Η ώρα των καλπών της 21ης Μαΐου έφτασε και ο κρατικός μηχανισμός ολοκληρώνει τις προπαρασκευαστικές ενέργειες που είναι απαραίτητες, ώστε όλα να είναι έτοιμα και να κυλήσουν ομαλά.

Σημειώνεται πως η ψηφοφορία διεξάγεται σε κάθε εκλογικό τμήμα ενώπιον πενταμελούς εφορευτικής επιτροπής, που αποτελείται από τον δικαστικό αντιπρόσωπο, ως πρόεδρο, και τέσσερα μέλη. Κατά τη διάρκεια της ψήφου των πολιτών, θα πρέπει να ακολουθούνται συγκεκριμένοι κανόνες, ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Δεδομένου ότι τα εκλογικά τμήματα σε όλη τη χώρα είναι 21.529, αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται ισάριθμοι αντιπρόσωποι της δικαστικής Αρχής και πάνω από 86.000 ως μέλη των εφορευτικών επιτροπών, χωρίς να υπολογιστούν οι αναπληρωτές τους.

Οι δικαστικοί αντιπρόσωποι αναδείχτηκαν με κλήρωση, σε δημόσια συνεδρίαση, που πραγματοποιήθηκε από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου.

Τα πρόσωπα αυτά ειδοποιήθηκαν από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου πέντε ημέρες πριν από την εκλογική διαδικασία, δηλαδή μέχρι και τη Δευτέρα 14 Μαΐου, ενώ οφείλουν να βρίσκονται στον τόπο του διορισμού τους την Πέμπτη (18/5).

Τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών, με ισάριθμα αναπληρωματικά, κληρώνονται ή διορίζονται εντός 15 ημερών από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου από το οικείο Πρωτοδικείο, μεταξύ των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους εκλογέων του δήμου στον οποίο ανήκει το εκλογικό τμήμα. Ειδοποιούνται για τον διορισμό τους επίσης μέχρι 15 Μαΐου.

Εκτός από την πενταμελή εφορευτική επιτροπή, στα εκλογικά τμήματα δίνουν το «παρών» και εκπρόσωποι κομμάτων, ενώ κάθε μεμονωμένος υποψήφιος μπορεί να διορίσει έναν αντιπρόσωπο ή αναπληρωτή του.

Εκλογές 2023: Η παρουσία υποψηφίων και αντιπροσώπων τους στη διαδικασία

Όπως αναφέρεται σε σχετική εγκύκλιο, κάθε συνδυασμός κόμματος ή συνασπισμός κομμάτων ή ανεξαρτήτων, καθώς και κάθε μεμονωμένος υποψήφιος έχει το δικαίωμα να διορίσει σε κάθε εκλογικό τμήμα από έναν αντιπρόσωπο και έναν αναπληρωτή του (άρθρο 40 παρ. 1 του π.δ. 26/2012).

Οι αντιπρόσωποι και οι αναπληρωτές τους διορίζονται με γραπτή δήλωση είτε του αρχηγού του κόμματος, ή της διευθύνουσας επιτροπής, είτε του εξουσιοδοτημένου από αυτούς (δηλαδή από τον αρχηγό ή τη διευθύνουσα 15 επιτροπή) υποψηφίου του οικείου συνδυασμού, είτε του μεμονωμένου υποψηφίου.

Η σχετική δήλωση κατατίθεται είτε απευθείας στον πρόεδρο του αρμοδίου Πρωτοδικείου είτε στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο οποίος έχει υποχρέωση να κοινοποιήσει το διορισμό στους προέδρους των Πρωτοδικών (άρθρο 40 παρ. 3 και 4 του π.δ. 26/2012).

Οι αντιπρόσωποι, οφείλουν κατά την έναρξη της ψηφοφορίας να επιδείξουν την ανωτέρω δήλωση στον πρόεδρο της εφορευτικής επιτροπής ή τον διευθύνοντα τις εργασίες της. Σε περίπτωση που οι προτεινόμενοι αντιπρόσωποι των μεμονωμένων υποψηφίων είναι περισσότεροι από τρεις, η εφορευτική επιτροπή, πριν από την έναρξη της ψηφοφορίας, ορίζει ύστερα από κλήρωση τρεις μόνον από αυτούς, οι οποίοι δικαιούνται να παραμένουν στο κατάστημα της ψηφοφορίας (άρθρο 40 παρ. 2 του π.δ. 26/2012).

Εκτός από τους αντιπροσώπους, κάθε υποψήφιος μπορεί να διορίσει με συμβολαιογραφική πράξη έναν πληρεξούσιο, ο οποίος θα ενεργεί αντί για αυτόν τα σχετικά με την εκλογή, σύμφωνα με τις διατάξεις της εκλογικής νομοθεσίας. Δικαίωμα διορισμού ενός πληρεξουσίου σε κάθε εκλογική περιφέρεια έχει, επίσης, κάθε πολιτικό κόμμα (άρθρο 40 παρ. 5 του π.δ. 26/2012).

Οι υποψήφιοι ή οι αντιπρόσωποί τους ή, ελλείψει των τελευταίων, οι αναπληρωτές τους, έχουν δικαίωμα να παρευρίσκονται στην ψηφοφορία, να προβαίνουν σε παρατηρήσεις ή ενστάσεις σχετικά με την τάξη της ψηφοφορίας, να θέτουν τη σφραγίδα τους στην κάλπη, να παρευρίσκονται στη διαλογή των ψήφων και να ασκούν κάθε άλλο δικαίωμα που τους παρέχεται από το νόμο (άρθρο 88 παρ.1 του π.δ. 26/2012).