Ζαχαράκη: Το νομοσχέδιο ρυθμίζει βασικά ζητήματα στη δημόσια εκπαίδευση
Στα Παραπολιτικά 90,1 μίλησε η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, και ενώ είναι σε εξέλιξη η συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου. «Το νομοσχέδιο έχει πολύ σημαντικές ρυθμίσεις και διατάξεις για τη δημόσια εκπαίδευση. Η Τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτή τη στιγμή με την ανεξάρτητη αρχή η οποία θεσμοθετείται δίνει τα στοιχεία της αυτονομίας, της ποιότητας και της αξιολόγησης, συνδέει εν μέρει την αξιολόγηση με τη χρηματοδότηση. Αλλά και στη δημόσια εκπαίδευση δίνουμε στα παιδιά το κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής.
Συγχρόνως μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που θα προληφθούν με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ και βάζουμε και μια διάταξη απαραίτητη για αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι δεν θα παρουσιαστούν. Αυτός ο οποίος δεν εμφανίζεται ενώ έχει διοριστεί ή ενώ αναλαμβάνει και παραιτείται να έχει μια ποινή έτσι ώστε να μη συμμετέχει στη διαδικασία διορισμού ή προσλήψεων για ένα χρονικό διάστημα 3 ετών» τόνισε.
Με αφορμή τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η ρύθμιση για τους πτυχιούχους παιδαγωγικών ιδιωτικών σχολών, η υφυπουργός είπε ότι η χώρα συμμορφώνεται με κοινοτική οδηγία:
Χαρακτηριστικό ένα απόσπασμα: «Πρόκειται για συμμόρφωση. Αν κάποιος θέλει να είναι πολύ σαφής ως προς το αιτιολογικό της συγκεκριμένης διάταξης είναι η ανάγκη να συμμορφωθεί η Ελλάδα, ως κράτος μέλος, στην ευρωπαϊκή οδηγία. Έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο και το γεγονός μάλιστα ότι καταργήθηκε η δυνατότητα στους κατόχους αυτής της πιστοποίησης προκάλεσε και διατυπωμένη άποψη από την ευρωπαϊκή επιτροπή. Κίνησε διαδικασία γιατί δεν μπορούν οι κάτοχοι των συγκεκριμένων πτυχίων να συμμετέχουν κανονικά σε διαδικασίες αν πρόκειται για την εκπαίδευση σε πρόσληψη ή διορισμούς. Άρα πρόκειται περί συμμόρφωση της Ελλάδας στο ενωσιακό δίκαιο.
Υπήρχε παλιότερα η δυνατότητα για κατόχους της συγκεκριμένης πιστοποίησης να έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν στην κατάρτιση πινάκων για αναπληρωτές, καταργήθηκε και αυτό προκάλεσε την αντίδραση της ΕΕ και έρχεται η Ελλάδα και συμμορφώνεται στο ενωσιακό δίκαιο. Από την άλλη το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει πολύ σημαντικές ρυθμίσεις και διατάξεις για τη δημόσια εκπαίδευση. Η Τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτή τη στιγμή με την ανεξάρτητη αρχή η οποία θεσμοθετείται δίνει τα στοιχεία της αυτονομίας, της ποιότητας και της αξιολόγησης, συνδέει εν μέρει την αξιολόγηση με τη χρηματοδότηση. Αλλά και στη δημόσια εκπαίδευση δίνουμε στα παιδιά το κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό και για την οικογένειά του και το δημόσιο σχολείο να δίνει αυτές τις δυνατότητες ειδικά σε μια εποχή που οι ψηφιακές δεξιότητες είναι ένα ζητούμενο. Το ίδιο θα προχωρήσουμε και ως προς την ενίσχυση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας. Συγχρόνως μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που θα προληφθούν με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ και βάζουμε και μια διάταξη απαραίτητη για αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι δεν θα παρουσιαστούν. Αυτός ο οποίος δεν εμφανίζεται ενώ έχει διοριστεί ή ενώ αναλαμβάνει και παραιτείται να έχει μια ποινή έτσι ώστε να μη συμμετέχει στη διαδικασία διορισμού ή προσλήψεων για ένα χρονικό διάστημα 3 ετών. Αυτό δεν είναι τιμωρητικό, αυτό είναι μια έσχατη λύση έτσι ώστε να μπορεί να έχουμε εγκαίρως εκπαιδευτικούς στα σχολεία μας.»
Για τους διορισμούς εκπαιδευτικών: «Τρέχει η προκήρυξη για τους μόνιμους διορισμούς, εκτός από την ειδική αγωγή, και στη γενική εκπαίδευση. Άλλοι 5.250 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας καλούνται αυτό τον καιρό και κάνουν τις ηλεκτρονικές αιτήσεις τους. Προχωράμε εμπλουτίζοντας και ανανεώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό στη δημόσια εκπαίδευση. Ήρθε η στιγμή που επανερχόμαστε σε μια ομαλότητα μετά από 10 χρόνια που έχουν να γίνουν διορισμοί. Όλα αυτά, μαζί με νέα προγράμματα σπουδών, μαζί με ενσωμάτωση και εμπλουτισμό με νέες δεξιότητες, θα είναι η εικόνα του νέου σχολείου από τη νέα σχολική χρονιά.»
Για τη δίχρονη προσχολική αγωγή: «Βρήκαμε μια κατάσταση που ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθετούσε αλλά συγχρόνως προχειρολογούσε δηλαδή μπορεί να είχε τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση να την είχε θεσμοθετήσει όμως το καλοκαίρι που πήγαμε βρήκαμε αδυναμία δεδηλωμένη 52 δήμων να την εφαρμόσουν. Προσπαθήσαμε να μειώσουμε τον αριθμό των δήμων και πράγματι τελικά ανέβαλαν για το ’20-’21 δεκατρείς δήμοι. Ήδη έχουμε ξεκινήσει μαζί με όλους τους αρμόδιους το συντονισμό έτσι ώστε να μπορέσουμε να υπερπηδήσουμε τα ζητήματα τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στα ζητήματα υποδομών, και σε δεύτερο χρόνο ως υπουργείο Παιδείας έχουμε προγραμματίσει τον εμπλουτισμό στις πιστώσεις έτσι ώστε να μπορεί να καλύψουμε τις αυξημένες ανάγκες στους 40 δήμους οι οποίοι είναι προγραμματισμένοι να ξεκινήσουν τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση από ’20-’21. Είναι προτεραιότητα να μπορέσουμε να καθιερώσουμε καθολικά τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση.»
Για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών: «Ξεκινήσαμε ήδη, έχουν ολοκληρωθεί οι πίνακες στις δύο πρώτες προκηρύξεις της ειδικής αγωγής. Περιμένουμε από τον ΑΣΕΠ τους τελικούς πίνακες για τη μεγάλη της ειδικής αγωγής την 3ΕΑ και έχουν ήδη προϋπολογιστεί για το ’20-’21 οι 5.250 πιστώσεις για τους εκπαιδευτικούς της Γενικής.»
Για την αργία των Τριών Ιεραρχών: «Αποκαθιστά τον εορτασμό μέσα στο σχολείο. Ήταν συνειδητή απόφαση να επανέλθει η αναφορά στους Τρεις Ιεράρχες μέσα στο σχολείο. Είναι σημαντικό να μπορεί να εορτάζεται ή να γίνεται η αναφορά στους Τρεις Ιεράρχες εντός της σχολικής τάξης. Ήταν κάτι που ίσχυε ούτως ή άλλως και παλιότερα.»
Συγχρόνως μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που θα προληφθούν με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ και βάζουμε και μια διάταξη απαραίτητη για αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι δεν θα παρουσιαστούν. Αυτός ο οποίος δεν εμφανίζεται ενώ έχει διοριστεί ή ενώ αναλαμβάνει και παραιτείται να έχει μια ποινή έτσι ώστε να μη συμμετέχει στη διαδικασία διορισμού ή προσλήψεων για ένα χρονικό διάστημα 3 ετών» τόνισε.
Με αφορμή τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η ρύθμιση για τους πτυχιούχους παιδαγωγικών ιδιωτικών σχολών, η υφυπουργός είπε ότι η χώρα συμμορφώνεται με κοινοτική οδηγία:
Χαρακτηριστικό ένα απόσπασμα: «Πρόκειται για συμμόρφωση. Αν κάποιος θέλει να είναι πολύ σαφής ως προς το αιτιολογικό της συγκεκριμένης διάταξης είναι η ανάγκη να συμμορφωθεί η Ελλάδα, ως κράτος μέλος, στην ευρωπαϊκή οδηγία. Έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο και το γεγονός μάλιστα ότι καταργήθηκε η δυνατότητα στους κατόχους αυτής της πιστοποίησης προκάλεσε και διατυπωμένη άποψη από την ευρωπαϊκή επιτροπή. Κίνησε διαδικασία γιατί δεν μπορούν οι κάτοχοι των συγκεκριμένων πτυχίων να συμμετέχουν κανονικά σε διαδικασίες αν πρόκειται για την εκπαίδευση σε πρόσληψη ή διορισμούς. Άρα πρόκειται περί συμμόρφωση της Ελλάδας στο ενωσιακό δίκαιο.
Υπήρχε παλιότερα η δυνατότητα για κατόχους της συγκεκριμένης πιστοποίησης να έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν στην κατάρτιση πινάκων για αναπληρωτές, καταργήθηκε και αυτό προκάλεσε την αντίδραση της ΕΕ και έρχεται η Ελλάδα και συμμορφώνεται στο ενωσιακό δίκαιο. Από την άλλη το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει πολύ σημαντικές ρυθμίσεις και διατάξεις για τη δημόσια εκπαίδευση. Η Τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτή τη στιγμή με την ανεξάρτητη αρχή η οποία θεσμοθετείται δίνει τα στοιχεία της αυτονομίας, της ποιότητας και της αξιολόγησης, συνδέει εν μέρει την αξιολόγηση με τη χρηματοδότηση. Αλλά και στη δημόσια εκπαίδευση δίνουμε στα παιδιά το κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό και για την οικογένειά του και το δημόσιο σχολείο να δίνει αυτές τις δυνατότητες ειδικά σε μια εποχή που οι ψηφιακές δεξιότητες είναι ένα ζητούμενο. Το ίδιο θα προχωρήσουμε και ως προς την ενίσχυση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας. Συγχρόνως μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που θα προληφθούν με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ και βάζουμε και μια διάταξη απαραίτητη για αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι δεν θα παρουσιαστούν. Αυτός ο οποίος δεν εμφανίζεται ενώ έχει διοριστεί ή ενώ αναλαμβάνει και παραιτείται να έχει μια ποινή έτσι ώστε να μη συμμετέχει στη διαδικασία διορισμού ή προσλήψεων για ένα χρονικό διάστημα 3 ετών. Αυτό δεν είναι τιμωρητικό, αυτό είναι μια έσχατη λύση έτσι ώστε να μπορεί να έχουμε εγκαίρως εκπαιδευτικούς στα σχολεία μας.»
Για τους διορισμούς εκπαιδευτικών: «Τρέχει η προκήρυξη για τους μόνιμους διορισμούς, εκτός από την ειδική αγωγή, και στη γενική εκπαίδευση. Άλλοι 5.250 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας καλούνται αυτό τον καιρό και κάνουν τις ηλεκτρονικές αιτήσεις τους. Προχωράμε εμπλουτίζοντας και ανανεώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό στη δημόσια εκπαίδευση. Ήρθε η στιγμή που επανερχόμαστε σε μια ομαλότητα μετά από 10 χρόνια που έχουν να γίνουν διορισμοί. Όλα αυτά, μαζί με νέα προγράμματα σπουδών, μαζί με ενσωμάτωση και εμπλουτισμό με νέες δεξιότητες, θα είναι η εικόνα του νέου σχολείου από τη νέα σχολική χρονιά.»
Για τη δίχρονη προσχολική αγωγή: «Βρήκαμε μια κατάσταση που ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθετούσε αλλά συγχρόνως προχειρολογούσε δηλαδή μπορεί να είχε τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση να την είχε θεσμοθετήσει όμως το καλοκαίρι που πήγαμε βρήκαμε αδυναμία δεδηλωμένη 52 δήμων να την εφαρμόσουν. Προσπαθήσαμε να μειώσουμε τον αριθμό των δήμων και πράγματι τελικά ανέβαλαν για το ’20-’21 δεκατρείς δήμοι. Ήδη έχουμε ξεκινήσει μαζί με όλους τους αρμόδιους το συντονισμό έτσι ώστε να μπορέσουμε να υπερπηδήσουμε τα ζητήματα τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στα ζητήματα υποδομών, και σε δεύτερο χρόνο ως υπουργείο Παιδείας έχουμε προγραμματίσει τον εμπλουτισμό στις πιστώσεις έτσι ώστε να μπορεί να καλύψουμε τις αυξημένες ανάγκες στους 40 δήμους οι οποίοι είναι προγραμματισμένοι να ξεκινήσουν τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση από ’20-’21. Είναι προτεραιότητα να μπορέσουμε να καθιερώσουμε καθολικά τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση.»
Για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών: «Ξεκινήσαμε ήδη, έχουν ολοκληρωθεί οι πίνακες στις δύο πρώτες προκηρύξεις της ειδικής αγωγής. Περιμένουμε από τον ΑΣΕΠ τους τελικούς πίνακες για τη μεγάλη της ειδικής αγωγής την 3ΕΑ και έχουν ήδη προϋπολογιστεί για το ’20-’21 οι 5.250 πιστώσεις για τους εκπαιδευτικούς της Γενικής.»
Για την αργία των Τριών Ιεραρχών: «Αποκαθιστά τον εορτασμό μέσα στο σχολείο. Ήταν συνειδητή απόφαση να επανέλθει η αναφορά στους Τρεις Ιεράρχες μέσα στο σχολείο. Είναι σημαντικό να μπορεί να εορτάζεται ή να γίνεται η αναφορά στους Τρεις Ιεράρχες εντός της σχολικής τάξης. Ήταν κάτι που ίσχυε ούτως ή άλλως και παλιότερα.»