Ζαριφόπουλος στα Παραπολιτικά: Έρχονται νέες υπηρεσίες στο gov.gr για τους πολίτες
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρης Ζαριφόπουλος μιλάει στα «Π» για τις νέες πλατφόρμες που ετοιμάζονται και το στοίχημα που κερδίζεται
Τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που ετοιμάζει η κυβέρνηση αποκαλύπτει στα «Π» ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρης Ζαριφόπουλος. Συγκεκριμένα, πολύ σύντομα οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία, η επικαιροποίηση των στοιχείων κάθε πολίτη σε μια τράπεζα και η έκδοση άδειας οδήγησης θα είναι διαδικασίες που θα γίνονται ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου. Παράλληλα, όπως δηλώνει ο κ. Ζαριφόπουλος, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προετοιμάζει μια πλατφόρμα όπου οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν δωρεάν μαθήματα για να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες.
Ο πρωθυπουργός είπε στο μήνυμά του την περασμένη Τρίτη ότι η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών πρέπει να επεκταθεί. Ποιες νέες υπηρεσίες σχεδιάζετε να προσθέσετε στο gov.gr και πότε;
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων ανά περίπτωση, δρομολογεί την ένταξη νέων υπηρεσιών στο gov.gr, έχοντας στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη στις συναλλαγές του με το κράτος. Υπενθυμίζω πως από την αρχή του έτους χιλιάδες νέοι γονείς, με την ψηφιοποίηση της δήλωσης γέννησης, εξυπηρετούνται αποκλειστικά στο μαιευτήριο και δεν χρειάζεται πλέον να μεταβούν στο Ληξιαρχείο, στο ΚΕΠ και στον ασφαλιστικό φορέα τους, ενώ λαμβάνουν αυτόματα και το σχετικό επίδομα, εφόσον το δικαιούνται. Μέσα στον Μάιο οι γονείς θα μπορούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στα νηπιαγωγεία χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία, μέσω του gov.gr. Πολύ σύντομα επίσης, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και την Ελληνική Ενωση Τραπεζών, θα διαθέσουμε ψηφιακή υπηρεσία που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική επικαιροποίηση των στοιχείων του κάθε πολίτη στην τράπεζά του, χωρίς να χρειάζεται η με φυσική παρουσία κατάθεση των σχετικών δικαιολογητικών (εκκαθαριστικό εφορίας, απόδειξη μισθοδοσίας, λογαριασμός ΔΕΚΟ κ.λπ.). Τέλος, επισπεύδουμε τη διαδικασία χορήγησης άδειας οδήγησης. Ο υποψήφιος, αμέσως μετά την επιτυχή εξέτασή του, θα λαμβάνει ψηφιακά μια προσωρινή βεβαίωση, προκειμένου να μπορεί να οδηγεί και να ασφαλίσει το όχημά του.
Πόσα έγγραφα έχουν διακινηθεί ηλεκτρονικά από το gov.gr τον τε λευταίο μήνα; Πόσες συνταγές έχουν δοθεί με άυλο τρόπο;
Οι πολίτες αξιοποιούν πλήρως τα εργαλεία που τους παρέχουν η Πολιτεία και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μέχρι στιγμής, μέσω του gov.gr, έχουν συμπληρωθεί ηλεκτρονικά πάνω από 150.000 υπεύθυνες δηλώσεις και 65.000 εξουσιοδοτήσεις. Παράλληλα, είναι εντυπωσιακή η ανταπόκριση των πολιτών στην άυλη συνταγογράφηση, καθώς σε αυτήν έχουν εγγραφεί μέχρι σήμερα πάνω από 300.000 πολίτες, ενώ έχουν εκδοθεί άυλα περισσότερες από 685.000 συνταγές. Η μεγάλη ανταπόκριση των πολιτών δείχνει με τον πιο εμφατικό τρόπο τη μεγάλη ανάγκη που προϋπήρχε: να συναλλάσσονται με το κράτος ψηφιακά, άμεσα, αποτελεσματικά και με διαφάνεια.
Η ενίσχυση του ψηφιακού κράτους προϋποθέτει πολίτες που μπορούν να κινηθούν με άνεση και ασφάλεια σε ένα ψηφιακό περιβάλλον. Πώς μπορεί η κυβέρνηση να βοηθήσει ιδιαίτερα τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες;
Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους πολίτες της χώρας και εκείνους που δεν έχουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες. Για τον λόγο αυτόν, το gov.gr θα εμπλουτιστεί σύντομα με εκπαιδευτικό υλικό που θα μαθαίνει στους πολίτες, βήμα προς βήμα, πώς να περιηγούνται στις διαθέσιμες υπηρεσίες, αλλά και πώς να ολοκληρώνουν τις επιμέρους συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινώσουμε επίσης μια πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προκειμένου να ενισχύσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, η οποία θα προσφέρει δωρεάν μαθήματα προς τους πολίτες και θα εμπλουτίζεται συνεχώς.
Πώς υλοποιήθηκαν σε τόσο σύντομο χρόνο αυτά τα έργα και γιατί δεν είχαν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Είναι γεγονός πως το υφιστάμενο ελληνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο έχει γραφειοκρατικά εμπόδια που καθυστερούν σημαντικά τα μεγάλα έργα πληροφορικής, τα οποία, όταν τελικά ολοκληρωθούν, κινδυνεύουν να έχουν ξεπεραστεί από τις τεχνολογικές εξελίξεις. Ηδη από το καλοκαίρι επιλέξαμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε πολλά μικρότερα έργα πληροφορικής, προκειμένου να φέρουμε γρήγορα και απτά αποτελέσματα στους πολίτες. Σχηματίσαμε ομάδες έργου ανά υπηρεσία και αξιοποιήσαμε τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου μας, όπως το ΕΔΥΤΕ και η ΗΔΙΚΑ, ως εκτελεστικούς βραχίονες υλοποίησης. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις των δημόσιων διαγωνισμών αλλά και να υιοθετήσουμε αρχές ευέλικτης ανάπτυξης λογισμικού, έτσι ώστε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να έχουμε τη λειτουργικότητα που ικανοποιούσε τις απαιτήσεις μας.
Πόσο ασφαλείς είναι οι δημόσιες ψηφιακές υποδομές απέναντι σε μια ενδεχόμενη κυβερνοεπίθεση;
Η κυβερνοασφάλεια είναι ένα σημαντικό ζήτημα, για το οποίο από την πρώτη στιγμή λαμβάνουμε μέτρα. Εχουμε καταγράψει τις κρίσιμες υποδομές της χώρας και, σε συνεργασία με τον οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την κυβερνοασφάλεια, την ENISA, εργαζόμαστε για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας και προστασίας αυτών των υποδομών. Σύντομα θα ολοκληρώσουμε τη συνολική στρατηγική της χώρας για την κυβερνοασφάλεια.
Η πανδημία του κοροναϊού ανέδειξε παγκοσμίως την αξία της χρήσης ανοιχτών δεδομένων. Η χώρα μας βρίσκεται πίσω στον τομέα αυτόν. Ποια βήματα σκοπεύετε να κάνετε για τη διάθεση και αξιοποίηση των ανοιχτών δεδομένων;
Σκοπός μας είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε προς όφελος του πολίτη τον μεγάλο όγκο δεδομένων που έχει ο δημόσιος τομέας. Δεν μπορούμε να μιλάμε για τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, αν δεν έχουμε πολλά και καλά δεδομένα να επεξεργαστούμε. Προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζουμε θεματικά αποθετήρια δεδομένων στην Υγεία, στο περιβάλλον, στις μεταφορές και σε άλλους τομείς της οικονομίας. Τα ομαδοποιημένα και ανωνυμοποιημένα αυτά δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να αναβαθμιστούν οι παροχές προς τους πολίτες. Το ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων τεχνολογίας θα είναι αρωγός της Πολιτείας στην προσπάθεια αυτή.
Ο πρωθυπουργός είπε στο μήνυμά του την περασμένη Τρίτη ότι η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών πρέπει να επεκταθεί. Ποιες νέες υπηρεσίες σχεδιάζετε να προσθέσετε στο gov.gr και πότε;
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων ανά περίπτωση, δρομολογεί την ένταξη νέων υπηρεσιών στο gov.gr, έχοντας στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη στις συναλλαγές του με το κράτος. Υπενθυμίζω πως από την αρχή του έτους χιλιάδες νέοι γονείς, με την ψηφιοποίηση της δήλωσης γέννησης, εξυπηρετούνται αποκλειστικά στο μαιευτήριο και δεν χρειάζεται πλέον να μεταβούν στο Ληξιαρχείο, στο ΚΕΠ και στον ασφαλιστικό φορέα τους, ενώ λαμβάνουν αυτόματα και το σχετικό επίδομα, εφόσον το δικαιούνται. Μέσα στον Μάιο οι γονείς θα μπορούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στα νηπιαγωγεία χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία, μέσω του gov.gr. Πολύ σύντομα επίσης, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και την Ελληνική Ενωση Τραπεζών, θα διαθέσουμε ψηφιακή υπηρεσία που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική επικαιροποίηση των στοιχείων του κάθε πολίτη στην τράπεζά του, χωρίς να χρειάζεται η με φυσική παρουσία κατάθεση των σχετικών δικαιολογητικών (εκκαθαριστικό εφορίας, απόδειξη μισθοδοσίας, λογαριασμός ΔΕΚΟ κ.λπ.). Τέλος, επισπεύδουμε τη διαδικασία χορήγησης άδειας οδήγησης. Ο υποψήφιος, αμέσως μετά την επιτυχή εξέτασή του, θα λαμβάνει ψηφιακά μια προσωρινή βεβαίωση, προκειμένου να μπορεί να οδηγεί και να ασφαλίσει το όχημά του.
Πόσα έγγραφα έχουν διακινηθεί ηλεκτρονικά από το gov.gr τον τε λευταίο μήνα; Πόσες συνταγές έχουν δοθεί με άυλο τρόπο;
Οι πολίτες αξιοποιούν πλήρως τα εργαλεία που τους παρέχουν η Πολιτεία και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μέχρι στιγμής, μέσω του gov.gr, έχουν συμπληρωθεί ηλεκτρονικά πάνω από 150.000 υπεύθυνες δηλώσεις και 65.000 εξουσιοδοτήσεις. Παράλληλα, είναι εντυπωσιακή η ανταπόκριση των πολιτών στην άυλη συνταγογράφηση, καθώς σε αυτήν έχουν εγγραφεί μέχρι σήμερα πάνω από 300.000 πολίτες, ενώ έχουν εκδοθεί άυλα περισσότερες από 685.000 συνταγές. Η μεγάλη ανταπόκριση των πολιτών δείχνει με τον πιο εμφατικό τρόπο τη μεγάλη ανάγκη που προϋπήρχε: να συναλλάσσονται με το κράτος ψηφιακά, άμεσα, αποτελεσματικά και με διαφάνεια.
Η ενίσχυση του ψηφιακού κράτους προϋποθέτει πολίτες που μπορούν να κινηθούν με άνεση και ασφάλεια σε ένα ψηφιακό περιβάλλον. Πώς μπορεί η κυβέρνηση να βοηθήσει ιδιαίτερα τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες;
Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους πολίτες της χώρας και εκείνους που δεν έχουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες. Για τον λόγο αυτόν, το gov.gr θα εμπλουτιστεί σύντομα με εκπαιδευτικό υλικό που θα μαθαίνει στους πολίτες, βήμα προς βήμα, πώς να περιηγούνται στις διαθέσιμες υπηρεσίες, αλλά και πώς να ολοκληρώνουν τις επιμέρους συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινώσουμε επίσης μια πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προκειμένου να ενισχύσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, η οποία θα προσφέρει δωρεάν μαθήματα προς τους πολίτες και θα εμπλουτίζεται συνεχώς.
Πώς υλοποιήθηκαν σε τόσο σύντομο χρόνο αυτά τα έργα και γιατί δεν είχαν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Είναι γεγονός πως το υφιστάμενο ελληνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο έχει γραφειοκρατικά εμπόδια που καθυστερούν σημαντικά τα μεγάλα έργα πληροφορικής, τα οποία, όταν τελικά ολοκληρωθούν, κινδυνεύουν να έχουν ξεπεραστεί από τις τεχνολογικές εξελίξεις. Ηδη από το καλοκαίρι επιλέξαμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε πολλά μικρότερα έργα πληροφορικής, προκειμένου να φέρουμε γρήγορα και απτά αποτελέσματα στους πολίτες. Σχηματίσαμε ομάδες έργου ανά υπηρεσία και αξιοποιήσαμε τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου μας, όπως το ΕΔΥΤΕ και η ΗΔΙΚΑ, ως εκτελεστικούς βραχίονες υλοποίησης. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις των δημόσιων διαγωνισμών αλλά και να υιοθετήσουμε αρχές ευέλικτης ανάπτυξης λογισμικού, έτσι ώστε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να έχουμε τη λειτουργικότητα που ικανοποιούσε τις απαιτήσεις μας.
Πόσο ασφαλείς είναι οι δημόσιες ψηφιακές υποδομές απέναντι σε μια ενδεχόμενη κυβερνοεπίθεση;
Η κυβερνοασφάλεια είναι ένα σημαντικό ζήτημα, για το οποίο από την πρώτη στιγμή λαμβάνουμε μέτρα. Εχουμε καταγράψει τις κρίσιμες υποδομές της χώρας και, σε συνεργασία με τον οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την κυβερνοασφάλεια, την ENISA, εργαζόμαστε για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας και προστασίας αυτών των υποδομών. Σύντομα θα ολοκληρώσουμε τη συνολική στρατηγική της χώρας για την κυβερνοασφάλεια.
Η πανδημία του κοροναϊού ανέδειξε παγκοσμίως την αξία της χρήσης ανοιχτών δεδομένων. Η χώρα μας βρίσκεται πίσω στον τομέα αυτόν. Ποια βήματα σκοπεύετε να κάνετε για τη διάθεση και αξιοποίηση των ανοιχτών δεδομένων;
Σκοπός μας είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε προς όφελος του πολίτη τον μεγάλο όγκο δεδομένων που έχει ο δημόσιος τομέας. Δεν μπορούμε να μιλάμε για τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, αν δεν έχουμε πολλά και καλά δεδομένα να επεξεργαστούμε. Προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζουμε θεματικά αποθετήρια δεδομένων στην Υγεία, στο περιβάλλον, στις μεταφορές και σε άλλους τομείς της οικονομίας. Τα ομαδοποιημένα και ανωνυμοποιημένα αυτά δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να αναβαθμιστούν οι παροχές προς τους πολίτες. Το ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων τεχνολογίας θα είναι αρωγός της Πολιτείας στην προσπάθεια αυτή.