Δυστυχώς οι τεχνολογικές βελτιώσεις στους σύγχρονους βενιζοκινητήρες δεν συνεπάγονται κατ' ανάγκη και λιγότερους κινδύνους για την υγεία...

Αυτό υποστηρίζει νέα διεθνής επιστημονική έρευνα με ελληνική συμμετοχή, του κ. Κώστα Σιούτα, καθηγητή περιβαλλοντικής μηχανικής του Πανεπιστημίου της Ν. Καλιφόρνια.

Συγκεκριμένα η αναφέρει ότι τα μικροσκοπικά σωματίδια που προέρχονται από τους βενζινοκινητήρες των οχημάτων, τόσο των παλαιότερων όσο και των πιο σύγχρονων που πληρούν τις πρόσφατες ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές προδιαγραφές (Euro 5), διεισδύουν στους πνεύμονες και προκαλούν βλάβες στην υγεία. 

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τουλάχιστον επτά εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι καταγράφονται διεθνώς εξαιτίας της ρύπανσης της ατμόσφαιρας.

Η νέα μελέτη, η οποία βασίσθηκε σε εργαστηριακά πειράματα τα οποία αναπαρήγαγαν πραγματικές συνθήκες, δείχνει και αυτή μαζί με τις υπόλοιπες έρευνες που έχουν γίνει, ότι τα μικροσωματίδια στον αέρα επιβαρύνουν τη δημόσια υγεία.

Τα σωματίδια είναι τόσο πρωτογενή (αυτά που εκπέμπονται απευθείας από τους κινητήρες ή άλλες πηγές ρύπανσης), όσο και δευτερογενή (αυτά που παράγονται στην ατμόσφαιρα μέσω φωτοχημικών αντιδράσεων υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας). 

Μια βασική πηγή τέτοιων δευτερογενών σωματιδίων είναι οι βενζινοκινητήρες και η νέα μελέτη τονίζει τον βαθμό επικινδυνότητας, λόγω της αυξημένης τοξικότητά τους.

Συγκεκριμένα οι επιστήμονες εξέθεσαν καλλιέργειες κυττάρων από ανθρώπινους πνεύμονες, τόσο υγιών και όσο ασθενών ανθρώπων, σε διάφορα επίπεδα σωματιδίων. Η μελέτη έδειξε ότι ο κυτταρικός θάνατος αυξάνει όσο μεγαλώνει η ποσότητα των σωματιδίων στον αέρα, καθώς τα δευτερογενή σωματίδια προξενούν άμεση βλάβη στον ιστό των πνευμόνων.

Επιπλέον, εξαιτίας της ρύπανσης, όπως είπε η Γκάιζερ, μειώνεται η ικανότητα των κυττάρων των πνευμόνων να αντιδρούν κατάλληλα στις λοιμώξεις από βακτήρια και ιούς...