Νότης Μηταράκης: Εγγύηση διαρκούς αποσυμφόρησης των νησιών και των αστικών κέντρων η σύμβαση μετακινήσεων
Τι ανέφερε ο υπουργός Μετανάστευσης στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής
Τη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής ενημέρωσε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης σχετικά με το έργο «Παροχή υπηρεσιών μετακινήσεων Πολιτών Τρίτων Χωρών (ΠΤΧ)», πριν από τη σύναψη της σχετικής σύμβασης.
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, απευθυνόμενος στα μέλη της Επιτροπής, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι με το συγκεκριμένο έργο δημιουργείται ένας «διάδρομος αποσυμφόρησης για ολόκληρη τη χώρα, από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα και από την ηπειρωτική Ελλάδα προς το εξωτερικό. Ένας διάδρομος που θα αξιοποιηθεί περαιτέρω και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης για το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου», συμπληρώνοντας πως «η Ελλάδα επιδιώκει να εμπεδωθεί η αλληλεγγύη ως βασικό στοιχείο του νέου Συμφώνου και να διαμορφωθεί σταδιακά ένας κοινός χώρος προστασίας στην Ε.Ε. Αυτό σημαίνει μετακινήσεις εντός της ηπείρου με ταχύτητα και ευελιξία. Ό,τι, δηλαδή, μας προσφέρει η συμφωνία-πλαίσιο που συζητάμε σήμερα».
Ο Υπουργός κατά τη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε και στην κυβερνητική δέσμευση διαρκούς και συνεπούς αποσυμφόρησης των νησιών επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι: «με την σύμβαση μετακινήσεων και το δίκτυο δομών που λειτουργεί ήδη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε συνεπείς προς την δέσμευση μας ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητας τους».
Ο κ. Μηταράκης τόνισε τη στρατηγική αποσυμφόρησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «δίνεται έμφαση», υπογραμμίζοντας «το κλείσιμο της δομής του Ελαιώνα και τη μεταφορά των διαμενόντων στο Σχιστό, αλλά και τον τερματισμό του προγράμματος ESTIA. Από 16 Απριλίου 2022, οι θέσεις του προγράμματος στέγασης θα περιοριστούν σε 10.000 από 27.000 που διέθετε το 2021, με προοπτική το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022».
Παράλληλα, ανέλυσε τα θετικά αποτελέσματα της σύμβασης τονίζοντας ότι εξασφαλίζει «την ισορροπημένη κατανομή των αιτούντων άσυλο σε όλη τη χώρα κάτω από το στόχο του 1 % ανά περιφέρεια», χαρακτηρίζοντάς την ως κρίσιμη για μετακινήσεις στο εξωτερικό, βάσει του Κανονισμού του Δουβλίνου.
Αναφορικά με τους όρους της σύμβασης, ο κ. Μηταράκης είπε ότι «πραγματοποιήθηκε ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, βάσει του άρθρου 27 του ν. 4412/2016, με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά, με διάρκεια τέσσερα έτη, με συνολική ετήσια αξία 7.741.244, με δικαίωμα προαίρεσης έως 30% της συμβατικής αξίας, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από ενωσιακούς πόρους».
Ο διαγωνισμός, όπως επεσήμανε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, για τις μετακινήσεις πολιτών τρίτων χωρών καλύπτει τις ακόλουθες ανάγκες:
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, απευθυνόμενος στα μέλη της Επιτροπής, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι με το συγκεκριμένο έργο δημιουργείται ένας «διάδρομος αποσυμφόρησης για ολόκληρη τη χώρα, από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα και από την ηπειρωτική Ελλάδα προς το εξωτερικό. Ένας διάδρομος που θα αξιοποιηθεί περαιτέρω και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης για το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου», συμπληρώνοντας πως «η Ελλάδα επιδιώκει να εμπεδωθεί η αλληλεγγύη ως βασικό στοιχείο του νέου Συμφώνου και να διαμορφωθεί σταδιακά ένας κοινός χώρος προστασίας στην Ε.Ε. Αυτό σημαίνει μετακινήσεις εντός της ηπείρου με ταχύτητα και ευελιξία. Ό,τι, δηλαδή, μας προσφέρει η συμφωνία-πλαίσιο που συζητάμε σήμερα».
Ο Υπουργός κατά τη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε και στην κυβερνητική δέσμευση διαρκούς και συνεπούς αποσυμφόρησης των νησιών επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι: «με την σύμβαση μετακινήσεων και το δίκτυο δομών που λειτουργεί ήδη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε συνεπείς προς την δέσμευση μας ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητας τους».
Ο κ. Μηταράκης τόνισε τη στρατηγική αποσυμφόρησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «δίνεται έμφαση», υπογραμμίζοντας «το κλείσιμο της δομής του Ελαιώνα και τη μεταφορά των διαμενόντων στο Σχιστό, αλλά και τον τερματισμό του προγράμματος ESTIA. Από 16 Απριλίου 2022, οι θέσεις του προγράμματος στέγασης θα περιοριστούν σε 10.000 από 27.000 που διέθετε το 2021, με προοπτική το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022».
Παράλληλα, ανέλυσε τα θετικά αποτελέσματα της σύμβασης τονίζοντας ότι εξασφαλίζει «την ισορροπημένη κατανομή των αιτούντων άσυλο σε όλη τη χώρα κάτω από το στόχο του 1 % ανά περιφέρεια», χαρακτηρίζοντάς την ως κρίσιμη για μετακινήσεις στο εξωτερικό, βάσει του Κανονισμού του Δουβλίνου.
Αναφορικά με τους όρους της σύμβασης, ο κ. Μηταράκης είπε ότι «πραγματοποιήθηκε ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, βάσει του άρθρου 27 του ν. 4412/2016, με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά, με διάρκεια τέσσερα έτη, με συνολική ετήσια αξία 7.741.244, με δικαίωμα προαίρεσης έως 30% της συμβατικής αξίας, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από ενωσιακούς πόρους».
Ο διαγωνισμός, όπως επεσήμανε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, για τις μετακινήσεις πολιτών τρίτων χωρών καλύπτει τις ακόλουθες ανάγκες:
- Οδικές μετακινήσεις πάσης φύσεως εντός των νήσων Λέσβου, Χίου, Σάμου, Κω και Λέρου
- Ακτοπλοϊκές μετακινήσεις από τα νησιά στην ενδοχώρα
- Οδικές Μετακινήσεις πάσης φύσεως στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη
- Αεροπορικές μετακινήσεις στα πλαίσια του Δουβλίνου από την Ελλάδα προς το Εξωτερικό, αφού ολοκληρωθεί η υφιστάμενη αντίστοιχη σύμβαση που έχει σήμερα το Υπουργείο.