Για εμφανή αλλαγή στάσης της βρετανικής κυβέρνησης έναντι του πάγιου αιτήματος της Ελλάδας για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενών κάνει λόγο σε δημοσίευμά του ο Guardian.

 Συγκεκριμένα, το δημοσίευμα σημειώνει πως η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον δείχνει να «μαλακώνει τη στάση της» απέναντι στην διαρκή θέση της χώρας μας για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

  Το βρετανικό δημοσίευμα με αφορμή τη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Μπόρις Τζόνσον στην Ντάουνινγκ Στριτ, σημείωνε πως η «βρετανική κυβέρνηση έχει αντισταθεί εδώ και καιρό στην ιδέα της επιστροφής των 80 μέτρων μνημειακής ζωφόρου που πριονίστηκαν από τον Παρθενώνα το 1802 με εντολή του λόρδου Έλγιν, τότε πρεσβευτή της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τα οποία παραμένουν στο Λονδίνο. Άλλα 50 μέτρα παραμένουν στην Αθήνα, ενώ άλλα τμήματα βρίσκονται σε μουσεία σε όλη την Ευρώπη».

 Οι δηλώσεις Τζόνσον για τα γλυπτά του Παρθενώνα

Μάλιστα, το δημοσίευμα παραθέτει και τις δηλώσεις του Μπόρις Τζόνσον τον περασμένο Μάιο στην ελληνική εφημερίδα «Τα Νέα», όταν και έλεγε πως η θέση της χώρας του παραμένει η ίδια (αρνητική) παρά τα «έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού».

 «Η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή, μακροχρόνια θέση για τα γλυπτά, η οποία είναι ότι αποκτήθηκαν νόμιμα από τον Λόρδο Έλγιν σύμφωνα με τους κατάλληλους νόμους της εποχής και ανήκουν νόμιμα στους διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου από την απόκτησή τους» έλεγε τότε ο Μπόρις Τζόνσον.

 Αλλάζει τον τόνο η βρετανική κυβέρνηση

Όταν όμως ο εκπρόσωπος του Τζόνσον ερωτήθηκε την Τρίτη ποιο θα είναι το μήνυμα προς τον Μητσοτάκη αναφορικά με το θέμα στην μεταξύ τους συνάντηση, είπε: «Δεν θα προκαταλάβω τη συνάντησή τους, προφανώς, αλλά η κατοχή των μαρμάρων είναι ένα θέμα που αφορά καθαρά το μουσείο. Δεν είναι θέμα της βρετανικής κυβέρνησης».

 Μάλιστα, ο Guardian, σημειώνει πως αυτή τη τοποθέτηση αποτελεί προφανή αλλαγή της θέσης του Ηνωμένου Βασιλείου για το θέμα αυτό. Ο εκπρόσωπος του Μπόρις Τζόνσον, σε ερώτηση αναφορικά με την διαφορετική τοποθέτηση, επανέλαβε: «Το Βρετανικό Μουσείο λειτουργεί ανεξάρτητα από την κυβέρνηση. Είναι ελεύθερο, δικαίως, από πολιτικές παρεμβάσεις. Οποιεσδήποτε αποφάσεις σχετικά με τις συλλογές λαμβάνονται από τους διαχειριστές του μουσείου, και οποιοδήποτε ζήτημα σχετικά με τη θέση των γλυπτών του Παρθενώνα είναι θέμα που τους αφορά».

258219410_10158642387907725_725186669622391033_n

 Τι απαντά ο Κυριάκος Μητσοτάκης στους επίμονους Βρετανούς βουλευτές

Όπως αναφέρει ο Guardian, η «φαινομενική αλλαγή στην προσέγγιση είναι πιθανό να αναζωπυρώσει την ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την επιστροφή από τα μουσεία αντικειμένων που έχουν ληφθεί από άλλες χώρες κατά τη διάρκεια της αποικιοκρατίας, στην οποία οι υπουργοί του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν μέχρι στιγμής αντισταθεί με το σύνθημα "διατηρήστε και εξηγήστε"».

 Απαντώντας πάντως στο επιχείρημα των Βρετανών βουλευτών πως τυχόν επιστροφή των Μαρμάρων θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για διεκδίκηση και άλλων εκθεμάτων από άλλες χώρες, μέσω των FT, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέμεινε πως η υπόθεση των γλυπτών του Παρθενώνα είναι «ιδιαίτερη περίπτωση».

 Ποια η πάγια θέση του Βρετανικού Μουσείου

Η πάγια θέση του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο και εκθέτει τα μάρμαρα του Παρθενώνα αφότου αυτά αποκτήθηκαν από το βρετανικό κράτος είναι πως αυτά «αποκτήθηκαν νόμιμα, με τον Έλγιν να λαμβάνει την επίσημη συγκατάθεση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία κυβερνούσε την Αθήνα».

 Συγκεκριμένα, στην ιστοσελίδα του μουσείου σημειώνεται: «Οι ενέργειές του διερευνήθηκαν διεξοδικά από μια κοινοβουλευτική ειδική επιτροπή το 1816 και διαπιστώθηκε ότι ήταν απολύτως νόμιμες, πριν τα γλυπτά εισέλθουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου με πράξη του κοινοβουλίου».

 Ωστόσο, από τη μία τα έγγραφα που υποστηρίζει πως είχε ο Έλγιν και αποδεικνύουν την αδειοδοτημένη απόσπαση των μαρμάρων έχουν μυστηριωδώς χαθεί, ενώ από την άλλη αμφισβητείται ακόμη και η εγκυρότητά τους.

 Το «καρφί» του Guardian για τη συντήρηση των γλυπτών

Είναι πολύ ενδιαφέρον πως το δημοσίευμα σημειώνει ότι οι εργασίες συντήρησης στο Βρετανικό Μουσείο και η πανδημία εμπόδισαν την έκθεση των μαρμάρων του Παρθενώνα στο κοινό για σχεδόν ένα χρόνο, την ώρα που το Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για να στεγάσει τα κλασικά γλυπτά στους πρόποδες του μνημείου στην Αθήνα, άνοιξε ξανά τον Μάιο.