«Η Ελλάδα δημιουργεί ανάχωμα στις τουρκικές απειλές, ενισχύοντας τις διεθνείς συμμαχίες, τις διπλωματικές σχέσεις και τις αμυντικές συμφωνίες με άλλα κράτη που μπορούν να τη βοηθήσουν», δήλωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Secret» με τον Παναγιώτη Τζένο.

Ο κ. Κατσαφάδος τόνισε επίσης ότι δεν μπορεί να μπει στο μυαλό του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, για το εάν αυτά που κάνει είναι για εσωτερικούς ή εξωτερικούς λόγους.

Επιπλέον, σημείωσε πως η Ελλάδα θωρακίζει την άμυνα της και είναι ανοιχτή στο διάλογο, ενώ είπε πως «συζήτηση με το πιστόλι στον κρόταφο δεν γίνεται».

«Ναυμαχίες»

Ο υφυπουργός είπε μάλιστα χαρακτηριστικά πως καθημερινά στα νερά του Αιγαίου «διεξάγονται ναυμαχίες» και ότι το λιμενικό φυλάσσει τα σύνορα σε 24ωρη βάση. Επίσης, επανέλαβε πως στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια η μεσοσταθμική αύξηση ήταν 20% με 25%.



Αναλυτικά η συνέντευξη

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις: Δεν είναι θέμα τελευταίων ημερών όλη αυτή η εμπρηστική ρητορική της Τουρκίας, μιλάμε για τους τελευταίους μήνες από εκεί και πέρα δεν μπορώ να μπω στο μυαλό του κ. Ερντογάν, δεν μπορώ να ξέρω γιατί το κάνει, αν το κάνει για εσωτερικούς ή εξωτερικούς λόγους, αν το κάνει γιατί έχει εκλογές, αν το κάνει γιατί τον πιέζει η αντιπολίτευση, αν το κάνει γιατί τα πιστεύει, αν είναι σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αποσταθεροποιήσεις μαζί με τον κ. Πουτιν. Δεν μπορώ να ξέρω γιατί το κάνει, βλέπω τι πρέπει να κάνουμε εμείς για να δημιουργήσουμε ένα τείχος και ένα ανάχωμα απέναντι σε όλες αυτές τις σκέψεις και σε όλη αυτή τη ρητορική  του τούρκου προέδρου. Και αυτό το οποίο κάνουμε με επιτυχία, και το κάνουμε πάρα πολύ καλά με την τελευταία παρουσία και του έλληνα πρωθυπουργού από το βήμα του ΟΗΕ. Ενισχύουμε τις συμμαχίες μας, δημιουργούμε διπλωματικές σχέσεις και αμυντικές συμμαχίες με χώρες και κράτη τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τη χώρα, εξοπλιζόμαστε και φυσικά βρισκόμαστε σε ένα διαρκές alert  ούτως ώστε να μη δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα και να διαφυλάξουμε τα συμφέροντα της πατρίδας στο ακέραιο.  Και να ξέρετε ότι αυτό το γνωρίζει ο τούρκος πρόεδρος και αυτό τον ανησυχεί  γιατί πάρα πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι αν η Ελλάδα δεν είχε αυτή την δύναμη ισχύος, αν η Ελλάδα δεν υπερασπιζόταν τόσο σθεναρά τα εθνικά μας συμφέροντα, αν δεν είχε αυτές τις διεθνείς συμμαχίες και  αν δεν είχε αυτό το αξιόμαχο του στρατού ίσως ο κ. Ερντογάν να είχε κάνει κάτι. Θεωρώ ότι όλοι αυτοί είναι αποτρεπτικοί παράγοντες και στο τέλος ο κ. Ερντογάν δεν θα κάνει τίποτα. Το υπουργείο εξωτερικών κάνει πάρα πολύ καλά τη δουλειά του, δεν νομίζω ότι βρίσκει χώρο ο τούρκος πρόεδρος και βρίσκει χώρες συμμάχους για να μπορούν να υπερασπιστούν αυτές τις παράλογες απαιτήσεις τις οποίες έχει. Και το  κάνει και σε μια πάρα πολύ λάθος περίοδος όπου υπάρχουν αναταράξεις σε διάφορες περιοχές στον κόσμο, αναταράξεις οι οποίες προβληματίζουν βαθύτατα όχι μόνο τις ΗΠΑ αλλά όλο το δυτικό κόσμο και προβληματίζουν βαθύτατα την Ευρώπη και την ΕΕ. Νομίζω ότι η δήλωση του Στειτ Ντιπάρτμεντ όπου λεει ότι η κυριαρχία των ελληνικών νησιών είναι αδιαμφισβήτητη και δεν μπορεί κανένας να χρησιμοποιεί τέτοια ρητορική εναντίον της Ελλάδος βάζει ένα τέλος σε όλες αυτές  τις διεκδικήσεις τις οποίες έχει ο τούρκος πρόεδρος. Και η δήλωση του ευρωπαίου επιτρόπου ήταν ξεκάθαρη αλλά πιο ξεκάθαρη είναι η στάση της Ελλάδας. Στέκομαι στη στάση της χώρας μας η οποία είναι μια στάση η οποία δείχνει ότι είναι ανοιχτή στο διάλογο, θέλει διάλογο, επιδιώκει σχέσεις  και συνεργασίες και συνέργειες και να κάτσουμε κάτω από ένα τραπέζι να συζητήσουμε κάτω από μια συγκεκριμένη ατζέντα αλλά συζήτηση με το πιστόλι στον κρόταφο δεν γίνεται. Και παράλληλα επειδή ξέρουμε ότι έχουμε έναν πάρα πολύ δύσκολο γείτονα για αυτό το λόγο θωρακίζουμε την άμυνα της χώρας μας και τη θωρακίζουμε με πάρα πολύ καλό τρόπο και πάρα πολύ αξιόπιστα ούτως ώστε αυτό να αποτελεί άλλον έναν αποτρεπτικό παράγοντα στις διεκδικήσεις τις οποίες έχει η Τουρκία. Νομίζω ότι η Τουρκία έχει το πρόβλημα δεν το έχει η Ελλάδα  

Για το αν πιστεύει ότι χτίζει αφήγημα ο Ερντογάν για να δικαιολογήσει πιθανόν και μια επιθετική κίνηση εναντίον της χώρα μας: Εδώ και πάρα πολύ καιρό. Εγώ είμαι υπέρ αυτής της άποψης. Σε ότι έχει να κάνει με την Ελλάδα μιλάει για παραβιάσεις του θαλάσσιου και του εναέριου χώρου από ελληνικά αμυντικά, από ελληνικά πλοία γιατί θεωρεί ότι η Ελλάδα είναι αυτή η οποία προβαίνει σε προκλητικές στρατιωτικές ενέργειες στο πεδίο για να μπορέσει να δικαιολογήσει ότι η Τουρκία είναι σε μια στάση άμυνας αλλά αυτά είναι αστεία πράγματα.

Για την εικόνα των θαλάσσιων συνόρων μας: Καθημερινά στα νερά του Αιγαίου διεξάγονται «ναυμαχίες». Καθημερινά το Λιμενικό Σώμα είναι εκεί 24 ώρες το 24ώρο για να φυλάξει τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας και αυτό γίνεται καθημερινά όμως τους τελευταίους μήνες έχουν πυκνώσει πάρα πολύ τα περιστατικά τα οποία καθημερινά καλείται το Λιμενικό να αντιμετωπίσει. Υπάρχουν μέρες που τα περιστατικά τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει το Λιμενικό αγγίζουν διψήφια νούμερα και όλο αυτό δείχνει και τη διάθεση της Τουρκίας και το ότι έχει ανοίξει τα σύνορα της και ότι προτρέπει και  πιέζει το τουρκικό Λιμενικό, σπρώχνει όλους αυτούς τους μετανάστες ούτως ώστε να περάσουν τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδα μας. Παρόλα αυτά όμως εμείς συνεχίζουμε να κάνουμε τη δουλειά μας με επαγγελματισμό, στηριζόμενοι πάντοτε στο διεθνές δίκαιο έχοντας ως προμετωπίδα την προστασία της ανθρώπινης ζωής και για αυτό το λόγο δεν θρηνούμε ανθρώπινα θύματα. Οι απώλειες  τις οποίες έχουμε στα νερά του Αιγαίου είναι πολύ λιγότερες από ότι είναι στις υπόλοιπες άλλες περιοχές της Μεσογείου απ’ ότι είναι σε άλλες περιοχές της Μεσογείου όπου είναι παράνομες πύλες εισόδου μεταναστών και προσφύγων. Αυτό έχει να κάνει με τον επαγγελματισμό του Λιμενικού Σώματος, έχει να κάνει με το ότι πρώτη και κύρια προτεραιότητα είναι να μην υπάρξει κίνδυνος γύρω από την ανθρώπινη ζωή κάθε πρόσφυγα και μετανάστη αλλά παράλληλα φυλάμε τα σύνορα της πατρίδας.

Για την ακρίβεια των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων: Σε ότι έχει να κάνει με τις άγονες γραμμές δηλαδή τις γραμμές που επιδοτούνται από το κράτος οφείλω να πω ότι οι τιμές των εισιτηρίων παρέμειναν αμετάβλητες. Δηλαδή στις τιμές των εισιτηρίων όπου υπάρχει κρατική παρέμβαση και κατά βάση είναι οι απομακρυσμένες περιοχές και δεν είναι οι ελεύθερες γραμμές εκεί η αύξηση ήταν μηδενική στην τιμή του εισιτηρίου. Από εκεί και πέρα υπήρξε μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 20 με 25% από την αρχή του περασμένου χρονου, κάναμε πάρα πολλές προσπάθειες και με το ΣΕΕΝ, προσπαθούμε να βρούμε και τρόπους ούτως ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες και τους έλληνες ναυτικούς αλλά παράλληλα να βοηθήσουμε και τους νησιώτες και όλους όσους μετακινούνται με τα πλοία αλλά είναι μια πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση. Φανταστείτε ότι το ναυτιλιακό καύσιμο σε σχέση με πέρυσι τέτοια εποχή έχει ξεπεράσει κάθε σχεδιασμό, έχει εκτοξευτεί η τιμή του από εκεί και πέρα όμως αυτή τη στιγμή είμαστε σε μια συζήτηση ούτως ώστε να μπορέσουμε να βρούμε τρόπους για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε και να ενισχύσουμε τόσο τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά και να μπορέσουμε να βοηθήσουμε και τους νησιώτες μας.

Για το αν υπάρχουν δρομολόγια για όλα τα νησιά μας: Νομίζω ότι είμαστε καλύτερα από κάθε άλλη φορά, ενδεικτικά να σας πω ότι το κονδύλι γύρω από τις άγονες γραμμές το παραλάβαμε στα 90 εκατομμύρια ευρώ και αυτή τη στιγμή έχει φτάσει στα 140. Έχουν δημιουργηθεί πάρα πολλές νέες επιδοτούμενες γραμμές και οι οποίες έχουν να κάνουν και με τη διασύνδεση από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησιωτικούς προορισμούς αλλά προσπαθούμε και ενισχύουμε ενδονησιωτικές επικοινωνίες δηλαδή  συνδέσεις από νησί σε νησί. Νομίζω ότι ο ακτοπλοϊκός σχεδιασμός για τη χώρα είναι αρκετά ικανοποιητικός, δεν παρατηρούνται προβλήματα και θέματα γύρω από αυτό βέβαια χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια, πρέπει να ανοίξει και η συζήτηση για την ανανέωση του στόλου κάτω από αυτές τις πολύ δύσκολες συγκυρίες γιατί πρέπει να εναρμονιστούμε και με τους περιβαλλοντικούς όρους. Θα πρέπει να υπάρξει μια πιο πράσινη λειτουργία των πλοίων όλα αυτά όμως τα σχεδιάζουμε κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω της ενεργειακής και οικονομικής κρίσης η οποία μαστίζει όλο τον κόσμο.