρίως επειδή έχουν φορτωθεί ομόλογα. Η δική μας κεντρική τράπεζα είναι από τις λίγες που όχι μόνο δεν χάνει, αλλά θα συνεχίσει να καταγράφει κέρδη. Και αυτό και πέτυχε και έτυχε. Πέτυχε χάρη στη σύνθεση και στη διαχείριση που κάνει η ΤτΕ στο επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο. Έτυχε γιατί καθώς η Ελλάδα δεν είχε επενδυτική βαθμίδα, η ΤτΕ δεν αγόρασε ομόλογα από αυτά του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ (το APP), αν και είχε το όφελος από τη συμμετοχή της στο έκτακτο πρόγραμμα της πανδημίας (PEPP). Κατόπιν αυτών, η ΤτΕ θα ανακοινώσει σήμερα τις οικονομικές της καταστάσεις για το 2022 και προγραμματίζει την καταβολή μερίσματος για τις 27 Απριλίου. Στις 7 Απριλίου θα έχει μεσολαβήσει η ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.
Σε πλήρη εξέλιξη η «ναυμαχία» στη MIG
-Φασούλι το φασούλι μαζεύει σε καθημερινή βάση μετοχές της MIG η Τράπεζα Πειραιώς και μέχρι χθες το ποσοστό της είχε φτάσει στο 54,13%. Αύριο Παρασκευή 3 Μαρτίου, στις 6 το απόγευμα, αναμένεται η «ναυμαχία» που έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό η ομάδα μετόχων υπό τον Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets. Και προβλέπεται σκληρή, αφού χθες οι μέτοχοι μειοψηφίας της Warrior Shipping, Multiway Investments και οι κ.κ. Ηλίας Μπέζας και Γεώργιος Κανελλόπουλος κατέθεσαν αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατά της Marfin Investment Group. Ζητούν αφενός να ανασταλεί η απόφαση που έλαβε το ΔΣ της MIG να αποδεχτεί πρόταση της θυγατρικής της Τράπεζας Πειραιώς, Strix Holdings, για την ανταλλαγή του συνόλου των ομολογιακών δανείων της MIG με τη συνολική συμμετοχή της στη θυγατρική Attica Group. Αφετέρου, να γίνει έλεγχος της MIG για τις οικονομικές χρήσεις 2020, 2021, 2022 και μέχρι σήμερα από ελεγκτική εταιρεία διεθνούς κύρους, η οποία να μην συνδέεται καθ’ οιονδήποτε με την Τράπεζα Πειραιώς κατά τα προηγούμενα πέντε έτη.
Δρόμοι αντίθετοι για Revolut και Klarna
– Όταν οι παραδοσιακές τράπεζες άρχισαν να υφίστανται τον ανταγωνισμό των φθηνών ψηφιακών τραπεζών, έλεγαν ότι το μοντέλο τους δεν θα είναι βιώσιμο γιατί δεν είναι κερδοφόρες. Η ζωή, ως συνήθως, τα ανατρέπει όλα. Και οι παραδοσιακές τράπεζες ψηφιοποιούνται με ολοένα ταχύτερους ρυθμούς και οι ψηφιακές αρχίζουν να κάνουν κέρδη. Η πλέον γνωστή Revolut κατέγραψε τα πρώτα ετήσια κέρδη στην ιστορία της για το 2021 (σημειώνεται ότι τα οικονομικά στοιχεία υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα) και είχε αύξηση 33% στα έσοδά της, ενώ για το 2022 αναμένει πως τα έσοδα θα έχουν αυξηθεί περαιτέρω άνω του 30%. Η Revolut – με 25 εκατ. χρήστες παγκοσμίως – ιδρύθηκε το 2015 από το πρώην στέλεχος της Lehman Brothers Νικολάι Στορονόφσκι και τον προγραμματιστή λογισμικού Βλαντ Γιατσένκο και εξελίχθηκε γρήγορα σε έναν από τους μεγαλύτερους μονόκερους fintech της Ευρώπης, με αποτίμηση 33 δισ. δολαρίων. Ο δρόμος για τα κέρδη των ψηφιακών τραπεζών, πάντως, είναι ακόμη μακρύς. Για παράδειγμα, η πολύ δυναμικά αναπτυσσόμενη σουηδική fintech Klarna είχε για το 2022 ζημιές ρεκόρ 1 δισ. δολαρίων, ενώ την περυσινή χρονιά η αποτίμησή της βυθίστηκε κατά 85%.