«Σήμερα στο νέο καλάθι του νοικοκυριού παρατηρούνται μειώσεις και σταθερές τιμές στα αγαθά που περιλαμβάνονται σε αυτό», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 και την εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή.

«Έλεγχοι»

Επιπλέον, ο κ. Παπαθανάσης τόνισε πως οι έλεγχοι συνεχίζονται, ενώ επιβάλλονται πρόστιμα όταν απουσιάζουν προϊόντα.



Η συνέντευξη

Ο αναπληρωτής υπουργός  Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, είπε στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή:

Για το νέο καλάθι του νοικοκυριού: Σήμερα έχουμε το νέο καλάθι, έχουμε μειώσεις και σταθερές τιμές. Πάνω από 20 προϊόντα μειώσεις και πάνω από 500 προϊόντα σε σταθερές τιμές. Εκείνο που βλέπουμε είναι ότι τα super markets πλέον ανταποκρίνονται και υπάρχει κι ένας σοβαρός ανταγωνισμός μεταξύ τους. Υπάρχουν μειώσεις, αλλά αυτό το οποίο συγκρίνουμε εμείς είναι από εβδομάδα σε εβδομάδα κι έχουμε κάτι που μπορούν όλοι οι συμπολίτες μας να βλέπουν, είναι το τι τιμή είχε ένα προϊόν την προηγούμενη εβδομάδα ή την προ-προηγούμενη και τι τώρα.  Πρέπει να πούμε ότι πλέον βλέπετε ότι τα επώνυμα προϊόντα αυξάνονται στο καλάθι. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει ανταγωνισμός, φοβούνται οι εταιρείες ότι θα χάσουν αγορά προς όφελος της ιδιωτικής ετικέτας και μπαίνουν σε μια διαδικασία να μειώσουν τις τιμές. Δεν θα λύσει το πρόβλημα, αλλά εν πάση περιπτώσει είναι κι αυτό ένα μέτρο για να στηρίξει τους πιο οικονομικά ευάλωτους συμπολίτες.

Για τη σήμανση για το καλάθι του νοικοκυριού: Και ταμπελάκια διορθώνονται, για να μπορεί να είναι η σήμανση πιο εύκολη, να τα βρίσκει ο κόσμος. Οι περισσότερες αλυσίδες το έχουν κάνει, σε κάποιες δώσαμε περιθώριο, διότι επιβάλλονται και πρόστιμα. Καταλαβαίνετε ότι πρέπει όλοι να εναρμονιστούν, υπάρχουν και μικρότερες αλυσίδες που μπαίνουν μέσα, επομένως θα γίνει.

Για τους ελέγχους: Δεν έχουμε σταματήσει τους ελέγχους για το ποσοστό κέρδους, έχουμε βάλει πλαφόν στο ποσοστό κέρδους, ελέγχονται όλα τα super markets. Πάνω από 150 super markets ελέγχθηκαν από τις 2 του μηνός, που ξεκίνησε το καλάθι, δεν σταματάμε τους ελέγχους και έχουμε βάλει και πλαφόν. Καμία άλλη χώρα δεν έχει βάλει πλαφόν, καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν έχει επίσημο κρατικό όργανο, που είναι ο e-katanalotis, να παρακολουθεί τα προϊόντα και καμία άλλη χώρα δεν έχει καλάθι.  

Για το πώς γίνεται το εγχώριο προϊόν να είναι ακριβότερο εδώ απ' ό,τι το ίδιο προϊόν που εξάγεται στο εξωτερικό:  Προφανώς έχει σχέση με τις πρώτες ύλες, διότι έχουμε εισαγόμενες πρώτες ύλες, αλλά από εκεί και πέρα κάναμε και συνάντηση με τις βιομηχανίες και εκεί έχουμε πιέσει έτσι ώστε και αυτές να συμμετέχουν. Έχουν δεχτεί πίεση να συμμετέχουν και οι βιομηχανίες στο να μειωθούν οι τιμές τουλάχιστον στο καλάθι του νοικοκυριού, που είναι πολύ σημαντικό να έχουμε έναν πυλώνα που να μπορούμε να στηρίζουμε τα νοικοκυριά μαζί με όλα τα υπόλοιπα μέτρα που είναι σε εξέλιξη.

Για το αν το μεσημέρι θα έχουμε τα συγκριτικά στοιχεία των δύο προηγούμενων εβδομάδων: Θα ανέβει και το συγκριτικό, γίνονται κάποιες ρυθμίσεις. Αυτό κάνει η εταιρεία τώρα, ανεβάζει τα προϊόντα και βγάζει και τα στατιστικά. Έχουμε και τα πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται αν δεν τηρούνται οι διαδικασίες, αν απουσιάζουν τα προϊόντα. Υπάρχει μια διαδικασία αν ένα προϊόν αντικαθίσταται, αλλά από εκεί και πέρα να περιμένει ο κόσμος το «ειδικό καλάθι» για τους διαβητικούς, αυτό είναι που δουλεύουμε τώρα, να δούμε πόσα προϊόντα μπορούν να μπουν, τα απαραίτητα, για να μπορούμε να καλύψουμε αυτους τους συμπολίτες μας.  Αυτό είναι που  δουλεύει  τώρα η Γενική Γραμματεία, θα το ανακοινώσουμε σύντομα.

Ερώτηση: Θα έχει καλάθι για vegan;

Απάντηση: Θα βάλουμε τα βασικά έτσι ώστε να καλύπτεται και αυτή η ομάδα των συμπολιτών μας. Θα είναι ξεχωριστό καλάθι, δεν θέλουμε να ανακατέψουμε τα καλάθια, γιατί πρέπει να παρακολουθούμε το κάθε καλάθι, για να μην υπάρξει χαλάρωση με οποιονδήποτε τρόπο.

Για το αν πιστεύει ότι «δουλεύει» το καλάθι του νοικοκυριού: Δουλεύει πάρα πολύ. Την προηγούμενη εβδομάδα είχε 130% αύξηση. Ο κόσμος έχει στραφεί στο καλάθι. Εδώ συμβαίνει και το εξής: βλέπουν τα επώνυμα προϊόντα ότι χάνουν μέρος της αγοράς και θέλουν να μπουν όσο πιο επιθετικά, για να κερδίσουν πάλι το κομμάτι της αγοράς, άρα έχει λειτουργήσει.

Για τις ιδιωτικές ετικέτες: Στο εξωτερικό τις έχουν ανακαλύψει πάρα πολλά χρόνια, νομίζω ότι αυτό βοηθάει τον ανταγωνισμό και οι βιομηχανίες και τα super markets σέβονται περισσότερο τον καταναλωτή. Όσο μεγαλύτερη έρευνα κάνουμε, έλεγχο στις τιμές, τόσο καλύτερα δουλεύει ο ανταγωνισμός.

Γιατί είναι υψηλή η τιμή από τον παραγωγό στο ράφι: Και στις λαϊκές οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα είναι πιο αυξημένες. Έχει σχέση και με την εποχικότητα, αλλά έχει σχέση επίσης και με τα καύσιμα και την αύξηση του μεταφορικού κόστους. Τις τελευταίες μέρες έχουμε μια πτώση στις τιμές αυτών των προϊόντων. Βεβαίως, καλό είναι να παρακολουθούμε και τις λαϊκές, είναι πολύ φρέσκα τα προϊόντα, και μάλιστα από ένα σημείο και μετά οι τιμές πέφτουν.