Αγορά Rafale από την Ελλάδα: Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά στα γαλλικά μαχητικά
Οι εξαγγελίες που έκανε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απο το βήμα της ΔΕΘ το Σάββατο, επιβεβαίωσαν πλήρως το ρεπορτάζ της εφημερίδας Παραπολιτικά, σχετικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να προβεί σε αγορά απο τη Γαλλία 18 αεροσκαφών Rafale τα οποία θα δημιουργήσουν μια μοίρα στην Πολεμική Αεροπορία.
Παρόλο που η κίνηση να ανανεωθεί κατά ένα ποσοστό ο στόλος της Πολεμικής Αεροπορίας, και μάλιστα με ένα απο τα πιο σύγχρονα μαχητικά, είναι απο μόνη της θετική, ωστόσο υπάρχουν κάποια ερωτήματα τα οποία προκύπτουν απο την επικείμενη αγορά των γαλλικών αεροσκαφών.
Όσον αφορά το αεροσκάφος καθ’ αυτό, όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πρόκειται να αντικαταστήσει τα παλαιότερα mirage 2000 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, τα οποία είναι αεροσκάφη περίπου 30ετίας και για τα οποία δεν έχει γίνει, ούτε έχει προγραμματιστεί κάποια αναβάθμιση. Δεν θα πρέπει ωστόσο να συγχέονται με τα αναβαθμισμένα mirage 2000-5 mk2 τα οποία θα συνεχίσουν κατά πάσα πιθανότητα να συγκροτούν μια ανεξάρτητη μοίρα. Σχετικά με την αναλογία νέων και μεταχειρισμένων αεροσκαφών αλλά και τον χρόνο παράδοσης, φαίνεται πως η χώρα μας στα μέσα του 2021 θα προμηθευτεί τα πρώτα αεροσκάφη, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για 12 μεταχειρισμένα αεροσκάφη και 6 «του κουτιού».
Εάν συνυπολογίσουμε τον χρόνο εκπαίδευσης ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού της ΠΑ στον νέο τύπο αεροσκαφών, η νέα πλατφόρμα θα είναι έτοιμη και πλήρως επιχειρησιακή να ανοίξει τα φτερά της στο Αιγαίο, σε περίπου έναν χρόνο απο σήμερα. Τονίζεται πως το διάστημα αυτό είναι αρκετά σύντομο και αυτό συμβαίνει γιατί οι Έλληνες χειριστές έχουν εμπειρία σε γαλλικά αεροσκάφη (mirage).
Υπάρχουν όμως και κάποια ερωτήματα τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν, προκειμένου να αξιολογηθεί εάν η Πολεμική Αεροπορία θα έχει την δυνατότητα να εκμεταλευτεί το 100% των δυνατοτήτων αυτού του αεροσκάφους.
Πιο συγκεκριμένα οι πρώτες εκδόσεις του Rafale, το Rafale M με το οποίο εφοδιάστηκε πρώτο το γαλλικό ναυτικό έναντι της γαλλικής αεροπορίας, είναι εξοπλισμένες με το ραντάρ RBE2 PESA, δηλαδή ραντάρ παθητικής σάρωσης. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να δούμε εάν απο τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη θα επιλεχθούν αεροσκάφη με το συγκεκριμένο ραντάρ ή αντιθέτως με το πολύ περισσότερο αποτελεσμάτικό AESA που είναι ραντάρ ενεργητικής σάρωσης και υπάρχει στα πιο νέα Rafale.
Ένα ακόμα ερωτηματικό γεννάται απο τη μη διευκρίνιση του τύπου των αεροσκαφών. Εάν δηλαδή στην πλειονοτητά τους θα είναι Rafale C (μονοθέσια έκδοση), ή Rafale B (διθέσια έκδοση). Το συγκεκριμένο στοιχείο έχει μεγάλη σημασία καθώς το Rafale Β σε αντίθεση με άλλα διθέσια μαχητικά που χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, είναι πλήρως επειχηρισιακό και μάλιστα πολύ πιο αποτελεσματικό σε αποστολές κρούσης. Με λίγα λόγια, έχει ενδιαφέρον να δούμε εάν η πολεμική αεροπορία, και σε τι βαθμό, προορίζει την νέα πλατφόρμα για αποστολές αποκλειστικά αεροπορικής υπεροχής ή και για αποστολές κρούσης. Μια αναλογία 3/1 θα ήταν μάλλον ιδανική για την Πολεμική αεροπορία.
Το περισσότερο θετικό νέο σχετικά με την απόκτηση των νέων αεροσκαφών για την Πολεμική Αεροπορία είναι πως τα όπλα που υπάρχουν στην 114 Πτέρυγα Μάχης για τα ήδη υπάρχοντα mirage, είναι απολύτως συμβατά με τα Rafale. Το νέο όπλο που θα «κουβαλήσουν» μαζί τους και ταυτόχρονα αναβαθμίζει ποιοτικά την ΠΑ σε σχέση με την αντίστοιχη της Τουρκίας, είναι τα βλήματα METEOR, τα οποία έχουν την δυνατότητα εγκλοβισμού και βολής απο πολύ μεγάλη εμβέλεια, άνω των 45 ναυτικών μιλίων. Θα πρέπει ωστόσο να ξεκαθαριστεί ο αριθμός των βλημάτων αυτών καθώς παράγεται σε πολύ μικρούς αριθμούς λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου κόστους του. (περίπου 5 εκατ. Ευρώ/μονάδα).
Μια ακόμα λεπτομέρεια που θα πρέπει να διευκρινιστεί είναι εάν η χώρα μας θα παραλάβει μαζί με τα αεροσκάφη και το ατρακτίδιο στόχευσης στόχων επιφανείας Damocles, το οποίο πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες των Rafale σε αποστολές κρούσης.