Η ανασφάλεια της ασφάλειας...
Όσο πιο ασφαλή γίνονται τα αυτοκίνητα τόσο πιο επικίνδυνοι μετατρέπονται υποσυνείδητα οι οδηγοί τους
Το 1975 ο οικονομολόγος Sam Peltzman εξέδωσε μία μελέτη η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα πως οι κανονισμοί ασφάλειας -καθώς και διάφορα συστήματα όπως η ζώνη ασφαλείας- κάνουν τους οδηγούς και τους επιβάτες να νιώθουν πιο ασφαλείς. Με λίγα λόγια, έχοντας στο νου τους το δίχτυ ασφαλείας που περιβάλλει τα σώματά τους οι οδηγοί κινούνται πιο γρήγορα και επιπόλαια -κατά το φαινόμενο Peltzman (Peltzman Effect).
Ο οικονομολόγος βασίζει το παραπάνω συμπέρασμα σε στοιχεία που είχαν δείξει πως όταν οι οδηγοί ξεκίνησαν -βάσει νόμου- τη χρήση της ζώνης ασφαλείας στις ΗΠΑ έγιναν πιο επικίνδυνοι απέναντι στους πεζούς και στους δικυκλιστές. Την εποχή εκείνη είχε «καταθέσει» ως πειστήριο την αύξηση της θνησιμότητας (οδηγών μοτοσικλετών και ποδηλατών) που συνέπιπτε με την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας. Μάλιστα, ακόμη και σήμερα υποστηρίζει πως παρά το γεγονός πως οι ζώνες ασφαλείας μπορούν να σώσουν ζωές δεν έχει αποδειχτεί πως έχει μειωθεί η θνησιμότητα στους δρόμους.