«Θα παίξουµε, αν χρειαστεί, το χαρτί του βέτο» για τη Βόρεια Μακεδονία, τονίζει στα «Π» ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Κώστας Καραµανλής.

Προαναγγέλλει επίσης κυβερνητική πρωτοβουλία για απόσυρση αυτοκινήτων µε κίνητρα και αντικατάστασή τους µε νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Η υπόθεση Novartis κυριαρχεί στο πολιτικό σκηνικό. Πιστεύετε ότι η Βουλή πρέπει να την ερευνήσει µέχρι τέλους ή να ασχοληθεί µε το θέµα η ∆ικαιοσύνη; Ποιοι πολιτικοί ευθύνονται για τη «σκευωρία», όπως την έχει χαρακτηρίσει η Ν.∆.;
Σίγουρα δεν είναι ευχάριστο να κυριαρχεί µια τέτοια υπόθεση στο πολιτικό σκηνικό, ιδίως την περίοδο που η κυβέρνηση κάνει µια συστηµατική προσπάθεια για την ανάκαµψη της χώρας. Οµως, η διερεύνησή της είναι αναγκαία - και πρέπει να γίνει όπως ορίζει πρώτα απ’ όλα ο νόµος, αλλά και οι αρχές της παράταξής µας. Γιατί σκεφτείτε τι σηµαίνει για τη δηµοκρατία µας αν ένα κόµµα µετέρχεται τέτοιες µεθόδους εναντίον αντιπάλων του... Θα ήταν πρόωρο να καταλογίσουµε οριστικά ευθύνες σε συγκεκριµένα πρόσωπα, αλλά προκύπτουν σηµαντικά στοιχεία, που δείχνουν ευθύνη της προηγούµενης κυβέρνησης. Και ιδίως οι καταθέσεις για τον τέως αναπληρωτή υπουργό ∆ικαιοσύνης, ∆. Παπαγγελόπουλο, είναι πολύ σοβαρές και οφείλουµε να τις διερευνήσουµε µε προανακριτική επιτροπή. Από εκεί και πέρα, βέβαια, θυµόµαστε και τη ρήση του Κωνσταντίνου Καραµανλή: «Εναν πρώην πρωθυπουργό δεν τον στέλνεις φυλακή, τον στέλνεις σπίτι του».

Εγινε πάλι τις τελευταίες ηµέρες συζήτηση για τη Συµφωνία των Πρεσπών. Τελικά, θα την εφαρµόσετε, θα ζητήσετε µερική έστω τροποποίησή της ή θα βάλετε βέτο στην ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην Ε.Ε.;

Οσο και αν προσπαθεί να πείσει για το αντίθετο ο ΣΥΡΙΖΑ, η δική µας θέση είναι σταθερή: ∆εν θα υπογράφαµε ποτέ τη Συµφωνία των Πρεσπών. Τη θεωρούµε εθνικά επιβλαβή, για να µην πω καταστροφική, γι’ αυτό και κάναµε ό,τι µπορούσαµε για να µην ψηφιστεί. Και τώρα θα κάνουµε τα πάντα για να απαλυνθούν ορισµένες από τις επιπτώσεις της, να προστατευτούν ιδίως τα εµπορικά σήµατα επιχειρήσεων της Μακεδονίας και, βέβαια, να παίξουµε σωστά -αν χρειαστεί- το χαρτί του βέτο στην ένταξη των γειτόνων στην Ε.Ε. Είναι ο πιο ισχυρός µοχλός πίεσης που έχουµε αυτή τη στιγµή και να είναι όλοι βέβαιοι ότι δεν θα τον αφήσουµε αναξιοποίητο.

Πάµε στα θέµατα της αρµοδιότητάς σας. Ενα ζήτηµα που έρχεται τελευταία στη συζήτηση είναι η ηλικία των αυτοκινήτων -ιδίως Ι.Χ.- που κυκλοφορούν στη χώρα. Θεωρείτε ότι υπάρχει πράγµατι σοβαρό πρόβληµα;

Το πρόβληµα είναι σοβαρότατο και η ανάγκη για την αντιµετώπισή του επιτακτική. Σκεφτείτε ότι την ώρα που σηµαντικό µέρος της παγκόσµιας ρύπανσης οφείλεται στα Ι.Χ. αυτοκίνητα, στην Ελλάδα ο µέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. είναι σχεδόν διπλάσιος από τον ευρωπαϊκό. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Σχεδιάζουµε να δώσουµε κίνητρα για την αντικατάσταση των αυτοκινήτων µε οχήµατα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπως επιτάσσει και η ευρωπαϊκή νοµοθεσία. Να διευκολύνουµε την εισαγωγή φθηνών, ποιοτικών µεταχειρισµένων αυτοκινήτων - αντίθετα µε ό,τι, εντελώς παράλογα, έπραξε η προηγούµενη κυβέρνηση. Να δούµε -σε συνεννόηση µε το υπουργείο Οικονοµικών- πώς µπορεί να κινητροδοτηθεί και η αγορά νέων αυτοκινήτων. Να στηρίξουµε την ηλεκτροκίνηση. Τα Ι.Χ. µας πρέπει να ανανεωθούν και να εκπέµπουν λιγότερους ρύπους.

Πόσα αστικά λεωφορεία υπάρχουν στον στόλο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και πόσα είναι στους δρόµους; 
Τι θα κάνετε για το θέµα αυτό;

Εντοπίζετε άλλο ένα ζήτηµα υψηλής προτεραιότητας για εµάς. Γιατί οι αστικές συγκοινωνίες έχουν να κάνουν µε την εύρυθµη λειτουργία των πόλεων και την καθηµερινότητα του πολίτη. Και τον πολίτη πρέπει να τον σέβεσαι. Πάντα. Εχουν ήδη γίνει βήµατα µπροστά, αλλά ξέρουµε ότι δεν φτάνουν. Στην Αθήνα, πέρσι στο χειµερινό πρόγραµµα κυκλοφορούσαν γύρω στα 900 λεωφορεία. Σήµερα τα έχουµε ανεβάσει στα 1.070. Στη Θεσσαλονίκη, παραλάβαµε 215 λεωφορεία σε λειτουργία - λιγότερα από τα µισά από όσα χρειάζεται η πόλη. Σήµερα έχουµε 320 και θα προσθέσουµε άλλα 100 µέσω της συνεργασίας µε τα ΚΤΕΛ. ∆υστυχώς, η, υποτίθεται, φιλολαϊκή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε εγκαταλείψει τις αστικές συγκοινωνίες. ∆εν κατάφερε να κάνει ούτε έναν διαγωνισµό για την προµήθεια νέων λεωφορείων, αφού τον είχε προκηρύξει τόσο στρεβλά, ώστε τον ακύρωσε η αρµόδια ανεξάρτητη διοικητική Αρχή. Εµείς ήδη προετοιµάζουµε µεθοδικά -και ασφαλώς σύµφωνα µε την ελληνική και την ευρωπαϊκή νοµοθεσία- τη διαδικασία προµήθειας νέων, ηλεκτροκίνητων και φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων, που θα λύσουν οριστικά το πρόβληµα.

Θέλω να κλείσουµε µε δύο µεγάλα οδικά έργα. Με βάση τον σχεδιασµό σας, πότε και πώς θα ολοκληρωθούν η ΠατρώνΠύργου και ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη;

Αναφέρεστε σε δύο έργα που έχει πραγµατικά ανάγκη ο τόπος, τα οποία όµως παραλάβαµε µε σύνθετα τεχνικά προβλήµατα, που δυστυχώς δεν αντιµετωπίζονται σε µία νύχτα. Τα εξετάζουµε µε περίσκεψη, εντατική µελέτη και ρεαλισµό. Μακάρι να µπορούσα να σας πω σήµερα µια απλή, εύκολη λύση. Οµως θα ήταν επιπόλαιο. Κι εµείς επιπόλαια δεν θα κινηθούµε. Προσέξτε: Την Πατρών-Πύργου την παραλάβαµε σπασµένη σε 8 εργολαβίες, εκ των οποίων οι 3 ανατέθηκαν σε συγκεκριµένο εργολάβο, µε συγκεκριµένα προβλήµατα, που έµπλεξε ολόκληρο το έργο σε ατελείωτες περιπέτειες. Εξετάζουµε, λοιπόν, όλες τις εργολαβίες. Και όλες τις πιθανές λύσεις. Μία προς µία. Και βέβαια δεν πρόκειται να επιλέξουµε λύση για την οποία να µην έχουµε συνεννοηθεί µε την Ευρώπη. Οσο για τον ΒΟΑΚ, δεν παραλάβαµε διαγωνισµό, αλλά ένα σκίτσο και µια ιδέα! Καµία µελέτη δηµοπράτησης, καµία µελέτη οδοποιίας, καµία αδειοδότηση. Εµείς εξετάζουµε συνολικά την οριστική λύση για την υλοποίησή του. Οχι τρεις διαφορετικούς διαγωνισµούς, µε τρεις διαφορετικές µεθόδους, για τον ίδιο οδικό άξονα, όπως ήθελε η προηγούµενη κυβέρνηση… Εκείνο για το οποίο µπορώ να δεσµευτώ, λοιπόν, είναι ότι και τα δύο έργα θα γίνουν. Και µάλιστα όσο πιο σύντοµα και όσο πιο οικονοµικά είναι δυνατόν

*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ