Οι εργασίες που έγιναν στην Ακρόπολη έγιναν με απόλυτο σεβασμό στο μνημείο, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τον Δημήτρη Τάκη και τη Χριστίνα Κοραή, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Ακόμα, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι λέει ψέματα , όταν ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση δεν στήριξε τους καλλιτέχνες.


Αναλυτικά η συνέντευξη της κ. Μενδώνη στα Παραπολιτικά 90,1

Η υπουργός Πολιτισμού, κα Λίνα Μενδώνη, μίλησε στον Ρ/Σ «Παραπολιτικά» 90.1 FΜ, στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή.

Ερωτηθείσα αν αισθάνθηκε δικαίωση μετά την απάντηση της UNESCO για το «τσιμέντωμα» της Ακρόπολης, απάντησε: «Όλες οι εργασίες που έγιναν στην Ακρόπολη έγιναν με απόλυτο σεβασμό στο ίδιο το μνημείο και με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Αυτό το ξέραμε πάρα πολύ καλά και κυρίως το γνώριζε η ομάδα του Μ. Κορρέ των υπηρεσιών του υπουργείου τους οποίους τους εμπιστευτήκαμε απόλυτα. Αυτά τα οποία λέγονταν ξέραμε πάρα πολύ καλά ότι ήταν για λόγους μικροψυχίας και μικροαντιπολίτευσης. Θέλησαν κάποιοι να εκμεταλλευτούν και να διασύρουν την Ελλάδα και το μνημείο».

«Τον έλεγχο από την UNESCO τον επεδίωξα εγώ, το υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από την UNESCO να στείλει τους εμπειρογνώμονες για να δουν τι πραγματικά έχει συμβεί και νομίζω ότι η έκθεση είναι πάρα πολύ χαρακτηριστική. Προσπάθησαν κάποιοι να ερμηνεύσουν διαφορετικά ακόμα και αυτή την έκθεση της UNESCO αλλά ξέρετε ο πολιτικός πολιτισμός της συγγνώμης δεν αφορά όλους αφορά κάποιους. Η κυβέρνηση ζητά συγγνώμη για τα λάθη της, όλοι έχουμε κάνει λάθη, ο πρωθυπουργός επίσης αλλά αυτό δεν είναι κάτι το οποίο συνηθίζουν να το κάνουν όλοι αλλά ας μείνουμε στο γεγονός ότι η Ακρόπολη είναι ένα από τα δημοφιλέστερα μνημεία, είναι τα 7 πρώτα δημοφιλέστερα μνημεία στην κατάταξη της UNESCO», πρόσθεσε.

Για τη στοχοποίησή της για την υπόθεση Λιγνάδη και την υπόθεση Γεωργούλη, είπε: «Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Νομίζω ότι η υπόθεση αυτή του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει πολύ συγκεκριμένα ότι πράγματα για τα οποία κατηγορηθήκαμε ότι οφείλαμε να τα γνωρίζουμε δεν τα γνώριζαν και αυτοί οι οποίοι έπρεπε ή όφειλαν να τα γνωρίζουν. Ας μη βάλουμε το επίπεδο του δημόσιου λόγου σε τέτοια ζητήματα, θεωρώ ότι αυτές όλες οι κατηγορίες οι οποίες εκτοξεύονταν δύο χρόνια πριν σήμερα βλέπει κανείς πόσο επικίνδυνες ήταν για αυτούς που τις χρησιμοποιούσαν. Δεν ξέρω αν λειτούργησαν ως μπούμερανγκ αλλά όλα θέλουν το πλήρωμα του χρόνου για να αποκατασταθεί μια αλήθεια. Εγώ πιστεύω ότι η αλήθεια πάντοτε βγαίνει προς τα έξω και βγαίνει με έναν τρόπο που δικαιώνει αυτούς που πραγματικά κάνουν τη δουλειά τους χωρίς να σκέφτονται το πώς θα δημιουργήσουν προβλήματα στους άλλους».

Με αφορμή το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τον πολιτισμό, δήλωσε ότι «έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ αυτή τη στιγμή, για να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα για τον πολιτισμό το οποίο στην καλύτερη περίπτωση έχει κοινοτυπίες, αντιγράφει πράγματα τα οποία ήδη γίνονται και ένα από αυτά είναι η ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και να πει και πολλά ψέματα. Για παράδειγμα λένε ότι δεν έχει στηρίξει η κυβέρνηση καθόλου τους καλλιτέχνες, εγώ θα απαντήσω με αριθμούς και οι αριθμοί συνήθως δεν λένε ψέματα. Στην πανδημία η κυβέρνηση στήριξε τους κλάδους των καλλιτεχνών με περίπου 500 εκ.€, αυτά τα χρήματα πήγαν σε αποζημιώσεις ειδικού σκοπού των εργαζομένων σε αναστολή, σε αποζημιώσεις ενοικίων, σε επιστρεπτέες προκαταβολές, σε αποζημιώσεις μέσω του μητρώου καλλιτεχνών, που θυμίζω ότι όταν είπαμε ότι δημιουργούμε το μητρώο έπεσαν να μας φάνε ότι φακελώνουμε καλλιτέχνες. Σε επιδοτήσεις κενών θέσεων θεάτρου και κινηματογράφου... Πρώτο ψέμα είναι ότι η κυβέρνηση αυτή δεν εχει στηρίξει τους καλλιτέχνες. Το επόμενο ψέμα είναι η ιδιωτικοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ποια είναι η ιδιωτικοποίηση το γεγονός ότι τις πέντε δημόσιες υπηρεσίες που αντιστοιχούν στα πέντε μεγάλα μουσεία τις μετατρέψαμε με νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου; Αυτά είναι πράγματα τα οποία λέγονται απλώς και μόνο για να λεχτούν και να δημιουργήσουν εντυπώσεις».

Αναφορικά με το σχέδιο αντιμετώπισης των προκλήσεων της κλιματικής κρίσης σε σχέση με την προστασία των μνημείων, επισήμανε: «Αυτό γίνεται ήδη, είναι σε εξέλιξη. Από το 2019 έχουμε ξεκινήσει τη σύνταξη του εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης στην υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά. Είμαστε σε συνεννόηση και σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών η πρώτη φάση της στρατηγικής μας φτάνει μέχρι το 2030 και η δεύτερη μέχρι το 2050. Επομένως αυτό το οποίο λένε ως ολιστικό σχέδιο ήδη υπάρχει και ήδη το εφαρμόζουμε. Έχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα πρόγραμμα περίπου 35 εκ. χρηματοδότησης έργων σε μείζονες αρχαιολογικούς χώρους όπως είναι Φίλιπποι, η Φαιστός, τα Μάλια, οι Δελφοί προκειμένου να γίνουν έργα πρόληψης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Είναι κάτι που τρέχει και το οποίο έρχονται να μας πουν ότι «θα το κάνουμε», μα ήδη γίνεται. Για αυτό είπα ότι είναι ψέματα, κοινοτυπίες και αντιγραφές».

Για τη συμφωνία με την Αυστρία για την επιστροφή θραυσμάτων του Παρθενώνα, σημείωσε: «Χθες υπήρξε η πολιτική συνεννόηση στο επίπεδο των υπουργών εξωτερικών από εκεί και πέρα το μουσείο της Αυστρίας είναι αυτό το οποίο θα συνεννοηθεί και θα απαντήσει αφού πάρει τις δικές του αποφάσεις στο μουσείο της Ακρόπολης. Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς ότι την τετραετία αυτή έγιναν τεράστια βήματα σε ότι αφορά την οριστική επιστροφή και την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα. Συνολικά η κυβέρνηση επενδύει και ασχολείται με το θέμα αυτό που είναι ένα εθνικό θέμα».

Τέλος, ερωτηθείσα αν θα ήθελε να συνεχίσει στο υπουργείο Πολιτισμού στην περίπτωση που επανεκλεγεί η ΝΔ, είπε: «Αυτό είναι μια ερώτηση η οποία αφορά αποκλειστικά τον Πρωθυπουργό, εκείνος είναι αυτό ο οποίος θα αποφασίσει ποιοι θα αποτελέσουν το κυβερνητικό σχήμα. Εγώ ξέρετε ότι εξ επιλογής από τα 18 μου επέλεξα να υπηρετώ αυτό το χώρο».