Ελληνοφρένεια
Ελληνοφρένεια Θύμιος Καλαμούκης Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης
Κωστης-Χατζηδακης-e1589747630481
Πολιτική

Κωστής Χατζηδάκης στα Παραπολιτικά: Δεν αλλάζουν οι κόκκινες γραμμές έναντι της Τουρκίας

Περιθώριο για αλλαγές στη διάταξη για την εκτός σχεδίου δόμηση αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στα «Π» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκη

Θέλουμε να δώσουμε μια ευκαιρία στην ειρήνη. Αν η Τουρκία το καταλάβει, όλοι μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι. Αν όχι, οι κόκκινες γραμμές μας δεν πρόκειται να αλλάξουν!». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει στην Αγκυρα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης . Στη συνέντευξή του στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», ο κ. Χατζηδάκης εξηγεί πώς θα πετύχει την ανάπτυξη της ΔΕΗ και αφήνει περιθώριο για ορισμένες αλλαγές στη διάταξη για την εκτός σχεδίου δόμηση στο νομοσχέδιο που έχει φέρει το υπουργείο.

Από το 2002 έως το 2016 έγιναν εξήντα γύροι διερευνητικών συνομιλιών μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας. Δεν κατόρθωσαν να παραγάγουν έμπρακτα αποτελέσματα. Γιατί εκτιμάτε ότι ο διάλογος με την Αγκυρα μπορεί τώρα να οδηγήσει σε αποτέλεσμα και ποιο μπορεί να είναι αυτό;

Βεβαιότητες για το ποια θα είναι η έκβαση του διαλόγου με την Τουρκία δεν υπάρχουν. Σημειώθηκε, ωστόσο, μια πρόοδος με τις μεσολαβητικές προσπάθειες που έλαβαν χώρα και αποφασίσαμε να ξεκινήσουν οι διερευνητικές συνομιλίες.
Η Ελλάδα στρέφεται στην καθαρή ενέργεια ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Και έχουμε στόχο, το 2030, το 60% της ηλεκτροπαραγωγής να προέρχεται από ΑΠΕ
Το πώς θα πάει το πράγμα θα το αξιολογούμε κάθε μέρα και κάθε ώρα. Εισερχόμαστε, όμως, σε αυτόν τον διάλογο από αναβαθμισμένη θέση: Τόσο λόγω των συμφωνιών που συνάψαμε (συμφωνία για τον αγωγό EastMed, συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο για τις θαλάσσιες ζώνες) όσο και λόγω των σαφών δηλώσεων και κινήσεων στήριξης από τους συμμάχους μας. Ειδικά οι συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείχνουν τον δρόμο και στην Τουρκία. Αν μπορούν αυτές οι χώρες να συμφωνήσουν μαζί μας σε μια συγκεκριμένη βάση, γιατί όχι και η Τουρκία;
Θέλουμε να δώσουμε μια ευκαιρία στην ειρήνη. Αν η Τουρκία το καταλάβει, όλοι μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι. Αν όχι, οι κόκκινες γραμμές μας δεν πρόκειται να αλλάξουν!

Η ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο έχει οδηγήσει σε νέα ένταση την τελευταία πενταετία στην περιοχή και είναι «κοινό μυστικό» ότι προκαλεί τον εκνευρισμό της Τουρκίας. Ο αγωγός EastMed Ισραήλ Κύπρου Ελλάδας πότε θα προχωρήσει και πώς θα χρηματοδοτηθεί;

Βρισκόμαστε στη φάση υλοποίησης της τελικής μελέτης σκοπιμότητας, η οποία αισιοδοξούμε ότι θα οδηγήσει στη λήψη θετικής επενδυτικής απόφασης έως το 20222023. Το συνολικό κόστος της παρούσας φάσης του έργου (μελέτες και έρευνες) ανέρχεται σε σχεδόν 70 εκατ. ευρώ και έχει καλυφθεί πλήρως από ευρωπαϊκούς πόρους και από το φορέα υλοποίησης (IGI Poseidon). Ο EastMed, λοιπόν, προχωρά και αυτό είναι απτή απόδειξη ότι προστατεύουμε τα συμφέροντά μας στην Ανατολική Μεσόγειο μέσω ενός έργου που προωθεί την περιφερειακή συνεργασία και ανάπτυξη. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το EastMed Gas Forum (Φόρουμ Αερίου Νοτιοανατολικής Μεσογείου), στο οποίο συμμετέχουν επίσης η Αίγυπτος, η Ιταλία, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Ιορδανία και η Παλαιστίνη. Συνυπέγραψα, μάλιστα, την περασμένη Τρίτη, σε ειδική διαδικτυακή τελετή, τη μετεξέλιξη του Forum σε Διεθνή Οργανισμό.

Πάμε στην αμιγώς εσωτερική επικαιρότητα. Σε λίγες ημέρες λήγει η προθεσμία τακτοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων. Δεσμεύεστε ότι είναι το τελευταίο τέτοιο καθεστώς;

Στο ζήτημα των αυθαιρέτων η Πολιτεία έχει κάνει το χρέος της και με το παραπάνω. Με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, δόθηκαν παρατάσεις συνολικής διάρκειας 10 ετών! Εγώ μόνο έχω δώσει δύο παρατάσεις διάρκειας 9 μηνών. Στις 30 Σεπτεμβρίου λήγει, λοιπόν, η προθεσμία τακτοποίησης αυθαιρέτων με το ισχύον καθεστώς. Αυτό σημαίνει ότι τα «βαριά» αυθαίρετα της κατηγορίας 5 δεν θα μπορούν να τακτοποιηθούν ύστερα από αυτή την ημερομηνία. Ενώ η τακτοποίηση των αυθαιρέτων των υπόλοιπων κατηγοριών θα μπορεί να γίνει μόνο πληρώνοντας προσαυξημένα ποσά τακτοποίησης. Μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση απαιτείται μόνο αίτηση του μηχανικού και καταβολή του σχετικού παραβόλου δίνονται 18 μήνες για την ηλεκτρονική υποβολή των δικαιολογητικών. Οσοι έχουν, λοιπόν, αυθαίρετες ιδιοκτησίες που τακτοποιούνται, ας κάνουν αυτό που τους ζητάει η Πολιτεία. Οι ατελείωτες παρατάσεις δεν οδηγούν πουθενά.

Οι περιορισμοί στην εκτός σχεδίου δόμηση έχουν συναντήσει αντιδράσεις από ιδιοκτήτες οικοπέδων. Θα προχωρήσετε ως έχει με τη διάταξη αυτή ή σχεδιάζετε κάποιες αλλαγές;

Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι όσα λέγονται περί δήθεν απαλλοτρίωσης της οικοπέδων κάτω των 4 στρεμμάτων δεν είναι παρά fake news! Διότι ξεκινάμε τη μαζική εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) σε όλη τη χώρα με προτεραιότητα στις τουριστικές και νησιωτικές περιοχές, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη. Παράλληλα, επιτρέπουμε τις παρεκκλίσεις για ακόμα δύο χρόνια και με δεδομένο ότι η οικοδομική άδεια εφόσον εκδοθεί ισχύει για τέσσερα χρόνια, δίνουμε συνολικά έξι χρόνια στους ιδιοκτήτες να χτίσουν. Αυτά τα δύο, δηλαδή η μαζική εκπόνηση των ΤΠΣ μαζί με τη δυνατότητα έκδοσης οικοδομικής άδειας, ακυρώνουν ουσιαστικά τη συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση. Ακούμε, φυσικά, τις ενστάσεις, όπως, π.χ., για τις δημοτικές και τοπικές οδούς. Θα γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι διατάξεις του νομοσχεδίου (Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, μεταφορά συντελεστή δόμησης, νέο καθεστώς στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις) βάζουν τέλος στην πολεοδομική αναρχία, που έχει οδηγήσει στη σταδιακή απαξίωση της περιουσίας των πολιτών, και βάζουν τα θεμέλια για αύξηση της αξίας της!

Πώς θα μπορέσει η ΔΕΗ να σταθεί ανταγωνιστικά έναντι των μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών;

Από την πρώτη μέρα δείξαμε ότι θέλουμε μια ΔΕΗ ανταγωνιστική, προς όφελος της ίδιας, των εργαζομένων της και, κυρίως, των καταναλωτών. Και το πετυχαίνουμε: Με τα έκτακτα μέτρα του Σεπτεμβρίου του 2019 απέφυγε τη χρεοκο πία. Ενώ με τον νόμο 4643/2019 την απελευθερώσαμε από την κρατική γραφειοκρατία, καταργώντας παράλληλα τη μονιμότητα για τους νεοπροσλαμβανομένους. Η θετική πορεία της επιχείρησης αντικατοπτρίζεται στα οικονομικά της αποτελέσματα. Εχει, ωστόσο, ακόμη δρόμο να διανύσει. Συνεχίζουμε: Με την απολιγνιτοποίηση, καθώς ο λιγνίτης είναι πλέον πολύ ακριβό καύσιμο και ζημιώνει τη ΔΕΗ. Με τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, που θα είναι μια ισχυρή ταμειακή ένεση για την επιχείρηση. Με το άνοιγμα της ΔΕΗ στις ΑΠΕ μέσω των συμφωνιών που έχει συνάψει με ισχυρούς παίκτες της αγοράς.

Το κόστος της ενέργειας εξακολουθεί να είναι υψηλό για τις βιομηχανίες και σχεδόν απαγορευτικό για επενδύσεις με ενεργοβόρο χαρακτήρα. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας;

Την πρώτη χρονιά λειτουργήσαμε «πυροσβεστικά», για να αποφύγουμε τα χειρότερα για τη ΔΕΗ. Τα καταφέραμε. Απλουστεύσαμε, επίσης, σημαντικά την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Βάλαμε, όμως, και τα θεμέλια για την απελευθέρωση της αγοράς με την προετοιμασία για το λεγόμενο «target model». Είναι ένα μοντέλο για απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που ισχύει σε όλες τις άλλες 26 χώρες της Ε.Ε. Τώρα, που έχουν μπει οι βάσεις, θα προχωρήσουμε πιο δυναμικά για την απελευθέρωση της αγοράς, με βασικό στόχο ακριβώς να πέσει το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας. Τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους απλούς καταναλωτές. Δεν είναι τιμητικό για την Ελλάδα ότι μια σειρά στρεβλώσεις και δογματισμοί έχουν οδηγήσει να έχουμε την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη. Προχωρούμε, λοιπόν, στην εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού μοντέλου για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, με το βλέμμα στραμμένο στο συμφέρον του καταναλωτή. Είναι απολύτως θεμιτό οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας κάθε μορφής να έχουν κέρδη. Δεν είναι, όμως, καθόλου θεμιτό να έχουν υπερκέρδη εις βάρος της εθνικής οικονομίας, της ανάπτυξης και των καταναλωτών!

Πώς σκοπεύετε να υπερκεράσετε τις αντιδράσεις ορισμένων τοπικών κοινωνιών στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην περιοχή τους;

Ορισμένοι συμπολίτες μας έχουν διαφορετική αντίληψη και το σέβομαι. Αναρωτιέμαι όμως: Πώς είναι δυνατόν να ενοχλούν τόσο πολύ οι ανεμογεννήτριες ή τα φωτοβολταϊκά και να μην ενοχλούν τα φουγάρα των εργοστασίων λιγνίτη στην ηπειρωτική Ελλάδα και οι μονάδες που καίνε ντίζελ και μαζούτ στα νησιά μας; Αυτά πάμε να κλείσουμε. Η Ελλάδα στρέφεται στην καθαρή ενέργεια ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Και έχουμε στόχο το 2030 το 60% της ηλεκτροπαραγωγής να προέρχεται από ΑΠΕ. Αυτό, φυσικά, θα γίνει συντεταγμένα και με κανόνες. Στη βάση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τις ΑΠΕ, που είναι νόμος του κράτους. Ενώ υπάρχει και ο έλεγχος του Συμβουλίου της Επικρατείας, που είναι γνωστό για την περιβαλλοντική του ευαισθησία. Είναι, όμως, θέμα τελικά απλής λογικής. Αν αποκλείσουμε τον λιγνίτη, το πετρέλαιο και μεσοπρόθεσμα και το φυσικό αέριο, αλλά αποκλείσουμε και τις ΑΠΕ, τότε μας μένουν μόνο... τα κεριά!

Βάζετε έναν πολύ φιλόδοξο στόχο, να μειωθεί το ποσοστό ταφής των απορριμμάτων από το 80% σήμερα στο 10% μέχρι το 2030. Πώς μπορεί να γίνει πράξη αυτό;

Είναι πράγματι φιλόδοξος στόχος. Αλλά ταυτόχρονα και μια ευρωπαϊκή πολιτική. Η Ελλάδα έχει μείνει δεκαετίες πίσω στη διαχείριση των απορριμμάτων και πρέπει να καλύψει το χαμένο έδαφος. Για αυτό, έχουμε καταρτίσει το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ): Τρέχουμε τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων μέσα στο 2020 (ενώ σήμερα λειτουργούν μόνο 6!). Ενισχύουμε τη χωριστή συλλογή με 4 ρεύματα ανακύκλωσης (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο). Αναπτύσσουμε τον καφέ κάδο (βασικά για τα τρόφιμα) σε όλη την Ελλάδα μέχρι το τέλος του 2022. Αυξάνουμε και αναβαθμίζουμε τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ). Και προωθούμε την ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. Είμαστε αποφασισμένοι να πετύχουμε τους στόχους μας στη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς είναι θέμα εθνικού φιλότιμου..

Δημσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου

Aποδοχή Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies της Google ή/και άλλων παρόχων διαφήμισης για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Διαβάστε περισσότερα