Το λιμάνι του Πειραιά, το πρώτο και μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας και ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου, έγκειται σε μια στρατηγικής σημασίας γεωπολιτική θέση. Αυτό το καθιστά κομβικό σημείο στο διαμετακομιστικό εμπόριο μεταξύ τριών ηπείρων και την κύρια πύλη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Εξ αυτών συμπεραίνεται ότι αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας για την οικονομία της χώρας η οποία όχι μόνο πρωταγωνιστεί στο ναυτιλιακό στερέωμα με την ποντοπόρο ναυτιλία της αλλά καλείται να εξυπηρετήσει σε συνεχή βάση την επικοινωνία μεταξύ της ενδοχώρας και των νησιών.

Ως εκ τούτων δεν είναι καθόλου τυχαίο, ότι ο εκσυγχρονισμός, η συνεχείς βελτιώσεις, η παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων και η ενίσχυση του λιμανιού του Πειραιά, πρέπει να έχει υψηλή θέση στον αναπτυξιακό σχεδιασμό και τις προτεραιότητες της εκάστοτε κυβέρνησης. Σε αντίθετη περίπτωση τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά για έναν νευραλγικό παράγοντα στην επίτευξη του εθνικού μας πλούτου.

Όπως είναι φυσικό το λιμάνι είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την πόλη του Πειραιά αλλά και τις γειτονικές περιοχές όπου αναπτύσσονται δραστηριότητες που έχουν σχέση με τους τομείς ευθύνης του. Επομένως το λιμάνι και η πόλη συνδέονται με ισχυρούς δεσμούς.

Αυτό δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα καθώς οι διαφορετικές κατηγορίες του μεταφορικού έργου, ο ρυθμός διακίνησης των επιβατών με τις σχετικές αυξομειώσεις που παρουσιάζει στη διάρκεια του έτους, η φόρτωση και εκφόρτωση προϊόντων, η εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας και γενικότερα οι λειτουργίες του λιμανιού του επηρεάζουν τη ζωή και το περιβάλλον της πόλης.

Επομένως, ένα δυναμικά εξελισσόμενο λιμάνι είναι λογικό ως ένα βαθμό να εκπονεί σχέδια ανάπτυξης και συχνά πολλά υποσχόμενα master plans τα οποία έχουν ως σημείο αναφορά την ανάπτυξη σε σχέση με θέματα που αφορούν το περιβάλλον, την ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα και τις συνέπειες στην ζωή των κατοίκων του Πειραιά. Το ερώτημα είναι ποια από τα μεγαλόπνοα αυτά σχέδια εφαρμόστηκαν; Αν όχι, τι εμπόδισε στην εφαρμογή τους; Ποιες αγκυλώσεις βαρύνουν το λιμάνι και τη λειτουργία του ώστε να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές ενός σύγχρονου λιμανιού ανάλογα με τα υψηλά ευρωπαϊκά πρότυπα;

Μήπως οι κακοδαιμονίες που ανακύπτουν έχουν σχέση με τα θεσμικά χαρακτηριστικά και στοιχεία του Οργανισμού που προκύπτουν από την νομοθεσία ή από τα όσα ορίζουν τη σύμβαση με την COSCO;

Αν ο στόχος είναι να φέρουμε το λιμάνι του Πειραιά στην κορυφή της Ευρώπης, καθιστώντας το ένα λιμάνι πρώτης κατηγορίας, οι παράμετροι που πρέπει να εξεταστούν αφορούν τόσο το μεταφορικό έργο που είναι ο κύριος τομέας δράσης του λιμανιού, όσο και ένα μοντέλο συνεργασίας με την πόλη που δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον αλλά θα συνδράμει στην οικονομική της ανάπτυξη ως ελάχιστο αντισταθμιστικό όφελος.
Δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει το γεγονός ότι στο λιμάνι του Πειραιά δραστηριοποιούνται περισσότερες από 1.300 εταιρίες οι οποίες απασχολούν γύρω στους 70.000 εργαζόμενους αλλά και ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που κινούνται δορυφορικά περί τη ναυτιλία. Νηογνώμονες, ναυλομεσιτικά γραφεία, χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, δικηγορικές εταιρίες, ασφαλιστές, εφοδιαστές, εταιρίες πετρελεύσεων κλπ που απασχολούν περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους.

Οι παραπάνω, διακινούν ένα τεράστιο όγκο αγαθών όχι μόνο ανά την υφήλιο αλλά και σε κομβικά σημεία της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Επομένως ο Πειραιάς βρίσκεται δικαίως στις υψηλές προτεραιότητες του ΠΑΣΟΚ το οποίο καταθέτει τεκμηριωμένες προτάσεις για την ανάπτυξη, την πράσινη λειτουργία και την σύνδεση του λιμανιού με το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Μόνο έτσι θα αλλάξει ο συγκοινωνιακός χάρτης του Πειραιά χωρίς να διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία της πόλης.

Δεν είναι δυνατόν η απουσία υποδομών αποθήκευσης και διακίνησης προς την ηπειρωτική χώρα και η ανεπαρκέστατη οδική και σιδηροδρομική σύνδεση να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάδειξή του σε transit port όταν αποτελεί βασικό άξονα διακίνησης εμπορευμάτων ανάμεσα στην Ασία και τη Δύση. Και ειδικά όταν μιλάμε για ένα φυσικό λιμάνι ικανό να φιλοξενήσει τα μεγαλύτερα πλοία του κόσμου ενώ είναι εύκολα προσβάσιμο σε σχέση με το Ρότερνταμ ή το Αμβούργου και συνεχώς ανοιχτό και λειτουργικό εξαιτίας των καιρικών συνθηκών.

Αυτό σημαίνει ότι θα προσεχθούν με την ίδια φροντίδα και συνέπεια, τόσο το επιβατηγό λιμάνι που εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα αλλά και το εμπορικό λιμάνι που ασχολείται με το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο αλλά και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Οι νέες τεχνολογίες, η πολύτιμη τεχνογνωσία, η εντυπωσιακή ανάπτυξη στον κλάδο logistics δεν μπορεί να μην συνεπάγεται διασπορά του κέρδους σε όλη την ελληνική επικράτεια.
Αναφερόμαστε ως εκ τούτου σε ένα σύγχρονο λιμάνι με πρότυπες τεχνολογικές βελτιώσεις που θα του επιτρέψουν να λειτουργεί με υψηλές ταχύτητες και ανταγωνιστικές συνθήκες προς όφελος εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων κατοίκων και χρηστών και εν τέλει προς όφελος της εθνικής μας οικονομίας.
Συμπερασματικά, η πλήρης αξιοποίηση των δυνατοτήτων του λιμανιού του Πειραιά αποτελεί στρατηγική επιλογή του ΠΑΣΟΚ που δηλώνει έτοιμο να αναλάβει το δύσκολο έργο της ανασυγκρότησης του, προκειμένου να έχουμε σε εύλογο χρονικό διάστημα ένα υποδειγματικό λιμάνι με αυξημένη προστιθέμενη αξία για την εθνική μας οικονομία.