Καραμανλής για ηλεκτροκίνηση: Η μεγάλη πρόκληση είναι το πώς θα βάλουμε φορτιστές παντού
Ο υπουργός εξήγησε ότι σήμερα μπορεί κάποιος να πάει οδικώς Αθήνα- Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γιατί υπάρχουν φορτιστές κάθε 60 με 100 χλμ στο εθνικό οδικό δίκτυο
Στις εργασίες του 6ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης συμμετείχε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος μίλησε για τα βήματα που έχουν γίνει από το 2019 έως σήμερα με σκοπό την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Ο κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε αρχικά στα στοιχεία, που δείχνουν ραγδαία αύξηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας αυτό το διάστημα. Επισήμανε, μάλιστα, ότι μετά την ψήφιση του νόμου 4710 από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Δηλαδή το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8% - η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σημείωσε επίσης ότι πλέον υπάρχουν περισσότερα από 2.000 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα, γεγονός στο οποίο συντέλεσε η συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους στους αυτοκινητόδρομους.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε επίσης ότι ένα από τα βασικά θέματα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα λεγόμενα 3D: Decarbonisation (απανθρακοποίηση). Digitalisation(ψηφιοποίηση). Decentralisation (αποκέντρωση).
«Μην ξεχνάμε ότι έχουμε περάσει από μία δεκαετή κρίση, όπου υπήρξε απίστευτη αποεπένδυση σε ζητήματα ενέργειας. Τώρα γίνεται, από το Υπουργείο Ενέργειας, από την Κυβέρνηση, μία τεράστια προσπάθεια, που δεν είναι εύκολη. Και νομίζω ότι θα πρέπει να σκεφτούμε και λίγο εκτός πλαισίου», συνέχισε και πρόσθεσε: «Καλός είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, αλλά μπορεί να βοηθήσει να βάλουμε φορτιστές παντού; Εάν δεν μπορεί, πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους και δεν σας κρύβω ότι επεξεργαζόμαστε και άλλους τρόπους».
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι σήμερα μπορεί κάποιος να πάει οδικώς Αθήνα- Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γιατί υπάρχουν φορτιστές κάθε 60 με 100 χλμ στο εθνικό οδικό δίκτυο. «Το πρόβλημα είναι να βάλουμε fast chargers λόγω της δυνατότητας ισχύος του δικτύου; Πήγαμε να βάλουμε το καλοκαίρι και είχαμε προβλήματα με το δίκτυο», ανέφερε.
«Και εδώ πάμε πάλι στην αειφορία. Κατά πόσο είναι βιώσιμη. Κατά πόσο είναι δίκαιη. Κατά πόσο μπορεί μία μέση οικογένεια να έχει ένα αυτοκίνητο και αυτό το αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Αυτή είναι η πρόκληση και έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες. Γιατί η Κυβέρνηση έδωσε κίνητρα για να αγοράσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: Δεν είναι φθηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη. Δεν μπορεί να κάνει κάτι όμως η Κυβέρνηση Μητσοτάκη για αυτό. Αλλά χρειάζονται πολιτικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε, επιπλέον, ότι η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει και ένα νέο «οικοσύστημα» ειδικοτήτων και τεχνικών υπηρεσιών. Αναφέρθηκε στο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης και προανήγγειλε ότι τις επόμενες ημέρες για πρώτη φορά θα είναι στον αέρα και η εφαρμογή, το app για κινητά τηλέφωνα, ώστε να βλέπει ο χρήστης πού υπάρχουν ελεύθερα σημεία φόρτισης.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, που ξεμπλόκαρε και προχωρά, στην παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά, την επέκταση της Γραμμής 2, στην αγορά νέων συρμών του Μετρό για πρώτη φορά μετά το 2004, αλλά και την ανακαίνιση συρμών, καθώς και στα οδικά έργα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αττική.
Όσον αφορά στο μέλλον των ηλεκτρικών ταξί, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε: «Τα κίνητρα που έδωσε η Κυβέρνηση είναι πολύ μεγάλα, αλλά έχουν ένα δίκιο οι άνθρωποι, οι οποίοι οδηγούν ταξί στην Αθήνα. Που θα φορτίζουν τα οχήματά τους; Δεν κινούνται στους αυτοκινητόδρομους όπου κάθε 60 χλμ. υπάρχουν φορτιστές».
Τόνισε συνεπώς ότι: «Αυτό είναι ένα ζήτημα πάνω στο οποίο πρέπει να σκύψει η πολιτεία και δε μιλάω μόνο για την κεντρική διοίκηση. Το μπαλάκι πλέον είναι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης οι δήμοι δεν έπονται, είναι συνήθως πιο μπροστά από την κυβέρνηση σε αυτά τα ζητήματα. Ελπίζω ότι όλοι οι δήμοι θα καταφέρουν να κάνουν το αυτονόητο, να βγάλουν αυτούς τους διαγωνισμούς. Γιατί είναι ωραίο να δίνουμε κίνητρα για τους οδηγούς ταξί, από την άλλη όμως μιλάμε για ανθρώπους που ζουν από αυτό και καταλαβαίνω τον προβληματισμό τους».
Ο κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε αρχικά στα στοιχεία, που δείχνουν ραγδαία αύξηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας αυτό το διάστημα. Επισήμανε, μάλιστα, ότι μετά την ψήφιση του νόμου 4710 από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Δηλαδή το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8% - η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σημείωσε επίσης ότι πλέον υπάρχουν περισσότερα από 2.000 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα, γεγονός στο οποίο συντέλεσε η συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους στους αυτοκινητόδρομους.
Τα 3D στην ενέργεια
«Πρέπει τώρα να δούμε ποια είναι τα προβλήματα και οι προκλήσεις», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε ότι πρέπει η ηλεκτροκίνηση να γίνει προσβάσιμος και βιώσιμος τρόπος μεταφορών. Υπογράμμισε δε ότι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα είναι πως η βιωσιμότητα αυτή θα είναι δίκαιη.Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε επίσης ότι ένα από τα βασικά θέματα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα λεγόμενα 3D: Decarbonisation (απανθρακοποίηση). Digitalisation(ψηφιοποίηση). Decentralisation (αποκέντρωση).
Η πρόκληση όσον αφορά στα σημεία φόρτισης
«Η μεγάλη πρόκληση - και νομίζω ότι στη δεύτερη θητεία της η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θα πρέπει να βρει λύση σε αυτό το κομμάτι - είναι τι κάνουμε με το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας του δικτύου. Δηλαδή κατά πόσον μπορούμε να βάλουμε φορτιστές παντού», δήλωσε ο κ. Καραμανλής.«Μην ξεχνάμε ότι έχουμε περάσει από μία δεκαετή κρίση, όπου υπήρξε απίστευτη αποεπένδυση σε ζητήματα ενέργειας. Τώρα γίνεται, από το Υπουργείο Ενέργειας, από την Κυβέρνηση, μία τεράστια προσπάθεια, που δεν είναι εύκολη. Και νομίζω ότι θα πρέπει να σκεφτούμε και λίγο εκτός πλαισίου», συνέχισε και πρόσθεσε: «Καλός είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, αλλά μπορεί να βοηθήσει να βάλουμε φορτιστές παντού; Εάν δεν μπορεί, πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους και δεν σας κρύβω ότι επεξεργαζόμαστε και άλλους τρόπους».
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι σήμερα μπορεί κάποιος να πάει οδικώς Αθήνα- Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γιατί υπάρχουν φορτιστές κάθε 60 με 100 χλμ στο εθνικό οδικό δίκτυο. «Το πρόβλημα είναι να βάλουμε fast chargers λόγω της δυνατότητας ισχύος του δικτύου; Πήγαμε να βάλουμε το καλοκαίρι και είχαμε προβλήματα με το δίκτυο», ανέφερε.
«Και εδώ πάμε πάλι στην αειφορία. Κατά πόσο είναι βιώσιμη. Κατά πόσο είναι δίκαιη. Κατά πόσο μπορεί μία μέση οικογένεια να έχει ένα αυτοκίνητο και αυτό το αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Αυτή είναι η πρόκληση και έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες. Γιατί η Κυβέρνηση έδωσε κίνητρα για να αγοράσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: Δεν είναι φθηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη. Δεν μπορεί να κάνει κάτι όμως η Κυβέρνηση Μητσοτάκη για αυτό. Αλλά χρειάζονται πολιτικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε, επιπλέον, ότι η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει και ένα νέο «οικοσύστημα» ειδικοτήτων και τεχνικών υπηρεσιών. Αναφέρθηκε στο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης και προανήγγειλε ότι τις επόμενες ημέρες για πρώτη φορά θα είναι στον αέρα και η εφαρμογή, το app για κινητά τηλέφωνα, ώστε να βλέπει ο χρήστης πού υπάρχουν ελεύθερα σημεία φόρτισης.
Δημόσιες μεταφορές και ταξί
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στη σημασία των δημόσιων μεταφορών για τη μείωση των εκπομπών του άνθρακα. Τόνισε ότι έρχονται 350 ηλεκτρικά λεωφορεία και άλλα 300 λεωφορεία CNG. Επισήμανε όμως ότι υπάρχει και το πρόβλημα, που και πως θα γίνεται η φόρτιση αυτών των λεωφορείων. Ανέφερε επίσης ότι η χρηματοδότηση γίνεται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με 0% συμμετοχή του κρατικού προϋπολογισμού.Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, που ξεμπλόκαρε και προχωρά, στην παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά, την επέκταση της Γραμμής 2, στην αγορά νέων συρμών του Μετρό για πρώτη φορά μετά το 2004, αλλά και την ανακαίνιση συρμών, καθώς και στα οδικά έργα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αττική.
Όσον αφορά στο μέλλον των ηλεκτρικών ταξί, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε: «Τα κίνητρα που έδωσε η Κυβέρνηση είναι πολύ μεγάλα, αλλά έχουν ένα δίκιο οι άνθρωποι, οι οποίοι οδηγούν ταξί στην Αθήνα. Που θα φορτίζουν τα οχήματά τους; Δεν κινούνται στους αυτοκινητόδρομους όπου κάθε 60 χλμ. υπάρχουν φορτιστές».
Τόνισε συνεπώς ότι: «Αυτό είναι ένα ζήτημα πάνω στο οποίο πρέπει να σκύψει η πολιτεία και δε μιλάω μόνο για την κεντρική διοίκηση. Το μπαλάκι πλέον είναι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης οι δήμοι δεν έπονται, είναι συνήθως πιο μπροστά από την κυβέρνηση σε αυτά τα ζητήματα. Ελπίζω ότι όλοι οι δήμοι θα καταφέρουν να κάνουν το αυτονόητο, να βγάλουν αυτούς τους διαγωνισμούς. Γιατί είναι ωραίο να δίνουμε κίνητρα για τους οδηγούς ταξί, από την άλλη όμως μιλάμε για ανθρώπους που ζουν από αυτό και καταλαβαίνω τον προβληματισμό τους».