Ζαχαράκη στα Παραπολιτικά: Εξωσχολικές παρεμβάσεις στις σχολικές καταλήψεις
Μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας δεν θα βρίσκονται παρά ελάχιστα σχολεία σε κατάληψη», εκτιμά η Σοφία Ζαχαράκη, υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η κ. Ζαχαράκη εκφράζει τη βεβαιότητα ότι «υπάρχουν εξωσχολικές παρεμβάσεις στις καταλήψεις» και προαναγγέλλει προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών με ολιγόμηνες συμβάσεις, για να καλύψουν την απουσία των εκπαιδευτικών που εντάσσονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου και θα πρέπει να παραμείνουν σπίτι.
Εκτιμάτε ότι οι καταλήψεις σε σχολεία βαίνουν φθίνουσες ή αυξανόμενες; Θα προχωρήσετε σε διάλογο με εκπροσώπους των μαθητών;
Ο αριθμός των υπό κατάληψη σχολείων έχει μειωθεί περισσότερο από 70% και εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας δεν θα βρίσκονται παρά ελάχιστα σχολεία σε κατάληψη. Είναι πολύ σημαντικό να επιστρέψουν τα παιδιά μας στο σχολείο και να αναπληρώσουν τις ώρες και τα κενά που αφήνει όλη η προηγούμενη περίοδος. Αναφορικά με τον διάλογο, έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ότι γίνεται πάντα με τα σχολεία ανοιχτά και ήδη σε πολλά από αυτά εκπαιδευτικοί και διευθυντές συζητούν με τους μαθητές για ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας του σχολείου τους. Ομως, μια και αναφέρατε το θέμα των μαθητών, η κυβέρνηση αυτή εκλέχθηκε για να εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των Ελλήνων, και ειδικά των μεγάλων, σιωπηρών πλειοψηφιών. Ετσι και στα σχολεία, η μεγάλη, αλλά σιωπηρή πλειοψηφία των μαθητών δεν συμμετέχει στις καταλήψεις, γιατί αντιλαμβάνεται ότι η κατάληψη δεν είναι η λύση σε αιτήματα που σε πολλές περιπτώσεις ορθώς θίγονται. Αντίθετα, με τις καταλήψεις επιτείνονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες, αφού πολλά παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να ενισχυθούν αλλιώς, τη στιγμή που τα σχολεία παραμένουν κλειστά.
Πώς κρίνετε τη στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης έναντι των κινητοποιήσεων αυτών ενός μέρους της μαθητικής κοινότητας;
Αν κάποιο κόμμα εκτιμά ότι υπηρετεί καλύτερα τον ρόλο του κάνοντας τον πρωτεργάτη των καταλήψεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την όξυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, αυτό το αφήνω στην κρίση των πολιτών. Σίγουρα, υπάρχουν εξωσχολικές παρεμβάσεις στις καταλήψεις. Αλλωστε, οι πολιτικοί φορείς που έσπευσαν να τις στηρίξουν δεν το κρύβουν. Επιτρέψτε μου, όμως, ένα προσωπικό σχόλιο. Η Παιδεία δεν μπορεί να είναι, ούτε να γίνεται προνομιακό πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων. Στην Παιδεία το επίκεντρο είναι το παιδί και η φροντίδα για το παιδαγωγικό αλλά και το ψυχοκοινωνικό αποτύπωμα που αφήνει η μαθησιακή διαδικασία τους μαθητές και τις μαθήτριές μας. Εκεί πρέπει να επικεντρωνόμαστε και στο να τους παρέχουμε τα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να βρεθούν στην πρωτοπορία της εποχής τους.
Υπάρχει τρόπος για μείωση των μαθητών σε σχολικές αίθουσες όσο θα διαρκεί η πανδημία;
Δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεθούν χώροι για να στεγαστούν τμήματα και να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, όπως γνωρίζουν καλά τα στελέχη Εκπαίδευσης καθώς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την οποία συνεργαζόμαστε για λύσεις σε θέματα σχολικής στέγης, όπως στο σημαντικό θέμα της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Είμαστε σε συνεχή συνεργασία με όλους τους δημάρχους και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν από μεριάς του υπουργείου Παιδείας για να βελτιώνουμε τις συνθήκες στις οποίες λειτουργούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μας.
Πόσα είναι τελικά τα κενά σε εκπαιδευτικούς στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και πώς θα καλυφθούν;
Σε χρόνους- ρεκόρ, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, προχωρήσαμε σε 44.034 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού, καθώς και σε διορισμό νέων μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία μας για πρώτη φορά έπειτα από δέκα χρόνια. Είναι οι περισσότερες προσλήψεις που έχουν γίνει σε μία εκπαιδευτική χρονιά αρχές Οκτωβρίου, αλλά δεν σταματάμε εκεί, αφού είναι μια δυναμική διαδικασία, ειδικά φέτος, με τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν. Για παράδειγμα, τις επόμενες ημέρες αναμένονται οι ολιγόμηνες συμβάσεις αναπληρωτών που θα καλύψουν την απουσία των εκπαιδευτικών που εντάσσονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου και θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι. Με αυτές τις προσλήψεις καλύπτουμε τις ανάγκες στα σχολεία μας σε όλη την Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις νέων κενών από ασθένειες ή απρόβλεπτα γεγονότα, που μπορούν να προκαλέσουν την απουσία εκπαιδευτικού. Επιπλέον των παραπάνω προσλήψεων, επιτρέψτε μου να σταθώ στις 2.800 προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που θα έχουν γίνει μέχρι τέλος Οκτωβρίου. Μια πραγματικά μεγάλη τομή στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφού εντάσσονται ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στη γενική εκπαίδευση, σε μια χρονιά, μάλιστα, που η ανάγκη για περαιτέρω θωράκιση της σχολικής κοινωνικής κοινότητας και ειδικά των μαθητών είναι πιο κρίσιμη από ποτέ. Κι αυτό έρχεται να προστεθεί στους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα ΕΠΑ.Λ., ένα πρόγραμμα που θα συνεχιστεί και θα διευρυνθεί φέτος στα επαγγελματικά σχολεία της χώρας μας.
Πότε θα παραδοθούν υφασμάτινες μάσκες σε όλους τους μαθητές, στις κατάλληλες διαστάσεις;
Οπως ανακοίνωσε η ΚΕΔΕ, εστάλησαν από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας στην ΚΕΔΕ οι νέες προδιαγραφές. Η διαδικασία θα προχωρήσει ώστε οι μάσκες να παραδοθούν στα σχολεία μας το συντομότερο δυνατό.
Εκτιμάτε ότι οι καταλήψεις σε σχολεία βαίνουν φθίνουσες ή αυξανόμενες; Θα προχωρήσετε σε διάλογο με εκπροσώπους των μαθητών;
Ο αριθμός των υπό κατάληψη σχολείων έχει μειωθεί περισσότερο από 70% και εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας δεν θα βρίσκονται παρά ελάχιστα σχολεία σε κατάληψη. Είναι πολύ σημαντικό να επιστρέψουν τα παιδιά μας στο σχολείο και να αναπληρώσουν τις ώρες και τα κενά που αφήνει όλη η προηγούμενη περίοδος. Αναφορικά με τον διάλογο, έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ότι γίνεται πάντα με τα σχολεία ανοιχτά και ήδη σε πολλά από αυτά εκπαιδευτικοί και διευθυντές συζητούν με τους μαθητές για ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας του σχολείου τους. Ομως, μια και αναφέρατε το θέμα των μαθητών, η κυβέρνηση αυτή εκλέχθηκε για να εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των Ελλήνων, και ειδικά των μεγάλων, σιωπηρών πλειοψηφιών. Ετσι και στα σχολεία, η μεγάλη, αλλά σιωπηρή πλειοψηφία των μαθητών δεν συμμετέχει στις καταλήψεις, γιατί αντιλαμβάνεται ότι η κατάληψη δεν είναι η λύση σε αιτήματα που σε πολλές περιπτώσεις ορθώς θίγονται. Αντίθετα, με τις καταλήψεις επιτείνονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες, αφού πολλά παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να ενισχυθούν αλλιώς, τη στιγμή που τα σχολεία παραμένουν κλειστά.
Πώς κρίνετε τη στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης έναντι των κινητοποιήσεων αυτών ενός μέρους της μαθητικής κοινότητας;
Αν κάποιο κόμμα εκτιμά ότι υπηρετεί καλύτερα τον ρόλο του κάνοντας τον πρωτεργάτη των καταλήψεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την όξυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, αυτό το αφήνω στην κρίση των πολιτών. Σίγουρα, υπάρχουν εξωσχολικές παρεμβάσεις στις καταλήψεις. Αλλωστε, οι πολιτικοί φορείς που έσπευσαν να τις στηρίξουν δεν το κρύβουν. Επιτρέψτε μου, όμως, ένα προσωπικό σχόλιο. Η Παιδεία δεν μπορεί να είναι, ούτε να γίνεται προνομιακό πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων. Στην Παιδεία το επίκεντρο είναι το παιδί και η φροντίδα για το παιδαγωγικό αλλά και το ψυχοκοινωνικό αποτύπωμα που αφήνει η μαθησιακή διαδικασία τους μαθητές και τις μαθήτριές μας. Εκεί πρέπει να επικεντρωνόμαστε και στο να τους παρέχουμε τα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να βρεθούν στην πρωτοπορία της εποχής τους.
Υπάρχει τρόπος για μείωση των μαθητών σε σχολικές αίθουσες όσο θα διαρκεί η πανδημία;
Δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεθούν χώροι για να στεγαστούν τμήματα και να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, όπως γνωρίζουν καλά τα στελέχη Εκπαίδευσης καθώς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την οποία συνεργαζόμαστε για λύσεις σε θέματα σχολικής στέγης, όπως στο σημαντικό θέμα της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Είμαστε σε συνεχή συνεργασία με όλους τους δημάρχους και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν από μεριάς του υπουργείου Παιδείας για να βελτιώνουμε τις συνθήκες στις οποίες λειτουργούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μας.
Πόσα είναι τελικά τα κενά σε εκπαιδευτικούς στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και πώς θα καλυφθούν;
Σε χρόνους- ρεκόρ, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, προχωρήσαμε σε 44.034 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού, καθώς και σε διορισμό νέων μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία μας για πρώτη φορά έπειτα από δέκα χρόνια. Είναι οι περισσότερες προσλήψεις που έχουν γίνει σε μία εκπαιδευτική χρονιά αρχές Οκτωβρίου, αλλά δεν σταματάμε εκεί, αφού είναι μια δυναμική διαδικασία, ειδικά φέτος, με τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν. Για παράδειγμα, τις επόμενες ημέρες αναμένονται οι ολιγόμηνες συμβάσεις αναπληρωτών που θα καλύψουν την απουσία των εκπαιδευτικών που εντάσσονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου και θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι. Με αυτές τις προσλήψεις καλύπτουμε τις ανάγκες στα σχολεία μας σε όλη την Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις νέων κενών από ασθένειες ή απρόβλεπτα γεγονότα, που μπορούν να προκαλέσουν την απουσία εκπαιδευτικού. Επιπλέον των παραπάνω προσλήψεων, επιτρέψτε μου να σταθώ στις 2.800 προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που θα έχουν γίνει μέχρι τέλος Οκτωβρίου. Μια πραγματικά μεγάλη τομή στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφού εντάσσονται ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στη γενική εκπαίδευση, σε μια χρονιά, μάλιστα, που η ανάγκη για περαιτέρω θωράκιση της σχολικής κοινωνικής κοινότητας και ειδικά των μαθητών είναι πιο κρίσιμη από ποτέ. Κι αυτό έρχεται να προστεθεί στους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα ΕΠΑ.Λ., ένα πρόγραμμα που θα συνεχιστεί και θα διευρυνθεί φέτος στα επαγγελματικά σχολεία της χώρας μας.
Πότε θα παραδοθούν υφασμάτινες μάσκες σε όλους τους μαθητές, στις κατάλληλες διαστάσεις;
Οπως ανακοίνωσε η ΚΕΔΕ, εστάλησαν από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας στην ΚΕΔΕ οι νέες προδιαγραφές. Η διαδικασία θα προχωρήσει ώστε οι μάσκες να παραδοθούν στα σχολεία μας το συντομότερο δυνατό.